Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?  (gelezen 414 keer)

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Gepost op: vrijdag 18 september 2020, 18:34:16 »

In het draadje Ook met veel treinen nog steeds analoog
kwam een reactie:

(...)
Ik heb ook een analoge baan met Mrails en treinen uit de jaren zestig. Bij mij rijdt alles (15 treinstellen) automatisch (analoog) en de treinen regelen zichzelf d.m.v. reed contacten en ik heb extra relais (5v=), die de rijstroom schakelen, bij de seinen om ze altijd te laten vertrekken (ook als de seincontacten vuil worden) . Als voeding gebruik ik ook de oude blauwe trafo's ( 4 stuks + een aparte lichttrafo)
(...)
Mijn grote probleem is : Ik heb nog een stel (3 stuks) model 3005 stoomlok, ik kan ze niet inzetten, want ik kan het magneetje (om de reedcontacten te sturen) niet kwijt op lok zonder ingreep en ook niet op de tender.

Het werken met reedcontacten is interessant, maar geeft veel andere probleempjes.
De reedcontacten zitten allemaal aan de buitenkant van de rails, zo kun je twee treinen sturen die tegendraads rijden.
(...)

Robert

Daarop reageerde ik met: het maakt me nieuwsgierig naar de grootte van je magneetje.

Want ik zou denken dat een klein supermagneetje op Laufgestell of Lenkgestell
zou moeten passen, zonder de puko's te raken...

NB: plaatje onderkant loc 3005 is een screenshot van een recente aanbieding op Marnan.eu
Plaatjes Laufgestell en Lenkgestell zijn screenshots van de 3005 exploded view.
Het 4e plaatje is geleend uit de 3railwiki, en het origineel is van Lucien (locje23). De pijlen en de tekst heb ik erbij gezet.
Nadeel is dat dan de magneet midden onder de loc zit, en niet aan de zijkant.

Als daar geen magneetje (b.v. 5 x 5 x 1.5 mm neodym) past, dan past het vast wel in de tender.

Ik dacht eventjes aan dit draadje, met daarin een foto van een op z'n kant geplaatst magneetje in een loc.

Deze loc heeft tussen de 2 tanks onder de trein een supermagneetje, en je ziet grijze het streepje van het 1,5 mm
dikke magneetje. De gebruiker heeft de reedcontacten aan de buitenkant van de rails,
en plaatst daarom de magneten ook zover mogelijk aan de buitenkant van de loc.
In dit geval moest hij daarvoor wat vijlen aan de locbodem om er plaats voor te maken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 september 2020, 18:56:43 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

GoldenOldie

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 september 2020, 20:58:42 »

Dag Jan22, Je begrijpt het probleem, goede start   :lol:
De grote ven mijn magneetje is rond 5mm en lang 5mm (neodeem). Die gaan uitstekend onder diesels(3051, 3066, 3067, etc).
Het gaat ook prima onder de 3047 & 3048 (tender) zo ook met 3083, 3092 en dat type.

Het probleem bij 3005 is : er is geen plaats onder de loc zelf, maar ook niet onder de tender omdat de wielenstellen meedraaien en als je een magneetje plaatst, dan draaien de wielen naar het magneetje toe (afstand is te klein), bijzonder lastig op wissels bijvoorbeeld.

de plaats van het magneetje is heel belangrijk om zeker te zijn dat het het reedcontact activeert, anders grote troep

Dit is een zeer gevoelig geval want ook de hoogte van reedcontact speelt een rol. Te hoog gaat dan passeren sommige D-Trein rijtuigen slecht, te laag onvoldoende sterkte van de magneet. Voorklopig blijf ik zoeken naar een goed oplossing, maar voor alle stellen die rijden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 september 2020, 21:00:47 door GoldenOldie »
Gelogd

boerenknecht

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Eine Kuh macht muh, Kühe machen mühe :D
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 september 2020, 22:13:06 »

En wat als de magneet in het machinisten huis geplaatst wordt? is ie dan te hoog?  en dan bedoel ik natuurlijk tegen de zijde van het huis, zover mogelijk onderin zonder dat ie zichtbaar is.
Anders desnoods in de uitsparing achter het laatste drijfwiel misschien?
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 september 2020, 23:12:14 »

Ik ken twee manieren om magneten te typeren:

1 De Duitse methode,  supermagnete.nl (houdkracht als maatstaaf).
2 De Indiase methode, reedsensor.com (afstand in mm. voor sluiten en heropenen van een NO-reedcontact).

1. de Duitse methode:
Als je kijkt naar neodymium magneten in blokvorm dan is de vraag wat houdkracht inhoudt:
dat zegt niets over de afstand tussen magneet en reedcontact.

