Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan Djoppenbeek, versteviging poten

Gestart door Appermont1991 maandag 23 maart 2026, 16:54:22

Re: Baan Djoppenbeek, versteviging poten
Citaat van: Appermont1991 op vrijdag 28 augustus 2026, 14:06:59Goede tips
Ik zie dat je als plaatmateriaal OSB gebruikt. Dit is nogal ruw en zwaar hout en geeft veel kans op splinters. Je kunt beter multiplex (9 tot 12 mm) gebruiken. Dit is stevig, licht, makkelijk te zagen, geeft weinig splinters en kan beter tegen vocht. Nadeel van multiplex dat het duurder is dan OSB.
Klopt helemaal, multiplex is inderdaad zoals je zegt maar de keuze voor OSB was prijs/kwaliteit en persoonlijk het bewerkt ook makkelijk als je goed gereedschap gebruikt. Elke hout materiaal geeft wel splinters en even bewerken met een lichtschuurpapier en het is inorde

US rail .. what else?

Kenny,

Geen halve maatregelen, mooie zware versteviging van de poten!

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Dat zal een hele verbetering geven Kenny, lekker stevig geheel zo  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

graag een glaasje wijn

mooie versteviging maar ga je geen kurk onder je rails leggen tegen het geluid ? Nu heb je 1 grote klankkast

Als het maar Zwitsers is.

Netjes afgewerkt Kenny. :thumbup:

Groet Michel
@bellejt Geen kurk maar deze isolatieplaat van 5mm. Geweldig materiaal om mee te werken. Grotendeels gaat deze plaat krijgen.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

:reactie: Kijk aan, een super solide constructie. Pootjes zitten nu onbeweeglijk gemonteerd. :thumbup:
Citaat van: Appermont1991 op vrijdag 28 augustus 2026, 15:26:42@bellejt Geen kurk maar deze isolatieplaat van 5mm. Geweldig materiaal om mee te werken. Grotendeels gaat deze plaat krijgen.

Dat ziet er goed uit Kenny. Wat is dat voor spul? Heb je wat meer info en een merknaam?

Ik wil ook geluidsisolatie onder mijn rails maar dan wel spul waar ik ook weer makkelijk mijn scenery (zand of grind) op kan plakken. Ik dacht voorlopig aan kurk. Er wordt vaak verdunde witte houtlijm gebruikt. Blijft dat een beetje plakken op dit spul?

Groet! Roger