Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (gelukt, nu omkeer probleem

Gestart door AlbertJan zaterdag 21 maart 2026, 08:39:49

Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (gelukt, nu omkeer probleem
Beste forumleden.
Van Fleischmann heb ik jaren geleden een aantal bijzonder fraaie locs gekocht. (Fred, hasta la pasta noemde dit zijn bijzonder fraaie meisjes! ;) )
Weliswaar een ander merk maar bijzonder fraai uitgevoerd en aangezien dit wisselstroom modellen zijn, konden deze gewoon op mijn baan hun rondjes rijden.
Zowel analoog als reeds omgebouwde naar digitaal.

Van de meeste heb ik de ovp met handleiding maar helaas niet van allemaal.
Het verwijderen van de kap is meestal logisch, schroefje(s) los of plastic nokjes ruimte geven en eraf is de kap en kun je daarna het inwendige van de loc bekijken.
Van deze fraaie T18 heb ik geen handleiding en is ook niet te zien hoe de kap verwijderd kan worden. (weinig ruimte en erg fragiel)
Op internet zijn de meeste handleidingen van Fleischmann locs niet meer down te loaden of te vinden en van deze loc dus ook geen gevonden.

Wie kan mij vertellen hoe ik de kap kan verwijderen of waar ik de handleiding kan vinden? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf?

Duitsland TP III/IV

Naamloos.jpg

De kap gat er af door de 2 schroeven los te draaien bij de pijlen.
Dag Albert Jan,
Heb je hier iets aan?

Denk het wel...
Mvg
San
Hoi Ronald.
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar helaas maak je met deze schroeven alleen maar de voor- en achterloopwielen mee los.

@San.
Daar geb ik zeker iets aan want deze schroef moet dan onder de sleper zitten, geen wonder dat ik deze niet kon vinden! 8o

#Jo.
Hartelijk dank voor deze links, deze had ik zelf ook al gevonden maar bij mij werken de links niet.
Ik krijg de melding:
Deze site is niet bereikbaar
Het duurt te lang voordat fleischmann-ho.nl reageert.
En ik weet niet hoe ik dat op kan lossen, ik heb nog een aantal Fl locs en allemaal voor wisselstroom met sleper dus altijd even daaronder kijken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

graag een glaasje wijn

beide gaan hier onmiddellijk open in FF Kan ze wel opslaan en naar je sturen
Hoi Johnny.
Als je dat wil doen, graag! :thumbup:

Mvg,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (en opgelost!)
denk dat je ze al hebt ontvangen
Re: Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (en opgelost!)
Beste mensen.
Nadat ik had gecontroleerd dat het hier om een analoge loc ging met elektronische rijrichting schakeling, deze eerst even van ietsje olie voorzien.
Daarna weer in elkaar en op de analoge baan gezet om te laten rijden.
In zijn achteruit gestart en prachtig bijna geluidloos rijden, in zijn vooruit geschakeld en daar ging het mis.
Schakelde niet maar wel een aanbrandlucht dus geen goed teken! 8o
Weer opengemaakt en inderdaad de elektronische omschakeling voelde warm aan.

Is dit nog te repareren voor analoog gebruik of beter ombouwen naar digitaal?
En is dit normaal dat zo'n schakeling gelijk stuk gaat of puur toeval?
Ik heb er nog een aantal analoge en ik zou het zonde vinden als deze ook stuk gaan, ik gebruik wel voor analoog van die ouderwetse metalen trafo's. (oud bij oud! >:-D )

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (opgelost en nieuw probleem!)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Re: Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (opgelost en nieuw probleem!)
Nee, niet die oude metalen trafo's gebruiken, ik denk dat de elektronica niet tegen de hogere spanning van ons net kan.

Nu een simpele decoder er in zetten.

Groet, Anne W
Beste Anne.
Hartelijk dank voor je reactie maar ik geloof niet dat de elektronica hier niet tegen kan.
Ik gebruik deze oude metalen trafo's al tientallen jaren (vanaf mijn 7e) voor mijn analoge locs en ik heb nog niet eerder een probleem hiermee gehad.
Natuurlijk gebruik ik deze niet voor mijn digitale locs maar alleen voor de analoge, met of zonder elektronische omschakeling.

@Allen.
De elektronische schakeling opengemaakt en ik zie eigenlijk niets bijzonders!  8o
Heeft het zin om dit te repareren (als dit al mogelijk is) of te vervangen door een andere?

vriendelijke groeten,
AlbertJan.

@citaat
 De netspanning is van 220 naar 230 gegaan, dus de schakelspanning gaat procentueel net zo veel omhoog.

Groet, Anne W
 @citaat Ehm, correctie: de netspanning mag max 253V bedragen.

