Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS3 start niet op na update

Gestart door P.H.J. vrijdag 15 mei 2026, 15:17:28

Hallo,
Ik heb mijn CS3 geüpdatet met de volgende software van Marklin: CS3 Update Version 2.6.1 Stand 30.04.2026 (280 MB)
CS3 Update Version 2.5.2 Stand 29.01.2026 (290 MB)
CS3 Update Version 2.4.1 (240 MB)
Na de update start het station niet meer op, van alles geprobeerd ook de opties van Marklin. Hat station laten opstarten met een USB stick eerst update: 2.6.1 geen resultaat, stick verwijderd geformatteerd, daarna versie: 2.5.2 . Ook geen resultaat als laatste versie, 2.4.1 ook geen resultaat. Als ik het station weer aan de stroom aansluit gaat hij niet verder dan de afbeelding.
Heeft iemand een oplossing?
Gr. Peter
Re: CS3 start niet op na update

doe maar een treintje

@citaat
mischien door de stekker er uit te trekken dus de CS3 stroomloos voor minimaal 8 seconden of zo en de baan los te koppelen van de CS3
Heb ik ook al meerdere malen geprobeerd, geen resultaat. Als het stadion is aan het updaten kun je niet zien wanneer alles is geïnstalleerd en klaar is, ik heb waarschijnlijk te vroeg de stekker uit het stopcontact getrokken. Als dit de oorzaak zou zijn, hou kan ik dit oplossen?

graag een glaasje wijn

google eens op : broken update marklin CS3

Mijn testbaan 260x200

Je schrijft dat je de opties van Märklin hebt geprobeerd. Ik weet niet welke opties.

Heb al eens geprobeerd de update te forceren?
Dat doe je door een updatestick in de CS3 te zetten, daar mag alleen de updatefile op staan.
Dan de linker rijregelaar indrukken en houden, dan de stopknop indrukken en houden totdat het scherm veranderd.

Ben benieuwd.
Heb je ook geprobeerd om zonder usb stick op te starten?

Als niets meer lukt kun je hem het beste opsturen naar Marklin die kunnen hem opnieuw installeren.
Ga ik proberen digipost
Gouden tip digipost, ik krijg weer het normale scherm. Ik ga nu proberen om de updates die hij vraagt te laten uitvoeren.
Dankjewel!!

Mijn testbaan 260x200

Mooi zo, succes.
Nu werkt de cs3 weer normaal maar nu reageren de wissels niet meer in de ingetekende baan. Als ik de wissels aanklik reageren ze niet dus geen reactie. Alles nagekeken ook de aansluiting van de  m83 en de wissels. Ben benieuwd of iemand mij kan helpen?

Mijn testbaan 260x200

Door de mislukte updates hebben de wissels waarschijnlijk een andere kenmerk gekregen dan de gedefinieerde wissels.
Wis een wissel uit het seinplan en sleep de wissel weer terug. Als hij nu wel werkt doe je hetzelfde met de andere wissels.
Thanks, ga het proberen
Deze keer geen resultaat, ik denk dat ik een nieuwe baan ga intekenen op het cs3 station. Het is alleen geen leuk werk, omdat ik op dit punt de cs3 van Marklin gebruiks onvriendelijk vind.

Windhoven

Reageren de wissels dan nog wel als je ze bovenaan in de artikelenlijst bedient?
Ook niet, ze blijven rood of worden groen

Mijn testbaan 260x200

Nou, een nieuw baanplan tekenen lijkt mij niet zo'n goed idee.
Beter is de wissels in de artikellijst te wissen en opnieuw te definiëren. Let wel, de wissels verdwijnen uit het baanplan.
Dus onthouden waar de wissels stonden en dan de gedefinieerde wissels naar het baanplan slepen.
Bedankt voor de tip, gaan we dit eerst doen

Windhoven

Zijn er nog meer 'artikelen' dan alleen de wissels die problemen geven? Staat er niet per ongeluk een protocol uit bij de magneetartikelen?
Ik zou het niet weten op welk protocol bij de magneetartikelen moet ik letten?

