Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan
spoorz
gast

Klopt Yves, ik bedoel uiteraard voorsein V8.
spoorz
gast

Met 5 voorseinen en 8 hoofdseinen zou ik ze zo opstellen.
En het voor de rest laten, als je werkelijk alle seinen moet opstellen die kunnen opgesteld worden wordt dat op zo een klein baantje met zoveel wissels echt een onbegonnen zaak.
Hooguit nog bij ieder rangeerspoor dat aansluit op de hoofdbaan een spersein, meer moet dat op een modelbaantje echt niet zijn.
spoorz
gast

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden...
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 02 juli 2024, 15:26:24
Citaat van: spoorz op maandag 01 juli 2024, 21:24:22Tot later!
Dat houd jij nog geen week vol :D
Zie je wel ;)
Nog geen twee dagen dus!
spoorz
gast

Ik denk dat er een misverstand is, ik ga geen nieuwe ontwerpen meer voorstellen en daar blijf ik bij, daarom vul ik het rangeergedeelte ook niet in. Ik wilde wel nog eens laten zien aan Yves hoe hij zijn bestaande seinen best kan inpassen in zijn laatste ontwerp. En ja, 'k heb er toch weer een beetje aan veranderd, er is plaats zat voor een station, annex parkeerplaats, dat kon ik inderdaad niet laten  ;)
En ik kleur niet buiten de lijntjes, het past weer op 200x150 wat al lang niet meer het geval was...

Rangeer- en stationszone wat herschikt, voor de seinen blijft dit hetzelfde denk ik.
Ik wou nog een draaischijf integreren maar het plan leent er zich niet toe.
Station komt schuin te liggen maar ik kan niet roteren in WT.

Citaat van: spoorz op donderdag 04 juli 2024, 11:15:04En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden...

Mijn laatste voorstel had ik gepost nog vooraleer ik # 575 zag, is ideaal wat betreft seinen en afmetingen.
Heb je nog het tra bestand dan kijk ik nog de rangeerzone eens na  ;)
spoorz
gast

Terwijl ik nu toch bezig ben, ook nog wat goederensporen ingetekend ;)
Ik zou het niet te gek maken, een spoortje aan een goederenloods, een aankomst/vertrekspoor voor een goederentrein en wat uittrek en sorteerspoortjes, als je nu 20 wagons verzet of 5, 't plezier blijft hetzelfde  ;)

Je hebt het "kermisgehalte" er uitgehaald in je laatste bewerking Fem!
Natuurlijk zijn het altijd compromissen met de krappe bogen maar lijkt nu meer op het grote voorbeeld.

Citaat van: spoorz op donderdag 04 juli 2024, 15:14:15Terwijl ik nu toch bezig ben, ook nog wat goederensporen ingetekend ;)
Ik zou het niet te gek maken, een spoortje aan een goederenloods, een aankomst/vertrekspoor voor een goederentrein en wat uittrek en sorteerspoortjes, als je nu 20 wagons verzet of 5, 't plezier blijft hetzelfde  ;)

Prachtig nu.
ik zou het plan links-rechts willen spiegelen ivm de beschikbare ruimte, dus met de keercirkel rechtsboven.
De 2m komt tegen de muur te staan (op de tekentafel), zo houd ik rechts onderaan (nu links onderaan) een vrije werkhoek voor oa laptop over.
Ik kan in WT wel links-rechts spiegelen maar als ik dit doe wordt niet alles gespiegeld en ik vrees dat wanneer ik teveel foute pogingen onderneem het plan eronder gaat lijden.
Kan jij het volledig spiegelen?
spoorz
gast

Neen, dat kon eerder wel, maar voegt nu niks toe...

Citaat van: spoorz op donderdag 04 juli 2024, 16:34:07Neen, dat kon eerder wel, maar voegt nu niks toe...

wat bedoel je met eerder, een eerdere WT versie?
Als ik spiegel worden enkel de rails gespiegeld maar veel attributen blijven staan.
Voor mij is het nu wel interessant daar ik wil bouwen in de gespiegelde stand.
spoorz
gast

Neen, niet in een vroegere versie, maar vooraleer de attributen toe te voegen.
Maar om te bouwen is het toch voldoende dat je de rails spiegelt en dat lukt blijkbaar wel.
spoorz
gast

'k Heb de rails gespiegeld en wat attributen verschoven, fluitje van een cent...
spoorz
gast

Om nog eens terug te komen op het niet kunnen spiegelen van de attributen, dat is toch normaal? De gebouwen zitten in Wintrack zoals ze in werkelijkheid zijn, wat zou het nut dan kunnen zijn om die te spiegelen, ga je ze dan binnenste buiten in elkaar zetten?  ;)

Citaat van: spoorz op donderdag 04 juli 2024, 18:58:47Om nog eens terug te komen op het niet kunnen spiegelen van de attributen, dat is toch normaal? De gebouwen zitten in Wintrack zoals ze in werkelijkheid zijn, wat zou het nut dan kunnen zijn om die te spiegelen, ga je ze dan binnenste buiten in elkaar zetten?  ;)

