Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Nog almaar niet leverbaar in C-rail...

ik heb reeds meermaals gezegd dat ik K rail heb ik weet niet van waar C rail komt.
Bij deze nog even mijn laatste probeersel.

Kortom, volkomen nutteloos topic dus.
Volstrekt duidelijk ook wat eerdere reacties zeggen over je allereerste baanontwerp.
S6 verder

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ach Mark je moet de humor er van in kunnen zien. En daarbij is het een hobby en per definitie is hobby een volstrekt nutteloos tijdverdrijf. Met de nadruk op het laatste woord. Ieder zijn hobby, leven en laten leven. Dat wordt te vaak vergeten. Men is heden te geconcentreerd op zichzelf. Inleven in een ander zijn wereld is voor velen te moeilijk geworden. Maar je mag je mening nog steeds geven.

Boeddha leert ons daar wijze lessen.

Epibreren is een woord dat zich goed leent, hoewel niet helemaal zuiver. Schijnt verzonnen door een ambtenaar die iets nog niet af had en ook niet zo'n zin had dat te doen. Dus zei hij dat de stukken eerst nog geëpibreerd moesten worden. Nu konden ze onmogelijk al meegegeven worden.

En dit baanontwerp zal ook pas klaar zijn na zorgvuldige epibratie.

Groet,

Peter

if we don't try we will never know

Ter lering en ( vooral) vermaak.

ter verdere lering en vermaak nog een aanpassing, de rangeerzone is nu zowel links als rechts rijdend bereikbaar.
Laat vooral niet na jullie reacties na te laten ik wil dit graag afsluiten, 1000 is geen doel op zich maar ja als dit eraan komt dan is dat maar zo waarom niet en wie weet zit er nog een forumrecord in  :-)
Wanneer de bedenkingen uit losse pols komen, niet plangericht zoals menige laatste posts, zullen we wel de 1000 halen denk ik.
Jullie werken het zelf wat in de hand op die manier.

geen slanke wissels meer in rangeerzone boven

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op donderdag 18 juli 2024, 13:15:56Laat vooral niet na jullie reacties na te laten ik wil dit graag afsluiten, ...
Wij ook :-) .

Citaat van: yves op donderdag 18 juli 2024, 13:15:56Jullie werken het zelf wat in de hand op die manier.
Ja lekker dan, geef óns de schuld :? .

Kennelijk zou ik dus niet meer moeten reageren...
Maar als ik dan dat relatief lange gebogen spoor langs de loods/station zie... Hoe verzin je zoiets? Hoe denk je dit spoor ooit te gaan vullen via die 2 veel te korte spoortjes ten noorden van die DKW??? Op het ene past maximaal een loc, en op het andere een loc met een wagonnetje (mits die niet te lang is).
En datzelfde geldt voor het andere langere opstelspoor. Je ziet toch zelf ook wel in dat je 2 langste opstelsporen niet op een logische manier te gebruiken zijn???

Als je op deze manier de 1000 wil halen haak ook ik af en wens je veel succes met een vleugje wijsheid :thumbup: .

Eens met de laatste reactie van Hans beste Yves.
Het banenplan is vanaf een gedrocht geevolueerd tot een aanvaardbaar iets,
dit vooral door wijzigingen van Spoorz.
Mijn keuze zou het niet zijn maar dat hoeft beslist niet.
Om een voor mij onbegrijpelijke rede ga je zelf kwistig (te) korte opstelsporen er in plannen.
Bedrijfsmatig kun je er niets mee.
Over je "algemene houding" gedurende het hele topic.
Vragen over bedrijfsvoering beantwoord je nauwelijks tot niet.
Integendeel het lijkt meer op een "One manshow"; je bent alleen met je zelf bezig.
Dit is een forum, stel je open op, dat betekent niet ellenlange antwoorden maar wel wat aandacht aan iedereeen die reageert.
Op zich jammer want het is best leuk om een sporenplan "tot ontwikkeling" te zien komen.
Dat wilde ik toch even kwijt!

