Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

de stotterende 3652, die maar blijft stotteren

Gestart door marc2109 maandag 24 maart 2025, 21:57:30

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

Ja hoor, daar ben ik weer.
Deze keer met een bruine krokodil.
Ik ben een gelukkig mens want ik heb 2 van deze schoonheden in mijn bezit.
Kroki 1 rijdt perfect, heeft weinig op de teller staan en dat is aan alles te zien en te horen.
De wielen zien er perfect uit en zelfs de motor zag er perfect uit bij de schoonmaak beurt, en als je hem op de baan ziet gaan.....genieten.
Rijdt soepel over de wissels en door de bochten, gaat net zo snel vooruit als achteruit.
Dan kroki 2, drama....
Wil niet, kan niet, en heeft er geen zin in. Alleen op de hoogste snelheid moet die wel en hapert op de wissels en vertraagd in de bochten.
Maar goed, dank zij jullie heb ik een hoop geleerd, dus tijd voor een grondige schoonmaak beurt.
alles uit elkaar gehaald en met wasbenzine schoon gemaakt, dus de complete motor, de wielen en ga zo maar door.
nieuwe koolborstels, nieuw slepertje, nieuwe rubbertjes en opnieuw gesmeerd.
Maar meneer geeft niet thuis, hij hapert nog steeds, rijdt slecht door de bochten en gaat in de ene richting harder dan andersom.
Kroki 1 kan echt heel langzaam over de baan, kroki 2 heeft pas zin om te rijden als ik de contol unit op 100 zet.
Bij nadere inspectie van beide loks zie ik dat no 2 toch echt in een slechte staat is, zie bijgevoegde foto's.
Heb ik gelijk en moet het motortje vervangen worden of is er een ander probleem?
Dan voor de kenners een bonus vraag:
Hoe komt het dat een lok in de ene richting sneller rijdt dan in de andere richting?

Leuk om jullie reacties weer te lezen en daar weer van te leren.
Fijne avond allemaal.
Re: de stotterende 3652, die maar blijft stotteren

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Je bonusvraag is meerdere malen gesteld

bijvoorbeeld:
waarom sneller achteruit dan vooruit?,
3084 hapert/stopt bij achteruit rijden,
harder achteruit dan vooruit rijden,
achteruit prima, vooruit stotterend, ...

Bijna al die vragen betreffen analoog rijdende locs (met of zonder decoder).
En bijna alle tips die erin gegeven worden, heb je al uitgeprobeerd tijdens de schoonmaakslag.
Analoog is het verschil tussen richting en snelheid, en tussen vrijwel dezelfde locs onderling,
"normaal" te noemen, digitaal niet.

We kunnen ons verder richten op de kernvraag: waarom rijdt de ene kroko als een maandagmorgen productie en de ander als een zonnetje?
Wat is het verschil? In een van die draadjes komt ook een motortje langs, net zo vettig, net zo kwarrelig (maar dan van voor de schoonmaakbeurt).

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik zou het loopvlak waar de koolborstels op lopen, met een heel fijn schuurpapiertje wat "opzuiveren" en daarna met een universeelmeter de weerstand tussen die lamellen meten.

Groet, Anne W
LS .
Gezien de groeven op de collectoren zou ik het anker gewoon vervangen .
De bedrading op het anker ziet er wat "rommelig"uit .Als je een mulimeter hebt dan kun je het anker doormeten.

Tel ff het aantal tanden en stuur mij dan bericht via PB .Allicht dat ik je kan helpen.
Ik heb genoeg ankers op voorraad voor een klein prijsje.
Met vr gr Koos

Hoi Jan, bedankt voor je antwoord.
De meeste draadjes had ik al gelezen en bij mijn analoge loks neem ik dat voor lief.
Ik heb alle tips die daar in staan gelezen en opgevolgd, het betreft hier echter digitale loks.
Mijn vermoeden gaat ervan uit dat de collector behoorlijk versleten lijkt te zijn en als de lok zijn hele leven lang meer vooruit heeft gereden dan achteruit zou dat misschien de oorzaak zijn.
Maar zeker weten doe ik het niet.
In het andere draadje staat ook wat interessants betreffende waar de motor zich bevind bij het voor- of achteruit rijden.
Maar dat is het ook niet, dus de vraag blijft, wat , hoe en waarom?

