Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan 225 x 165 simpel
 @citaat  @citaat
De blauw getekende lijnen vormen praktisch een rechte hoek hoe kan dit ooit gerealiseerd worden denk je? Nu is de boog samengesteld uit 2221's, een kleinere straal kan niet of er moeten al 2210's gebruikt worden. Wat is er trouwens mis met die Engelse wissel?
Ik kan volledig mis zijn maar waarom ga je dan een dubbel spoor richting u schaduwstation maken? Van het moment je boven bent moet alles over die kruiswissel?
Je gaat van 2 naar 1 wissel en dan terug richting 2

Als je hier meer tevreden zijt kan ik erin komen. Maar persoonlijk komt deze engelse wissel vrij druk over

De blauwe lijnen zijn voorbeeld, geen idee hoe haalbaar dat zou zijn. Maar denk als je beetje puzzel onder aan station en boven de engelse wissel dat er toch iets mogelijk is wat beter gaat ogen en praktischer gaat zijn

Citaat van: Hanzi op woensdag 08 april 2026, 21:44:34Zou dat oplosbaar zijn door het stukje bij de groene pijl weg te halen en het wissel in de richting van de rode pijl (leuke Zwitsere motorwagen overigens ;) ) te verschuiven?
Geprobeerd wat je beschrijft toe te passen doch dat lukt niet om reden van dat de parallelle sporen dan niet meer op dezelfde afstand van elkaar kunnen liggen.
De afstand is nu 51 h.o.h. en dit zal gaan denk ik.
Ik heb het ganse plan verbonden met wat er nu als schaduwstation ligt, het dichtste punt tussen de 2 gebogen sporen is nu op 55 h.o.h.dus dat zal volstaan.
Omdat ik achteraan reeds een enkelsporig rood spoor naar boven toe aangelegd heb hierbij de vraag: kan het dubbelspoor op 40 h.o.h.op het lange rechte stuk?
Dit omdat ik nu een hellende strook van 10 cm breed heb waar maar één spoor in het midden op ligt en om mezelf aanpassingswerk te besparen zou ik daar dan het dubbelspoor op leggen zoals hieronder voorgesteld.
Ook de ongelukkige kruiswissel linksonder vervangen door overloopwissels.
Kopstation boven moet ik nog verder bekijken.
beetje meer in detail ivm mijn vraag hierboven

BLIJ dat ik analoog RIJ

Prima opgelost met die overloopwissels, beter dan het Engelse wissel :thumbup: .

Op het rechte stuk zal die 40mm oké zijn. Je moet even checken of het in de bochten aan begin/eind traject ook goed gaat.
Leg gewoon wat rails neer en check het met je langste materieel.
40mm h.o.h. is hetzelfde als 2 c-rail parallel rechte rails strak tegen elkaar aan - ik denk dat dat te krap is gezien het wiebelen van de wagentjes in de praktijk.
Ook wil een enkel wagentje wel eens op punten breder zijn en dan ben je gezien.
Citaat van: Hanzi op donderdag 09 april 2026, 11:10:00Leg gewoon wat rails neer en check het met je langste materieel.
Ik kan ook in de gleisplanung eens rijtuigen over en weer op de rails laten gaan.
reeds getest, in de bocht gaat het niet, op recht stuk wel.
Ik zoek verder en tracht mijn 10 cm strook niet te moeten verbreden.
Dit ziet er veel beter uit dan de engelse wissel! Je kan nog altijd tijdens het leggen nog een aanpassing doen