Fijne avond nog, groeten Leon

met 2 kruisingen 45° hopelijk wat issues over te korte rangeersporen opgelost, de gele bollen raak ik wel kwijt.
Dit kan mss door wat aanpassingen nog geoptimaliseerd worden?
Maar we zitten nu eenmaal beperkt in nuttige oppervlakte, ik wil nog wat vrije zone overhouden.

Nog wat gefinetuned

nog opstelspoortje naast stationsspoor, we zijn er ver denk ik

lijkt me wel min of meer ok zo
Wiki Redactie

Je ontwerp ziet er nu prachtig uit, maar je kunt er ij de praktijk helemaal niets mee, anders dan een beetje met een loc heen en weer rijden. Als dat de bedoeling is dan prima natuurlijk, maar voor een beetje aardig rangeerbedrijf heb je betere toegankelijkheid tot je sporen nodig. Je moet nu telkens heen en weer steken over veel te korte uithaalsporen. Dat belemmert het gebruik van wagens achter je loc.
Probeer je eens voor 't stellen hoe je wagens zou moeten stallen op die opstelsporen. Dan kom je al gauw tot de conclusie dat ze op de wissels moeten staan, waarmee gebruik van de overige opstelsporen onmogelijk wordt.
Met al die kruiswissels is het ook nog eens een hele dure oplossing en bovendien storingsgevoelig. Daar ga je niet veel plezier aan beleven, mocht je het ooit gaan uitvoeren.

Carpe diem

1200blauw heeft gelijk, lijkt heel aardig maar daar houdt het op. Daar nog aan toevoegend: Een rangeerterrein kent een spoor van aankomst en vertrek. Dat zijn meestal lange sporen daar waar de trein gebroken wordt en de wagons naar het punt van bestemming worden gereden. Ik zie dat niet terug in de diverse ontwerpen.
In plaats van wissels, engelsmannen,kruisingen en rails neer te leggen zou je eerst de basis van een rangeerterrein moet neerleggen. Het lijkt voor jou wel een wedstrijd om zoveel mogelijk rangeersporen neer te leggen. Ik heb het al eens eerder geschreven elk gelegd spoor zou een doel moeten hebben. En onthoud dat aan en afkoppelen in bochten in het echt niet zo'n probleem is, maar bij modelspoor ligt dat anders. Een bocht in een kopspoor is goed voor het opstellen van een loc. (of treinstel)

Het blijft fascinerend... Ik kan niet anders zeggen. Even dacht ik echte progressie waar te nemen en zelfs een voldragen ontwerp te zien. Maar die hoop is weer vervlogen. En toch blijf ik meelezen.

Citaat van: Freek op vrijdag 19 juli 2024, 17:38:281200blauw heeft gelijk, lijkt heel aardig maar daar houdt het op. Daar nog aan toevoegend: Een rangeerterrein kent een spoor van aankomst en vertrek. Dat zijn meestal lange sporen daar waar de trein gebroken wordt en de wagons naar het punt van bestemming worden gereden. Ik zie dat niet terug in de diverse ontwerpen.
In plaats van wissels, engelsmannen,kruisingen en rails neer te leggen zou je eerst de basis van een rangeerterrein moet neerleggen. Het lijkt voor jou wel een wedstrijd om zoveel mogelijk rangeersporen neer te leggen. Ik heb het al eens eerder geschreven elk gelegd spoor zou een doel moeten hebben. En onthoud dat aan en afkoppelen in bochten in het echt niet zo'n probleem is, maar bij modelspoor ligt dat anders. Een bocht in een kopspoor is goed voor het opstellen van een loc. (of treinstel)

ok lange sporen, maar op deze oppervlakte zijn geen lange sporen mogelijk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zeker niet als je je ruimte verspeelt door 7 (!) kruisingen/kruiswissels aan elkaar te leggen :? .

