Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan 225 x 165 simpel
Citaat van: Hanzi op zondag 29 maart 2026, 14:07:10Je kan die 2 overloopwissels tussen de groene sporen 2 & 3 (van bovenaf geteld) toch gewoon weglaten?

dus zoals #5791?
dit is waarschijnlijk de beste variant maar ik mis een connectie tussen groen spoor 2 en 3.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op zondag 29 maart 2026, 14:14:55
Citaat van: Hanzi op zondag 29 maart 2026, 14:07:10Je kan die 2 overloopwissels tussen de groene sporen 2 & 3 (van bovenaf geteld) toch gewoon weglaten?

dus zoals #5791?
Yep

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op zondag 29 maart 2026, 14:24:30dit is waarschijnlijk de beste variant maar ik mis een connectie tussen groen spoor 2 en 3.
Ja, dat zie ik nu ook, vanaf goederenspoor 3 kan je naar boven toe nergens heen, behalve naar het uittrekspoor.
Minder goed plan dus...

edit: maar dat kon je met plan 5795 ook al niet; met plan 5799 heb je de meeste mogelijkheden.
Citaat van: Hanzi op zondag 29 maart 2026, 15:59:27vanaf goederenspoor 3 kan je naar boven toe nergens heen, behalve naar het uittrekspoor.
De korte doorsteek van onderste grijs spoor naar grijs spoor naast wissels heb ik laten vallen, nu kan van goederenspoor 3 naar boven toe gereden worden door het uittrekspoor bovenaan te laten aansluiten aan het hoofdspoor.
Ik zie voortschrijdend inzicht! :thumbup:
Nog enkele subtiele bijschavingen, voor de aandachtige kijkers.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail

Elsloo (LB)

Citaat van: yves op woensdag 11 maart 2026, 17:08:47Morgen start ik de opbouw, het wordt dit.

Is het inmiddels al 12 maart bij u Yves?  >:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat  >:-D  >:-D  >:-D
Draadje zonder eind.

Willy
Baanplaan van post #47128 is verreweg de beste...
 @citaat
Ik vond daarentegen de #100001 ook wel goed.
#5807 of deze? Kan nog steeds ivm de bouw.
Zo kan het ook.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: yves op maandag 06 april 2026, 11:55:19#5807 of deze?

Dat kan alleen jijzelf beslissen. ;)

Maar laten we het eens anders proberen aan te pakken: Neem ons eens mee in de ontwerpvisie van je nieuwe baanplan. Dus leg bijvoorbeeld eens uit hoe je op dit ontwerp voor het station bent gekomen, of het kruizende spoor.
Dan kunnen wij daarna mogelijk veel bijpassender commentaar geven. ;)
opstelspoortje rechtsonder
 @citaat  @citaat
mijn doel is om het zo eenvoudig mogelijk te houden met zoveel mogelijk rij opties, meer is daar eigenlijk niet aan.
Dus ik kwam tot dat laatste plan na nog eens tabula rasa vanaf het schaduwstation te starten, na enkele dagen te laten berusten vond ik plan #5807 nogal zwaar beladen met parallelle sporen, iets wat het laatste plan niet heeft.
Kruisende sporen had ik nog niet onderzocht.
Mss is het laatste plan ook gemakkelijker uitvoerbaar (er is oa geen opgaand spoor meer), dat moet ook in het oog gehouden worden.

Maar juist dat opgaande spoor was voor jou zou belangrijk meen ik mij te herinneren? En ook de parallelle sporen zie ik er ook nu nog vrij veel van terug. Alle sporen liggen zo ongeveer parallel aan elkaar namelijk, op die aftakking onderaan na...

Tot slot vervalt je argument van "makkelijker te bouwen", want ik ben van mening dat je laatste plan zelfs lastiger uitvoerbaar gaat zijn. Zeker als je dit zou willen gaan automagiseren, dan kom je al snel in de knoop door de hoeveelheid (haakse) kruizingen en wissels.

