Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan 225 x 165 simpel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Baanloos op dinsdag 03 maart 2026, 15:39:27Rechtsonder?
Het gaat natuurlijk om linksonder, maar omdat ik weet dat jij dat altijd door elkaar haalt had ik het alvast voor je omgedraaid om verwarring te voorkomen >:-D .
Citaat van: yves op dinsdag 03 maart 2026, 16:25:36Van de vele mogelijkheden is dit nog de beste denk ik.
Het beste? Het is een vreselijk gedrocht, het beste is wat Tjoekedoris had gemaakt. De eerste, zonder wijzigingen.
Wiki Redactie

@citaat Dat is jouw mening, niet die van Yves. Yves gaat zijn versie bouwen. Na verloop van tijd gaat hij dan zijn mening herzien. Dat is mijn verwachting.
Maar volgens mij moeten we eerst nog naar een ontwerp "zonder nadelen". En minder rails wordt gezien als een nadeel, dus terug naar Tjoekedoris gaan we denk ik niet.

Citaat van: yves op dinsdag 03 maart 2026, 16:09:59De verbinding naar het perronspoor is eigenlijk niet nodig en was eerder een belemmering dan een verbetering, een 3- weg wissel weg ook en geen 2210's meer.
Dat is geen verbetering omdat je daardoor een rangeerlocje opsluit bij het rangeren, òf je erg ingewikkeld moet doen op het doorgaande spoor om het rangeerlocje duwend zijn karretjes aan het losperron te laten brengen. De oorspronkelijke oplossing van T-doris lijkt me ook hier de beste.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: yves op dinsdag 03 maart 2026, 15:53:25Deze verbinding lag wat voor de hand
Nee, eigenlijk lag die nieuwe verbinding dat niet Yves. ;) Wat je nu hebt gedaan is die kleine goederenoverslag loods losgetrokken van je station. Terwijl dit soort werkzaamheden bij je station horen, waardoor het dus ook niet zo erg is dat dat spoor even kortstondig geblokkeerd word door een trein die naar de goederenoverslag gaat. Overigens kun je zo'n goederenoverslag ook prima als industriespoor gebruiken!

Laat jezelf ook niet gek maken met dat een rangeer beweging geen enkel spoor mag blokkeren, want als dat het geval zou zijn... Dan is rangeren algeheel onmogelijk, immers blokkeer je dan per definitie een paar sporen. Persoonlijk zou ik dan ook terug gaan naar de situatie zoals in #5627. Met daarin verwerkt het advies uit #5631 om de 2 wissels om te draaien, en de speelse uitvoering van het linker spoor uit #5693.

Vergeet ook niet je eigen realisatie uit #5472:
Citaat van: yves op vrijdag 09 januari 2026, 17:42:33Ik was niet meer tevreden met het laatste plan, wat over the top

Inmiddels ben je namelijk weer steeds meer die over the top kant op aan het gaan... :(
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 03 maart 2026, 18:31:37@citaat Dat is jouw mening, niet die van Yves. Yves gaat zijn versie bouwen. Na verloop van tijd gaat hij dan zijn mening herzien. Dat is mijn verwachting.

En dat geloof jij?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het is steeds hetzelfde patroon.
Het begint met iets redelijks/goeds (afhankelijk van wie er een plan aanlevert), vervolgens worden er aanpassingen gedaan waardoor het minder goed wordt. Tot slot komen er verbeteringen om de kansloze aanpassingen te legaliseren. Dit gaat gepaard met steeds meer rails en wissels en als Yves dan door de rails de baan niet meer ziet wordt er begonnen aan een nieuw plan...
Wiki Redactie

@citaat Goede analyse.
Daarom ben ik zo benieuwd wat nu eindelijk het punt is van goed genoeg. Ik zie tussen al die ruis door wel telkens een lichte verbetering van de inzichten, maar het is wel een proces van de lange adem. Aan de hulp heeft het niet gelegen, zelfs nu nog niet. Dan ben ik best wel trots op dit forum :) :thumbup:

Citaat van: flyerman op dinsdag 03 maart 2026, 19:34:44En dat geloof jij?
Ja. Heilig. O:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Yves, ik ben benieuwd of -en wanneer- je dat punt van goed genoeg gaat bereiken. In je perfectionisme en drang om dingen te verbeteren sla je herhaaldelijk door, waardoor het lastig is om goed genoeg te bereiken, want meestal ben je dat punt al even voorbij...
Citaat van: Giant op dinsdag 03 maart 2026, 19:04:23Laat jezelf ook niet gek maken met dat een rangeer beweging geen enkel spoor mag blokkeren, want als dat het geval zou zijn... Dan is rangeren algeheel onmogelijk, immers blokkeer je dan per definitie een paar sporen. Persoonlijk zou ik dan ook terug gaan naar de situatie zoals in #5627. Met daarin verwerkt het advies uit #5631 om de 2 wissels om te draaien, en de speelse uitvoering van het linker spoor uit #5693.
dit toegepast: passeerspoor weg, speelse uitdraai links, kruiswissel en gewone wissel van plaats verwisseld.
Ik wil hier nog de 2274 uit (waar vraagteken staat) zodat dat spoor helemaal recht wordt en meer plaats tot de rechterrand, zoals nu gaat het niet.
Maar dat is voor morgen, nu boeken toe.
Citaat van: Hanzi op dinsdag 03 maart 2026, 21:27:24ik ben benieuwd of -en wanneer
liever morgen dan overmorgen, 't moet gedaan zijn, 't is niet leuk meer :(

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Yves, ik moet hier vreselijk van  :-(  :-(  :-(  :-(  :-(  :-( .
Er blijft geen logica meer over.
Je bent van een goed en rustig plan weer een gruwel aan het maken.

Waarom die goederensporen los van het station?
Je snapt toch wel dat als je van die goederensporen achteruit rijdt je op de hoofdbaan komt waarmee je letterlijk alles blokkeert.
Daarbij geraak je in de tunnel en zelfs voorbij de splitsingswissel.
Je controle is helemaal weg en als je weer vooruit wil rijden hoop ik voor je dat de wissel goed staat, want anders ontspoort de hele zooi in de tunnel.

Verder heb je de 3-weg wissel aan de hoofdbaan aangesloten. Waarom?
Als er al locomotieven zijn, die ontkoppeld moeten worden voor onderhoud, zullen die altijd moeten omlopen via een klein stukje hoofdspoor en de overige naastgelegen vrije sporen.
Daar is niets mis mee.

Plaats de 3-weg wissel daarom meer naar rechts en sluit deze aan op het linkse groene spoor als je die zo graag wil toepassen.
Maak de bocht links naar de tunnel gewoon weer zoals die was en laat dat groene linkse spoortje weg.
Dan kan het station weer een tikkie langer en wordt het optisch weer wat rustiger. ;)
Het wordt zo er niet beter van en heeft geen functie.

Ik zie dat mijn bericht die van Yves heeft gekruisd en dat het alweer achterhaald is.
Het is niet bij te benen dit  :?  8)

Maar wat is nou de essentie van dit plan Yves?
Weer terug naar af....naar #5626....helemaal terug naar de basis, maar toch een eigen draai geven en denken dat het beter is.

Less is More....dat dan weer wel.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: yves op dinsdag 03 maart 2026, 21:30:31zodat dat spoor helemaal recht wordt
Ik vind dat knikje eigenlijk wel iets hebben, en zou dat zelf zeker gewoon zo laten. O:-D

Maar de helling omhoog vanuit het schaduwstation is nog niet gebouwd toch? Dan zou je kunnen opteren om die een heel klein stukje langer te maken, waardoor het geheel weer gecentreerd op de plaat ligt.

Overigens zit ik nu zo naar het plan in #5709 te kijken, en hoewel dat in mijn optiek echt wel een stukje beter is dan de voorgaande :thumbup:  :thumbup: , zie ik er toch nog 1 kleine mogelijkheid in. En die zou helemaal in jouw straatje moeten zijn, want... Trom geroffel... Meer spoor! >:-D  >:-D  :o)

Het rechts afbuigende groene wissel naast het vraagteken, zou ik bij het zien van dit plan namelijk toch óók als engelswissel uitvoeren, met aan de nu nog spoorloze rechterzijde een kort opstelspoortje voor puur en alleen een rangeer locomotief.

