Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin CS3 software-update 2.6.0

Gestart door ronvgs vrijdag 13 maart 2026, 08:08:38

Marklin CS3 software-update 2.6.0
Er is een CS3 nieuwe update.
2.6.0 ben nu aan het updaten benieuwd wat er nieuw is.

Re: Marklin CS3 software-update 2.6.0
Staat toch wel in de changelog voordat je de update laat uitvoeren?
Iedereen met terugmelders even oppassen met het uitvoeren van de update 2.6.0.
Na het opnieuw opstarten had ik wat problemen met de terugmelders (bleven rood).
Na het handmatig bedienen werkte het weer maar denk toch dat er iets niet goed is gegaan met de instellingen van de GFP3.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Op Stummi forum lees ik dat er problemen zijn met de pc toegang in deze versie.  Via de browser.  Kan iemand dat bevestigen?

Koen
Citaat van: ronvgs op vrijdag 13 maart 2026, 18:33:54Na het handmatig bedienen werkte het weer maar denk toch dat er iets niet goed is gegaan met de instellingen van de GFP3.

Had je de GFP3 update ook gedaan? Die gaf ook een rode update bolletje na de systeem update.
Ja die heb ik ook gedaan.
Ik heb vanmiddag ook de stekker van de voeding er even uit gehaald en daarna had ik het probleem van de melders niet meer.
Morgen nog eens testen.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Ik had de updates wel gedaan, maar daarna nog niet naar de bezetmelders gekeken.  8o
Wat mij opviel was dat ik het venster met de loc besturing links en rechts van het scherm niet meer bij de rand kon pakken om hem breder te trekken (functies in beeld te hebben). Dat lukte nu alleen nog maar als ik het rode bolletje met het locomotiefje erop ingedrukt hield.
Hi,

Ik heb de update ook gedaan.

@KNed, ik kan er gewoon bij via de PC bij. Geen probleem.

Mijn eigen JCS software werkt ook nog  :) . Ik krijg alle meldingen gewoon binnen. Heb hier geen protocol verandering tot nu gezien.

Wel is er kennelijk een kleine wijziging in het protocol voor Stop en Go.
Voorheen stuurde ik dit commando naar de GPF (id), dat werkt niet meer.
Ik stuur het nu naar het "broadcast" adres van de CS en dan functioneert het weer (...).

Ik ga van het weekend verder testen of ik verschillen kan vinden, maar eerste impressie is ok.

Groet,

Frans
Bedankt Frans.

Ik zal hem binnenkort eens updaten. De webinterface gebruik ik met name voor afbeeldingen van niet-Märklin locs toevoegen. Dat gaat heel gemakkelijk.
En af en toe een backup downloaden.

Koen
Vandaag mijn CS3 geupdate  en met iTrain  mijn treinen laten
helaas doen mijn terug melders het niet !
herkennen jullie dit probleem ?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Citaat van: ronvgs op vrijdag 13 maart 2026, 18:33:54Iedereen met terugmelders even oppassen met het uitvoeren van de update 2.6.0.
Na het opnieuw opstarten had ik wat problemen met de terugmelders (bleven rood).
Na het handmatig bedienen werkte het weer maar denk toch dat er iets niet goed is gegaan met de instellingen van de GFP3.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
@wouter het kan hiermee te maken hebben. Er zijn meer meldingen met de "slechte" update.
De downgrade naar 2.5.2 lukt mij niet. Meerdere keren geprobeerd met de instructies van de Nederlandse en de Duitse website, maar zonder succes. CS3 herkent wel een "upgrade", maar uiteindelijk blijkt 2.6.0 geïnstalleerd te zijn en daarbij werken de terugmelders niet. Iemand een suggestie hoe alsnog 2.5.2 terug te krijgen? Of gewoon wachten op 2.6.1?

doe maar een treintje

geheel :offtopic: maar ik doe het toch; :D

zelf gebruik ik de HSI-usb van Littfinski en dat werkt hier al jaren zonder enig probleem;

bron google;

De LDT HSI-88-USB biedt een zeer snelle, directe verbinding tussen s88-terugmeldmodules en de PC via USB. Het belangrijkste voordeel is de hoge snelheid (drie afzonderlijke kanalen), waardoor terugmeldingen sneller worden verwerkt dan via het centrale station. Bovendien zorgt het voor betrouwbare dataoverdracht, galvanische scheiding en ontlast het de centrale.

groetjes, Ruud

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: wouter op zaterdag 21 maart 2026, 11:46:17Vandaag mijn CS3 geupdate  en met iTrain  mijn treinen laten
helaas doen mijn terug melders het niet !
herkennen jullie dit probleem ?

