Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

CS3 start niet op na update

Gestart door P.H.J. vrijdag 15 mei 2026, 15:17:28

Re: CS3 start niet op na update

als er maar een "v" voor op staat

Dipswitch 1 van van de 2e m83 op of zetten en nummer 2 op on laten staan.
Nu staan ze beide aan en zo sluiten de adressen nooit aan.

Mijn testbaan 260x200

Dag Peter, je hebt zwarte M83 dozen, dat zijn MFX-dozen, het plug en play systeem van Märklin.
Als je bij "bewerken" mfx-artikelen zoeken aanklikt kan je daarna kiezen of de CS3 id's toekent of dat de M83 zijn adres moet behouden.
id's toekennen is default. Dan wordt niet naar de stand van de dipschakelaars gekeken.
Als je "zijn adres behouden" aanklikt wordt wel naar de dipschakelaars gekeken.

Dus stel de dipschakelaars in zoals jij het wilt en ga dan naar bewerken / mfx-artikel zoeken en klik "zijn adres behouden" en start het zoeken.
Je krijgt dan M83 "A" en "B". met de adressen die jij wilt.

Zou alle dipswitches uitzetten en de CS3  de aanmelding laten doen.  Dat heb ik ook bij losse wisseldecoders gedaan en dat gaat prima.
Als de eerste zich aanmeld, vraagt ie of je het adres wil behouden,  of een nieuw adres wil geven.
Kies voor jou de optie die nodig is.
Als ik de dipschakelaars van de tweede m83 omzet reageren wissel 9,10,11,12 niet meer, dus heb ik ze terug gezet zoals ze stonden. Ik ga beide opties uitproberen, kan nooit kwaad.
Dankjewel voor de tips!!

Groetjes Peter
Ik heb de cs3  in bewerken laten zoeken naar mfx artikelen, vervolgens reageerde de eerste 4 wissels niet meer. Ik heb een back-up gedaan, gelukkig werken ze weer.

Groetjes Peter

Ben je met de Duitse taal bekend?
Kijk dan ook eens naar e zogenaamde "erklär video's" van Märklin.
Daar laten ze zien hoe je de M83 goed aanmeld.
Eerst geven ze 1 decoder adres, en laten dan zien dat je twee opties te zien krijgt, namelijk adres behouden of nieuw adres geven.
Als je dit doet voor de eerste zou ik adres behouden doen.
Voor de tweede laat je de CS3  dan zoeken en dan een nieuw adres geven.
Dus per M83 decoder de aanmelding doen.
Dit was een goede tip Hans, voor stroom had ik de m83 rechtstreeks aan de cs3 aangesloten en in de video zag ik dat de m83 de stroom van de rails kreeg, dit heb ik gewisseld. Het zal niet zo veel uitmaken, maar ik heb wel weer een extra stroom aansluiting over. Maar van de "erklär" video's heb ik nog meer geleerd, ik heb de decoders zo nooit geïnstalleerd. De cs3 installeert ook automatisch de wissels. Ik heb de wissels in het overzicht nu wel dubbel staan, kan ik de wissel die ik zelf heb toegevoegd nu verwijderen? Dankjewel voor de tip.

Groetjes Peter

Als ze er dubbel instaan,  zou ik de dubbele wel verwijderen.
Maar check ook of het daarna blijft werken.
De zwarte M83 decoders werken ook op MFX en zodra er 1 aanmeld zijn er vier adressen aangemeld.
Het systeem houd dan rekening dat er vier magneetartikelen erop aangesloten kunnen worden.
Het heeft geen consequenties als ik de wissel verwijder die door mfx m83 is aangemaakt, misschien kan ik ze een andere letter geven, of zou dan de wissel uit het baanplan verdwijnen?

Groetjes Peter

Is het symbool wat je wilt verwijderen van een grijs rechthoekig vlakje voorzien?
Dan is dat wissel in je baanplan verwerkt, en zal op beide plaatsen verwijderd zijn.