Wel is het uithaalspoor op je industrie gebied (gele sporen toch?) een verbetering! Jammer wel dat dat bij de groene sporen (rangeer gebied?) dan weer verloren gaat... :(

Citaat van: yves op maandag 06 april 2026, 12:26:44opstelspoortje rechtsonder
Wat verwacht je zelf van dit opstelspoortje? Buiten dat het vooral meer spoor is?
Citaat van: Giant op maandag 06 april 2026, 12:45:27Jammer wel dat dat bij de groene sporen (rangeer gebied?) dan weer verloren gaat... :(
kan je nader verklaren dan doe ik daar iets aan
Citaat van: Giant op maandag 06 april 2026, 12:45:27Wat verwacht je zelf van dit opstelspoortje? Buiten dat het vooral meer spoor is?
wachtspoortje voor korte combinatie die daarom niet naar schaduwstation hoeft en in het zicht blijft staan

Voor de groene sporen: Kijk goed naar de lengte van je opstelsporen, en naar die van de uithaalsporen. Leg die vervolgens eens over elkaar, en dan valt je als het goed is iets op. Zodra je bedacht hebt wat: Vertel het gerust! Dan zal ik je zeggen of dat het juiste was of niet. ;)

En voor je wachtspoortje: Maar die zal daar nooit eenvoudig kunnen komen? En daar zijn toch juist de groene sporen op het middenterrein ook voor? ;)
Citaat van: Giant op maandag 06 april 2026, 12:53:25Maar die zal daar nooit eenvoudig kunnen komen?
toch gewoon bereikbaar via het onderste 2-richtingsspoor?
Citaat van: Giant op maandag 06 april 2026, 12:53:25Zodra je bedacht hebt wat: Vertel het gerust! Dan zal ik je zeggen of dat het juiste was of niet.
uithaalsporen te kort? Wat valt daaraan te verhelpen? MOET een uithaalspoor even lang zijn als een opstel-rangeerspoor is de vraag.

En bekijk eens hoe je daar kunt komen van of naar het station vanuit waar zo'n trein dan tijdelijk wordt opgesteld? ;)

En correct!

Citaat van: yves op maandag 06 april 2026, 12:59:33Wat valt daaraan te verhelpen?
Zoals gezegd: Tijd voor een andere aanpak. De tijd van voorkouwen is voorbij. Tijd om je eigen inzichten en inmiddels opgedane kennis er op los te laten! ;)

Citaat van: yves op maandag 06 april 2026, 12:59:33MOET een uithaalspoor even lang zijn als een opstel-rangeerspoor is de vraag.

Moet het? Nee, niks moet. Maar zoals nu kun je die net zo goed weg laten, want echt nuttig is die niet ten opzichte van je opstelsporen. Bedenk je dat een trein die het volledige (Mag het kortste zijn opdat terrein) opstelspoor beslaat naar een ander spoor moet. Zonder daarbij het hoofdspoor te kruizen of blokkeren. En je komt achter het antwoord op jouw vraag.
tabula rasa, sommigen ontgroeien dat niet >:-D

Meer serieus, herhaling van wat anderen zeggen: probeer het in de praktijk uit. 100% zeker dat je van alles gaat aanpassen.
Dit getheoretiseer leid tot niets.
Citaat van: Giant op maandag 06 april 2026, 12:59:49En bekijk eens hoe je daar kunt komen van of naar het station vanuit waar zo'n trein dan tijdelijk wordt opgesteld?
Vanaf de groene sporen kort naar het station => onmogelijk, maar waarom moet dit?

Dat is vragen naar de bekende weg Yves. Het antwoord daarop heb je zelfs al gegeven in het deel wat jij citeert. ;)
Citaat van: Giant op maandag 06 april 2026, 13:41:00Het antwoord daarop heb je zelfs al gegeven in het deel wat jij citeert.
graag niet in raadsels spreken
beter?
opstelsporen genoeg en beste combinatie

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat @yves
Als je dat opstelspoortje uiterst rechts weglaat,
kun je de boog over de sporen naar de industrie
wat vloeiender en minder krampachtig maken  :wink:

Dat opstelspoortje zou je eventueel nog aan het begin
bij de Engelse wissel terug kunnen laten komen.

