Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Achteruit prima, vooruit stotterend!

Gestart door Huubke woensdag 13 januari 2021, 15:50:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Achteruit prima, vooruit stotterend!
Mijn Märklin rangeerloc DHG 500 (geel model) rijdt in voorwaartse richting erg slecht, stotterend. Achteruit rijden gaat zeer soepel! Daar begrijp ik niets van!!!!! Wat ik ook aan schoonmaakactiviteiten tevoorschijn tover, het haalt niets uit!!!???
Re: Achteruit prima, vooruit stotterend!
Veldspoel defect?  De contacten bovenop zijn nogal kwetsbaar.  Anders de contacten van het relais, of de borstels?
Re: Achteruit prima, vooruit stotterend!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Achteruit prima, vooruit stotterend!
Veel locs rijden de ene kant op beter dan de andere kant op.

Kun je iets duidelijker zijn over het catalogusnummer van je loc?
Als je DHG500 als zoekwoord neemt, komen er 94 forum draadjes naar boven.

In een ervan staat dat er minimaal twee uitvoeringen zijn van de DHG500, in de 3railwiki te vinden als 3078 en 36500.

Uit de lijst De Märklin DHG500 modellen blijkt dat een catalogusnummer handig is, om erachter te komen om welk model het gaat.

Wat o.a. uitmaakt is het aantal antislipbandjes (dat zijn wielen waar minder massacontact is)
en het aantal contactpunten van het chassis met massa.
De middelste wielen maken nooit contact met massa. De voorwielen bij veel modellen ook niet.
Als het gewicht van de loc achterin ligt, dan valt aan te nemen dat bij vooruit rijden er te weinig massacontact is.

Nogal wat kritische rijders hebben de voorwielen met massa verbonden, op overigens twee verschillende manieren.

Re: Achteruit prima, vooruit stotterend!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Achteruit prima, vooruit stotterend!
Hi Huub,

Ook de motor, rotor en zijn lamellen goed schoongemaakt ?
Nieuwe koolborstels geplaatst (als ze bv versleten zijn of nat van de olie zijn geweest)

groet
Harald
Re: Achteruit prima, vooruit stotterend!
Hallo

Ik da ervan uit dat het hier een 3080 betreft.
Als deze lok smerige aslagers heeft krijg je betreffend fenomeen.
Ik neem in zulke gevallen een laag schaaltje of een bord.
Daarop een laagje wasbenzine (tot ongeveer ashoogte van de lok), dan anker uit de lok halen en op en neer "rijden" in het laagje wasbenzine.
De lagers spoelen zo schoon.
Daarna droogblazen (of laten drogen) en alle! lagers opnieuw smeren.
De lagers bij de wielassen echter zo weinig mogelijk en met een dunne olie smeren.

Bart