edit:
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 03 maart 2026, 21:51:51maar toch een eigen draai geven en denken dat het beter is.
Ik denk dat het in het geval van de vergelijking tussen #5626 en #5709 redelijk lood om oud ijzer is welke beter is, en vooral aankomt op persoonlijke smaak. ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Toch jamer dat het lijntje naar boven -met of zonder keerlus- nu ook weer weg is :-( ...
Dit gaf toch een extra rijmogelijkheid en is bovendien leuk voor de toekomstige scenery!
Kleine kanttekening:
Gisteren ontving ik Märklin Webnews.
In deze Nieuwsbrief aandacht voor 30 jaar C-rail.
Via een link toegang tot een aparte "jubileumsite" op de website van Märklin.
Daarop weer toegang tot heel veel spoorplannen uit het Märklinmagazin vanaf 2001(!)
Op zich al een paar nuttige avondjes waard.
Niet dat ze mij allemaal kunnen bekoren, dat hoeft ook niet.
Maar er zitten er wel tussen waar je inspiratie uit kunt halen, ook met kleine afmetingen rond 2m/2m50
Banen met een "thema" of verhaal.
En bij kwalitatief betere baantjes draait het niet om het aantal zijspoortjes en wissels.
Terug naar het theorielokaal Yves! :D
Het eerste voor vandaag, hopelijk ook het laatste.
Schuin spoor is lang genoeg voor een passeerspoor.
Ik vind het ook jammer dat de stijglijn en de keerlus boven verdween :(
railverdeling spoor 3 beter, anders identiek aan vorige
ik kan mijn woord van daarnet al niet meer houden, groene wisselbundel lichtjes herwerkt, langere opstelsporen, principe blijft gelijk

Ik ben weg en ga zelf wat leuks doen.

Mijn eigen baan krijgt wat meer aandacht nu dit gewoon weer nergens toe leidt.
Het is zonde van de tijd geweest en daarmee schaar ik me achter anderen die dit ook hebben ondervonden.

Over 2 maanden wordt er hier op dit draadje het 2-jarig jubileum gevierd, een feestje zonder resultaat.
Ik kom niet op het feestje, maar daar zal niemand rouwig om zijn denk ik.

Succes Yves  :thumbup: .
Wiki Redactie

Het stukje dubbelspoor is weer terug. Dat vind ik nog steeds onzin, om redenen die T-doris ook al aangaf.

Citaat van: yves op woensdag 04 maart 2026, 12:44:39Ik vind het ook jammer dat de stijglijn en de keerlus boven verdween :(
Het is jòuw baan toch zeker. Zet die lus dan terug! :) :thumbup:
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 04 maart 2026, 14:17:02Het is jòuw baan toch zeker. Zet die lus dan terug!
omdat ik het jammer vond die lus kwijt te spelen het "lusplan" wat uitgezuiverd.
Ik wist trouwens niet waarom de groene opstelsporen vanaf de beide zijden moesten kunnen opgereden worden, kan ook enkelzijdig zoal hier.
De verbinding van de boog linksonder naar perronspoor 2 vind ik nog wat ongelukkig, dit kan wellicht beter?
en 3D
recto verso

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op woensdag 04 maart 2026, 14:58:02De verbinding van de boog linksonder naar perronspoor 2 vind ik nog wat ongelukkig, dit kan wellicht beter?
wat was er linksonder mis met 5709? tevens een mooi speels verloop met ruime boog richting tunnel.
Wiki Redactie

Het aardige in het plan van T-doris was nu juist dat je de goederensporen in het station van twee zijden kon berijden. Daardoor kon je omlopen, dus de trein dezelfde kant opsturen als vanwaar hij aankwam. Door al die doodlopende spoortjes ben je die optie kwijtgespeeld. Nu kun je er enkel wat wagens stallen en dus extra geen rijmogelijkheden meer. Dat beperkt je dus. Is dat wel je bedoeling?
Yves weet niet wat hij wil, hij haalt plezier uit deze onzin. We zijn al bijna twee jaar bezig, en nog steeds bij 0.

Elke keer als er een goed plan ligt, maakt Yves er weer een rotzooi van, en begint het spel opnieuw.

Het gaat Yves niet om een baan, hij heeft er plezier in om iedereen te gebruiken en tot niks te komen. Keer op keer weer. Oftwel, gewoon een spelletje.

Dit gaat nog jaren door ...

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat
Dit kan nog jaren doorgaan als er steeds wordt gereageerd op de varianten die Yves presenteert. Dus wanneer men niet meer reageert op dit draadje, is voor Yves hopelijk snel de lol er van af. Ik heb dit eerder al een aantal keer geschreven. Maar neen hoor, steeds tuinen we er weer in. Wanneer gaan we het nu eindelijk eens inzien?
 @citaat  @citaat
Veel langer als 2 jaar, voor dit draadje waren er andere op verschillende fora.  O:-D

Verder moet Yves het helemaal zelf weten.

doe maar een treintje

@citaat ik, Rudibeer beloof hierbij om niet meer te reageren.

Wat doet yves met zijn stukjes rails ?
Nou dit.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op dinsdag 03 maart 2026, 21:32:00
Citaat van: Hanzi op dinsdag 03 maart 2026, 21:27:24ik ben benieuwd of -en wanneer
liever morgen dan overmorgen, 't moet gedaan zijn, 't is niet leuk meer :(
Yves, je bent er zelf ook klaar mee.
Alleen je baanplan nog niet.
Of toch wel?