Carpe diem

Inderdaad Hans, wat ik al aangaf, zoveel mogelijk wissels, kruisingen en engelsmannen met zoveel mogelijk kop spoortjes.
Less is more! En als je dat doet is er wel degelijk een langer spoor mogelijk. Sterker nog ik zag een ontwerp van Yves waar een aardig stukje spoor lag, maar er moesten weer zonodig 3 weg wissels in wat het dan weer verknalt. Zie post #725.
Aan de stationskant is dat vast ook wel mogelijk, kwestie van puzzelen.

Citaat van: Freek op vrijdag 19 juli 2024, 21:44:57Inderdaad Hans, wat ik al aangaf, zoveel mogelijk wissels, kruisingen en engelsmannen met zoveel mogelijk kop spoortjes.
Less is more! En als je dat doet is er wel degelijk een langer spoor mogelijk. Sterker nog ik zag een ontwerp van Yves waar een aardig stukje spoor lag, maar er moesten weer zonodig 3 weg wissels in wat het dan weer verknalt. Zie post #725.
Aan de stationskant is dat vast ook wel mogelijk, kwestie van puzzelen.
wil dit zeggen dat plan # 719 met de 2 slanke kruiswissels tot dan toe het beste was wat betreft rangeerzone?
Dat zou me al een eind op weg helpen, dan ga ik daarmee verder.

Verder? Bedenk toch eerst eens waar die rangeerspoortjes voor zouden moeten zijn. Rangeren is meer dan doelloos wagentjes heen en weer schuiven.
Ze moeten ergens heen voor laden of lossen en daarna weer samengesteld tot een (buurt-)goederentrein.
Je kunt ook een rangeerpuzzel bedenken, zoals een timesaver, maar ook dan zit er een gedachte achter.

Groet,

Peter

Ik krijg meer en meer de indruk Yves dat bij jou de gedachte leeft dat je een rangeerterrein van elk willekeurig hoofdspoor moet kunnen bereiken. Die gedachte moet je echt los laten. Een goederen trein wordt vaak eerst ergens langs een perron geparkeerd om, wanneer het overige treinverkeer het toelaat, door de treindienstleider naar het rangeer terrein te worden geleid. Het is niet zo dat iedere trein zonder omwegen zo naar je goederenloods hoeft te kunnen rijden. Volgens mij laat jij je hier teveel door leiden. Wanneer je die gedachte los laat zul je zien dat je vele wissels zult kunnen schrappen.
groet, Wim

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja...
Rangeren of locs parkeren, thats the question...

De 750 is nu wel bereikt  ;)
Op naar de 1000! Waarom wordt er op deze baan trouwens links gereden?

En dan rails leggen en op naar de 2000

@citaat jipppie, weer een mijlpaal!
En links rijden: Belgisch?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Er rijdt nog helemaal niets >:-D !

# 719 wat verder uitgewerkt gezien deze variante tot nu toe de beste was (?).
Extra hier is de mogelijkheid om rangeerzone zowel mee als tegen de klok op te draaien, het tweekleurig spoor is zowel ontsluit- als rangeerspoor naar de rangeersporen toe.
En maar 4 wissels.

NB post # 745 was de laatste post die ik las vooraleer ik post # 754 postte

Carpe diem

Goed lezen wat ik schrijf Yves. Ik heb het over een "lang" (voor zover mogelijk is) spoor, op dat spoor komt de goederentrein aan, wordt aldaar "geknipt" en samengesteld voor vertrek. Daar voldoet #719 ook niet aan. Kortom alle rails, wissels op dat rangeer terrein weg en dan dat "lange" spoor maken zonder bochten. Voor de ligging mag je aan het begin wel een bocht gebruiken of de bocht van een wissel gebruiken. Van daaruit ga je werken naar allerlei bestemming sporen. Maar dat "lange' spoor moet wel blijven bestaan en niet in het midden gestoord worden door overige railmateriaal.