Geen grijs vlakje? (kan ook een geselecteerde kleur zijn).
Dan verwijderen je alleen de wissel en niks in je baanplan.
Hopelijk heb je iets aan dit late antwoord.
Ga het nakijken Hans, laat wat weten!

Groetjes Peter
De wissels van de eerste decoder hadden de letters A en tweede B, ik heb ze verwijderd geen problemen. Ik heb nog een vraag misschien kun jij me verder helpen of iemand anders.
Ik heb zo'n PTT treintje en die moet je handmatig aanmelden er zit dus geen mfx in. Bij het vorige station de Märklin 60657 gaf ik de code motorpost DCC 110 en dan reed de trein. Maar als ik dit adres in de cs3 ingeef gebeurt er niks, heb jij of iemand anders een oplossing voor dit probleem?
Afbeelding2.jpg
Afbeelding1.jpg
Afbeelding3.jpg

Staat DCC wel aan in jouw CS3?
Dat kun je bij railprotokollen bekijken.
Symbool van een lok boven een rondje.

Als het daar aanstaat rijd jouw posttrein gewoon op DCC.
Misschien zit er een multiprotocol decoder in maar niet voor MFX.
Je kan ook op de uitlezen button drukken,  en dan heb je twee mogelijkheden.
Of de decoder geeft niet thuis en daardoor een leesfout, of hij leest hem uit en geeft het adres weer.

Het is onder DCC wel zo dat de functies niet automatisch mee worden geprogrammeerd, en dat mag je dan zelf invullen.
Bij dit treinstel zal dat meevallen,  maar bij 32 functies is sat even opletten.
Hallo Hans

De trein heeft geen functies, toen ik de trein kocht zat er een briefje bij er stond op: Motorpost, DCC 210, Motorola. Het is ook niet mogelijk om  cs3 op analoog in te stellen? Op dit moment branden alleen de lampjes.

Groetjes Peter

Citaat van: P.H.J. op maandag 22 juni 2026, 10:27:53De trein heeft geen functies, toen ik de trein kocht zat er een briefje bij er stond op: Motorpost, DCC 210, Motorola.

Dat treintje dus handmatig invoeren met het DCC-protocol en een DCC-adres 210. Of het motorola-protocol gebruiken.

Citaat van: P.H.J. op maandag 22 juni 2026, 10:27:53Het is ook niet mogelijk om  cs3 op analoog in te stellen? Op dit moment branden alleen de lampjes.

Het is een digitale centrale. Geen analoge centrale. Dus alleen DIGITAAL. Niets met analoog. Niet over nadenken. Alleen de juiste digitale protocollen gebruiken en instellen. Je hebt het nadeel dat Märklin al een paar keer van protocol is veranderd: Van Motorola (I) naar Motoral New (II). Om bij te blijven heeft Märklin het MFX-protocol laten bedenken. Deze is nu standaard bij Märklin. Ondertussen is in de rest van de modelspoorwereld het DCC-protocol de standaard. Dit protocol is een open digitaal protocol waarbij iedereen er gebruik van mag maken. Bij MFX is dat onder een licentie van Märklin. Märklin is het DCC-protocol gaan ondersteunen omdat ze onder andere Trix en LGB (2rail-merken) hebben overnomen. Daarnaast is Märklin alleen digitale treintjes gaan uitbrengen. Dus Analoog is voor hun niet meer aan de orde, alles is voor Märklin digitaal.

Andere merken die ook treintjes voor het märklin-systeem uitbrengen / brachten hebben altijd decoders uitgebracht die minimaal Motorola-protocol en het DCC-protocol ondersteunde. MFX bijna niet, alleen de nieuwere decoders bij sommige merken. Daarom zie je bij veel ombouwprojecten van analoog naar digitaal een ander merk dan Märklin in de lok en vaak dus dan alleen Motorola en DCC-protocol. Dat is waarschijnlijk bij jouw treintje aan de hand.

