Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

waarom sneller achteruit dan voorruit F 800

Gestart door Georges zaterdag 17 september 2022, 18:57:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Ik heb een oude lok F 800 weer eens uit de kast gehaald. Wat ik vreemd vind is dat hij achteruit sneller rijdt dan vooruit. Wat is hier de oorzaak van?
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Het kan zijn dat de koolborstels versleten zijn .
Of dat de veerdruk op de koolborstels niet helemaal goed is.
Grt. Jo
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Koolborstels zijn net vervangen dus zal de veerdruk wel zijn. Ga morgen uitproberen. Bedankt voor je reactie.
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Kan ook zijn dat de collector net iets verdraaid is tov de spoelen.
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Wat is een collector en waar zit deze?

Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Collector is de schijf (en bij de nieuwere motoren de trommel) met koperen lamellen waarmee de koolborstels contact maken.
Of deze iets verdraaid is tov de spoelen is eigenlijk alleen vast te stellen met een goed anker als vergelijkingsmateriaal. Mocht het zo zijn dan is terugdraaien hachelijk omdat de kans op brekende spoeldraadjes groot is.
Het is trouwens een bekend fenomeen dat er bij analoge locs snelheidsverschil is tussen voor- en achteruit; ze hebben t bijna allemaal, hoort er een beetje bij, tenzij het verschil extreem en hinderlijk is.
Kan  mogelijk nog verbeteren als de nieuwe koolborstels zijn ingereden.
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
LS .
Ik weet ook niet meer wat in in 2016 zou hebben gevraagd op dit forum ,maar dit is wat ik heb gevonden over het onderwerp.
Misschien handig om dit weer terug te lezen .

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59618.0
Groet ,Koos
PS En het bleeft nog lang onrustig in de stad :)
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
@citaat ik herrinerde me al dat dit onderwerp hier eerder was langs grkomen, en zie: 6 jaar geleden, zelfde vraag van zelfde vraagsteller! ;)
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Het klopt dat ik dit wel eens eerder heb aangekaart. Helaas kan ik het zelf niet oplossen. Heb vanmiddag een afspraak met een lid die gaat kijken wat te doen.
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Ik ben benieuwd wat daar uit komt; er zijn hier allerlei mogelijke oorzaken genoemd. Is er één specifieke reden aan te wijzen, of is het een samenspel van factoren?
Re: waarom sneller achteruit dan voorruit F 800
Ook een mogelijke verklaring zit in het omkeerrelais. Zit er n.l. op 1 van de 2 contactpunten een slecht contact, geeft dit  als resultaat een lagere spanning op de veld spoel van achteruitrijden. Dit kun je met een volt metertje meten door de spanning te meten tussen de ingaande koolborstel //railstaaf.
Cees