Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?

Gestart door Ludo1957 donderdag 23 juli 2020, 10:57:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
á l'eau mede-modelspoorders - in het bijzonder de gebruikers van klassieke M-rails  ;)

Heeft er iemand van jullie ervaring met het schakelen van in de hoogte geplaatste REEDCONTACTEN door middel van een magneet op het dak van rijdend materieel i.c. wagons en rijtuigen?
Ik overweeg namelijk om dat principe toe te passen zodat mijn nieuw gepland kopstation aangedaan wordt door bepaalde treinen (treinstellen, trek-/duwtreinen met dieseltractie en...eerder uitzonderlijk... een tenderlocje (omdat van kant wisselen via een omrijspoor zo z'n charmes heeft), terwijl treinen zonder "dakmagneet" het kopstation vermijden via een alternatief traject.
Alvast bedankt voor de respons - als die er niet is, zal ik zelf enkele proeven op de som nemen en de resultaten daarvan laten kennen.
** Voor de duidelijkheid: ik beoog géén commentaar over ruimschoots op dit interessante forum aan bod komende draadjes over het (de)magnetisen van wisseltongen **









Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Het maakt niet uit uit waar de magneet aan een wagen bevestigd wordt.
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Hallo Wim,
Da's kort en bondig maar to the point !  :D
Dank je wel  :)
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Moeten de wagonnetjes wel allemaal dezelfde hoogte hebben..toch? Rob
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
 @citaat Ongeveer... ;)
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Om een reedcontact te laten schakelen door een magneet dient deze magneet op vrij korte afstand van het reedcontact te komen. dit is ook een beetje afhankelijk van de sterkte van de magneet. Dus alle magneten op de daken moeten ongeveer op dezelfde hoogte zitten. Een tolerantie van een paar mm is mogelijk maar meer niet.
Je zou ook de magneten aan de binnenzijde van de wagonzijkant kunnen plaatsen. Dan moet het reedcontact naast de baan geplaatst worden op dezelfde hoogte. Beperking hierbij is dat het niet in bochten kan, alleen rechte stukken.
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
In een oud boekje "modelspoor baan stond eenseen artikel over zoiets
De man had in wagons en met borden   '' langs de baan een rangeer terrein bediend
enkel assers ,dubbel assers en veel meer onderscheid
Met een  of twee magneten en dan lang sde baan een reed contact op de hoogte van de magneet(en)
een magneet deed een wissel om
de dubbel assers hadden 2 magneten en 2 contacten en gingen dan naar een ander spoor
Dus wat je wilt kan maar dan moet je al boven de wagons werken
Als je met allemaal dezelfde locs rijd kan dat
Maar ik zou hoog in de zijde en/of laag de magneten monteren om verschillende schakelaars(reed) te bedienen
Je kan dan de lage voor de trein kop station in gebruiken,en de lage om de wissels zo te zetten dat deze er niet komt
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Citaat van: RobGood op donderdag 23 juli 2020, 13:54:46
Moeten de wagonnetjes wel allemaal dezelfde hoogte hebben? #

De vraag hoe rekbaar WIm Nobody's "ongeveer"-respons al dan niet kan zijn, zal prompt beantwoord worden zodra én mijn (neodymium)magneetjes
én mijn reedcontacten terug opduiken die intussen enkele jaren ongebruikt verpakt liggen te wezen  B)
Tenzij iemand anders het 's probeert, dan weten we dat alweer?   O:-D

Een magneet aan de onderzijde van het wagondak geniet de voorkeur -  zo nodig 2 magneten op elkaar -  in combinatie met bekleding van de wagonbodem om het magneetveld naar de onderliggende sporen minstens te beperken - zo mogelijk volledig te neutraliseren.
Treinen naar het kopstation zullen bestaan uit een vaste stammen met 1 wagon + dakmagneet.
Voor uitzonderlijk goederenverkeer naar het kopstation worden enkele goederenwagens met magneet voorzien.

Reedcontact(en) worden voorzien aan de onderzijde van een brug of bovenliggend landschap.

Doel
Deze KISS-dakmagneten zullen slechts één enkele wissel analoog schakelen (het sporenplan voorziet meer dan 40 wissels) die selectief toegang geeft tot het kopstation. Alle treinverkeer verloopt in dezelfde richting, ook al lijkt dat niet zo.
Het kopstation is met die ene wissel toegankelijk vanaf de hoofdbaan via 1 inrijspoor A
Vanaf het kopstation terug naar hoofdbaan gebeurt via 1 uitrijspoor B via een ander traject dan A en aansluitend op de hoofdbaan met een handwissel die altijd in dezelfde stand blijft staan.
Het inrijdend verkeer van het kopstation kiest automatisch een vrij spoor dmv  KISS-railcontacten ( of wacht op inrijspoor A dmv een rood sein tot er een spoor vrij komt.
De rijrichting omkeren en eventueel omrijden van een tenderloc gebeurt handmatig. Veilig Invoegen op het hoofdspoor is beveiligd met een railcontact en een sein.