Als je locs wil showen kun je dat bij het station doen. Dus met b.v. een bescheiden BW. Daar heb je minder "lange" sporen voor nodig. Maar geen draaischijf want dan ben je onnoemelijk veel ruimt kwijt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nog één keer dan: stel nu dat je op het rechterspoor van het linker goederenstation een treintje wil neerzetten. Hoe ga je dat dan doen? De enige mogelijkheid is zo ongeveer één wagon tegelijk. Da's toch niet handig?
En hoe ga je dat rangeren dan doen? Heel veel ontkoppelrails of handmatig? Dat laatste gaat snel vervelen denk ik.
Tip: hou het gewoon bij wat opstelsporen waar je wat treintjes neer kan zetten zonder tig keer te hoeven steken.

nu is mijn fantasietrommel toch ver tot op de bodem geledigd  :)
Het gele spoor met aftakkingen is 136 cm lang (en recht), langer kan hier niet.
Nog een even lang nevenspoor.
Het wordt nu stilaan een all-round rangeerzone maar dat maakt minder scenery nodig  ;)

3 weg wissel wat naar boven verschoven

3 weg wissel wat naar boven geschoven

het kan ook zo zelfde principe

Carpe diem

Mijn fantasietrommel is bij de lange na nog niet leeg, maar ik vraag me af wat voor zin het nog heeft. Als je niet goed leest schiet het niet op en kunnen we hier wel tot bericht 2000 door gaan. Ik vraag niet om een spoor van 1,36 meter op een plek waar je met veel gezaag en ook nog eens met meerdere locs moet komen. Ik vraag om een spoor vanaf je hoofdbaan waar je goederentrein het rangeerterrein op komt waar vanaf dat spoor het spul uit elkaar geschut wordt naar een goederenloods, fabriek of wat dies meer zij. Op dat spoor moet ook weer een goederentrein samen gesteld worden.

Je hebt nu vanaf je "omloop" 2 sporen liggen waarop je met een trein binnen kunt komen. Je zou de ene voor vertrek en de andere voor aankomst kunnen gebruiken, maar je kunt ook 1 spoor gebruiken en de aan de andere een goederenloods plaatsen, wat jij wil. In 1 spoor zit een wissel dat naar gele spoor gaat en vanaf dat wissel ga je naar de fabriek/olieopslag/laad & losplaats of weet ik veel wat. Dat hoeven geen lange sporen te zijn en wat je moet voorkomen is dat je je rangeerloc opsluit.
Maak een plan en ga in gedachten rangeren want daar ontbreekt het aan, en bedenk LESS IS MORE.

Bovenstaande geldt #758!

BLIJ dat ik analoog RIJ

In #761 zijn die 2 langste sporen nagenoeg onbereikbaar (net als de 2 sporen die daarvan aftakken), dat zie je toch zelf ook :? ???

#760 had dat in iets mindere mate ook al.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ik krijg sterk de indruk dat Yves geen idee heeft van wat rangeren of goederentrein afhandeling nu eigenlijk inhoudt en dat ook niet wil leren. Geen enkele keer gaat hij inhoudelijk in op aangedragen tips en/of suggesties. Hij blijft in zijn eigen gedachten wereld ronddwalen.
Toegegeven op deze oppervlakte is het onmogelijk om een fatsoenlijk rangeerterrein neer te leggen. Ook al kun je een lang spoor voor binnenkomst en vertrek kwijt, Hoe kom je daar vanaf naar rangeersporen? Die zouden in het verlengde van het binnenkomst spoor moeten liggen, maar dat kan niet, daar is geen plaats voor.
Ergo we kunnen hier doorgaan tot Sint Juttemis en nog geen stap verder komen.