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: yves op maandag 06 april 2026, 11:55:19#5807 of deze? Kan nog steeds ivm de bouw.
Dat gaat toch niet Yves, dat luchtspoor heeft een stijging van 10%, dat gaat hem echt niet worden.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 06 april 2026, 15:18:14Als je dat opstelspoortje uiterst rechts weglaat,
kun je de boog over de sporen naar de industrie
wat vloeiender en minder krampachtig maken
ik had dat ook reeds gedacht, een soort by-pass naar boven ipv dat groen kopspoortje, doch ik vind (nog) geen passende aansluiting op die gebogen wissel.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 06 april 2026, 15:18:14Dat opstelspoortje zou je eventueel nog aan het begin
Dat kan ik niet meteen plaatsen, kan je visualiseren?
Citaat van: Kappa op maandag 06 april 2026, 15:30:19Dat gaat toch niet Yves, dat luchtspoor heeft een stijging van 10%, dat gaat hem echt niet worden.
#5830 heeft toch geen luchtspoor, alles vlak (behalve rode lijnen die naar schaduwstation gaan).

Citaat van: yves op maandag 06 april 2026, 15:33:27
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 06 april 2026, 15:18:14Dat opstelspoortje zou je eventueel nog aan het begin
Dat kan ik niet meteen plaatsen, kan je visualiseren?

IMG_20260406_162444.png

Zo wordt de overspanning kleiner,
is de boog ruimer, wat wel fijn is bij een helling  :wink:
en is er nog ruimte zat voor het opstelspoortje!

Groeten,

Erik.
Volgens mij had Yves juist geen stijging bedacht maar 3 kruisingen die de de perronsporen doorsnijden en er zo voor zorgen dat de slepen nog korter worden. Die zgn helling is in geen enkele variant realiseerbaar gezien het enorme stijgingspercentage.
 @citaat  @citaat
Er is helemaal geen helling dus de snijdende sporen kunnen blijven

Da's dus nog krampachtiger dan ik had gedacht ... :roll:

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

Tjonge, zijn we nu alwéér opnieuw begonnen? Als dat telkens gebeurt, is het dan niet handiger eerst hoog over op hoofdlijnen uit te vogelen hoe het in grote lijnen moet worden, ipv telkens op railstukniveau een heel ontwerp tot in detail uit te kauwen? Om in architectentermen* te blijven: laten we eerst bepalen of de villa een zwembad of een tennisbaan moet krijgen, hoeveel auto's er in de garage moeten, hoe groot de woonkamer moet worden etc, vòòr we beginnen te praten over welk behangetje er aan de muur komt en welke tegels er in de badkamer moeten, of zelfs welke meubels er geplaatst moeten worden. Op deze manier is het niet erg efficiënt werken en kost het iedereen (het halve forum is onderhand met dit draadje bezig geweest) elke keer veel tijd. Yves is er zelf ook niet bij gebaat, want die een modelspoorbaan komt er op deze manier nooit. Het leven bestaat uit het maken van keuzes en omgaan met de gevolgen daarvan. Niet bang zijn voor die gevolgen ;) :thumbup:
Mijn oprechte mening, voor wat het waard is: het vorige ontwerp was vele malen beter dan deze. Dit is

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 06 april 2026, 18:17:48krampachtiger dan ik had gedacht
(precies wat ik wilde zeggen)

*) Yves is tenslotte architect
Citaat van: yves op maandag 30 maart 2026, 15:47:46
Citaat van: Hanzi op zondag 29 maart 2026, 15:59:27vanaf goederenspoor 3 kan je naar boven toe nergens heen, behalve naar het uittrekspoor.
De korte doorsteek van onderste grijs spoor naar grijs spoor naast wissels heb ik laten vallen, nu kan van goederenspoor 3 naar boven toe gereden worden door het uittrekspoor bovenaan te laten aansluiten aan het hoofdspoor.