1 raar ding vindt ik wel, een motorpost adres DCC 110 geven en rijden, terwijl er DCC 210 al als vermeld adres in staat/stond.

Is DCC 110 dan een typefoutje of heb ik het mis?
Als je weet dat een DCC adres 210 is gaat ie op DCC 110 nooit of te nimmer rijden......

En dat de lampjes branden, kan twee dingen betekenen.
Of ze zitten direct op de spanning van de rails dus niet via een decoder, of je hebt al een adres actief staan in je CS3  die de functie van de verlichting wel aanstuurt.

Bij Stomm in Bilthoven hebben we een CS3  die ook meerdere functies van locomotieven heeft aanstaan, omdat er meerdere personen niet opletten bij het uitproberen van modellen.
Daardoor komt dit ook wel eens voor.

Ook hadden we een Delta treinstel die al verlichting aan had staan.
Dit was volledig te wijten aan hoe dit model "aangesloten" is.
Nu komt er een tijd dat ie een decoder en andere motor krijgt, maar er is nog zat ander werk te doen daar.

Bij het vorige station de Märklin 60657 gaf ik de code  DCC 110 in en de trein die liep. Maar bij  de cs3 lukt me dat niet, is ook geen ramp ik dacht dat misschien de oplossing eenvoudig was uit te leggen. Als ik het goed heb begrepen kan het treintje beter in de vitrine gezet worden.

Dankjewel voor de inzet en de gedane moeite!!

Groetjes Peter
Het is een typefout Hans moet zijn 110

Kijk als je een lok toevoegt of dat op DCC 110 gaat, en let op het display.
Mocht de CS3 met de mededeling komen dat dit adres al in gebruik is, moet je wel even opzoeken welke lok in de loklijst dat adres heeft.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Al maakt dat niet uit een kan je vanaf alle loks met dat adres sturen.
Citaat van: P.H.J. op maandag 22 juni 2026, 12:58:57Als ik het goed heb begrepen kan het treintje beter in de vitrine gezet worden.

Nee, je kan het treintje gewoon op je baan laten rijden. Alleen met het juiste protocol. Bijvoorbeeld het DCC-protocol en op het DCC-adres 110; Gebruik dan ook 28 stappen. Dan rijdt je treintje gewoon leuk op baan.

De motorpost zou ik eerder een decoder gunnen die wel MFX verstaat.
Geen gezoek meer naar cv's en lekker rijden met dat ding.
Of kijken of de motorpost ook reageert op MFX als je de zoekfunctie naar MFX lok's  gebruikt.
Klik daarvoor bij de loklijst op dat sleutelsymbool, en je ziet dan vanzelf die optie.
Sorry Hans ik hoop dat je er begrip voor hebt dat ik niet zoveel kennis hier van heb, maar ik waar vind ik de loklijst. Het is toch niet het kadertje waar alle treinen op staan dat je midden in het baanscherm omhoog trekt?
 Wat moet er in het scherm van installeren en configureren staan zie foto CS3?
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 23 juni 2026, 12:08:41De motorpost zou ik eerder een decoder gunnen die wel MFX verstaat. Geen gezoek meer naar cv's en lekker rijden met dat ding.

Onzin... Het is niet meer dan goed invoeren in je digitale centrale. Alleen je moet wel weten hoe je het goed instelt. Het is Peter (TS) wel gelukt met de Mobile Station II om het ding te laten rijden. Dan moet het zeker ook lukken met een "duurdere" centrale als de CS3(+). Een telefoonnummer intikken en onthouden is veel meer werk en dat kan ook iedereen.
@citaat kan je bellen dan met een CS3? Wel handig...