Citaat van: Freek op zaterdag 20 juli 2024, 22:19:19Mijn fantasietrommel is bij de lange na nog niet leeg, maar ik vraag me af wat voor zin het nog heeft. Als je niet goed leest schiet het niet op en kunnen we hier wel tot bericht 2000 door gaan. Ik vraag niet om een spoor van 1,36 meter op een plek waar je met veel gezaag en ook nog eens met meerdere locs moet komen. Ik vraag om een spoor vanaf je hoofdbaan waar je goederentrein het rangeerterrein op komt waar vanaf dat spoor het spul uit elkaar geschut wordt naar een goederenloods, fabriek of wat dies meer zij. Op dat spoor moet ook weer een goederentrein samen gesteld worden.

Je hebt nu vanaf je "omloop" 2 sporen liggen waarop je met een trein binnen kunt komen. Je zou de ene voor vertrek en de andere voor aankomst kunnen gebruiken, maar je kunt ook 1 spoor gebruiken en de aan de andere een goederenloods plaatsen, wat jij wil. In 1 spoor zit een wissel dat naar gele spoor gaat en vanaf dat wissel ga je naar de fabriek/olieopslag/laad & losplaats of weet ik veel wat. Dat hoeven geen lange sporen te zijn en wat je moet voorkomen is dat je je rangeerloc opsluit.
Maak een plan en ga in gedachten rangeren want daar ontbreekt het aan, en bedenk LESS IS MORE.

Bovenstaande geldt #758!

Freek, kan je de omschrijving eens visualiseren, een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Ik vrees dat als ik dat interpreteer en implementeer we weer de mist in gaan en het ping - pong spel blijft aanhouden.

Carpe diem

Wat ik bedoel:

yves.jpg

Ik wil ook een poging wagen om duidelijk te maken hoe ik rangeerbewegingen voor mij zie Yves. Op bijgaand voorbeeld wat ik heb gemaakt komt een goederentrein via het gebogen wissel in het rode spoor en via wissel A1 op spoor A binnen. Een rangeerloc rangeert het te lange gedeelte van de trein over wissel A1 terug en brengt het vervolgens naar spoor B.
Op spoor C staat een rangeerloc klaar om de goederenwagons van spoor B te verdelen o=ver de sporen D1 t/m D3. Dit kan al naar gelang de ruimte op spooor C een voor een of per twee. De rangeerloc die de goederenwagons op spoor B heeft geplaatst haalt de laatste goederenwagons van spoor A naar spoor B en de rangeerloc van spoor C verdeelt ook deze over de sporen D1 t/m D3.
Het samenstellen van een nieuwe goederentrein gebeurt in de omgekeerde volgorde. Wat blijft is wat Henk en anderen al gezegd hebben. De ruimte is erg beperkt maar ik zelf zou het rangeren op een soortgelijke manier uitvoeren.
Yves 20240721.jpg

Geel spoor is wat in # 758 ook geel was, aftakspoor.
Ik kon het niet nalaten onder dat spoor nog één opstelspoor te plaatsen, indien afgekeurd is dit snel verwijderd.
Less is more.
Wiki Redactie

Er is geen sprake van goed- of afkeuren Yves, alleen adviezen van mensen die met hun ervaring proberen jou niet hun fouten te laten maken. Zoals ik je in dit draadje heb leren kennen leer jij niet door adviezen op te volgen, maar door zelf te ontdekken. Mijn advies zou daarom zijn zelf eens wat rails te leggen en te ontdekken wat je aanspreekt aan rijden een modelbaan. Misschien kom je tot de conclusie dat rangeren helemaal niet jouw ding is. Misschien wil je de sporen alleen gebruiken om materieel te stallen. Bekijk dan eens welke treinen je hebt of wilt hebben en vooral hoe lang dat wordt. Dan kom je al snel tot een inzicht hoe lang je opstelsporen moeten zijn. Dat is je al een paar keer verteld, maar zelf ontdekken werkt voor jou denk ik beter.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wat is het nut van de dubbele verbinding van de rangeersporen met de lus?
Als je van bovenaf aan komt rijden en naar die rangeersporen wil beland je toch weer op de lus, zeker als de loc één of meerdere wagons bij zich heeft.
Kan je net zo goed over de lus doorrijden naar de andere verbinding. Kortom, je kan volgens mij 2 nutteloze wissels besparen.