Ben benieuwd als je gaat starten!
Er zal niets anders opzitten dan de strook 3 cm te verbreden om de standaard spoorafstand te bereiken.
Citaat van: Appermont1991 op donderdag 09 april 2026, 12:16:09Ben benieuwd als je gaat starten!
reeds gestart zie in draadje bouw van deze baan
Nog een variante voor kopstation, een getrokken trein naar boven kan met een locwissel als getrokken trein naar beneden zonder bij de wissel op de hoofdbaan te komen, wel 2 locs nodig.
Railbus enkel pendel.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op donderdag 09 april 2026, 12:43:17Er zal niets anders opzitten dan de strook 3 cm te verbreden om de standaard spoorafstand te bereiken.
Zolang je blijft draaikonten en je ontwerp blijft veranderen zal je dit soort dingen blijven tegenkomen.
Je doet het allemaal zelf, en dus zal je nu ook zelf die strook 3cm mogen verbreden; zijn ergere dingen toch ;) ?
 @citaat
Er zijn ergere dingen idd.
 :offtopic:
Wat ik een manco vind aan dit forum is het feit dat we ons niet kunnen voorstellen hoe de andere forumleden er uit zien. Is het geen aanrader voor de beheerders om een persoonlijke foto op te kunnen laden, op vrijwillige basis weliswaar.
daar hebben we de profielfoto toch voor? Daarnaast heb je zelf geen profielfoto
 @citaat
Wist ik niet uiteraard heb ik dan geen profielfoto.
Die gaat er dan komen, toch?
Al eerder aangeraden, maar ik herhaal het toch Yves. NEM 102 Profiel van vrije ruimte bij recht spoor + NEM 103 het profiel van vrije ruimte in bogen.

Kortom, leg aub spoor op de grond en ga rijden / testen....
 @citaat
Is reeds opgelost, ofwel enkelsporig naar schaduwstation ofwel dubbelsporig met standaardafstand, ik ben er eigenlijk nog niet uit.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je kan natuurlijk direct na de tunnelingang naar enkelspoor gaan.
Voordelen:
○ overloopwissels kunnen vervallen,
○ je plankje naar je schaduwstation is met enkelspoor breed genoeg,
○ in het zichtdeel heb je dubbelspoor.
Nadelen:
○ geen 2 richtingsverkeer tegelijk mogelijk,
○ geen mogelijkheid om het niet zichtbare dubbelspoor te gebruiken als bufferspoor je schaduwstation in en uit.
 @citaat
meer voordelen dan nadelen, maar dat geen 2-richtingsverkeer meer mogelijk is met enkelspoor vind ik een afknapper.
Ook zijn R1 bochten in een helling best te vermijden dacht ik?
Andere invalshoek om het "ruimteprobleem" op te lossen:
In de rechterhoek is het te vol, daar kun je ruimte winnen.
Wat zou daar geschrapt kunnen worden zonder al te veel in te leveren?
Denk hierbij aan één spoor, bepaal zelf welke.
Misschien kunnen anderen je daadwerkelijk suggesties geven.

In Nederland noemen wij Kaaskoppen dit de kaasschaafmethode. :D
Nog even een extra  :offtopic: opmerking: Het 2-jarig bestaan van dit topic is aanstaande.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op donderdag 09 april 2026, 21:13:53@citaat
...dat geen 2-richtingsverkeer meer mogelijk is met enkelspoor vind ik een afknapper.
Een afknapper omdat dat niet mogelijk is, of een afknapper omdat je het niet met me eens bent?
Let wel, ik schreef tegelijk, een woord dat jij voor het gemak maar weglaat...
Citaat van: Hanzi op donderdag 09 april 2026, 20:32:46○ geen 2 richtingsverkeer tegelijk mogelijk.
Citaat van: Baanloos op donderdag 09 april 2026, 21:22:45Andere invalshoek om het "ruimteprobleem" op te lossen:
In de rechterhoek is het te vol, daar kun je ruimte winnen.
Dit gaat hier toch niet over een ruimteprobleem in de rechterhoek maar over enkel- of dubbelsporig naar het schaduwstation?
Dit zou evt als tussenoplossing kunnen dienen.
Zie 5900, 5901.
Of is het opeens ruim bemeten daar?
Het kopstation zou ik een hoekverdaaïing geven, maakt het minder statisch.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op vrijdag 10 april 2026, 08:41:51Dit zou evt als tussenoplossing kunnen dienen.
Hiermee is je plank van je op-/afrit naar schaduwstation toch nog steeds te smal?
Als je die dan toch moet verbreden waarom dan geen dubbelspoor?
En als je naar enkelspoor gaat, hou dan het wissel net na de tunnelingang, dan heb je tenminste de illusie van dubbelspoor in het zichtgedeelte.
Citaat van: Hanzi op vrijdag 10 april 2026, 08:51:55waarom dan geen dubbelspoor?
dubbelspoor vergt R1 bochten en sommigen raden dat af (hoewel er in # 5927 ook R1 bochten zitten).

