Ik ken twee manieren om magneten te typeren:
1 De Duitse methode,
supermagnete.nl (houdkracht als maatstaaf).
2 De Indiase methode,
reedsensor.com (afstand in mm. voor sluiten en heropenen van een NO-reedcontact).
1. de Duitse methode:Als je kijkt naar
neodymium magneten in blokvorm dan is de vraag wat houdkracht inhoudt:
dat zegt niets over de afstand tussen magneet en reedcontact.
De Duitse site benadrukt:
CiteerMagnetiseringsrichting van blokmagneten
De meeste blokmagneten hebben hun noord- en zuidpool op de twee grootste oppervlakken.
De paar uitzonderingen, die in de lengterichting zijn gemagnetiseerd, zijn speciaal gekentekend (LN).
Voor de houdkrachtberekening hebben ze
een aparte pagina, maar die geldt nou net niet voor blokvorm-magneten.
Op hun pagina
Fysische Magneet Gegevens leggen ze uit hoe ze magneetkracht bepaald wordt, in een tabel van Gauss, Tesla en veldsterkte waarden.
Dat wordt al gauw te technisch.
Dus dan denk je eerder: laat ik maar gewoon een paar magneetjes uit testen,
dan weet ik het ook, zonder een punthoofd te krijgen.
Bij de Duitse methode
supermagnete.nl drukt men houdkracht zo uit:
Citeer
Het maximaal energieproduct is een maat voor de maximaal opgeslagen magnetische energie in een magneet.
Het betreft het maximaal bereikbare product van de elektrische flux B en de veldsterkte H.
De gebruikte eenheid is kJ/m³ (kilojoule per kubieke meter) of MGOe (Mega-Gauss-Oersted).
Het maximale energieproduct is een indicator voor de sterkte van een magneet.
Voor dezelfde toepassing kan men ofwel een kleine magneet met een hoger energieproduct
ofwel een grote magneet met een lager energieproduct gebruiken.
2. de Indiase methode:Als je kijkt naar
reedsensor.com dan gaat het om de afstand van magneetpositie tot reedcontact (en dat is niet het zelfde als houdkracht in milligram).
Daarbij onderscheidt men 4 typen neodym magneten. Om het simpeler te houden. Waar het in deze Indiase methode om gaat is op welke afstand een (NO-)reedcontact sluit (operate) en weer opent (release).
En dat is zinvol om te weten op een treinbaan.
Maar of dat nou 350 gram houdkracht moet zijn of eerder 600 gram houdkracht is nog maar de vraag.
Interessant van beide sites: er zijn nogal wat soorten magneten op de markt. Ze geven allebei een beeld van mogelijkheden, maten en prijzen.
Maar de sites zijn alleen vergelijkbaar in hun fysieke magneet dimensies (lxbxh in mm).
Ben wel nieuwsgierig naar de door jou gebruikte magneetjes. Houdkracht? Afstand in mm?
Citaat van: GoldenOldie op vrijdag 18 september 2020, 20:58:42
De grote van mijn magneetje is rond 5mm en lang 5mm (neodeem).
Hebben ronde magneten je voorkeur?
Of bedoel je met
'rond' "om en nabij"?
Ik begrijp eruit dat je
staafmagneten (houdkracht ca. 500 gr) hebt of
schijfmagneten (houdkracht ca. 940 gr).
Citaat van: boerenknecht op vrijdag 18 september 2020, 22:13:06
En wat als de magneet in het machinisten huis geplaatst wordt?
(...)
Anders desnoods in de uitsparing achter het laatste drijfwiel misschien?
Aan de uitsparing achter het laatste drijfwiel (of achter het laddertje) heb ik ook gedacht,
bij een blokmagneet van 1 mm dikte.
Hoger (machinistenhuis) betekent noodzaak van een grotere houdkracht om een grotere afstand te overbruggen tot het reedcontact.
Een grotere houdkracht kan betekenen dat de magneet de trein eerder gaat afremmen
omdat de magneet de spoorstaaf of het wiel magnetiseert. Kwestie van uitproberen
Even nog een foto van Locje23 uit de 3railwiki bewerkt.
Dat maakt de alternatieve plekken duidelijker?