Carpe diem

Je kon het niet nalaten Yves ........... maar vraag jezelf nu eens af waar dat spoor voor dient? Op zich is er niets mis mee want daar kun je je rangeerloc kwijt. Meer als 1 heb je daar niet nodig. Je kunt langs dat spoor ook je rangeerdersverblijf kwijt. Of dat spoor zo lang moet zijn is vers twee.

Nu is de vraag wat wil je met dat rangeerterrein bij het station? Een BW met de benodigde locs? Het is daar overigens nogal druk met sporen links boven. Een klit aan sporen, terwijl er midden onder nog ruimte is.
Nu niet meteen dat gaan verbouwen, eerst vertellen wat je er mee wil.

@ 1200Blauw, ik ben het wederom met je eens. Ervaring is de beste leermeester. Normaliter begin je met een simpel baantje met wat rangeersporen alleen om te ervaren hoe het werkt, de mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden. Het kan ook nog anders. Op I-Nep staan shunting-puzzels met hun oplossingen. Ook heel leerzaam.
Maar hij heeft zijn zinnen hier op gezet en is daar moeilijk vanaf te brengen. Ook al zal dit baantje er een beetje op gaan lijken, dan nog zitten er ongetwijfeld dingen in die niet ideaal zijn, en daar komt hij dan vanzelf achter.

Carpe diem

@ Hanzi, dat is afhankelijk wat je rijrichtingen zijn. Anders gezegd, je kunt nu vanaf twee zijden vanaf het rangeerterrein vertrekken naar je hoofdsporen. Binnenkomen zou ook van twee kanten kunnen.
Maar ik vrees dat Yves die mogelijkheden niet ziet, dus ja, je kunt die aansluiting alsmede die omloop om zeep helpen. Dat heb je wat meer ruimte voor het rangeerterrein.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Freek, stel je hebt een trein samengesteld op één van de 3 parallelle spoortjes met de loc aan de zijde van het stootblok. Dan moet die achteruit de lus op om dan vooruit te vertrekken over dat spoortje dat ik "om zeep wil helpen": want, als je één wissellengte verder achteruit rijdt sta je geheel op die lus en kan je ook vertrekken...

En als je het wissel naar de 3 parallel spoortjes verplaatst naar achteren, met een bochtwissel in de rode omloopbaan, dan win je bovendien in lengte van alle 3 de parallel spoortjes.

Carpe diem

Citaat van: Hanzi op maandag 22 juli 2024, 07:03:32Freek, stel je hebt een trein samengesteld op één van de 3 parallelle spoortjes met de loc aan de zijde van het stootblok. Dan moet die achteruit de lus op om dan vooruit te vertrekken over dat spoortje dat ik "om zeep wil helpen": want, als je één wissellengte verder achteruit rijdt sta je geheel op die lus en kan je ook vertrekken...

Maar dat betekend duwwerk door een lange krappe bocht, of je moet een tweede loc aan de andere kant plaatsen als trekkracht. Een loc plaatsen aan een juk waar een goederen trein wordt samengesteld komt praktisch niet voor. Dat is dan ook een probleem met deze baan. Je zal ook niet veel verder komen dan een buurt goederentrein.

Dat terzijde: Het ging mij hier om het idee hierachter, niets meer of minder en als reactie op "nutteloos". Daar wilde ik het eigenlijk bij laten. Het wordt anders een discussie waar Yves niets wijzer van wordt.
Ter zake: Sterker nog ik vind het om het minder gecompliceerd te maken een goed idee om dat deel aan 1 zijde bereikbaar te maken. Kortom dat wissel wat aan de bovenkant de aansluiting vormt naar het rangeerterrein weg. Dat omloop spoor kan ook weg en dat bied dan nieuwe mogelijkheden, waar reeds enige voorstellen voor gedaan zijn.