Voordat ik het hout begin oktober had besteld, heb ik in september contact opgenomen met Forumlid Bert1955 en hem gevraagd of hij eens wilde kijken naar mijn tekeningen. Want ik kan het nog zo mooi bedenken en op papier tekenen met de maatvoering, het moet natuurlijk ook wel uitvoerbaar zijn. Langs deze weg: nogmaals bedankt voor het sparren Bert!
Toch heb ik e.e.a. ietsje anders gedaan, dit ook op advies van de timmerwinkel waar ik kwam om mijn hout te bestellen. Zo raadde men mij aan populierenhout te gebruiken voor de valbescherming maar ook voor de liggende delen waarop t.z.t. rails komt. Stukken minder duur dan multiplex. Ben dus weer even aan het tekenen geslagen na die adviezen te hebben gekregen en daarna het hout besteld, dat op maat werd gezaagd en ook de 5 bokken werden al voorgebouwd door de timmerwinkel.
Schreef ik in mijn vorige posting dat het hout is gearriveerd maar dat ik door griep/verkoudheid nog niet voldoende energie had om te gaan bouwen, inmiddels ben ik aardig hersteld en toog ik gisteren aan de slag. Met de assistentie van vrouwlief (dochter van een timmerman, dus enig technisch inzicht aanwezig). Zag er eerlijk gezegd wel tegenop want het is mijn eerste houtconstructie die ik in elkaar heb gezet. Gaat het lukken zonder het te verknallen?
Afgelopen week had ik al het nodige aan werk voorbereid zoals het aftekenen hoe de vijf 'bokken' moeten worden bevestigd aan de achterste valbescherming en de valbescherming aan de rechterzijde. En ook tijdelijk latjes bevestigd om de populieren platen op de juiste hoogte te bevestigen en latjes waarin de koppen van de 'bokken' moesten komen. Gisteren dus kort voor 12:00 uur begonnen. Om half twee was het tijd voor een bakkie thee en een boterham en even na 15:00 uur hadden we het er op zitten. Ik heb tussendoor wat foto's gemaakt.
Eerst de grote plaat van 12 mm dik bevestigd aan de kopkanten van de 5 bokken met verzonken spaanplaatschroeven 4,5x50 mm. De dikke klossen van de bokken zijn 70x70 mm. Dat was nog een heel gedoe want soms gingen de schroeven er wat scheef in en zat er ook ruimte tussen de bokken en de binnenzijde van de valbescherming. Dat heb ik gelukkig kunnen corrigeren zodat de valbescherming ook vlak tegen de bokken aan zit. Om de bokken niet te verschuiven op het blad van de eettafel steeds de bokken bevestigd met een lijmklem. We begonnen met de middelste bok, daarna steeds wisselend naar het uiteinde links/rechts werkend. Per kopkant van een bok drie schroeven. Na bijna een uur zwoegen waren alle 5 de bokken bevestigd aan de achterste valbescherming. Daarna voorzichtig het geheel een kwartslag gekanteld zodat de valbescherming vlak op de eikenhouten eettafel lag met de bokken recht omhoog (zie foto 1).
Na een korte pauze zijn we begonnen met een lat te bevestigen die de 5 bokken met elkaar verbinden. Dat verstevigt de constructie maar het hoofddoel van de lat is er voor te zorgen dat het geheel niet zijdelings kan verschuiven zodat de constructie van de tafel valt. Op foto 2 is die lat te zien, zit op een afstand van 20 cm. Van de achterste valbescherming. Wanneer de constructie weer ligt, zal die lat langs de rand van het tafelblad komen te liggen. Op die manier hoef ik het tafelblad niet te beschadigen door de bokken op het tafelblad te bevestigen met schroeven.
Nadat de lat naar mijn zin was bevestigd met verzonken spaanplaatschroeven 4,0x30 mm hebben we de constructie weer gekanteld en een tweede lat bevestigd langs de andere zijde van de tafelrand. Die lat zien we op foto 3. Nadat die lat naar tevredenheid is bevestigd was het tijd voor de versterking van de inwendige mens en even een korte pauze. Maar na een kwartiertje hadden we weer zoiets van "allez, vooruit met de geit" en hebben we de valbescherming rechts (populierenhout, 9mm dik) bevestigd. Te zien op foto 4.
Ik ben redelijk tevreden over de bouw tot nu toe. Ik heb zelf nooit eerder iets in elkaar geknutseld met hout. Ik denk dat mijn vader dit op een nettere manier had gedaan maar ik moet het er maar mee doen.
De smalle latjes op de twee nu aangebrachte valschermen ga ik nu verwijderen. Eentje heb ik nodig voor de valbescherming links die nog aangebracht moet worden. Verder heb ik nog een plaat van 220 cm x 25 cm. Die komt aan de voorzijde te liggen op de onderste dragers van de bokken. En daarna komt dan de valbescherming links. Maar dat is een klusje voor komende dinsdag. Komende twee zaterdagen zijn gevuld voor ''s-Hertogenbosch', resp. 'Houten'.