Citaat van: P.H.J. op dinsdag 23 juni 2026, 13:19:28Sorry Hans ik hoop dat je er begrip voor hebt dat ik niet zoveel kennis hier van heb, maar ik waar vind ik de loklijst. Het is toch niet het kadertje waar alle treinen op staan dat je midden in het baanscherm omhoog trekt?
 Wat moet er in het scherm van installeren en configureren staan zie foto CS3?
Je hoeft je niet te verontschuldigen.
De loklijst is dat kader waar al de lok's instaan, tenminste als je dat rode streepje omhoog swypt.
Daar staat dan ook het sleutelsymbool en daar vindt je na het bedienen van het sleutelsymbool de mogelijkheden.
Lok's bewerken
Lok's toevoegen
En zo ook zoekgeraakte MFX lok's

Dan laat je de CS3 zijn werk doen.
Maar doe dit voor alle zekerheid op een programmeerspoor.
Een los stukje spoor wat je aansluit op de programmeeruitgang.
Wel alles met uitgeschakelde voeding.
Ook voor je de motorpost erop zet, de stop knop van de CS3  bedienen.
Zo maak je geen sluiting, en hou je alles heel.
Over dat scherm waar dan je lok instaat die labels "Eigenschappen, en Configureren" staan al wat waardes.
Pas als jouw lok reageert op MFX kan je Configureren of Eigenschappen  vergeten.
Onder MFX meld de decoder zich aan de CS3, en die geeft dan een adres in een dynamische toewijzing ( vrij adres).

@Ronald,

Wat jij onzin vindt (want je bent een tegenhanger van MFX) betekent voor mij comfortabel sturen en programeren zonder een woud van cv's af te zoeken.
Met alle "schadelijke" gevolgen van dien.
Het comfort van MFX is het automatisch aanmelden en alle functies erbij.

Doe ik dat onder DCC moet ik weten welke cv welke uitwerking heeft en niet domweg lopen klooien.
Ben ik dan een tegenhanger van DCC?
Alleen wat dat gezoek in die cv waardes aangaat, dat is niet meer van deze tijd.
Speciale Gast

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 23 juni 2026, 23:14:38En zo ook zoekgeraakte MFX lok's

Dan laat je de CS3 zijn werk doen.
Maar doe dit voor alle zekerheid op een programmeerspoor.
Een los stukje spoor wat je aansluit op de programmeeruitgang.
Wel alles met uitgeschakelde voeding.
Je kan geen zoekgeraakte MFX loks zoeken met uitgeschakelde voeding. Je kan ook geen loks programmeren met uitgeschakelde voeding.

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 23 juni 2026, 23:14:38Doe ik dat onder DCC moet ik weten welke cv welke uitwerking heeft en niet domweg lopen klooien.
Ben ik dan een tegenhanger van DCC?
Alleen wat dat gezoek in die cv waardes aangaat, dat is niet meer van deze tijd.
Dat moet ik met MFX ook. Als ik mijn trein meeneem naar een andere baan, dan is het te hopen dat het geen baan met een ECOS is waar ik ooit eerder ben geweest, want dan zet ie alle instellingen terug. Ik heb ooit op onze stamtafel 3-4x iemands railbus opnieuw ingeregeld en omgemapt en de ECOS zette hem vervolgens doodleuk weer terug. Verder heb ik na een uitstapje mijn lok 2x in mijn lijst omdat ie zich opnieuw aan zal melden. Ik kan met MFX ook geen lok en stuurstand koppelen op hetzelfde adres.

DCC is niet zaligmakend, maar MFX heeft ook zo zijn manco's.
Helaas geen resultaat, ik heb nu bij het icoontje van de PTT trein twee rode stippen staan. Het is geen MFX trein en hij heeft op deze baan gelopen alleen met mobiel station. Hans jij vroeg me een paar vragen geleden: "Staat DCC wel aan in jouw CS3? Dat kun je bij rail protocollen bekijken. Symbool van een lok boven een rondje"   Dat loc symbool is dat bij gebeurtenis of bij het kadertje alle loks? Ik weet gewoon niet wat ik nog handmatig moet instellen, of wat ik kan uitproberen om de instelling te vinden. Is er geen oplossing dan stoppen we ermee, geen ramp gewoon jammer!!!