Maak voor dat je update een back-up  van je systeem.
Märklin adviseert dit ook en dan kan je pas goed updaten.
Als het dan mis gaat kun je altijd terug naar de vorige versie.
En vermoedelijk is de update ook niet helemaal lekker gegaan,  en er kan best nog een bug inzitten.

met een kleine onderbreking lid sinds 2007

Hier ook de laatste updates voor de CS3 geïnstalleerd. Leek allemaal goed te zijn gegaan, ook geen problemen met terugmelders en zo. Maar.. toen wilde ik m'n nieuwe Piko Hippel voorzien van een mooi plaatje.. Dat werkt dus niet meer :-(
Zoals ik het doe: Via de PC naar de CS3 webinterface, Lijst met locs tevoorschijn halen, Moersleutel -> Locs bewerken, kies loc en klik dan op het plaatje (of in dit geval de 3 vraagtekens), dan krijg je een scherm waar je een plaatje kunt uploaden, kies een plaatje (.png) en klik Upload.
Op dat moment krijg je eerst te zien dat de upload succesvol was, maar bij het plaatje dat het locicon niet beschikbaar is.  :thumbdown: :thumbdown: 
Gelukkig geen mankement wat het rijden onmogelijk maakt, maar wel weer een erg knullig foutje. Nu maar afwachten tot de update van de update geupdate is..
Dat is vervelend, ik upload ook altijd zo mijn afbeeldingen. Dan wacht ik nog even met deze update...

Koen

Check ook of de GFP ( Gleis Format Proccesor) van de CS3 een rode punt vertoont.
Die moet dan ook een update hebben.

Net bevestiging gekregen dat het niet meer kunnen uploaden van plaatjes na de laatste update een bekend probleem is en er aan een oplossing wordt gewerkt. Het is nog onbekend wanneer de oplossing beschikbaar zal komen.

Mijn testbaan 260x200

Rekursionserkennung Ereignisse
CS-SW
Viele Probleme bei Ereignissen rühren von Rekursionen ohne ausreichende Pauseneinstellung her. Das führt dazu, dass die Ereignisse die komplette
CPU belegen und dadurch Reaktionen verloren gehen.
Rekursionen werden beim Bearbeiten erkannt und beim Verlassen der Konfiguration darauf hingewiesen.
Beim Ausführen von Rekursionen wurden Sicherheitsmechanismen realisiert welche die Auswirkung von CPU-Engpässen abfangen sollen.

Dit staat in de changelog van deze update.
Waar gaat het over:

Vele update's geleden werd de macro-loop gepresenteerd.
Prompt ontstonden problemen bij gebruikers die geen tijdvertraging in de loop bouwden waardoor de CS3 stil viel door de vele CPU-tijd
die de loop gebruikte.
Daarna werd de loop aangepast met een vertraging van 100ms. Maar er kwamen ook beperkingen voor de elementen die in de loop gezet werden.

Daardoor werkten mijn macro-loops niet meer. Dus maak je een loop door 2 gebeurtenissen aan elkaar te knopen met daarin
o.a. een tijdvertraging en dat werkte prima.

Maar... Andere gebruikers hebben dit ook gedaan maar zonder tijdvertraging dus ging het fout. Marklin heeft dit ontdekt of is erop gewezen vandaar bovenstaande tekst.

Nu met deze update als je gebeurtenissen gaat bewerken en daarna wil afsluiten krijg je een melding waarin precies staat aangegeven welke gebeurtenissen in een loop staan.

Nu blijkt dat de macro-loop wederom is aangepast maar dan zonder beperkingen met alleen de tijdvertraging van 100ms.
Dus heb ik de gebeurtenis-loops omgezet naar de macro-loops. Krijg nu geen melding meer en werkt prima.
Op mijn CS 3 plus ook 2.6.0 geïnstalleerd  maar........
1: Sindsdien werkt de WebApp op mijn Mac PC niet meer goed. Ik zie het railplan niet meer. Heb wel verbinding met de cs 3 want de locs en het systeem van de CS3 zie ik nog wel.
2:Het programmeerspoor werkt niet (geen stroom)
3: Oudere MfX Piko AC locs geven vreemde storingen in hun functies en zijn niet meer te mappen.
4: De nieuwe NS 1100 van Marklin 38110 had ook probleem met inlezen  Ik kreeg eerst maar een beperkt aantal functies maar na twee maal de procedure opnieuw doorlopen te hebben is dat nu wel goed gekomen.
5: Eigen gemaakte .PNG plaatjes worden niet herkent ( De bestaande nog wel)
Heel irritant dit. Nu wachten op een nieuwe versie zonder bugs. Downgraden naar de oude versie lost niets op. Er blijven waarschijnlijk nieuwe instelling onveranderd tijdens de downgrade.
Misschien eerst lezen voordat een update gedaan wordt, er staat al een tijdje info op internet over deze foute update.
Tja......Martin maar dit "had je maar bericht" van jou lost het probleem niet op en hiervoor ben ik geen lid geworden van deze community B) Toen ik de update draaide stonden er namelijk nog geen ervaringen op welke site dan ook en ik verwachtte van Marklin geen fuck-ups.
Citaat van: Hans Meffert op maandag 06 april 2026, 17:25:58ik verwachtte van Marklin geen fuck-ups.
Assumptions are the mother of all fuckups.
Nee, dat lost het probleem inderdaad niet op. Maar blindelings er van uit gaan dat Märklin geen fouten maakt is een beetje kortzichtig.

Er zijn al meerdere foute updates van Märklin geweest.

Ik heb zelf geen CS3, maar neem aan dat er ook aangeraden wordt eerst een backup te maken voordat er een update gedaan wordt.

Op 16 maart kwamen de eerste berichten van een foute update, misschien zelfs al ervoor.

Ik hou van hobbies

Niet iedereen zit elke dag op het internet en niet iedereen leest elk bericht. Als er een update aangeboden wordt dan doe ik die meteen, en ga ik niet eerst het internet afstruinen om te kijken of er fouten zijn. Misschien denk ik daar anders over als het een keer goed fout gaat.

Hans geeft een mooie opsomming van zijn ervaringen. Hij vraagt verder niemand om hulp en geeft ook niemand verder de schuld. Een "eigen schuld dikke bult" reactie voegt dan helemaal niets toe en is niet bevorderlijk voor het topic. Deze reactie ook niet, maar die was dan ook niet nodig geweest.

Hans, veel succes! Hopelijk zijn de problemen snel verholpen.
Dankjewel Steem....laten we gewoon maar gezellig verder gaan. Het maakt op zich niet zoveel uit. De real world staat in brand en daar hebben verschrikkelijk veel mensen last van. Dan is een foute update of een ongevraagd en weinig constructief antwoord op een bericht peanuts.  En nog wat:  Ik hou ook van hobbies !!! :-)
En daarbij als iedereen wacht met het doen van de update komen de fouten ook nooit naar boven.
Al zijn de fouten 2 t/m 4 van Hans wel vreemd. Wel de hele update gedaan dus inclusief de GFP3?
ja, de hele update gedaan en alle vinkjes staan op groen. . Ik heb overigens wel een reserve kopie van mijn systeem gemaakt alvorens de update te draaien maar die terugzetten helpt ook niet.  Het systeem terugzetten via een USB stick, zoals Marklin op hun site aangeeft heeft ook niet het gewenste resultaat.Er is echter een hoop; ik ben zeker niet de enige met dit "probleem" dus zal er heus wel een oplossing komen vanuit Marklin
Ik vind het echt wel kwalijk van Märklin dat ze een update uitbrengen met zoveel fouten. Wordt er niet getest?