Hoi Anne.
Net ff gedaan ik meet 13,8 ohm. Deze waarden zeg mij niet veel.
Ik heb nog een nieuwe hoogvermogen motorset liggen en daar meet ik 7.1 ohm.

De waarde zegt mij ook niets, wat belangrijk is dat ze alle drie ongeveer dezelfde waarde hebben, heb je mijn andere advies ook opgevolgd? De collector is niet diep ingesleten, maar is gegroefd.

Groet, Anne W
LS .
Als je een hogere Ohm meet,dan heb je dus meer weerstand in je bedrading waardoor je vermogen verliest.
Groeven op de collector is niet goed.Poets je er niet even uit. Gewoon vervangen dat anker, anders is het verkeerd bezuinigen.
Succes met de operatie!.
Met vr gr Koos

Het hoogvermogen anker is een ander anker, dus zou het logisch kunnen zijn dat die wikkelingen een andere weerstand hebben........

Groet, Anne W

Ik heb het lichtjes opgeschuurd en daarna nog eens gemeten.
De waardes verschillen ongeveer 2 ohm.
Denk dat het beter is om het te vervangen, heb bij mijn andere loks nog niets zo erg gezien als bij deze.

Opzuiveren en rijden was mijn idee/bedoeling en als er een winding verbroken is is de weerstand oneindig hoog.

Groet, Anne W
Als ik die foto van je anker zo bekijk ben ik er vrijwel zeker van dat de collector verdraaid is. Als je het anker voor je op tafel zet en op 2 polen laat rusten moet de rechter spleet van de collector horizontaal staan.

Heb je het deel zonder motor ook al eens goed schoon gemaakt in een badje wasbenzine? Stotteren komt meestal door vuil in de aslagers van het meelopende deel. Uitwassen en heel spaarzaam weer smeren. Schroefjes op de drijfstangen ook. Dit wordt vaak vergeten.

Bart
Ik zie hier opmerkingen om de collector met schuurpapier te behandelen. Ik doe dat nooit, veel te grof.
Ik zet het ankertje voorzichtig in de boortol, laat de boortol met gepaste snelheid draaien en hou er dan een railgum tegenaan. Als nieuw worden ze dan, daarna met speldje even de groefjes schoonmaken en klaar.

Mvg Gert

Hoi Bart,

Heb het ff gechecked en inderdaad staat die niet horizontaal maar meer in het midden van hor. en vert.
Hoe draai je hem weer op de juiste positie?

Hoi Gert,
Das een goude tip, net ff gedaan en sjesus wat een verschil.
Top tip.

Oke, dus vrij simpel om de collector te draaien.
Kon het niet laten, dus collector beet gepakt en het anker gedraaid, ging eigenlijk vrij gemakkelijk.
Na de tip van Gert en de info van Bart heb ik hem gisteren avond laat nog in elkaar gezet, eigenlijk had ik al moeten slapen, maar ja.
Dus lichtjes de asjes gesmeerd, op de analoge stand gezet en inderdaad loopt die al veel beter.
Vanavond weer op digitaal, en op de baan zetten, kijken wat de verbetering is.
Van Koos krijg ik binnenkort een nieuwer anker en veldspoel, kan ik mooi vergelijken wat het verschil is.
Gert zijn tip ga ik nu ook proberen op de wielen, een wasbenzine badje doet wonderen maar als er echt veel vuil op zit en of ze te versleten zijn ga ik dit ff proberen.
wordt vervolgd.

Nog ff een update, nog geen tijd gehad om het ankertje en veldspoel van Koos te monteren.
Vaatwasser probleem, dat kreng heeft de geest gegeven. Na 14 jaar trouwe dienst besloot die om met vervroegd pensioen te gaan. nieuwe besteld en die wordt woensdag geleverd.
Maar nu weer even terug naar de echt belangerijke dingen in het leven, kroki 2.
Digitaal rijdt die in ieder geval nu beter, maar blijft af en toe haperen (wel steeds op dezelfde plek) terwijl kroki 1 en de andere loks totaal geen moeite hebben over dezelfde stukken rails.
Dat moet ik dus verder even uitpluizen.
Wordt wederom vervolgd.