De Duitse site benadrukt:
Citaat
Magnetiseringsrichting van blokmagneten
De meeste blokmagneten hebben hun noord- en zuidpool op de twee grootste oppervlakken.
De paar uitzonderingen, die in de lengterichting zijn gemagnetiseerd, zijn speciaal gekentekend (LN).
Voor de houdkrachtberekening hebben ze een aparte pagina, maar die geldt nou net niet voor blokvorm-magneten.

Op hun pagina Fysische Magneet Gegevens leggen ze uit hoe ze magneetkracht bepaald wordt, in een tabel van Gauss, Tesla en veldsterkte waarden.
Dat wordt al gauw te technisch.

Dus dan denk je eerder: laat ik maar gewoon een paar magneetjes uit testen,
dan weet ik het ook, zonder een punthoofd te krijgen.

Bij de Duitse methode supermagnete.nl drukt men houdkracht zo uit:
Citaat
Het maximaal energieproduct is een maat voor de maximaal opgeslagen magnetische energie in een magneet.
Het betreft het maximaal bereikbare product van de elektrische flux B en de veldsterkte H.
De gebruikte eenheid is kJ/m³ (kilojoule per kubieke meter) of MGOe (Mega-Gauss-Oersted).

Het maximale energieproduct is een indicator voor de sterkte van een magneet.
Voor dezelfde toepassing kan men ofwel een kleine magneet met een hoger energieproduct
ofwel een grote magneet met een lager energieproduct gebruiken.

2. de Indiase methode:
Als je kijkt naar reedsensor.com dan gaat het om de afstand van magneetpositie tot reedcontact (en dat is niet het zelfde als houdkracht in milligram).
Daarbij onderscheidt men 4 typen neodym magneten. Om het simpeler te houden. Waar het in deze Indiase methode om gaat is op welke afstand een (NO-)reedcontact sluit (operate) en weer opent (release).
En dat is zinvol om te weten op een treinbaan.
Maar of dat nou 350 gram houdkracht moet zijn of eerder 600 gram houdkracht is nog maar de vraag.


Interessant van beide sites: er zijn nogal wat soorten magneten op de markt. Ze geven allebei een beeld van mogelijkheden, maten en prijzen.
Maar de sites zijn alleen vergelijkbaar in hun fysieke magneet dimensies (lxbxh in mm).

Ben wel nieuwsgierig naar de door jou gebruikte magneetjes. Houdkracht? Afstand in mm?
De grote van mijn magneetje is rond 5mm en lang 5mm (neodeem).
Hebben ronde magneten je voorkeur?
Of bedoel je met 'rond' "om en nabij"?
Ik begrijp eruit dat je staafmagneten (houdkracht ca. 500 gr) hebt of schijfmagneten (houdkracht ca. 940 gr).

En wat als de magneet in het machinisten huis geplaatst wordt? 
(...)
Anders desnoods in de uitsparing achter het laatste drijfwiel misschien?
Aan de uitsparing achter het laatste drijfwiel (of achter het laddertje) heb ik ook gedacht,
bij een blokmagneet van 1 mm dikte.

Hoger (machinistenhuis) betekent noodzaak van een grotere houdkracht om een grotere afstand te overbruggen tot het reedcontact.
Een grotere houdkracht kan betekenen dat de magneet de trein eerder gaat afremmen
omdat de magneet de spoorstaaf of het wiel magnetiseert. Kwestie van uitproberen

Even nog een foto van Locje23 uit de 3railwiki bewerkt.
Dat maakt de alternatieve plekken duidelijker?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 september 2020, 00:21:50 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

GoldenOldie

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 20:21:17 »

Dag Jan22,
Ik was even weg, deze magneet business is moeilijk. Mijn treinbaan kent geen bloksysteem.
Mijn magneten zijn eigenlijk proef ondervinderlijk gekomen, had eerst te kleine. Maar met de huidige kan ik 95% van mijn loc's uitrusten en laten rijden. Met je wissels en wachtstations, stopstations, etc. is de afstand van sleper tot magneet zeer kritisch om de lengte van het treinstel te bepalen. Bijvoorbeeld het aantal wagens van het treinstel wordt bepaald door de plaatslocatie van het reedcontact en de stopplaats. Aangezien alle treinstellen continue of elkaars stopplaats komen moesten allemaal gelijkwaardig aan elkaar zijn (niet eenvoudig)
Hoe groter de afstand reedcontact - sleper is des te minder wagens er achter kunnen.
Een tweede overweging heb ik, ik wil de loc (elek,diesel of stoom) niet veranderen het magneetje moet zo zitten dat als je het vewijdert je niet kan zien dat er een magneetje was. Ik lijm ze met ZAP (van mijn vliegtuighobby).
Ik heb de 3005 aan het rijden gekregen door het magneetje aan een kleine wagentje te maken (Märklin 4503 bijv.) en deze er achter te hangen, maar het totale treinstel is dan te lang.
De 15 sets rijden goed, maar ik blijf verder zoeken naar methodes voor de 3005, ik vind het een erg mooie loc.
Mijn huidige hoofdvraag is eigenlijk de verschillende snelheid van de loc's. Ik heb hiervoor reeds een eigen voeding gebouwd, maar nog niet geplaatst.
Zodra ik gelegenheid heb zal ik eens wat foto's nemen van de loc' met de magneet en de plaatsing van de reedcontacten, gewoon ter info; Ik mag nog niet van de dokter. Nog een of twee weken.
Gelogd