Daarmee loopt dat allemaal wel los want als 220V pri 24V sec geeft, geeft 253V pri 27,5V sec.
Leg uit wat het probleem is.....
Het probleem word besproken in post #9:

CiteerBeste mensen.
Nadat ik had gecontroleerd dat het hier om een analoge loc ging met elektronische rijrichting schakeling, deze eerst even van ietsje olie voorzien.
Daarna weer in elkaar en op de analoge baan gezet om te laten rijden.
In zijn achteruit gestart en prachtig bijna geluidloos rijden, in zijn vooruit geschakeld en daar ging het mis.
Schakelde niet maar wel een aanbrandlucht dus geen goed teken! 8o
Weer opengemaakt en inderdaad de elektronische omschakeling voelde warm aan.
Dit is een legende die regelmatig de kop opsteekt, sommigen krijgen een hartverzakking als ze een blauwe trafo zien.
Het probleem bij die trafo's is meestal het netsnoer, rubber dat verduurt na een tijd, netsnoer vervangen en klaar,
maar of-topic,
Leopold

Ik geef feiten, geen interpretaties, einde van mijn bijdragen aan dit onderwerp.

Groet, Anne W
Beste mensen.
In een ander topic over het zelf maken van een omkeerder zie: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1610160
werd opgemerkt dat de elektronische omkeerder van Fleischmann een batterij heeft. (wist ik dus niet!)
Nu is mijn vraag dan ook, als de batterij leeg is werkt dan de omkeerder en eventueel dan de loc aandrijving ook niet meer of wordt deze automatisch weer opgeladen? :help:
Mijn Fl locs hebben nu meer dan 7 jaar stilgestaan sommige doen het wel en andere niet en bij de meeste werkt de omkeerder prima en bij sommige niet maar rijden wel.

Wie weet hier raad?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (gelukt, nu omkeer probleem

Re: Hoe krijg ik de kap van Fleischmann 1820 (T18) eraf? (gelukt, nu omkeer probleem
Nieuwe batterij proberen?

Groet, Anne W
Misschien eerst een foto van die batterij ?
Of is het een accu ?
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik lees "Volt 9 Japan" maar onder het gele spul zal nog wel wat staan.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Het zal weleen 3 Volt lithium CR2032 zijn.
Zie bijvoorbeeld op Farnell <<< Klik >>>

Beste reageerders.
Het is inderdaad een 3V CR2032 dus op zich prima te vervangen.
Maar het probleem met deze loc is dat die momenteel helemaal niet meer rijdt.

De motor heb ik gecontroleerd en die werkt prima maar blijkbaar doet het omschakel printje nog iets meer dan alleen maar omschakelen.

Misschien in dit geval toch het beste (en makkelijkste) om deze naar digitaal om te bouwen.
Nog even over nadenken want deze wilde ik eigenlijk analoog houden.

Mvg,
AlbertJan.

Het zou kunnen dat hij spanning van die batterij nodig heeft om te kunnen rijden.

Groet, Anne W
Hoi Anne.
Je had dit inderdaad al een keer eerder vermeld dus dat ga ik ook nog even proberen.
Het zijn gangbare batterijen dus even opzoeken.

Mvg,
AlbertJan.
Probleem met deze omkeerders is het bewaren van de richting als de spanning van de baan is.
Oplossing: bi stabiel relais gebruiken, behoudt de laatste stand, zoals het standaard omkeer relais van Märklin,
of een deel van het circuit voeden met batterij, ik veronderstel: batterij leeg dan onthoudt de lok de laatste rijrichting niet,
groet Leopold
Beste helpers en adviseurs.
Ik had nog hoop dat er iemand op ons forum is die hier een oplossing voor had gevonden maar ik ben nu toch maar zelf aan het experimenteren gegaan.
Eerst de oude knoopcel eruit gehaald en dat viel niet mee want deze zat vastgesoldeerd.
Dat had ik niet verwacht, ik dacht deze zit in een klem of iets dergelijks.
Deze los gemaakt (het bleek een CR1220 te zijn) en een nieuwe erin proberen te zetten maar helaas kun je op de knoopcel blijkbaar niet solderen, dus niet gelukt.
Ik probeer nu om een tijdelijk klemmetje te maken zodat ik iig kan testen of een lege knoopcel de oorzaak is.

Als de knoopcel alleen zorgt voor het onthouden van de rijrichting dan zou de loc toch wel gewoon moeten rijden!? 8o
Of kan deze ook voor het omkeren van de rijrichting nodig zijn?
Onderstaande foto is van een andere Fleischmann loc met omkeerder waarvan de knoopcel nog vast zit. (puntsoldering?)

Wordt dus nog wel vervolgd! >:-D

Mvg,
AlbertJan.
Batterij zit met puntlasjes vast; gaat je met soldeerbout niet lukken, maar daar was je al achter.
Ik heb het sterke vermoeden dat de batterij alleen voor het onthouden van de rijrichting is, loc zou dan dus inderdaad minimaal één kant op moeten rijden.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: lmou op dinsdag 07 april 2026, 15:47:12ik veronderstel: batterij leeg dan onthoudt de lok de laatste rijrichting niet

Citaat van: AlbertJan op donderdag 07 mei 2026, 17:25:18Als de knoopcel alleen zorgt voor het onthouden van de rijrichting dan zou de loc toch wel gewoon moeten rijden!?

Klassieker: batterij leeg, dan geen geheugen voor rijrichting. Gevolg? Hij rijdt wel, maar waarheen?

@citaat rééd hij maar; zelfs dat doet hij niet :-( ...

Koop een decoder en zet die er in.

Groet, Anne W