Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

ESU ECOS geen baanspanning en DCC icoon blijft aan

Gestart door kteeven zondag 17 november 2024, 11:34:49

Blijven proberen

Sinds een aantal maanden ben ik de eigenaar van de nieuwe ESU ECOS Command station V2.5. Zo af en toe bouw ik een klein baantje en neem ik 'm mee naar de stamtafel Branbant ZO.
Gisteren weer stamtafel gehad en aan het begin leek alles in orde. Tot dat plotseling de baanspanning weg viel en het DCC icoon aan bleef.
Van alles geprobeerd maar niets leek te werken zelfs zonder het aansluiten van rails (main & programmeerspoor) blijft het DCC icoontje aan.
Vreemde is wel dat als ik op het programmeerspoor een lok zet dat ik wel CV waardes kan uitlezen. De voor een achterkant van de lok knipperen zoals dat vaker is bij het inlezen.

Heeft iemand nog een suggestie of zal ik m moeten aanmelden voor garantie?  :(

Hardware versie 2.5.1
software versie 4.2.14
Re: ESU ECOS geen baanspanning en DCC icoon blijft aan

graag een glaasje wijn

factory reset geprobeerd ?

Blijven proberen

Dat was ik inderdaad vergeten te melden maar ook factory reset heb ik geprobeerd.

graag een glaasje wijn

batterrijen uitgehaald en tijdje laten afstaan.Mss helpt dat want gaat het geheugen leeg.Anders wordt het helaas garantie
Even Railcom uitzetten, kijken of dat het probleem oplost.

Blijven proberen

Ik neem aan de los te plaatsen batterijen? Deze heb ik er ook al uitgehaald.

Blijven proberen

Citaat van: flyerman op zondag 17 november 2024, 11:51:39Even Railcom uitzetten, kijken of dat het probleem oplost.

Railcom had ik ook al uitgezet maar ook dan geen baanspanning. Wanneer ik DCC uitzet gaat het icoontje na een reboot weg echter heb ik dan nogsteeds geen baanspanning.
En als je helemaal niets aansluit op de ecos, wil hij dan wel op "GO" gaan? Dus de knop wordt groen.

Blijven proberen

Citaat van: flyerman op zondag 17 november 2024, 15:09:39En als je helemaal niets aansluit op de ecos, wil hij dan wel op "GO" gaan? Dus de knop wordt groen.

Ja ook als er niets is aangesloten, behalve de voeding, wil de Esos nog steeds op Go gaan maar komt ook direct de DCC in beeld
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Draadbreuk? Slecht contact? Stekker goed aangedrukt?
Dat DCC icoontje betekend dat hij een nieuwe loc probeert in te lezen, altans als er van links een groen stukje zichtbaar is wat steeds breder wordt, naarmate het inlezen vordert. 

Dat is niet hebt geval denk ik, bij jou is het icoontje volledig groen? 

De laatste software zit erop zeg je, misschien die eens opnieuw installeren.

Blijven proberen

Citaat van: 1200Blauw op zondag 17 november 2024, 17:18:02Draadbreuk? Slecht contact? Stekker goed aangedrukt?
Welke stekker bedoel je? Momenteel komt er alleen de +-18v vanaf de ESU voeding. De rest is afgekoppeld en nog steeds blijft het DCC icoontje aan.

Blijven proberen

Citaat van: flyerman op zondag 17 november 2024, 17:56:29Dat DCC icoontje betekend dat hij een nieuwe loc probeert in te lezen, altans als er van links een groen stukje zichtbaar is wat steeds breder wordt, naarmate het inlezen vordert.

Dat is niet hebt geval denk ik, bij jou is het icoontje volledig groen?

De laatste software zit erop zeg je, misschien die eens opnieuw installeren.

Afgelopen zaterdag tijdens de stamtafel deed het probleem zich voor. Toen hebben we de firmware geupdate van 4.2.13 naar de laatste 4.2.14.

Het DCC icoontje laat alleen +- 33% zien. Na ongeveer een halve minuut verdwijnt het icoontje maar komt binnen enkele seconde weer terug op 33%.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Dat triggert me wel. Wat gebeurt er als je de Railcom-terugmelding uitschakelt?
(Instellingen van de ECoS / symbooltje van rails met dwarsliggers links net onder het midden --> "Railcom terugmelding" uitvinken (vrijwel middenin je scherm))

Citaat van: kteeven op maandag 18 november 2024, 19:31:19Welke stekker bedoel je? Momenteel komt er alleen de +-18v vanaf de ESU voeding. De rest is afgekoppeld en nog steeds blijft het DCC icoontje aan.
Als alles is afgekoppeld zit ik daarmee denk ik op een verkeerd spoor, laat maar even.

Als het maar Zwitsers is.

Een loc probeert zich steeds aan te melden haal 1 voor 1 je locs van de baan en het aanmelden is voorbij als je de loc die zich steeds aan probeert te melden eraf hebt gehaald.

Ikzelf hebben eens gehad met een MFX loc bleef alles proberen totdat ik bijna alle locs van de baan het gehaald bleek het mijn Vectron loc te zijn uit de ecos gehaald opnieuw aangemeld en het euvel was verdwenen.

Hopelijk lukt het hier mee.

Groet Michel
Er staat, zoals ik het begrijp, niets op de baan, want de stekkers zijn niet aangesloten. 

Zet gewoon eens Railcom uit, de ecos is aan het zoeken naar een DCC trein, want hij denkt wat nieuws te hebben ontdekt, vandaar dat dat DCC icoontje er is. Maar hij kan niets vinden.

Vandaar dat het terug blijft komen. 

Werkt het uitzetten van Railcom niet, dan alle, maar ook alle, locs uit de ecos verwijderen.

Blijven proberen

Ik ben inmiddels in contact met ESU om 'm terug te sturen. Lijkt dat er intern iets niet goed is.

Toch bedankt voor het mee denken

Blijven proberen

Inmiddels mijn ECOS terug ontvangen van ESU. Moederbord was inderdaad defect. Netjes vervangen onder garantie.

Goede service :)