GoldenOldie

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 20:30:26 »

Dag Boerenknecht,
Heb net een bericht aan Jan22 gezonden, kun jij dat ook lezen ? Sorry, ik ben nieuw en dat niet.
het beantwoord namelijk ook jouw suggesties.
Ik wil de loc zo min mogelijk beschadigen door het er onder an de zijde te plaatsen en daar komt de moeilijkheid. Wat jij voorstelt geeft een afstandsprobleem met het reedcontact.
Groeten,
Robert
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 23:44:36 »

Met je wissels en wachtstations, stopstations, etc. is de afstand van sleper tot magneet zeer kritisch om de lengte van het treinstel te bepalen. Bijvoorbeeld het aantal wagens van het treinstel wordt bepaald door de plaatslocatie van het reedcontact en de stopplaats. Aangezien alle treinstellen continue of elkaars stopplaats komen moesten allemaal gelijkwaardig aan elkaar zijn (niet eenvoudig)
Hoe groter de afstand reedcontact - sleper is des te minder wagens er achter kunnen.
Ik ben er ook niet altijd.
Je gebruikt dus een spookwagon om de magneet te plaatsen, en
daardoor is de treinlengte te lang voor de marge die je voor andere treinen hanteert.

Het heeft dus iets te maken met de plaatsing van en het schakelen met reedcontacten.

Jaren gelden trof ik een bericht aan van iemand die ooit ook analoog reed met reedcontacten.

Hij deed 2 observaties, nadelen van een bepaald reed contactgebruik, en had niet overwogen om het anders te doen.
Observatie 1: een trein die achteruit rijdt (duwtrein) heeft de magneet achter, en het reedcontact reageert dus veel te laat.
Observatie 2: een trein die langer is dan de maximale bloklengte steekt aan de achterkant uit over een wissel dat na binnenkomst wordt omgezet (dus ontspoort de boel).

Sommige reedcontactgebruikers hebben een reedcontact op 1 positie, en die schakelt dan een bistabiel relais of seinspoel; als de magneet te ver naar achteren zit dan heb je kans dat de trein "door het rode sein heen" rijdt, en niet stopt in het blok.

Anderen gebruiken twee reedcontacten en een monostabiel-relais-met-zelfhoudschakeling: het eerste reedcontact schakelt het monostabiel relais in, en het tweede laat dat relais afvallen; de trein rijdt zolang het monostabiel relais is aangetrokken; als een trein langer is dan de maximale bloklengte, dan rijdt hij dus "door het rode sein heen", en stopt niet in het blok.

Welke van de twee manieren gebruik jij?

Andere optie:
Een trein heeft altijd 1 magneet (voorop) of altijd twee (een op kop, en een in de staart).
Heeft elke trein bij jou altijd 1 magneet?
Daarmee samenhangend: Zijn alle treinen altijd getrokken (loc voorop)?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 september 2020, 01:13:44 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

lokje 23

  • Forumkok
  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Ik ben recht uit het woord geen omweg .
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 september 2020, 11:40:44 »

Mijn volledige baan word gestuurd door reedcontacten. en voor de 3005 heb ik ook een plaats gevonden je hang het gewoon tussen de wielen van de koolwagen stoort niet in zijn bewegingen. Een magneet moet niet noodzakelijk vooraan de lok zitten he als je rekening houd met het plaatsen van het reedcontact .

Lucien.
Gelogd
lokje 23  ( lucien )

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 24 september 2020, 22:46:37 »

Een magneet moet niet noodzakelijk vooraan de lok zitten als je rekening houd met het plaatsen van het reedcontact

Ik voorzie het probleem:
Met de magneet in het midden, zouden de reedcontacten ook in het midden moeten zitten,
of in ieder geval uit het midden, maar binnen de spoorstaven.
 
Maar de reedcontacten liggen juist buiten de spoorstaven.
Dus moet de loc of tender (qua magneet) links- of rechtsdragend zijn.
(...)
De reedcontacten zitten allemaal aan de buitenkant van de rails,
zo kun je twee treinen sturen die tegendraads rijden.
(...)
Daarmee kom je voor de 3005 uit op een andere magneetvorm (dan voor andere locs): staafmagneet-vorm, of blokmagneet-vorm. En dan moet je dus weten hoeveel houdkracht de andere magneten hebben, of gokken dat het goed gaat, op basis van de maat (lxbxh). Want rond gaat niet passen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 september 2020, 23:19:35 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 23 queries.