Mijn analoge loc uit de jaren 80 beschikt over een Telex koppeling.
Hij schakelt goed en zonder schokken of stoten maar toch werkt het in de praktijk niet.
Op het moment dat ik wil ontkoppelen heeft de electromagneet niet genoeg kracht om de lus van de wagonkoppeling omhoog te drukken

. Dat komt omdat de koppelhaak van de locomotief iets naar binnen gebogen is (zoals dat hoort). De electromagneet moet dan de wagons een fractie van een mm naar voren trekken maar heeft niet die kracht.
Op het moment dat ik wil koppelen wipt de telex lip nog net tijdens het terugschakelen naar rijrichting vooruit omhoog zodat de wagon nog net voor je weg wilt rijden weer ontkoppeld is

.
Wat ook opvalt is dat de lip meestal omhoog blijft staan door achterblijvend magnetisme. Die electromagneet heeft dat lipje magnetisch gemaakt waardoor het nog slechter werkt. Hoe kan je het lipje weer demagnetiseren?
Kortom eigenlijk is het best frustrerend

. Als je het leest lijkt die telex koppeling prachtig maar in de praktijk heb je er niks aan.

Is die jaren 80 telex koppeling gewoon een slecht product? Waarom heeft Marklin er dan zo'n groot aantal van gemaakt?
Wat doe ik verkeerd?