Mijn testbaan 260x200

Er kan geen protocol uitstaan. Bij het aanmaken van een magneetartikel staat bij het adres MM (default) of DCC.
Heb je al een wissel opnieuw aangemaakt met uiteraard het goede adres en werkt het dan?

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: P.H.J. op zaterdag 16 mei 2026, 16:11:23Denk dat ik een nieuwe baan ga intekenen op het cs3 station. Het is alleen geen leuk werk, omdat ik op dit punt de cs3 van Marklin gebruiks onvriendelijk vind.

Hallo PHJ,

Maakte je weleens een back-up op je CS3?
Dat maakt het gemakkelijker om terug te gaan naar een vorige werkende versie, dan van daaruit het baanplan oppakken wijzigen en daarna opnieuw een back-up zodat je huidige baan zonder al teveel moeite weer verder gebruikt kan worden.

Sluit ook eens een draadloze muis aan dat vergemakkelijkt het tekenen, maar is ook een kwestie van gewenning en niet echt makkelijk.
Heb al een mail gestuurd naar Märklin of de CS3 op dat punt ook vanaf een laptop een baanplan kan krijgen, maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op.

Kijk ook eens op de video's die hierover gaan, en die staan op youtube.
Wel in het Duits, maar de voorbeelden spreken voor zich.
Hallo digipost en Hans,

Ik heb een backup gemaakt van de baan en deze op het sd kaartje gezet, maar als ik deze baan oproep heb ik het zelfde probleem met de wissels ze reageren niet. Ik heb je advies opgevolgd digipost alle wissels verwijderd, cs3 opnieuw laten opstarten en nieuwe wissels weer aan de magneetlijst toegevoegd. De nieuwe wissels in het baan ontwerp geplaats en er op geklikt. Ze worden groen of rood in het cs3 station maar op de echte spoorbaan reageren ze niet.
Ik denk toch dat het misschien beter is een nieuwe baan in het cs3 station te maken, of bestaat er een andere manier om te controleren waarom de wissel niet reageren?
Klopt Hans, ook het ontwerpen van een nieuwe baan met de muis is zelfs moeilijk, want ik krijg nooit van die mooie rechte lijnen. Heb al bij Spotnet gekeken voor een programma voor baanontwerp het enigste wat ik vond was Wintrack.
Ik heb er even mee gestoeid, maar ga eens bij YouTube kijken of er instructie video's van zijn.

Bedankt allemaal voor de hulp!!!!!!!

Ik heb geen idee wat Spotnet is, maar naast Wintrack heb je Anyrail, Scarm, Railmodeller Pro, Winrail en Trax als meest gebruikt.

Hoi PHJ,

Ze worden groen of rood in het cs3 station maar op de echte spoorbaan reageren ze niet.

Als dat het geval is zou ik eerder naar de decoders kijken die de wissels aansturen, dus niet in je CS3 kijken maar of je wel verbinding hebt met de wisseldecoders.

Daar lijkt het me dat er een kink in de kabel zit.

Anderzijds kijk ook of de spanning op de baan staat, en of dat stekkertje niet verkeerd om aangesloten zit, dus rood en bruin gedraaid.
Dit kan voor decoders ook nadelig zijn qua werking dus nog optie zat na te kijken.

M.v.g.

Hans V200.0
Ga ik doen Hans, je hoort van me!!

Groetjes Peter

Windhoven

Of met updaten de sporen losgekoppeld gehad en daarna per ongeluk de stekker van programmerspoor en hoofdspoor omgewisseld?
Decoders werken goed, ik heb geen enkel idee waar het probleem zit. Alle acht de wissels hebben goed gewerkt en opeens reageerde geen enkele wissel meer. Ik heb een nieuwe baan getekend in de cs3 en de wissels toegevoegd geen resultaat. Ik ga de wissels op de tafel is allemaal losmaken en kijken of daar iets los zit, of niet goed is aangesloten.

doe maar een treintje

het lijkt me sterk dat alle 8 de decoders ineens defect zijn.
Je kan ook de CS3 terugzetten naar de 2.5 versie en kijken wat er dan gebeurt
Die optie neem ik mee

Kijk ook welk protocol aan of uit staat.
Uit dan zit er een open vierkantje achter, Aan dan staat er een vinkje in dat vierkantje.

