Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Carpe diem

Even ter verduidelijking wat weg kan:
yves.jpg

Zoals ik al eerder opmerkte: waar dienen die rangeerspoortjes nou voor?

Je kunt er een leuk stel spoortjes voor een bepaalde industrie van maken.
Bijvoorbeeld een grote meubelfabriek.
Ruw hout wordt aangevoerd, deels om te verzagen, deels om te versnipperen om er plaatmateriaal van te maken. Dat moet binnen het fabrieksterrein verplaatst worden naar de echte meubelmakerij.
Je kunt nog verfmaterialen, lijm en misschien stoffen en ijzerwaren laten aanvoeren per spoor of over de weg.
Uiteindelijk verlaten de meubels in gesloten wagons of vrachtauto's de fabriek.
Zo krijg je wat leuks te doen en hebben die kleine kopspoortjes misschien nog enige zin. Enorm grote volumes zullen er niet in omgaan.

Een paar gebouwen volgens het thema erbij en het ziet er knap uit, bijna geloofwaardig. Andere thematiek kan ook. Maar zonder achterliggend verhaal zie ik niet waar we mee bezig zitten te zijn.

Waarom wel eindeloos klooien met heel korte rangeerspoortjes? Is het station eigenlijk wel perfect intussen? Daar kun je vast ook wel een wissel extra in krijgen als je wilt...

Groet,

Peter

over geel ben ik er nog niet uit, behouden of weg doen?
blauw is passeer bij rangeren, is nu toch simpel gehouden?

Carpe diem

@ Blikken Tinus, dat hoeft niet. Een rangeerterrein kan ook een andere functie hebben zoals bijvoorbeeld de Kijfhoek of de vroegere Watergraafsmeer. Maar gezien de ruimte wordt het dan wel een micro-kijfhoek.

binnenbaan beter, rangeren blijft hetzelfde

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Mijn mening hoor, dit is geen rangeerterrein maar een heen en weer schuif/rijdingetje. Een rangeerterrein zie je in post #777. En dan zou ik die gele uitstekende poot daar ook nog weglaten.
Maar doe wat je wilt het is jouw feestje.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op dinsdag 23 juli 2024, 10:34:08blauw is passeer bij rangeren, is nu toch simpel gehouden?
En hoe kan er dan gerangeerd worden zonder op de lus te komen? Want daar wil je niet opkomen als er via blauw gepasseerd wordt...

Waarom toch altijd zulke drukke banenplannen ? Eén cirkel en een kleinere cirkel en wat rangeesporen. Hou het simpel.
Voor wie de sporenbaan van de Efteling kent: heel leuk, maar geen druk sporenplan.

@citaat was het maar zo simpel, Oh Lord of Time: op een baantje van een paar vierkante centimeter moeten echt twee keerlussen, want treinen die rondjes rijden, dat is zo gek! Je moet alle kanten op kunnen rijden, ook al zie je de trein (bijna helemaal) door de lus raggen.
En je moet kunnen rangeren, natuurlijk. Liefst zoveel mogelijk. Anders is er niks aan.

Bijna 1000 posts, mannen! Nog een klein stukkie verder kletsen en we zijn er!

Groeten,

Peter

rangeren zoals in # 777, omloop wou ik behouden maar nu volledig los van rangeren.
Er zit wel één 2210 in maar naar rangeersectie rijden toch enkel locs die deze bocht kunnen nemen.
Trouwens al mijn locs kunnen die bocht nemen en het zijn niet alle rangeerders.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klaar :o) .

Hoewel... (?) Je zou het rood-groene spoor nog weg kunnen halen om het iets minder druk te maken.

doe maar een treintje

CiteerBijna 1000 posts, mannen! Nog een klein stukkie verder kletsen en we zijn er!
en dit draadje wordt gevoed doordat men telkens reageert.  :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat geldt toch voor ieder draadje?

Kaar? Klaar!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké; beloofd >:-D ?

Maar waarom zou je het groen-rode spoortje niet laten vervallen? Heb je gelijk wat meer ruimte tussen het rangeerspoor en het tunnelspoor. En dat heb je nodig voor een (rots?)wandje, tenzij je daar een kartonnen muurtje wilt zetten.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Op naar de
ACHTHONDERD !!!

Citaat van: Hanzi op donderdag 25 juli 2024, 07:19:23Oké; beloofd >:-D ?