Groetjes Peter
Speciale Gast

Twee rode stippen betekent dat je hem op beide rijregelaars hebt. Rode stip links is op rijregelaar links, rechts hetzelfde verhaal.

DCC zet je aan voor alle loks. Dat is wat Hans bedoelt. Dat doe je onder instellingen (linksboven), dan CS3 en daar doorscrollen naar het tabblad Rail. Zie ook pagina 32 en 33 van de CS3 handleiding, daar staan plaatjes bij. https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_Handleiding_NL.pdf
Het kadertje wat jij nu bedoelt bij het oproepen, dat is een selectie maken of bij het aanmaken van de lok.

Als je nu de lok op een stuk rails met de MS2 zet, wat doet ie dan? Doet ie het nog? En staan in je mobile station ook alle protocollen aan?

Kan je foto's delen van hoe het nu ingesteld staat in de CS3 en ook in de MS2?
Afbeelding1.jpgAfbeelding1.jpgAfbeelding2.jpg   
Hij doet niks. De instellingen staan een paar foto's eerder. Sorry alle twee de foto's zijn het zelfde

Gr. Peter
Speciale Gast

Zoals je ziet staat er geen vinkje bij MFX en niet bij DCC, maar alleen bij MM2. Dat betekent dat alleen Motorola II uitgezonden wordt. Zet het vinkje ook eens aan bij DCC en probeer het nog eens. Ik start hem dan meestal even opnieuw op, maar ik weet niet zeker of dat wel echt moet.
Een soortgelijke foto zocht ik eigenlijk ook van je mobile station, maar laten we eerst eens proberen DCC (en daarna ook MFX) aan te zetten.
Bij MFX, DCC en MM2 hebben de vinkjes aan gestaan in het begin, daarna heb ik geprobeerd of bij een bepaalde instelling de trein zou gaan rijden. Helaas geen resultaat nu ook niet. Ik heb geen mobile station meer die heb ik verkocht en een nieuwe CS3 gekocht.
20260624_141800[1].jpg
Speciale Gast

En hij doet het nu nog niet?

Zet die motorpost eens op een programmeerspoor, open het bewerkmenu (loks bewerken en dan op het icoontje van de trein drukken). Op het eerste scherm heb je naast de code DCC en voor het adresbalkje een knop "uitlezen". Dat werkt alleen op het programmeerspoor en er mag maar 1 lok op het programmeerspoor staan. Als je die indrukt, gaat de centrale de decoder uitlezen en komt het adres daarin te staan. Probeer dat eens?
Terwijl de centrale uitleest, moet ook de lok wat met de lampen knipperen en eventueel wat schudden. Dat is de manier van de lokdecoder om terug te praten tegen de centrale.
Zie ook pagina 12 van de handleiding.
Ga het proberen, mijn spoorbaan staat op de zolder en het is daar niet te harden. Ik ben vanmiddag al een paar naar de zolder geweest de temperatuur was daar tussen de 45 en 50 graden en natuurlijk geen airco.
Ik laat zo snel mogelijk wat weten, een vraag nog een analoge trein kan niet op dit spoor rijden?

Groetjes Peter

Windhoven

Klopt een analoge trein zal er meest waarschijnlijk oncontroleerbaar vandoor gaan of anders stil blijven staan, beetje afhankelijk van wat voor analoge elektronica erin zit.
Helaas geen resultaat.

Hoi PHJ,

De vinkjes staan aan bij MFX en ook bij DCC.
Dan een stuk spoor voorbereiden voor het programmeerspoor.
En dat wel in spanningsloze toestand op de CS3  aan de achterzijde naast de baan-aansluitng.
Maak ook eens een foto van de achterzijde  waar de aansluitingen zitten.
En haal de loklijst uit de bewerking, zodat je geen kruisjes meer ziet bij de lok's.