Mijn testbaan 260x200

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 19 mei 2026, 20:35:27Kijk ook welk protocol aan of uit staat.
Uit dan zit er een open vierkantje achter, Aan dan staat er een vinkje in dat vierkantje.

Toch nog maar even reageren. In de CS3 is dit het loc-protocol.
Voor magneetartikelen zie #20.

Citaat van: digipost op zondag 17 mei 2026, 10:04:20Er kan geen protocol uitstaan. Bij het aanmaken van een magneetartikel staat bij het adres MM (default) of DCC.

Citaat van: P.H.J. op dinsdag 19 mei 2026, 15:56:52Decoders werken goed, ik heb geen enkel idee waar het probleem zit. Alle acht de wissels hebben goed gewerkt en opeens reageerde geen enkele wissel meer. Ik heb een nieuwe baan getekend in de cs3 en de wissels toegevoegd geen resultaat. Ik ga de wissels op de tafel is allemaal losmaken en kijken of daar iets los zit, of niet goed is aangesloten.

Hoe weet je dat de decoders (M83) goed werken. Zie je groene/rode ledje oplichten als je in de CS3 een wissel schakelt. Als dat zo is zeg het dan.
Nee, helemaal niks alleen het knipperende rode lampje van de voeding

Mijn testbaan 260x200

Rood knipperend lampje is goed. Dan zijn de draden goed aangesloten en zijn er digitale signalen op de rails.
Welke softwareversie heb je nu?
Hallo Leen,
Ik word hier moedeloos van, ik heb op een tafel een wissel en een paar stukken rails aan elkaar gekoppeld. Alles aangesloten cs3 station m83 als ik met de muis op de wissel klik veranderd hij in groen of rood maar de wissel zelf reageert niet. Ik heb wissels met twee blauwe draden en een geel en ik heb wissels met een rode een gele en een zwarte. Als ik het goed heb gelezen is de gele draad voor de spanning en de andere twee voor de bediening. Ik sluit de gele draad bij M83 in het midden aan, links rood rechts zwart. Ik zie in de cs3 ook niet de m83 staan bij de magneet artikelen en de twee lampjes bij de des betreffende wissel heb ik nooit zien branden. Dus wat doe ik verkeerd?

Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Bij blauw/geel moet de gele naar de spanning. Bij de zwart/rood/geel is de zwarte de spanning, mits het een Märklin aandrijving is.
Het is een Marklin wissel

Mijn testbaan 260x200

Citaat van: P.H.J. op vrijdag 22 mei 2026, 13:43:35Ik zie in de cs3 ook niet de m83 staan bij de magneet artikelen en de twee lampjes bij de des betreffende wissel heb ik nooit zien branden.

Hallo Peter, Bij mij staat de M83 ook niet in de artikellijst omdat het geen MFX-device is. Bij mij alleen de wissels die aangemaakt zijn.
Even terug naar af in dit toppic. Ergens schrijf je dat alles werkte voor de update's. Controleer nu even of alle adressen nog juist zijn.
Als je in de CS3 een wissel schakelt lichten de ledjes van de M83 maar heel kort op, de lengte van de schakelpuls. Als je helemaal niets zie is de adresseren niet goed of de GFP in de CS3 stuurt niets uit.
Als de adressering goed is zal waarschijnlijk de GFP niets sturen en dat kan weer komen omdat de update's niet goed zijn gegaan. Jouw CS3 werkt nu wel maar helemaal goed daar lijkt het niet op vandaar mijn vraag welke softwareversie heb je nu staan in de CS3 en is de  adressering goed dan kan ik je verder adviseren.
Hallo Leen,

Ga het nakijken laat wat weten

doe maar een treintje

als je een versie 2.5 backup kan je overwegen om die terug te zetten als test.
werkt het bij de 2.5 dan ligt het aan de update en zo niet dan kan je dit wegstrepen.

edit,

een update gaat toch geen adressen veranderen??
Software versie 2.5.2 (6)

doe maar een treintje

inderdaad

Mijn testbaan 260x200

Halo Peter, ik heb niet stil gezeten voor jou. Ik had zelf ook een probleem met de GFP3. Deze had versie 12.113
en het scherm was leeg voor spanning,stroom,temperatuur. De CS3 heeft bij mij ook versie 2.5.2 (6).