Maar waarom zou je het groen-rode spoortje niet laten vervallen? Heb je gelijk wat meer ruimte tussen het rangeerspoor en het tunnelspoor. En dat heb je nodig voor een (rots?)wandje, tenzij je daar een kartonnen muurtje wilt zetten.

Dit was reeds geopperd in # 777 maar ik wil dat binnenbaantje behouden.
Een deel van dat omloopspoortje zou ik onder een galerij met daarachter een muur willen stoppen maar dat kan ik niet in 3D oproepen, enkel een gesloten tunnel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bijna. In #777 is ook de bovenverbinding er uit, die zou ik laten zitten. Maar een bogengallerij is natuurlijk altijd leuk, zelfs als het geen nut heeft (geen beschermende factor).

Citaat van: Hanzi op donderdag 25 juli 2024, 20:35:34Bijna. In #777 is ook de bovenverbinding er uit, die zou ik laten zitten. Maar een bogengallerij is natuurlijk altijd leuk, zelfs als het geen nut heeft (geen beschermende factor).

begrijp ik niet in functie van # 790, kan je visualiseren?

BLIJ dat ik analoog RIJ

IMG-20240726-WA0000.jpg

Dit is wat ik bedoelde. Reden: 't werd wel erg druk met 3 kleine parallelovaaltjes.

Als je 't spoor wil behouden dan zou ik het in een tunnel verstoppen; kan je wél weer onzichtbaar een complete trein opstellen...

Thx Hans, ik ga het wel behouden, ofwel verstop ik het volledig in een tunnel ofwel deels verstopt onder een bogengalerij.
Ik denk eerder dat laatste

BLIJ dat ik analoog RIJ

En dan nu een draadje starten in de rubriek modelbaanbouw ?

Wait & see :)

En dit is dan nummertje 800

Yves,
Ben je er tevreden mee zoals het plan er momenteel uit ziet?
Ga je dit werkelijk toepassen? meen iets gelezen te hebben dat je ruimte niet toereikend is, ga nu niet teruglezen.
Wat wordt het bedrijfsconcept?  Wat voor materiaal, wat je al in bezit hebt of nog aan wil schaffen ga je laten rijden?
Hoe ga je het treinverkeer afwikkelen?

Jawel tevreden met het plan.
Heb het gestuurd naar een Marklin man uit mijn buurt die ook een baan heeft om het even onder de loep te nemen, wie weet zijn nog optimalisaties ifv de bouw te vinden.
Nu praktijkgericht zoeken om mijn seinen en wissels te digitaliseren met decoder(s) M83.
Ik heb nu 12 locs, een mix van stoom, elektrisch en diesel en ook 12 goederen- en personenwagons, genoeg om te starten.
De afwikkeling/bedrijfsconcept van het treinverkeer zal ook besproken worden, wss met de laptop en CS.
Mijn ruimte is wel toereikend voor een plank van 2,20m x 1,50m maar dan zal ik mijn tekentafel moeten ombouwen naar een treintafel, dus tekenapparaat en tafelblad eraf vijzen en het onderstel gebruiken voor het treinblad op een houten raster.
Dat laatste gaat me wel in het hart.

Benieuwd wat voor optimalisaties er nog zullen volgen van de Märklinman!

En toch nog naar een word of advice:
Als je de besturing met de computer wilt regelen, is het de vraag welke decoders je voor je seinen nodig hebt. Bij ingewikkelde lichtseinen heb je misschien wel iets geavanceerders nodig om alle seinbeelden te maken, maar is het alleen lichtwisseling tussen rood en groen of oranje en groen, dan wel de bediening van seinarmen, dan kun je met veel simpeler spullen uit de voeten.
Treinbeïnvloeding is in elk geval niet nodig bij computergestuurd rijden.

En tot slot: al onderzocht of een (deels) opklapbare of ophijsbare plaat een optie is? Die kun je over je tekentafel laten zakken zonder die uit elkaar te hoeven halen. En je kunt beide hobby's blijven uitoefenen.

Groet,

Peter

opklapbaar lijkt me minder handig als er bvb een berg komt over het verborgen spoor en door de fixatie aan de muur kan men er rondom niet bij, enkel vanaf 3 zijden. Komt daarbij dat de muur waartegen de plank zou opklappen niet vlak maar gebogen is.
Ophijsbaar? Daarover zal ik nog eens doorbomen met de marklinman.