Koen
Ik neem aan van wel Koen maar het was ook wel een grote update dus waarschijnlijk is er iets aan de aandacht ontsnapt. Overigens is één van mijn problemen dat ik Piko wisselstroom locs gebruik op een Marklin baan. De Piko locs met de laatste decoders zijn nog wel uit te lezenden en te mappen maar de vorige generatie decoders niet (meer). De Marklin locs kan ik nog wel mappen.
Hallo,

Een week geleden was ik nog gematigd positief....
Echter afgelopen weekend een nieuwe trein aan de collectie mogen toevoegen (M 39425) en toen begonnen de problemen:
  • Geen spanning op het programmeer spoor
  • Andere met name niet Marklin decoders (ESU) die met mfx worden aangestuurd vergaten hun mapping.
  • De Velocitie schaal die je uitleest van een decode (normaal van 0 tot 1024) werd ineens van 0 to 6000, dat de CS via een commando NIET begrijpt.
  • Uitlezen van locomotieven via mijn zelfbouw software JCS werkte niet meer.
  • De URL van de locomotief plaatjes is anders...
  • De URL van de locomotief functie plaatjes is anders...
  • Het commando voor power (Stop en GO) is ander dan in de documentatie staat...

Kortom heb de update terug gedraaid naar 2.5.2
Alles werkt nu weer als vanouds

Geen punten voor Marklin! Slordig!

Frans
Even een update over het verwijderen van een update  :P  ;) . (Zie mijn eerder posts hier boven) Ik las de bovenstaande post van fransja en realiseerde dat ik precies hetzelfde probleem had;  De ellende begon toen ik een nieuwe loc 38110 kocht en aanmeldde.  Ik heb de moed daardoor opgevat om toch maar weer een poging te doen om de boel terug te draaien. Heb de oude software opnieuw gedownload. Op een stick gezet (Op de Duitse site staat dat de stick niet groter mag zijn dan 8 Gig. De eerder door mij gebruikte stick was groter. Zou het daaraan gelegen hebben??)  Enniewee; de downgrade naar 2.5.2 is nu wel gelukt en alles werkt weer als vanouds.  *opgelucht dusssss*

Het kan ook liggen aan het volgende:

Heb je de laptop/pc wel goed laten downloaden, en niets laten uitpakken op de hd?

De CS3  pakt het zelf uit als de download niet uitgepakt is.
Bestanden die nog op de stick staan kunnen als deze groter is dan 8GB, mogelijk verwarring bezorgen tijdens de update.
Heb het even gecheckt Hans, maar het was inderdaad een te grote usb stick. De stick was verder leeg want dat had ik in de instructies van (de Duitse) Marklin site gelezen en ik ben een brave jongen dus volg ik dat dus allemaal met grundlichkeit op  B) Bedankt voor je reactie.
2.6.1 is vandaag uitgekomen:

Es liegt ein neues Update für die CS3/CS3+ vor.

Die heute freigeschaltete Version korrigiert Fehler der Vorversion.
Insbesondere wurde die Kommunikation mit PC-Anlagensteuerungsprogrammen überarbeitet, sodass diese Programme nun die Rückmeldungen der Zentralen auswerten können.

Weitere Korrekturen: Der Systemstart mit ,,Betrieb weiterführen" und ,,Ereignisse weiterführen" wurde überarbeitet, ebenso das Speichern von Änderungen an Ereignisauslösern. Das Beenden eines Lokdecoder-Firmwareupdates wurde nun um eine Sicherheitsabfrage erweitert, die verhindert, dass das Hauptgleis nach dem Update stromlos bleibt. Die Zuordnung der korrekten Netzteile nach einer Wiederherstellung wurde korrigiert und einige weitere kleinere Fehler wurden beseitigt.
Die Darstellung der Gleisbilder in der Web-App wurde überarbeitet und die Umleitung zur korrekten Seite beim Einsatz kleiner Endgeräte instandgesetzt.
Mooi....maar wie durft het uit te proberen.....ik heb net de boel weer op orde....dusss;ik wacht even af :-)
Speciaal de CS3 even weer aan gezet vandaag maar die kon de update zelf nog niet vinden.  :?