Als alles naar voldoening werkt, komt er nog een tweede gelijkaardig wissel voor het enige inrijspoor naar het (binnen) havenemplacement
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Dank voor alle reacties.
Ik ga ze niet stuk voor stuk beantwoorden, maar neem ze wel mee in mijn denkvalies  :)
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Het moeilijkste in jouw verhaal is het afschermen van een magnetisch veld.
Dat veld doorkruist veel materie: hout, plastic, papier ....
In het boekje wat ik me herinner, was daar ook een tip voor, ijzeren plaatje ter afscherming.

Dat boekje van Nero heb ik waarschijnlijk ook gelezen.
Het boekje gaf diverse plekken aan waar je een magneet kunt plaatsen.
Bij mij hangt zo'n magneet in de pantograaf van treinen met een afwijkende route.
Daarmee wordt een wissel omgezet. :D

Je hebt geen bovenleiding (diesels). Maar het idee is gelijk.
Een reedcontact vond ik te zichtbaar in een portaalmast, hallsensor deed het zelfde.

De afhandeling van treintypes in een kopstation (daar denk ik het eerst aan):
- getrokken treinen -  afkoppelen/aankoppelen en loc-omloop/loc-wissel van locs
- pendeltreinen - gewoon kopmaken zonder al die extra handelingen

Het staat in ieder geval genoemd in het volgende boekje:

G.J. Platerink, De digitale trein (computerisering van de modelspoorbaan), de Muiderkring, Bussum, 1978, ISBN 90 6082 133 5, p. 35, geeft een tekening van een wagon met de magneet in het dak, en een stalen afschermplaat in het midden van de wagon. Die stalen afschermplaat kun je horizontaal of verticaal plaatsen, en dat maakt dat een reedcontact onder de trein niet reageert op de magneet onder het dak, respectievelijk dat een reedcontact links van de baan niet reageert op een magneet die naar rechts wijst.
Met alleen reedschakelaars kun je op die manier vier treintypes scheiden, maar als je ook andere sensoren gebruikt, kun je veel meer treintypes onderscheiden. Mits je flipflops gebruikt voor de logische onderscheiding.
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Citaat: "De vraag hoe rekbaar WIm Nobody's "ongeveer"-respons al dan niet kan zijn,"

Citaat: "Een tolerantie van een paar mm is mogelijk maar meer niet."

De meeste reedcontacten zullen niet schakelen als de magneet er meer dan vijf mm vandaan blijft. Maar zoals ik ook al zei, het is mede afhankelijk van de sterkte van de magneet. Een moderne neodynium magneet zal met een grotere afstand schakelen dan een ouderwetse magneet. Doch veel meer dan enkele mm zal dat niet zijn.
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Klopt jan willem


Je kan ook met een schakelcontact een relais bedienen
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 23 juli 2020, 18:02:25
De meeste reedcontacten zullen niet schakelen als de magneet er meer dan vijf mm vandaan blijft.
Bronnen?

Laat ik er een noemen waar je dat kun nalezen: Zie in die reactie de link naar www.reed-sensor.com
Daar staat per magneetmaat de gevoeligheids afstand (Operate Distance, Release Distance) in mm in een schema.

Een voorbeeld op die pagina (met de kortste afstanden, langer kan dus ook):

Per type en ligging van een type reedcontact staat hier
wat je met diverse types magneten kunt bereiken op welke afstanden.

Op deze website is een reedswitch een reedcontact, en dat reedcontact wordt onderscheiden van een reedsensor (een reedcontact ingebouwd op een print met extra functionaliteit), een reedrelais (een relais met in de spoel een reedcontact) en een magnetische benaderings sensor (een bekabeld reedcontact in een epoxy behuizing).


***edited: coil=spoel
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Meestal gebruik je NO-reedcontacten. Die toevoeging lijkt me dan ook zinvol.

Als je dieper in de materie wil duiken: Reedcontact FAQ.
De vertaling van de reedcontact FAQ vind je hier via google translate.

Met daarin o.a. de volgende zaken: welke types zijn er, hoe werken ze, en hoe beperk je het bouncing effect ?
Het bouncing effect is het stuiteren (of klapperen) van een mechanisch contact, waardoor meerdere signalen kunnen ontstaan in plaats van een enkele, duidelijke puls. Bouncing wordt meestal genoemd als nadeel van reedcontacten.

In arduino handleidingen wordt er specifiek voor gewaarschuwd:
CiteerWithout debouncing, pressing the button once may cause unpredictable results. This sketch uses the millis() function to keep track of the time passed since the button was pressed.

De reedcontact FAQ:
Citeer
What are the different types of Reed Switches available ?

The basic reed switch is a normally open, Form A type contact. Form A types of contacts are available having different differentials ranging from 40% to 75%.
A normally closed, Form B type contact is offered by biasing the Form A with a permanent magnet, and another magnet of opposite polarity needs to be used to actuate it.
A latching or bistable type contact is offered by biasing a form A type of magnet with a weak magnet.