De toegankelijkheid langs 3 zijden is bij de omvang van deze baan voldoende.

En een berg? Zo hoog wordt het toch niet? Desnoods maak je die afneembaar.

Ooit had een schoolvriendje van mij een opklapbaar baantje op zijn kamer. Zijn pa had een soort bak gemaakt van 15 diep. Op de bodem lagen de rails en daarom heen was scenery met papier maché geknutseld. Dat werkte best leuk.

Een ronde wand is wat ingewikkeld, maar ik zie toch het probleem niet. Op de plaats waar de plaat moet kunnen scharnieren, zul je iets moeten bedenken. Vroeger had menigeen een opklapbed in huis. Een soort frame waarin het bed kon wegkantelen. Ik zou aan een vergelijkbare constructie denken en die vóór de gebogen wand plaatsen.

Groet,

Peter

stel dat ik de plank opklapbaar tegen de muur maak en de tekentafel in zijn geheel blijft staan dus met het tekenblad erop, hoeveel cm spatie is er dan nodig tussen de onderkant van het houten frame waarop de treintafel bevestigd is en het tekentafelblad?
De tekentafel staat in licht schuine stand vanaf 95 cm vooraan tot 105 cm achteraan, dus de treintafel kan pas vanaf 105 cm hoog (onderzijde frame, ervan uitgaande dat het frame het tekentakenblad raakt bovenaan).

Een 5cm speling lijkt me OK. Dus vanaf de vloer 110 cm.
Als je de baan in zijn geheel opklapbaar wil maken, wordt dat in de lengte lastig, want dan heb je een totale hoogte nodig van 110 + 220 = 330.
Je kunt wat extra winnen door het draaipunt verder uit de muur te zetten, bijvoorbeeld 40cm. Dan zou je 330-40=290 krijgen en dat is nog steeds veel.
In de breedte scharnieren is makkelijker, dan kom je op 150+110 oftewel 260. Ook dan kun je proberen de baan in een frame te zetten met een draaipunt dat 40 cm van de muur staat.
Ik denk dat het dan zou moeten passen.

Groet,

Peter

De scharnieren komen aan de lange zijde (220 cm) tegen de muur, de korte zijde (150 cm) draait naar de muur op.
De plafondhoogte is 247 cm dwz dat als ik de treinplaat opdraai te starten op 105cm (hoogste punt blad tekentafel en direct op de tafel rustend) ik uitkom op 105 cm + 150 cm = 255 cm maw de treinplank kan niet volledig verticaal tegen de muur opgedraaid staan maar onder een (lichte) hoek. Wat niet onmogelijk is neem ik aan.
Met een framedikte die naar ik vermoed 10 cm zal zijn wordt de treintafelhoogte dan 105 cm + 10 cm = 115 cm, is dat niet te hoog?

bij nader inzien lijkt opdraaien tegen de muur toch niet zo voor de hand liggend en bovendien moet na elk gebruik alles wat los is er af ttz locs, wagons ed, nogal omslachtig. Je moet voor de opstelling ervan steeds van nul herbeginnen bij elk nieuw gebruik van de treintafel.

Ja... Natuurlijk is dat allemaal niet zo handig. Maar ja, je hebt zelf herhaaldelijk je wens neergelegd de tekentafel toch zo graag te behouden. En je kunt de treintafel best de hele winter uitgeklapt laten staan, toch? Dan ruim je alleen het rollend materieel op voor de zomer.

Als de tekentafel permanent verdwijnt onder de baan, kun je hem net zo goed gelijk op eBay zetten.

Een alternatief is een ophijsbare baan. Qua constructie moeilijker en iets riskanter, want het lijkt goed mogelijk alles te laten staan, maar vaak wordt het zwaarder dan je denkt en je wilt er niet aan denken wat het betekent als de boel naar beneden stort.

Een vloerbaan kan ook... Maar dan ben je nog meer aan het opzetten!

Enig andere alternatief is hoog en smal langs de wanden van je kamer, bijvoorbeeld op 175 cm. Mag je weer opnieuw gaan tekenen want dan wordt het echt iets heel anders.