Heb je gekeken of het CS3 symbool een rode stip heeft in het scherm?

Als ie dat niet heeft is er iets niet goed gegaan.
Kijk welke software versie erop staat, en maak een back-up als jouw eerdere versie  nog goed werkt, dat zie je door het groene vinkje.
Na de back-up herstart je de CS3 een keer, en kijk dan of er wel een rode stip naast het CS3 symbool staat.

Fijn dat ze de boel opgelost hebben. Maar ik ben nog even voorzichtig met installeren  :)

Koen
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 30 april 2026, 21:49:12Speciaal de CS3 even weer aan gezet vandaag maar die kon de update zelf nog niet vinden.  :?

Hier ook nog geen rode stip te zien.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Gewoon de update in forceren door de linker of rechter rijregelaar ingedrukt te houden terwijl je op stop drukt. Welke het was (li/re) weet ik even niet meer.

Fantasietjes op de baan

🤔 Ik vertrouw het , weeral , niet. Geen stip te zien en de boel ( update ) forceren om de update te krijgen.... Ik wacht wel
Ook met het forceren van de update wil de cS3 bij mij geen 2.6.1 vinden. Dus ik laat het ook voor wat het is.

Is er geen rode stip te zien,  maar ook geen groen vinkje, dan is er iets misgegaan.
Kijk of je terug kan naar een vorige versie.
Daarna herstarten, en testen of die versie werkt.
Eventueel een back-up maken ervan.
Daarna gewoon een keer uitzetten, en een tijdje wachten met inschakelen.
Zoiets moet je nooit forceren, software laat zich er niet beter door werken.

Je kan dan beter met een losse usb stick de update uitvoeren.
De usb stick mag niet groter zijn dan 8GB, en het liefste een lege stick.

Let wel op, er zijn nog kleinigheden die nog niet goed functioneren,  maar ook daar zijn ze mee bezig.
Dit vraagt om geduld, en ik ga er nog even mee wachten.

Fantasietjes op de baan

Weerom wordt er een update gelanceerd , die je ofwel niet rechtstreeks kan downloaden of en waar er nog anomalieën in voorkomen. Quid de nederlandse ( in Belgie is er niet echte een representatieve)  commerciële vertegenwoordigers van Moeder M, wordt dit dan echt niet gemeld?

Kijk op YouTube naar een kanaal die ook over de CS3 gaat, en deze man ( helaas alleen in het Duits) ook vragen stelt binnen zijn volgers.
Bij hem werkt de CS3  wel goed, maar ook enkele volgers mistten de rode update stip.
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 03 mei 2026, 21:00:38Kijk op YouTube naar een kanaal die ook over de CS3 gaat, en deze man ( helaas alleen in het Duits) ook vragen stelt binnen zijn volgers.
Bij hem werkt de CS3  wel goed, maar ook enkele volgers mistten de rode update stip.

Hans heb je daar een YouTube linkje van?
Ik heb de CS3 gisteren geüpdate met een USB stickje.

Het is ene Zager op YouTube.
Die is niet voor een centrale met MFX maar hij fikt het ook niet af.
Dat komt omdat hij buiten YouTube ook nog een eigen bedrijf heeft.

klikje doen

Bij hem functioneert het.
Bij volgers of klanten ging het niet altijd goed.
Het automatische afsluiten van de CS3,  werkte niet bij iedereen even goed.
Dit doet de CS3 om de update te starten.
Ook de rode stip om de update aan te geven ontbrak op sommige centrales.

Dus voorlopig wacht ik met mijn update.

Voor de rest werkte de CS3  naar behoren.
Deze kleinigheden zullen in een volgende update verholpen worden.

Duitse video over de laatste update en hoe de knoppen op de CS3 te gebruiken om de update te forceren. (Spoiler, uiteindelijk gebruikt hij een USB stick):
Gisteren had ik ineens wel het rode update bolletje.