Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

CS3 start niet op na update

Gestart door P.H.J. vrijdag 15 mei 2026, 15:17:28

Re: CS3 start niet op na update

als er maar een "v" voor op staat

Dipswitch 1 van van de 2e m83 op of zetten en nummer 2 op on laten staan.
Nu staan ze beide aan en zo sluiten de adressen nooit aan.

Mijn testbaan 260x200

Dag Peter, je hebt zwarte M83 dozen, dat zijn MFX-dozen, het plug en play systeem van Märklin.
Als je bij "bewerken" mfx-artikelen zoeken aanklikt kan je daarna kiezen of de CS3 id's toekent of dat de M83 zijn adres moet behouden.
id's toekennen is default. Dan wordt niet naar de stand van de dipschakelaars gekeken.
Als je "zijn adres behouden" aanklikt wordt wel naar de dipschakelaars gekeken.

Dus stel de dipschakelaars in zoals jij het wilt en ga dan naar bewerken / mfx-artikel zoeken en klik "zijn adres behouden" en start het zoeken.
Je krijgt dan M83 "A" en "B". met de adressen die jij wilt.

Zou alle dipswitches uitzetten en de CS3  de aanmelding laten doen.  Dat heb ik ook bij losse wisseldecoders gedaan en dat gaat prima.
Als de eerste zich aanmeld, vraagt ie of je het adres wil behouden,  of een nieuw adres wil geven.
Kies voor jou de optie die nodig is.
Als ik de dipschakelaars van de tweede m83 omzet reageren wissel 9,10,11,12 niet meer, dus heb ik ze terug gezet zoals ze stonden. Ik ga beide opties uitproberen, kan nooit kwaad.
Dankjewel voor de tips!!

Groetjes Peter
Ik heb de cs3  in bewerken laten zoeken naar mfx artikelen, vervolgens reageerde de eerste 4 wissels niet meer. Ik heb een back-up gedaan, gelukkig werken ze weer.

Groetjes Peter

Ben je met de Duitse taal bekend?
Kijk dan ook eens naar e zogenaamde "erklär video's" van Märklin.
Daar laten ze zien hoe je de M83 goed aanmeld.
Eerst geven ze 1 decoder adres, en laten dan zien dat je twee opties te zien krijgt, namelijk adres behouden of nieuw adres geven.
Als je dit doet voor de eerste zou ik adres behouden doen.
Voor de tweede laat je de CS3  dan zoeken en dan een nieuw adres geven.
Dus per M83 decoder de aanmelding doen.
Dit was een goede tip Hans, voor stroom had ik de m83 rechtstreeks aan de cs3 aangesloten en in de video zag ik dat de m83 de stroom van de rails kreeg, dit heb ik gewisseld. Het zal niet zo veel uitmaken, maar ik heb wel weer een extra stroom aansluiting over. Maar van de "erklär" video's heb ik nog meer geleerd, ik heb de decoders zo nooit geïnstalleerd. De cs3 installeert ook automatisch de wissels. Ik heb de wissels in het overzicht nu wel dubbel staan, kan ik de wissel die ik zelf heb toegevoegd nu verwijderen? Dankjewel voor de tip.

Groetjes Peter

Als ze er dubbel instaan,  zou ik de dubbele wel verwijderen.
Maar check ook of het daarna blijft werken.
De zwarte M83 decoders werken ook op MFX en zodra er 1 aanmeld zijn er vier adressen aangemeld.
Het systeem houd dan rekening dat er vier magneetartikelen erop aangesloten kunnen worden.
Het heeft geen consequenties als ik de wissel verwijder die door mfx m83 is aangemaakt, misschien kan ik ze een andere letter geven, of zou dan de wissel uit het baanplan verdwijnen?

Groetjes Peter

Is het symbool wat je wilt verwijderen van een grijs rechthoekig vlakje voorzien?
Dan is dat wissel in je baanplan verwerkt, en zal op beide plaatsen verwijderd zijn.

Geen grijs vlakje? (kan ook een geselecteerde kleur zijn).
Dan verwijderen je alleen de wissel en niks in je baanplan.
Hopelijk heb je iets aan dit late antwoord.
Ga het nakijken Hans, laat wat weten!

Groetjes Peter
De wissels van de eerste decoder hadden de letters A en tweede B, ik heb ze verwijderd geen problemen. Ik heb nog een vraag misschien kun jij me verder helpen of iemand anders.
Ik heb zo'n PTT treintje en die moet je handmatig aanmelden er zit dus geen mfx in. Bij het vorige station de Märklin 60657 gaf ik de code motorpost DCC 110 en dan reed de trein. Maar als ik dit adres in de cs3 ingeef gebeurt er niks, heb jij of iemand anders een oplossing voor dit probleem?
Afbeelding2.jpg
Afbeelding1.jpg
Afbeelding3.jpg

Staat DCC wel aan in jouw CS3?
Dat kun je bij railprotokollen bekijken.
Symbool van een lok boven een rondje.