Het zou toch logisch zijn dat wanneer alle layers zichtbaar staan je ze allemaal tegelijk kunt spiegelen en niet enkel een gedeelte zoals de rails en de rest niet? Dan hoeft dat apart verschuiven niet meer.
bvb het stationsgebouw is nu verschoven en niet gespiegeld, het kleine dakje is nu van plaats verwisseld tov de sporen, indien gespiegeld bleef alles toch identiek?
spoorz
gast

Nog 1 poging: rails kun je spiegelen, een rechts wissel wordt dan een links wissel en omgekeerd. Geen probleem, beide versies bestaan in werkelijkheid. Maar van gebouwen bestaat toch maar 1 uitvoering, die kun je draaien maar toch niet spiegelen. Of is dat voor jou hetzelfde, spiegelen of draaien? Al eens geprobeerd een linkse of rechtse uitvoering van een stationsgebouw te kopen?

ik was abuis

keercirkel kan toch in beide richtingen bereden worden?
Zie richtingspijl van onder naar boven op het afslagspoor van het hoofdspoor.
Indien de cirkel maar in 1 richting genomen wordt dan is er toch maar 1 richting op dit spoor mogelijk ttz van boven naar onder?
spoorz
gast

Keercirkel moet toch maar in 1 richting bereden worden?
Als je de pijltjes volgt kun je toch alles?
Beter kan ik het echt niet meer voorstellen.
Wat denk je te missen?
spoorz
gast

Nog iets langere opstelsporen:
spoorz
gast

Overloopwissels onderaan vervangen door DKW, dat geeft een betere/makkelijkere aansluiting van het buitenste ovaal op de diagonale sporen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Op het spoortje vanaf de onderste dkw naar het diagonale spoor waar de keercircel aan grenst staan nu 2 pijltjes. Dat moet toch slechts één pijltje naar onder richting dkw zijn?
spoorz
gast

Klopt!
Of ook 2 pijltjes richting bovenste DKW.

Citaat van: spoorz op donderdag 04 juli 2024, 22:40:58Klopt!
Of ook 2 pijltjes richting bovenste DKW.
Wissels zijn nu beter opgelost onderaan (en het scheelt 1 wissel).
In geval van 2 pijltjes ook bovenaan op de diagonale lijn (waar nu maar ééntje naar beneden staat) kan de keercirkel dus wel in 2 richtingen bereden worden zoals ik dacht, zo niet kloppen de tegengestelde pijltjes onderaan dat spoor toch niet?
Dus als gevolg daarvan ook pijltjes in 2 richtingen op de keercirkel???
Ook Hanzi is die mening toegedaan.
Wat is een DKW, ...wissel?
Om nog eens op het spiegelen terug te komen, stel je print het plan uit en houdt het voor een spiegel dan wordt alles gespiegeld, ook de attributen. Deze worden niet gespiegeld in WT, dat vindt ik raar. Of heet dat draaien?
Enige logische uitleg die ik daarvoor kan bedenken is dat van gebouwen zoals je zegt er maar één versie (de niet-gespiegelde) daarvan fysisch bestaat.
Ook treinen worden niet gespiegeld terwijl dit wel perfect kan, begrijpe wie kan.
spoorz
gast

Er is geen enkele reden om de keercirkel in 2 richtingen te berijden, behalve het jezelf heel moeilijk maken, maar ik geef het op om het te proberen uitleggen. Meer dan met je vingertje over de sporen gaan is nochtans niet nodig om dat in te zien... Ik heb het al gevraagd, wat denk je niet te kunnen door de cirkel altijd in dezelfde richting te berijden?
En wat dat spiegelen betreft, bij mij werkt alles zoals het moet en in de mate dat het kan...
Misschien moet je de definitie van spiegelen en draaien eens opzoeken?  ;)
Met Wintrach is zeker niks mis...
spoorz
gast

Plaatjes moeten het uiteindelijk toch voor iedereen duidelijk kunnen maken, hier gaan we:
Eerst de 2 grote ovalen, de dubbelsporige baan, groen buitenovaal wordt bereden in wijzerzin (volg de pijltjes), rood binnenovaal in tegenwijzerzin:
spoorz
gast

Dan de sporen die in dubbelrichting bereden worden, blauw:
spoorz
gast

Dan de 4 keerlussen om dubbelrichting op de linkse stationsporen mogelijk te maken (en met altijd dezelfde richting in de keercirkel, volg de pijlen aub):
spoorz
gast

Als het nu niet duidelijk is lijkt duivenmelken mij een betere hobby  ;)
Voor mij stopt het hier, wie het beter kan uitleggen, laat je maar eens goed gaan, ik zal met veel belangstelling volgen...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op vrijdag 05 juli 2024, 07:37:30...
Oh??? Ik schrijf dat er een pijltje te veel staat en jij maakt ervan dat er pijltjes op de keercircel bij moeten komen :? .