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik niet :o) .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op vrijdag 10 april 2026, 08:46:38Het kopstation zou ik een hoekverdaaïing geven, maakt het minder statisch.
Dat wel. Aan de andere kant... rechtsonder liggen er 11 sporen parallel; "architectonisch strak" zeg maar :o) .
Vraagje, wat is het nut van die 2 overloopwissels in het kopstation?

Waar een wil is, is een spoor

Citaat van: Hanzi op vrijdag 10 april 2026, 12:20:22rechtsonder liggen er 11 sporen parallel
Ik kom niet verder dan het getal 10 :o)
Citaat van: Hanzi op vrijdag 10 april 2026, 12:20:22wat is het nut van die 2 overloopwissels in het kopstation?
ik heb dat in #5913 omschreven
dit met dubbelspoor en 2231's bochten (hoewel er verder hogerop 2221's zitten anders wordt de uitdraai te wijd)
Mss kan mijn strook naar boven blijven moet ik nog nazien.
Citaat van: Hanzi op vrijdag 10 april 2026, 12:20:22rechtsonder liggen er 11 sporen parallel
Dat vind ik kunnen maar meer parallelle sporen ergens anders hoeft niet, zonder de verdraaïing boven liggen de sporen achteraan te dicht bij de rand, nu kan er nog wat scenery achter (de "bosjes" zeg maar).

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 10 april 2026, 12:35:20
Ik kom niet verder dan het getal 10 :o)
Altijd leuk als iemand het dan gaat natellen :D ! Maar, eerlijk is eerlijk, je kan beter tellen dan ik :thumbup: .
 @citaat
10 sporen parallel, van waar komt het elfde?
Zelf had ik het nog niet nageteld maar het komt hoe het komt.

@citaat  @citaat Ik ben nog jong? O:-D
Er liggen toch 11 sporen in het station, alles bij elkaar opgeteld.

En er zou zou maar een 12e bij kunnen komen als we kijken naar de wissel waar niets aan zit.

Uitgaande van het plaatje in #5936.

@citaat Maar niet  "architectonisch strak" zoals Hans het noemt
Nee, dat niet. Dat zijn er maar 8.
10 sporen, als daar al geen consensus over bestaat...
Is er alleen reizigersverkeer mogelijk vanaf spoor 3 en 4?
@citaat
Correct, nog eens alle sporen en hun kleurcode, blauw is reizigers.
Uitdraai anders, meer open ruimte plattegronds.
Dit zal het worden tenzij de hoogtecontrole nog roet in het eten komt gooien.
Dat biedt interessante maar ongeloofwaardige reismogelijkheden.
Je stapt in op spoor 3 of 4 of het hoofdstation.
Vervolgens duik je een berg in waar Yves je veroordeelt tot niet of enkele uren stilstaan.
De trein rijdt de berg weer uit passeert het station waar je misschien uren geleden bent ingestapt,
maar halteert hier niet, ja stopt voor een rood sein misschien en dan kun je het kopstation bereiken.
Op een andere manier gaat het namelijk niet, O ja toch wel, de reis kan nog verlengd worden door eerst de andere keerlus te nemen.
op 2 plaatsen geen 90, moet kunnen
Citaat van: Baanloos op vrijdag 10 april 2026, 15:34:33ja stopt voor een rood sein misschien en dan kun je het kopstation bereiken.
inherent aan dit plan is wat je beschrijft: er is geen rechtstreekse verbinding van hoofd- naar kopstation, een omnibus of streektrein dus. So what?