Als het daar aanstaat rijd jouw posttrein gewoon op DCC.
Misschien zit er een multiprotocol decoder in maar niet voor MFX.
Je kan ook op de uitlezen button drukken,  en dan heb je twee mogelijkheden.
Of de decoder geeft niet thuis en daardoor een leesfout, of hij leest hem uit en geeft het adres weer.

Het is onder DCC wel zo dat de functies niet automatisch mee worden geprogrammeerd, en dat mag je dan zelf invullen.
Bij dit treinstel zal dat meevallen,  maar bij 32 functies is sat even opletten.
Hallo Hans

De trein heeft geen functies, toen ik de trein kocht zat er een briefje bij er stond op: Motorpost, DCC 210, Motorola. Het is ook niet mogelijk om  cs3 op analoog in te stellen? Op dit moment branden alleen de lampjes.

Groetjes Peter

Citaat van: P.H.J. op Vandaag om 10:27:53De trein heeft geen functies, toen ik de trein kocht zat er een briefje bij er stond op: Motorpost, DCC 210, Motorola.

Dat treintje dus handmatig invoeren met het DCC-protocol en een DCC-adres 210. Of het motorola-protocol gebruiken.

Citaat van: P.H.J. op Vandaag om 10:27:53Het is ook niet mogelijk om  cs3 op analoog in te stellen? Op dit moment branden alleen de lampjes.

Het is een digitale centrale. Geen analoge centrale. Dus alleen DIGITAAL. Niets met analoog. Niet over nadenken. Alleen de juiste digitale protocollen gebruiken en instellen. Je hebt het nadeel dat Märklin al een paar keer van protocol is veranderd: Van Motorola (I) naar Motoral New (II). Om bij te blijven heeft Märklin het MFX-protocol laten bedenken. Deze is nu standaard bij Märklin. Ondertussen is in de rest van de modelspoorwereld het DCC-protocol de standaard. Dit protocol is een open digitaal protocol waarbij iedereen er gebruik van mag maken. Bij MFX is dat onder een licentie van Märklin. Märklin is het DCC-protocol gaan ondersteunen omdat ze onder andere Trix en LGB (2rail-merken) hebben overnomen. Daarnaast is Märklin alleen digitale treintjes gaan uitbrengen. Dus Analoog is voor hun niet meer aan de orde, alles is voor Märklin digitaal.

Andere merken die ook treintjes voor het märklin-systeem uitbrengen / brachten hebben altijd decoders uitgebracht die minimaal Motorola-protocol en het DCC-protocol ondersteunde. MFX bijna niet, alleen de nieuwere decoders bij sommige merken. Daarom zie je bij veel ombouwprojecten van analoog naar digitaal een ander merk dan Märklin in de lok en vaak dus dan alleen Motorola en DCC-protocol. Dat is waarschijnlijk bij jouw treintje aan de hand.

1 raar ding vindt ik wel, een motorpost adres DCC 110 geven en rijden, terwijl er DCC 210 al als vermeld adres in staat/stond.

Is DCC 110 dan een typefoutje of heb ik het mis?
Als je weet dat een DCC adres 210 is gaat ie op DCC 110 nooit of te nimmer rijden......

En dat de lampjes branden, kan twee dingen betekenen.
Of ze zitten direct op de spanning van de rails dus niet via een decoder, of je hebt al een adres actief staan in je CS3  die de functie van de verlichting wel aanstuurt.

Bij Stomm in Bilthoven hebben we een CS3  die ook meerdere functies van locomotieven heeft aanstaan, omdat er meerdere personen niet opletten bij het uitproberen van modellen.
Daardoor komt dit ook wel eens voor.

Ook hadden we een Delta treinstel die al verlichting aan had staan.
Dit was volledig te wijten aan hoe dit model "aangesloten" is.
Nu komt er een tijd dat ie een decoder en andere motor krijgt, maar er is nog zat ander werk te doen daar.

Bij het vorige station de Märklin 60657 gaf ik de code  DCC 110 in en de trein die liep. Maar bij  de cs3 lukt me dat niet, is ook geen ramp ik dacht dat misschien de oplossing eenvoudig was uit te leggen. Als ik het goed heb begrepen kan het treintje beter in de vitrine gezet worden.

Dankjewel voor de inzet en de gedane moeite!!

Groetjes Peter
Het is een typefout Hans moet zijn 110

Kijk als je een lok toevoegt of dat op DCC 110 gaat, en let op het display.
Mocht de CS3 met de mededeling komen dat dit adres al in gebruik is, moet je wel even opzoeken welke lok in de loklijst dat adres heeft.