Doe een laatste aanpassing:
Citaat van: Hanzi op woensdag 04 maart 2026, 15:20:25
Citaat van: yves op woensdag 04 maart 2026, 14:58:02De verbinding van de boog linksonder naar perronspoor 2 vind ik nog wat ongelukkig, dit kan wellicht beter?
wat was er linksonder mis met 5709? tevens een mooi speels verloop met ruime boog richting tunnel.
en ga bouwen! Laat dat perfecte baanplan los. Gaat er niet komen. Je zit niet aan een baanplan vast; je hebt nu de basis, tijdens de bouw mag en kan je nog dingen aanpassen. Het is jouw ontwerp en het wordt jouw baan, er is geen opdrachtgever die boos wordt als je achteraf nog dingen aanpast. De praktijk (bouw) ziet er anders uit dan de theorie (baanplan). Hou op met jezelf nog langer te kwellen en ga wat doen!
Of dit nu goed is of slecht, dit bouw ik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Chapeau!
Slotje erop en door in het modelbaanbouwtopic waar je ontwerp pas écht ontstaat!
Eerst zien, dan geloven.

@citaat  @citaat

Als hij hier nog lang blijft spelen zal in het modelbaantopic ook niet veel gebeuren.  :)
Nou een paar minieme aanpassingen zijn nog wel te rechtvaardigen, anders gaan we dit topic missen.
Zijn alle sporen lang genoeg? Kan er nog een wisseltje bij of af? Je weet het maar nooit.
Ga je met ontkoppelrais werken?
Is de beveiliging al op orde?
Hoe staat het met de bouw tot nu toe? Dat vernemen we graag in je bouwtopicdraadje.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb nog wel een kleine tip, maar die bewaar ik voor het bouwtopic >:-D .
Citaat van: Baanloos op donderdag 05 maart 2026, 13:26:09Ga je met ontkoppelrais werken?
Die staan op het plan.
Is er nog een plan B Yves? Zeg maar een alternatief als deze versie toch niet bevalt? Dan kunnen we hier verder sparren daar over. Ik weet zeker dat vele forumleden hier op zitten te wachten.
 @citaat
#5622 misschien doch als het in realiteit niet bevalt zie ik me toch niet gans de baan slopen en opnieuw beginnen, geen plan B dus.
Er was toch een algemene vraag om een slotje op dit draadje te doen?
En omdat er blijkbaar nog steeds vraag naar is hierbij de allerlaatste versie van het laatste plan met enkele subtiele bijsturingen waarmee ik aan de slag ga.
oa de fabriek rechtsonder werd naar links opgeschoven omdat het hijsoog van de plaat op 10 cm afstand van de randen zit en die ruimte niet kan benut worden.
 :offtopic:
Anderen bepalen niet of jouw topic op slot moet hoor Yves.
Dat is alleen aan je zelf of de forummoderators/admins en die doen dat alleen als de forumregels geschonden worden.

Over het plan en de bouw, of eigenlijk beter het plan daadwerkelijk omzetten:
Denk je niet dat je in praktijk situaties tegenkomt dat je toch nog e.e.a aanpast?
En dat geeft helemaal niets hoor, ik heb ook wel eens wat aangelegd waar ik later weer op terug kwam.
Ging meestal om kleine stukjes. 
Citaat van: Baanloos op zaterdag 07 maart 2026, 12:08:31Denk je niet dat je in praktijk situaties tegenkomt dat je toch nog e.e.a aanpast?
Ik heb geen glazen bol en ik ben ook niet madame Soleil.
Storende 2210's weg en niet zo gewrongen aan overweg.
Bovenkeerlus volledig gelijk gebracht met onderliggend spoor links en minder kleine stukjes.
3D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op zaterdag 07 maart 2026, 17:21:58Bovenkeerlus volledig gelijk gebracht met onderliggend spoor links
Heel belangrijk :-) ! Zal wel iets met architectonisch verantwoord zijn ;) ...
 @citaat
nee bedoeld als illusie dat de trein in de boventunnel verdwijnt en er op dezelfde rechte lijn maar een etage lager terug uit komt (of omgekeerd).
Eerder belangrijk is minder kleine stukjes.
Citaat van: Baanloos op donderdag 05 maart 2026, 13:26:09Zijn alle sporen lang genoeg? Kan er nog een wisseltje bij of af? Je weet het maar nooit.
De groene sporen nu een stuk langer :)
Op het nippertje past het wel op mijn platform.
Maar valbeveiliging past er op plekken niet naast..... los van scenery