Het moeilijkste in jouw verhaal is het afschermen van een magnetisch veld.
Dat veld doorkruist veel materie: hout, plastic, papier ....
In het boekje wat ik me herinner, was daar ook een tip voor, ijzeren plaatje ter afscherming.
Dat boekje van Nero heb ik waarschijnlijk ook gelezen.
Het boekje gaf diverse plekken aan waar je een magneet kunt plaatsen.
Bij mij hangt zo'n magneet in de pantograaf van treinen met een afwijkende route.
Daarmee wordt een wissel omgezet.
Je hebt geen bovenleiding (diesels). Maar het idee is gelijk.
Een reedcontact vond ik te zichtbaar in een portaalmast, hallsensor deed het zelfde.
De afhandeling van treintypes in een kopstation (daar denk ik het eerst aan):
- getrokken treinen - afkoppelen/aankoppelen en loc-omloop/loc-wissel van locs
- pendeltreinen - gewoon kopmaken zonder al die extra handelingen
Het staat in ieder geval genoemd in het volgende boekje:
G.J. Platerink,
De digitale trein (computerisering van de modelspoorbaan), de Muiderkring, Bussum, 1978, ISBN 90 6082 133 5, p. 35, geeft een tekening van een wagon met de magneet in het dak, en een stalen afschermplaat in het midden van de wagon. Die stalen afschermplaat kun je horizontaal of verticaal plaatsen, en dat maakt dat een reedcontact onder de trein niet reageert op de magneet onder het dak, respectievelijk dat een reedcontact links van de baan niet reageert op een magneet die naar rechts wijst.
Met alleen reedschakelaars kun je op die manier vier treintypes scheiden, maar als je ook andere sensoren gebruikt, kun je veel meer treintypes onderscheiden. Mits je flipflops gebruikt voor de logische onderscheiding.