@Laurent,

Ik bedoel in spanningsloze toestand het programmeerspoor aansluiten op je CS3.
Weet ook dat je in spanningsloze toestand niks kunt uitlezen.
Heb soms drie van die CS3 centrales voor mijn neus.
En thuis heb ik er ook eentje dus weet zoiets echt wel te bedienen.
Maar een leek weet het niet.
Daarom wees ik erop.

Citaat van: P.H.J. op woensdag 24 juni 2026, 18:37:20Een vraag nog een analoge trein kan niet op dit spoor rijden?
Groetjes Peter

Hoi Peter,

De CS3 is een digitale omgeving die geen analoog rijden toestaat.
Even voor de vorm: Analoog rijden is zonder MS2/CS3, maar met een witte trafo.

M.v.g.

Hans V200.0
Speciale Gast

Citaat van: P.H.J. op woensdag 24 juni 2026, 19:48:29Helaas geen resultaat.
Welke melding krijg je? Als je uitleest geeft de CS3 een melding als het niet lukt.

Citaat van: Laurent op woensdag 24 juni 2026, 13:40:06Ik start hem dan meestal even opnieuw op, maar ik weet niet zeker of dat wel echt moet.
Het werkt net als met een pc, wijzig je iets, herstart dan je CS3.
Zag op de foto dat bewerken van de lok's ook nog actief is.
Het is beter om dat niet te gebruiken als je de lok wilt laten rijden.

Misschien eens een tripje naar Trein Select in Puth? Zij voeren Trix, dus zouden misschien iets kunnen betekenen voor de CS3, die ook door Trix wordt gebruikt

Hoi Peter,

Zie op de foto met motorpost dat de verlichting wel brand, althans de sluitseinen.
Dat betekent wel dat de motorpost spanning krijgt, maar niet op het juiste adres wordt aangesproken.

Als je op lok's bewerken klikt, dan tik je ook de motorpost aan op je touchscreen, en klik als dat venster opent op configureren.
Daar zie je de cv waardes, die je dan kunt programmeren.
Op CV1 staat dan een adres (mits geprogrammeerd) en vul anders daar 110 in.
Dan wacht je tot de waardes IS/MOET beide 110 zijn geworden.
Daarna druk je op het vinkje rechtsboven, en sluit je de bewerking.

Als het goed is kun je de lok dan wel besturen🤞
Durf je de motorpost ook te openen?
Dan kunnen we misschien ook zien om welke decoder het gaat.
Overigens is het geen verplichting hoor.
Kan me voorstellen dat het warm is daar in het Zuiden🌞

M.v.g.

Hans V200.0
Hallo,
Het houdt niet op nu ook nog een storing op de baan, ergens een overbelasting. Zolang deze hitte aan houdt kan ik niet naar de zolder gaan het is er bloedheet. Ik meld me als ik de suggesties heb getest.

Groetjes Peter

Hoi Peter,

Na de hittegolf gewoon op je gemak ernaar kijken.
Niks overhaasten, want je kan het beste de storing achterhalen eer je verder kan.
Zelf heb ik best wat ervaring opgebouwd door er over te lezen, maar ook te gebruiken.
Zoals ik al zei, geen gebrek aan CS3  centrales in mijn buurt.
Ik ga alle berichten die gepost zijn nog eens rustig opnieuw lezen en daarna uitproberen. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar ik alle rails die op de baan zitten, aan een kant alle verbindingen door geknipt. Zou het kunnen  dat daarom de motorpost niet loopt? Ik ga hem wel opmaken Hans en stuur dan foto's van de binnenkant. Dus een pendelbahn, om de baan te programmeren, ik heb al twee contacten in het spoor gemaakt en ook op het baanplan in de Cs3. De berichten zijn  soms moeilijk te begrijpen als de kennis summier is.

Groetjes Peter