Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393

Gestart door KHS maandag 29 april 2024, 10:41:54

Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
Hallo ik ben een herintreder die na 30 jaar zijn oude hobby tijdens opruimen van de zolder weer teruggevonden heeft.
Ik heb een aantal loks die op mijn baan niet meer functioneren.
Het gaat om een Märklin 3610 digital. Van deze is de Motor defect.
En een gelijkstroom lok van Märklin de 8393. Deze rijdt nog.
Maar beide wil ik digital maken. Dus het liefst van beide loks de motor en decoder vervangen.
Maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar ik Motor ombouwsets kan kopen. 
Kan mij iemand helpen waar ik zulke sets kan kopen.
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
Hoi,

Kijk eens bij micromotor.nl .Ombouwset HMT008G voor DCM ankers. Of zoek op deze site met zoekargument micromotor.

3610 kan je gewoon vervangen door een marklin 5* setje en de decoder kies je zelf.De 8393 is een hamo en vermoed dat daar al een magneetmotor in zit

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

CiteerKan mij iemand helpen waar ik zulke sets kan kopen.

Deze sets zijn bij iedere goede treinwinkel die Märklin in het assortiment heeft te koop. Er zijn er te veel om op te noemen maar Google eens in je omgeving.
Ok bedankt. Ik ben niet bekent welke motoren ik hiervoor kan gebruiken. Als ik zoek op het artikelnummer krijg ik wel wat maar helaas weet ik niet welke ik kan gebruiken.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Je kan de motorombouwset 60941 gebruiken. Zie ook onze Wiki pagina van de 60941.
zo een set heb ik nog liggen.
kun je overnemen.
Mvrgrt.Jo
Bedankt voor de info. Heb de motor van de 52 3604 (8393) vervangen door de set 60760. Maar bij de tender zitten van de kleine slepers die tegen de wielen aandrukken. Zijn deze nog nodig? Het was een gelijkstroom lok. Of kan ik deze gewoon verwijderen. De Tender is van plastic. Waardoor ik ook het kapje heel moeilijk af kon krijgen. Was met 2 parkerschroeven in het plastic vastgezet.  Alleen het wielenstel is van metal. Waar ook de sleper naar de rails zit. In de tender wil ik namelijk de decoder plaatsen.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

In jouw geval is het handig ze te laten zitten als het niet in de weg zit. Je houdt hierdoor betere stroomafname als je ze met de massa verbind.
Maar ik kan het op afstand niet beoordelen, maar het kan dat dat draaistel ook is uitgerust om direct een sleper te kunnen plaatsen. En dan kan het in de weg zitten, en dan moet je het verwijderen.

Je Br 012 heeft dezelfde motor nodig.
Ik zou zelf voor een duurdere decoder gaan, daar de 60760 wat minder is qua rijeigenschappen. Tevens kan je er geen rookgenerator mee aansturen.

Verder geen idee waar je woont. Mocht het in de buurt zijn, dan kan je ook langs komen.

Mvg. Marcel

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: KHS op zondag 26 mei 2024, 18:29:42De Tender is van plastic. Waardoor ik ook het kapje heel moeilijk af kon krijgen. Was met 2 parkerschroeven in het plastic vastgezet.
Heeft de vorige eigenaar die parkers er dan ingeschroefd, want die zitten er origineel niet in. Hopelijk toch niet in het zicht? De tender zit normaal geklemd aan de onderkant met nokjes in de bodemplaat.
Hoe kan ik een foto toe voegen, dan kan je zien hoe het zat.
zie ander forum maar op de spare parts list (en bij de loc die ik hier heb) zit er tussen de draaistellen van de tender een vijs die de kap loslaat

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

este \anne,

Dat is een hele oude link. Er zijn ondertussen al weer vele andere en eenvoudigere mogelijkheden. Zal daar verder niet over uitweiden, dat is al genoeg gedaan.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Als jij gelijk hebt dan loopt forumbeheer achter en dat valt me dan tegen......

Groet, Anne W
Het is mij gelukt om foto's te uploaden.Tender 52 3604.jpgTender uit elkaar 52 3604.jpg 

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Dus de 2 schroeven waarmee de tender vast zit, zijn ook de schroeven die de wielstellen op hun plaats houden ?
Dit is zo. Beetje vreemd maar ik zal proberen dit zo weer in elkaar zetten nadat ik de motor en decoder aangesloten heb. En kijken of dan naar tevredenheid werkt. Ik zou de lampjes in de lok het liefst door led lampjes vervangen. Kan dit zo maar. Of moet ik ergens op letten.
Nu merk ik echt dat ik een tijd eruit ben geweest.

Bij het vervangen van de lampjes door LED moet je er op letten dat er een serie weerstand voor de LED is/wordt geplaatst. Met de grote van de weerstand (in Ohm) regel je de lichtintensiteit van de LED. Grotere weerstand is minder licht.
Bedankt voor de info. Ik heb voorlopig besloten om standard lampjes te gebruiken en geen LED. Dit kan altijd achteraf nog. Ik heb de 2 loks (3610) en 8393 zo ver dat ik ze testen kan met standard lampjes. Ik heb een testrail gemaakt met 2 stootblokken waar ik ze kan testen en kan programmeren.
Ik ga nog wat andere loks ombouwen naar digital. Maar daarvoor ga ik een ander topic openen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.