Groet,

Peter

Een ophijsbare baan is zeer wel te doen op voorwaarde dat er voldoende versterkingen in het onderdeks zitten. Zorg er voor dat schroeven of spijkers niet rechtstandig belast worden (dus niet schroeven in het plafond). En installeer een katrollensysteem waarbij de draden gelijk belast worden en gelijk opwinden. Het meest simpele is een lier met acht(!) trommels. Één draad per trommel en twee draden per hoek (uitgaande van een rechthoekige plaat). Dit laatste om te voorkomen dat bij onverhoopte draadbreuk de boel naar beneden stort. Helemaal mooi wordt het als elke draad afzonderlijk te spannen is, zodat ze gelijk dragen. Bedenk dat met hoe meer draden de belasting gelijkmatiger wordt en de constructie navenant lichter. Het ziet er optisch meer gecompliceerd uit maar uiteindelijk is het simpeler dan meer erudiete systemen.
Als de plaat met daarop de baan te zwaar wordt dient een blokkensysteem gebruikt te worden. Zie Katrol in Wiki

niet schroeven in het plafond? Waarin dan wel?

Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 02 augustus 2024, 13:21:41Ja... Natuurlijk is dat allemaal niet zo handig. Maar ja, je hebt zelf herhaaldelijk je wens neergelegd de tekentafel toch zo graag te behouden. En je kunt de treintafel best de hele winter uitgeklapt laten staan, toch? Dan ruim je alleen het rollend materieel op voor de zomer.

Als de tekentafel permanent verdwijnt onder de baan, kun je hem net zo goed gelijk op eBay zetten.

Een alternatief is een ophijsbare baan. Qua constructie moeilijker en iets riskanter, want het lijkt goed mogelijk alles te laten staan, maar vaak wordt het zwaarder dan je denkt en je wilt er niet aan denken wat het betekent als de boel naar beneden stort.

Een vloerbaan kan ook... Maar dan ben je nog meer aan het opzetten!

Enig andere alternatief is hoog en smal langs de wanden van je kamer, bijvoorbeeld op 175 cm. Mag je weer opnieuw gaan tekenen want dan wordt het echt iets heel anders.

Groet,

Peter

Dus treinhobby per seizoen? Je meent het?
Ik gebruik de tekentafel toch niet enkel in de zomer of de winter maar het jaar rond.
Evenzo de treintafel, komaan!
Wat als het tijdens de zomer een maand lang regent zoals tot voor kort het geval was?
BTW je laatste alternatief is GEEN optie.

Dekbalken of muur. In plafond gaat natuurlijk wel, maar er bestaat het risico dat de schroeven uit het plafond getrokken worden. Meeste plafonds bestaan uit gipsplaat of iets dergelijks en dat kan niets hebben.

Wat zijn dekbalken?
alles moet ten langen laatste toch in het plafond verankerd worden?
mijn plafond bestaat uit holle betongewelven dus met keilbouten kan dit zeker 100 kg verdragen per bout dat is geen probleem.
Ik ben enkel niet zo vertrouwd met katrollen en ophijssystemen op de markt om alles aan op te hangen, dit vergt een studie op zich.
Ik wil ook geen onnodige schade aan mijn huis toebrengen ingeval dit tijdens de uitvoering de mist in gaat.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

En veel gipsplaat plafonds hangen aan een metaal (blik) of hout (tengels) frame wat ook niets kan hebben. Het stevigst is een constructie van stalen U-balken waarin de tafel op en neer kan bewegen middels een lier en katrollen. Zoiets heb ik al eens gemaakt voor een veel grotere tafel 7,5 x 3,8 meter in L vorm en dat werkte perfect. Maar ja, of je dat dan weer mooi vindt is een heel andere kwestie. Foto's daarvan vind je in mijn bouwdraadje "Baanbouw Rehausen". Helemaal aan het begin.

Met die holle betonplafonds is het dan weer de vraag hoe dik de het betonlaagje is waar die plug in moet gaan. Die moet minstens vier a vijf cm dik zijn en dan dien je spreidpluggen te gebruiken. Keilbouten geven niet genoeg oppervlakte steun bij verticaal gebruik.

het wordt dan zeer complex allemaal met een vertikale geleidingsconstructie die tot op de vloer moet gaan...

Yep. Het ziet er naar uit dat je aardig klem zit. Geen van de aangedragen opties is acceptabel voor je.