vond deze dan echt een stuk beter, genoeg rijmogelijkheden, rangeerwerk en een leuke pendelbaan. Om ook de naam van het draadje te bekrachtigen, het is simpel. en degene die je nu ontwerpt (met kruizingen die niet binnen de C rail geometrie passen) is dat niet
 Vraagje ik heb een marklin statoin 3+ nu zit ik te denken om marklin 60524 banenplanning te kopen maar kan ik dan deze ook invoer in mijn staion 3+ want anders zie ik het nut er niet van in.
@citaat
Begrepen (2 posts hierboven).
Vorig plan zoals het gerealiseerd zal worden, enkel industrie op de heuvel wat aangepast voor korte treintjes (loc en 2 wagentjes) om voorwaarts aan te komen, achteruit te steken naar de fabriek en terug voorwaarts naar de hoofdbaan te gaan.
Wiki Redactie

Citaat van: yves op maandag 06 april 2026, 22:09:29[...] enkel industrie op de heuvel wat aangepast voor korte treintjes (loc en 2 wagentjes) om voorwaarts aan te komen, achteruit te steken naar de fabriek en terug voorwaarts naar de hoofdbaan te gaan.
Het is een bijzondere constructie, maar als dat voor jou werkt wie ben ik dan etc. :) :thumbup:
(je moest nog ergens een kruiswissel kwijt?)
@Harpij
Wellicht is het verstandiger een topic aan te maken waarin je je vragen kunt stellen.
Dit topic is al nauwelijks te volgen en met dit soort niet terzake doende postings wordt het alleen nog maar minder overzichtelijk.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dagje offline geweest, maar gelukkig niks gemist :o) .
Meer dan 30 postings over een flutontwerp om uiteindelijk weer voort te borduren op het eerdere definitieve (? :-) ) baanplan.
Citaat van: 1200Blauw op maandag 06 april 2026, 22:32:08(je moest nog ergens een kruiswissel kwijt?)
Juist, ik heb er 3 dus nog één over nu.
Wiki Redactie

@citaat Accepteren dat je er teveel hebt gekocht is ook een optie hè? ;)

Nu we weer terug zijn bij het vorige ontwerp heb ik er wat meer moeite in gestoken om je van advies te voorzien:

Schermafbeelding 2026-04-06 Yves.png

Ik ben een grote fan van lange opstelsporen, omdat je dan meer mogelijkheden hebt fatsoenlijke treinen op te stellen. Om dat te bereiken heb ik een aantal wisselparen laten vervallen:

• Rechtsmidden vond ik een overbodige wisselcombinatie. Die kun je laten vervallen omdat de wissel rechtsboven precies hetzelfde doel bereikt.
  • Het doodlopende spoortje dient denk ik enkel om een locje te stallen. Dat kan ook als je het spoortje gewoon aansluit. Dan kun je bovendien dat spoor òòk gebruiken om een volledige trein te stallen èn kan een ander wisselpaar vervallen waardoor de lengte van de opstelsporen toeneemt.
  • De lengte van de oprit naar het fabriekje boven kun je verlengen (dus minder hellingshoek!) door een wisselpaar naast de kraan(?) te laten vervallen. Dat wisselpaar doet daar weinig anders dan de lengte van het spoor ernaast verkorten. Qua treinbewegingen voegt het nauwelijks wat toe, omdat op die korte spoortjes hooguit een paar wagens kunnen staan waar je omheen zou moeten kunnen rijden. Er is altijd wel een ander spoor vrij waar die wagentjes beter hadden kunnen staan.

Dat die wissels overblijven is geen probleem. Je verkoopt ze, of houdt ze in reserve vanwege een storing met een toegepaste wissel, zodat je snel kunt vervangen, of voor als je tòch ooit een andere baan bouwt.

Citaat van: Qwerty Asd op maandag 06 april 2026, 22:35:09@Harpij
Wellicht is het verstandiger een topic aan te maken waarin je je vragen kunt stellen.
Dit topic is al nauwelijks te volgen en met dit soort niet terzake doende postings wordt het alleen nog maar minder overzichtelijk.
Ik had het bericht al gemeld bij het moderatorteam met het verzoek er een nieuw draadje voor aan te maken. Dat is inmiddels gebeurd, zie hier.
Toch nog een plaatsje gevonden voor mijn derde 3-wegwissel.
Vorige post had ik nog niet gezien die bekijk ik nu even.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op dinsdag 07 april 2026, 12:49:53Toch nog een plaatsje gevonden voor mijn derde 3-wegwissel.
Waar dan 8o ?