Citeer
How does a Normally Closed Reed contact work?

A normally closed, Form B type of reed contact is polarity sensitive and is actuated with the opposite polarity magnet.


Citeer
Are single capsule change-over Reed Switches available ?

Single capsule Form C reed switches are available in many configurations depending on the manufacturer. All configurations fall into two main categories, those which use a magnet bias to hold the armature against one pole, and those which have the armature mechanically preloaded against one pole. The former is polarity sensitive, while the latter has a higher Contact Resistance on the closed contact.

Citeer
How does a Latching reed contact work?

A Form E type of reed contact is a latching or bi-stable type of contact. On magnet actuation, it stays in the last energized state, without the need for maintaining the magnet near the sensor. The state is altered by using the opposite pole of the magnet.

Citeer
How can bounce time be reduced?

Bounce time can be reduced by using stronger magnets, by making sure the magnet moves closer to the reed switch during actuation, or by giving a higher voltage to the Coil. The leads of a Reed Switch should not be cropped too short as reed switches with shorter leads tend to bounce more.
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Citaat van: lokje 23 op maandag 03 augustus 2020, 14:02:23
Mijn baan word volledig bestuurt door reed contacten en magneten  en ik ondervind reeds dat de wagen met de magneet afremt op de railstaaf en puntcontacten ( c - rail ) laat staan als het dan m-rails zijn.
maar goed ik kan het volledig mis hebben maar dat is mijn ervaring.

Ik denk dat je een punt hebt. Maar er bestaat een oplossing voor ....

Citaat van: Jan22 op donderdag 23 juli 2020, 17:47:13
G.J. Platerink, De digitale trein (computerisering van de modelspoorbaan), de Muiderkring, Bussum, 1978, ISBN 90 6082 133 5, pagina 35, geeft een tekening van een wagon met de magneet in het dak, en een stalen afschermplaat in het midden van de wagon.
Platerink wil met reedcontacten meerdere treintypes onderscheiden. Dus mag een 2e magneet in een wagon nooit het reedcontact van de 1e magneet activeren. Hij doet dat in N-spoor wagonnetjes door stalen platen te plaatsen (stalen bodem, stalen tussenplaten). Zo scheidt hij de werking van elk gewenst magneetveld.

Platerink beschrijft N-spoor, en geeft niet aan of die N-rails van messing is of van nieuwzilver. In beide gevallen is magnetische kracht niet van toepassing op zijn type spoorrails. Maar wel op andere zaken rondom de rails.

Märklin gebruikt blik (bij alle railtypen voor de pukkeltjes, bij K-rails voor de mat onder de bielsen), staal (in oudere wisseltongen van in ieder geval K-rails) en een RVS-legering (alleen bij K-rails spoorstaven).

Blik en staal zijn magneetgevoelig. Dat is de reden om sensoren (reedcontacten) buiten het rail-bed te plaatsen, zoals ik aantrof in een tip op het stummiforum.

Foto shaddowcanyon
(rode pijl naar magneet staat net iets te ver naar rechts,
magneet staat verticaal op z'n kant tussen de tanks, en is rechthoekig, 5 x 5 x 1.5 mm neodym)


Citaat shaddowcanyon:
CiteerConcerning C- or K-track from Maerkin, which have rails made of magnetic material, there are two important points: 1. leave a gap of few millimeters between the reed contact and the rail. 2. The connecting wire between the pin of the reed contact and the grounding rail should be made of non-magnetic material (copper or brass, not steel).

M.a.w. laat een paar millimeter ruimte tussen rail-bed en reedcontact, en zorg dat de massaverbinding tussen reedcontact en spoorstaaf uit niet-magnetiseerbaar materiaal bestaat. En doe dat omdat C- en K-rails magnetiseerbaar materiaal bevat, en het reedcontact dus ook permanent gemagnetiseerd kan geraken.

In M-rails zit wat meer blik en dus is dat risico wat groter ....
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
In een ander (analoog) draadje (niet over magneten op het dak van een trein) gaat het
om de vraag waar je een magneet kunt plaatsen
om een reedcontact naast de rails te activeren. Het gaat om M-rails.
Märklin loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?.

Probleem in dat draadje is: gebrek aan plaats om een magneet aan de loc te bevestigen.
Daarbij gaat het enerzijds om wat voor soort magneten er zijn (hoe je bepaalt welke bruikbaar zijn)
en anderzijds waar je die magneet dan kunt plaatsen.
Re: Kan men REEDCONTACTEN schakelen met een magneet op het dak van een trein ?
Iedereen hartelijk dank voor de uitgebreide info.
Sorry voor dit laattijdig bedankje - ik was een weekje internetloos en +mondmasker grasduinen (bunkerduinen?) in het Franse departement La Manche incl. o.a. Omaha-beach en bijhorend museum.