DKW = EW

Citaat van: Hanzi op vrijdag 05 juli 2024, 09:01:14
Citaat van: yves op vrijdag 05 juli 2024, 07:37:30...
Oh??? Ik schrijf dat er een pijltje te veel staat en jij maakt ervan dat er pijltjes op de keercircel bij moeten komen :? .

DKW = EW

dit was volgens mij een logisch gevolg, ofwel moet het onderste pijltje weg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan bezitten wij kennelijk een andere vorm van logica, Yves.

Maar uiteindelijk is er toch weer een soort van acceptabel baantje ontstaan dat ook nog op je tekentafel past.
Speciale Gast

Dit topic slaat helemaal nergens meer op, totaal ontspoort.
Fem en Yves, geef elkaar je privé e-mail adres en ga lekker met zijn tweetjes soebatten over rails op een plankie leggen.
Of stop er mee en zoek een hobby.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 05 juli 2024, 09:28:59Dit topic slaat helemaal nergens meer op, totaal ontspoort.
Fem en Yves, geef elkaar je privé e-mail adres en ga lekker met zijn tweetjes soebatten over rails op een plankie leggen.

je hoeft het niet te lezen indien geen interesse toch?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat eens
 @citaat  @citaat ook eens

spoorz
gast

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 05 juli 2024, 09:28:59Dit topic slaat helemaal nergens meer op, totaal ontspoort.
En dat zegt dan iemand die hier in 15 jaar tijd met 8066 berichtjes zo wat het hele forum vol geluld heeft... In die 8066 berichtjes staat hier en daar ook wel iets dat je beter in een privé bericht of mailtje gezet had zeker?
Man, man, man...

En bovendien met een dikke taalfout: ontspoorT :-(

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Uuuhm, excusez moi, wat is daar fout aan? Het werkwoord is ontsporen, de stam is ontspoor. In de derde persoon enkelvoud komt daar een T achter en wordt het dus ontspoort. Met T zoals het origineel door D-J geschreven is.
Foei Yves, ga je schamen en excuseren.

BLIJ dat ik analoog RIJ

:offtopic:
Dit topic slaat helemaal nergens meer op, totaal ontspoord.

Nee Henk, ontspoord is hier gebruikt als voltooid deelwoord:
Dit topic is totaal ontspoord.

Maar als je de laatste 2 woorden omdraait dan heb je gelijk en verandert die d in een t (maar ja, zo staat het er niet):
Dit topic ontspoort totaal.

Het is je vergeven Henk, in Thailand heb je vast andere taal-problematiek >:-D .
En ook D-J is het natuurlijk vergeven want: dit is een treintjes- en geen taalforum.

Dus tot zo ver 10 voor taal, terug naar Yves vlakke baantje!

Mea culpa, je hebt helemaal gelijk Hans. Opa wordt (te) oud.
Excuus aan Yves.

:offtopic:
Grammaticaal wel goed is:
Henk ontspoort hier totaal met zijn reactie.
Grammaticaal en inhoudelijk het spoor volkomen bijster.
Ontopic maar weer?

Nog effe lekker natrappen?

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 06 juli 2024, 12:50:07Mea culpa, je hebt helemaal gelijk Hans. Opa wordt (te) oud.
Excuus aan Yves.

excuus aanvaard

plan 15 cm gestredched, iets meer rangeerruimte.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als je het nog 60cm stretcht dan past het vorige baanplan er weer op :-) .

Citaat van: Hanzi op zondag 07 juli 2024, 18:41:15Als je het nog 60cm stretcht dan past het vorige baanplan er weer op :-) .

No way

if we don't try we will never know

Hoi Yves. Na alle reacties op dit toch al flink uit de kluiten gewassen topic wil ik ook nog een duit in het zakje doen. Ik begrijp je wel wanneer je zegt dat je graag een dubbele keerlus wilt hebben. Ikzelf vind het ook afwisselender wanneer ik de ene keer een trein een tunnel in zie rijden om hem er de andere keer uit te zien komen. Dat is ook de reden dat ik voor een dubbele keerlus kies. Nu heeft naar ik meen Fem, en waarschijnlijk zelfs in ditzelfde Vlakke Baan topic, een baan getekend waarvan ik vast van plan ben om hem in het najaar in mijn nieuwe huis te gaan bouwen. Het biedt naar mijn idee mogelijkheden om te rangeren door het gedeeltelijke kopstation met ook een of twee doorgaande sporen.
Het is geen grote baan en ik schiet er veel bij in na de grote baan die ik in mijn vorige woning had. Maar ik moet genoegen nemen met de ruimte die ik heb en het vooruitzicht is er dat ik tenminste weer wat kan bouwen. Ik laat je de schets zien die ik van de baan heb gemaakt.

Groet en succes, Wim

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je perronsporen zijn aan de korte kant. Je zou ze wat kunnen verlengen door ze af te takken vanaf het passeerspoor.

Wat voor rails ga je gebruiken?