Het is een redelijk logisch gevolg van het feit dat je bent gaan plannen zonder dat je ruimte beschikbaar hebt. Hoewel ik een voorstander ben van eerst bedenken wat je precies zou willen bouwen en je je niet direct moet beperken tot een beschikbaar hoekje ergens, is het wel slim te kijken waar je spoor zou kunnen lopen en daarbij een beetje creativiteit te tonen.

Maar enfin... Ik geloof dat ik door mijn creativiteit heen ben.

Groet,

Peter

lazuli
gast

Zet de treintafel boven de tekentafel op hoge poten met wielen er onder en als je wil tekenen verschuif je de treintafel zodat de tekentafel vrij staat. Poepsimpel toch?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat als Yves die ruimte zou hebben wel ja...

Citaat van: lazuli op vrijdag 02 augustus 2024, 23:42:25Zet de treintafel boven de tekentafel op hoge poten met wielen er onder en als je wil tekenen verschuif je de treintafel zodat de tekentafel vrij staat. Poepsimpel toch?

in # 299 heb ik eens het plan van de kamer meegestuurd, hierbij nog eens het plan als geheugensteuntje.
Hoewel je oplossing idd de meest simpele en logische lijkt is er geen plaats over om zowel de tekentafel als de treintafel uiteen te rijden, ook al is het treinblad nu maar 2,20 m x 1,50 m meer.
Ik zoek verder doch ik denk dat het enige mogelijke is dat ik op het onderstel van de tekentafel het treinframe monteer.
Dus tekentafel wordt onbruikbaar :(
lazuli
gast

Ik had blijkbaar een stukje gemist, hoe zou dat komen?  ;)

if we don't try we will never know

De discussie in dit draadje komt steeds weer terug op ruimte gebrek en om die reden heb ik een mogelijke oplossing hiervoor op papier gezet. Ik doe dit niet in het draadje van Yves maar ik begin hiervoor een nieuw topic onder de naam " Modelbaan voor kleinbehuisden ". En omdat ik na mijn verhuizing naar een appartement ben verhuisd schaar ik mij zelf ook onder die categorie.

groet, Wim

Citaat van: yves op vrijdag 02 augustus 2024, 16:11:24Wat zijn dekbalken?
alles moet ten langen laatste toch in het plafond verankerd worden?
mijn plafond bestaat uit holle betongewelven dus met keilbouten kan dit zeker 100 kg verdragen per bout dat is geen probleem.
Ik ben enkel niet zo vertrouwd met katrollen en ophijssystemen op de markt om alles aan op te hangen, dit vergt een studie op zich.
Ik wil ook geen onnodige schade aan mijn huis toebrengen ingeval dit tijdens de uitvoering de mist in gaat.
Dekbalken zijn de balken waartussen de plafondplaten gemonteerd zijn. Het sterkste deel dus. Maar als het plafond uit betonplaten bestaat is dat in ieder geval geen probleem. Als je wilt kan ik een schetsje maken waardoor het wat duidelijker wordt. Hijsen is de afgelopen veertig jaar (onderdeel van) mijn vak geweest waardoor ik geneigd ben termen te gebruiken die voor mij duidelijk zijn maar voor anderen mogelijk wat minder  ;)
Om een schets en wat meer te verduidelijken moet ik wat moeite doen. Doe ik graag, maar als je er toch niet mee doorgaat is het verloren moeite. Hoor gaag.

zit in twijfel tussen kantelsysteem zoals in draadje "voor kleinbehuisden" (NB ik ben niet kleinbehuisd maar enkel de kamer waarover het hier gaat is aan de kleine kant) en ophijssysteem, dat laatste is mss te verkiezen omdat niet steeds alle los materiaal van de baan moet geruimd worden.
Je hoeft daar niet teveel tijd in te steken een simpel schetsje zal ik wel begrijpen denk ik.
Ingeval ik er brood in zie kan er evt verder mee gegaan worden, open voor alles.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: lazuli op zaterdag 03 augustus 2024, 10:07:57Ik had blijkbaar een stukje gemist, hoe zou dat komen?  ;)
Omdat je pas 2 weken geregistreerd bent :D ?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op zaterdag 03 augustus 2024, 17:48:01NB ik ben niet kleinbehuisd maar enkel de kamer waarover het hier gaat is aan de kleine kant.
Aha, gratis tip: als je toch niet kleinbehuisd bent kies dan een andere ruimte voor je treinbaan!