De normale procedure die ik doe voor updaten, dus USB-stick in de CS3, vinkje bij updaten aan, geen internet aan de CS3
en dan de CS3 opnieuw opstarten werkte niet wat logisch is, de CS3 heeft al versie 2.5.2 (6).

Toen de geforceerde methode gedaan dus linker rijregelaar ingedrukt houden en dan de stopknop ingedrukt houden tot het scherm veranderd.
Onderweg zag ik foutmeldingen dat de Host niet gevonden werd, dat klopt want internet hing niet aan de SC3.

Internet aan de CS3 gehangen en vinkje bij update weg. USB-stick nog steeds in de CS3 en weer geforceerd.
Nu geen foutmeldingen en na opstarten CS3 een rode stip bij de GFP3.
De update voor de GFP3 gedaan en nu heb ik versie 17.17 en spanning,stroom,temperatuur werkt weer als vanouds.

Als jij gaat doen wat ik gedaan hebt verwacht ik dat de wissels wel gaan werken mits de adressering van de wissels goed is.

Ik zit in Z-Frankrijk en heb alleen de CS3 hier dus magneetartikelen de werking ervan kan ik niet testen.
Hallo Leen,

Ik zou om te beginnen lekker van de vakantie genieten en niet bezig zijn met de problemen van andere om een CS3 station of wissels. Ik weet het wel te waarderen en ga het uitproberen, ik heb van de site van Marklin al verschillende updates binnen gehaald. Ik had de baan bijna klaar en toen zag ik bij een andere hobbyist de treinen automatisch stoppen en vertrekken, ik heb alle rails losgemaakt aan een kant de verbinding onderbroken en toen weer opnieuw opgebouwd. Op een andere tafel heb ik een aantal rails met wissel gebouwd om via een filmpje van YouTube het programmeren te leren. Dat is me gelukt en dus wil ik het nu graag op de echte baan gaan uitproberen, maar ik heb tot nu toe alleen maar problemen gehad. Heel veel storingen en meldingen op de display van de CS3 dat er een conflict was, toen ik deze had opgelost ben ik begonnen met de wissels te bekabelen. Ze werkte allemaal en opeens niet meer, dus je begrijpt wel dat ik soms denk waar ben ik aan begonnen.  Maar we houden moed, ik vind het geweldig van de reacties die ik krijg om mij te helpen en met kennis en ervaring je verder te helpen. Chapeau

Windhoven

Heb je tijdens de 'mislukte' update heel misschien wel de GFP3 update ook gedaan. En wanneer je nu de oudere versie terug hebt gezet van de CS3 dat deze niet samen dil werken met de nieuwe GFP3 versie.
Maar ik vraag me af of de problemen echt met/daar de update zijn gekomen of dat de problemen niet daarvoor al stiekem aanwezig waren zonder dat je ze had opgemerkt.

doe maar een treintje

of een paar screenshots van de CS3 instellingen
Wat is GPF3 Johan? Ik maak een paar screenshots van de instellingen. Ik heb nog een vraag hoe kan ik controleren of de motor van de wissel niet defect is? Dus een mechanisch probleem. Je gaat natuurlijk alles proberen ik heb nu weer een update uitgevoerd naar de 2.61 versie geen resultaat.

De GPF-3 is de Gleis Processor Format.
Die genereert de digitale spanning voor de baan.
En alles wat je er mee voed.

Een wisselspoel kun je ook controleren door de gele draad op de ringleiding of middeleider aan te sluiten,  de blauwe draad kun je dan op een massa aansluiting houden.
Als dat werkt vraag ik me af of je de M83 decoder misschien niet goed hebt staan.
Hoe staan de dipswitches van de M83?
Als ik rechtstreeks stroom aansluit bij de wissel bromt hij alleen maar, springt niet om.
Krijg geen foto's toegevoegd