Hier dan de laatste bevinding.
Na het plaatsen van de nieuwe vaatwasser had ik weer tijd voor het echte probleem.
Inderdaad rijdt kroki 2 beter met het ankertje en veldspoel van Koos.
Hij kan weer langzaam rijden en de snelheid in beide richtingen is nagenoeg gelijk.
Maar, hij blijft toch af en toe stilstaan als die zeer langzaam rijdt.
Bij iets hogere snelheid hapert die dan, lichten flikkeren even, maar hij rijdt wel door.
Testje gedaan op lage snelheid en waar die stil bleef staan (terwijl alle ander loks daar totaal geen probleem mee hebben) even heel simpel met een draadje getest.
Ene kant van het draadje op de rails en het de andere kant tegen een van de wielen gehouden, en hoop hij ging er weer vandoor.
Ik denk dan aan een massa probleem met deze lok.
Gelukkig heb ik al een hoop gelezen hier over het verbeteren van de massa, dus daar ga ik me nu even op richten.
Als iemand nog een idee heeft om de massa van deze 3652 te verbeteren hoor ik het graag.

Hallo Marc,

Ik zal je vertellen wat ik wel eens gehad heb met een stotterende trein.
Het ging om de motorpost van Märklin die ik omgebouwd heb naar MFX-digitaal.
De rode draad vanaf de decoder gaat uiteraard naar de sleper, maar de zwarte draad had ik alleen aan het motorhuis (schroefje met soldeerlip) bevestigd en niet verder nagedacht. Dat geeft ook tot gevolg dat de trein stottert tijdens het rijden. Later ging ik eens op zoek naar de oorzaak van dat stotteren en toen bedacht ik mij dat ik eigenlijk (ook) een ander 'massapunt' moest nemen. De banden van de wielen zouden wel eens het contact tussen de rails het metalen motorhuis kunnen belemmeren. Ik heb vervolgens een tweede 'massapunt' aangesloten, nu op het chassis en de trein liep daarna perfect.

Ga jullie raad opvolgen Erwin en Anne, denk dat dat wel het best gaat werken.
Ga van het weekend even aan de slag met de extra massa aansluiting.
Het feit dat ik alleen maar het massa draadje tegen een wiel aan hield en hij daardoor weer door reed, zonder iets fysieks te doen, was voor mij wel de reden dat ik aan de massa dacht.
Beide loks net nog even open gehad om te kijken naar de aansluitingen in beide loks, maar ik zie geen verschil hierin.
Kan natuurlijk zijn dat bij de ene lok het draaistel beter kontakt maakt met het voorstel en achterstel.
We gaan het zien, proberen en overwinnen.
Laat het jullie weten.
Heb je het loopgestel nou ook uitgewassen in wasbenzine zoals ik aangegeven heb?

Bart

Ja dat heb ik Bart.
Heb hem zelfs in zo'n sonisch bad gedompeld (met wasbenzine), belletjes werken beter dan de hele tijd schudden.
Daarna voorzichtig alles weer geolied, ik gebruik daarvoor een injectie naald zodat je heel precies de olie kan plaatsen.
Dit doe ik ook trouwens met het rookvloeistof, dat geeft minder rotzooi op de lok zelf.
Maar de extra massa aansluiting ga ik morgen doen.
Eerst even om een uur of 1 de bbq aansteken en een paar uur schoon laten branden, ondertussen de extra massa aansluiting maken.
Wordt lekker weer morgen, dus voor mij wordt het genieten.
2 hobby's op 1 dag.
Fijn weekend allemaal.

Slepertje ook al eens laten "bubbelen"?.

Bart

ja Bart, alles gaat erin, behalve elektronica.
even lekker lang in het bad, daarna verder reinigen en daarna weer in het bad.

Je moet de wielen wel draaien in het wasbenzine badje, anders heeft het geen zin.

Bart

Heb ik gedaan Bart, daar kwam ik achter nadat ik het uit het badje had gehaald.
FF de wieltjes gedraaid en weer terug in het badje. :thumbup: