Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Telex koppeling

Gestart door 151 104-7 dinsdag 16 februari 2021, 21:00:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex koppeling
Lid sinds: 2020

offline
Telex koppeling
Mijn analoge loc uit de jaren 80 beschikt over een Telex koppeling.
Hij schakelt goed en zonder schokken of stoten maar toch werkt het in de praktijk niet.

Op het moment dat ik wil ontkoppelen heeft de electromagneet niet genoeg kracht om de lus van de wagonkoppeling omhoog te drukken :?. Dat komt omdat de koppelhaak van de locomotief iets naar binnen gebogen is (zoals dat hoort). De electromagneet moet dan de wagons een fractie van een mm naar voren trekken maar heeft niet die kracht.

Op het moment dat ik wil koppelen wipt de telex lip nog net tijdens het terugschakelen naar rijrichting vooruit omhoog zodat de wagon nog net voor je weg wilt rijden weer ontkoppeld is  :-(.
Wat ook opvalt is dat de lip meestal omhoog blijft staan door achterblijvend magnetisme. Die electromagneet heeft dat lipje magnetisch gemaakt waardoor het nog slechter werkt. Hoe kan je het lipje weer demagnetiseren?

Kortom eigenlijk is het best frustrerend :evil:.  Als je het leest lijkt die telex koppeling prachtig maar in de praktijk heb je er niks aan. :thumbdown:

Is die jaren 80 telex koppeling gewoon een slecht product? Waarom heeft Marklin er dan zo'n groot aantal van gemaakt?

Wat doe ik verkeerd?
Re: Telex koppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Telex koppeling
Voor dit probleem heb je bij digitaal rijden de koppelingswals. Dan programmeer je dus simpelweg in dat de lok een klein stukje rijdt, ontkoppelt en weer terugrijdt, zodat er geen spanning op de koppeling staat en er niks in de haak achter blijft. Of je dat ook zo in kan programmeren in de decoder als je hem analoog gebruikt, weet ik niet.
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2008

offline
Re: Telex koppeling
Ik deed er vroeger nog wel eens een klein stukje tape tussen zodat hij niet bleef plakken.  Werkt overigens ook bij de overweg.
Re: Telex koppeling
ACTS.zuid
gast

Re: Telex koppeling
Citaat van: 151 104-7 op dinsdag 16 februari 2021, 21:00:47

Is die jaren 80 telex koppeling gewoon een slecht product?

Wat doe ik verkeerd?


Nou, da's niet zo moeilijk, je houdt krampachtig vast aan jaren 80 technologie terwijl de ontwikkeling voort gaat. Je heb toch ook geen TV antenne meer op je dak staan?

Gr, Ben.
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Telex koppeling
 @citaat
Ik wel n.m.l. een DVB antenne en ook nog een CB antenne puur voor de lol / hobby en omdat het kan.
Maar je zal vast wel die hele oude antennes met di- en reflectoren bedoelen.

groet
Harald
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Telex koppeling
 :offtopic:  @citaat en vergeet niet alle antennes voor de DAB+ ontvangers   >:-D >:-D

@Erik: waar plaats jij dat stukje tape op de overweg (ik neem aan 7192 of soortgelijk)?

groet, Paul
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2008

offline
Re: Telex koppeling
Bovenop het spoeltje.  Het kleine beetje afstand zorgt er net voor dat hij niet meer blijft kleven.
Re: Telex koppeling
antonv
gast

Re: Telex koppeling
Misschien ook nog eens antwoorden op je vraag:
Citaat van: 151 104-7 op dinsdag 16 februari 2021, 21:00:47
Hoe kan je het lipje weer demagnetiseren?
Dat doe je op een paar seconden met een demagnetiseerapparaat.
Vroeger kon je dat in elke hifi zaak kopen om de koppen van bandrecorders te demagnetiseren, ik heb er zo eentje liggen dat hier nog regelmatig gebruikt wordt.
Daar kun je er meer over lezen, zelfs hoe je zelf zo iets kan maken: klik
Zoek verder eens op 'Tapedeck demagnetizer'.



Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2020

offline
Re: Telex koppeling
Anton,
Bedankt voor de tip. Dat gaat ik verder uitzoeken.

Erik,
Dat van die tape kwam ik idd in een andere 3rail topic ook tegen. Ik ben dan zo'n purist die wil dat het werkt zo af fabriek, zonder welke modificatie dan ook. Zoek niet naar de logica, zo ben ik gewoon  :oops:

Ben,
Ik vind het gewoon leuk om juist die oude loc's, die ik als kind niet kon betalen, helemaal weer goed werkend te maken. Dat gesoldeer, geprobeer en gepruts vind ik juist leuk.

Daarom wil ik graag weten of het aan mij (of mijn loc) ligt of dat die Telex koppeling gewoon in de regel maar half of helemaal niet werkt. Is dat dus het geval? Waarom verkocht Marklin ze dan al decennia's?

Re: Telex koppeling
antonv
gast

Re: Telex koppeling
Euh... ik geef je toch zo pas de oplossing?
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2020

offline
Re: Telex koppeling
Anton,

Voor een deel idd wel. Ga ik mee aan de slag. Voor een ander belangrijk deel niet.
Re: Telex koppeling
antonv
gast

Re: Telex koppeling
Voor een deel zeg je, maar ik werk al meer dan 50 jaar met telex koppelingen en behalve van gemagnetiseerd geraken en af en toe moeten demagnetiseren heb ik daar anders nooit last mee gehad.
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Telex koppeling
Citaat van: antonv op woensdag 17 februari 2021, 20:25:54
Misschien ook nog eens antwoorden op je vraag:
Citaat van: 151 104-7 op dinsdag 16 februari 2021, 21:00:47
Hoe kan je het lipje weer demagnetiseren?
Dat doe je op een paar seconden met een demagnetiseerapparaat.
Bijvoorbeeld?
Re: Telex koppeling
antonv
gast

Re: Telex koppeling
Ik gebruik een oude Teac.
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Telex koppeling
Geinig ding. Doet me denken aan een draadje uit 2016 met een bijdrage van van Kees Oldscool. Die beschreef een zelfgemaakte demagnetiseerder op afstand, bestaande uit een spijker, met daaromheen een klosje kopergaren (letterlijk een spoeltje dus), af en toe een stroomstoot doorheen jagen, en hop weer wat gedemagnetiseerd.
Re: Telex koppeling
Lid sinds: 2020

offline
Re: Telex koppeling
Beste forumleden,

De volgende link beschrijft een interessabte demagnetisringsmethode:
https://www.supermagnete.nl/Toepassingen-van-magneten/Demagnetisering-van-een-mechanisch-horloge

Nu zijn de lipjes niet meer magnetisch maar de Telex werking is niet verbeterd.

AntonV, ik snap niet dat jij al 50 jaar geen problemen met Telex koppelingen hebt.
Re: Telex koppeling
ACTS.zuid
gast

Re: Telex koppeling
 @citaat Afgezien van remanent magnetisme: de Telex goed werkt mits je de lok eerst even opdrukt, daarmee is de mechanische spanning weg, meer is het niet. Geldt trouwens niet alleen voor Marklin Telex maar ALLE elektrische of digitale koppelingen ongeacht het merk.

Gr, Ben.
Re: Telex koppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Telex koppeling
Als je een kupplungswalzer in de Ecos gebruikt, is dat ook precies wat ie doet.
Re: Telex koppeling
antonv
gast

Re: Telex koppeling
Citaat van: 151 104-7 op dinsdag 23 februari 2021, 19:50:38
AntonV, ik snap niet dat jij al 50 jaar geen problemen met Telex koppelingen hebt.
Ik ben niet de enige hoor, zo zijn er zeker meer  ;)
Ik begrijp niet wat jou probleem zou kunnen zijn, behalve gemagnetiseerd geraken van koppelingen, er is toch niet zoveel te vinden over problemen in verhouding tot het aantal telex koppelingen die in de jaren gemaakt en gebruikt zijn?