Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10

Gestart door Hitmaan donderdag 18 juni 2020, 15:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Database voor modeltreinen
Ik had een link naar een pagina gewijzigd achterliggend... maar vergeten hem terug in de macro te duwen. Dom!
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
 @citaat

Ziet er zeker wel goed uit
Veel echter moet je dan nog aanpassen. Op dit moment heb je alleen de locomotieven pagina aangepast.

En een kleine tip:
Bij het aanmaken van een nieuwe _search kun je die Id tabel wijzigen qua naam.
Id nummer er inzetten is eigenlijk onzin en is verwarring.
Maar is mijn mening.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 juni 2020, 11:12:37
Is dat iets wat je zelf erbij kunt plaatsen???
Peter Degeluidsman

Ja dat kan
Bij het tabel AdresProtocol_Search deze er gewoon bijvoegen

Citaat van: Olav op zaterdag 20 juni 2020, 16:59:08
Wat misschien ook wel handig is, Marklin locs hebben ook een nummer onder de loc. Daaruit weet je ook wat de uitvoering is. Dit nummer erbij zetten zou mooi zijn

Is het dan niet zo dat Märklin daarvoor weer een nieuwe model met een nieuwe nummer uitbrengt.
Tevens heb je dan nog het opmerkingen veld om het daar neer te zetten.

Citaat van: Olav op zaterdag 20 juni 2020, 17:02:37
Zelf gebruik ik excel. Ik heb er ook bijstaan:

Merk decoder
Kleur
Lengte (gebruik ik om treinlengte te berekenen samen met de wagens erachter, in combinatie met spoorlengte automatisch indicatie welke sporen niet gebruikt kunnen worden voor de besturings software)

- Merk decoder kan handig zijn, maar er is daarvoor een veld met motor en decoder informatie. Dus een extra veld hoeft niet
- Kleur: Bij het maken van de foto van je modeltrein heb je er al een kleur op staan. Mits jij een zwart/wit camera gebruikt dan tja.....


Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 20 juni 2020, 19:22:41
@citaat

Ziet er zeker wel goed uit
Veel echter moet je dan nog aanpassen. Op dit moment heb je alleen de locomotieven pagina aangepast.

En een kleine tip:
Bij het aanmaken van een nieuwe _search kun je die Id tabel wijzigen qua naam.
Id nummer er inzetten is eigenlijk onzin en is verwarring.
Maar is mijn mening.

Klopt... er moet nog het één ander aangepast worden. Het was al heel lang geleden dat ik nog in access gewerkt had en het viel mij nu terug op, dat dit niet het meest gebruiksvriendelijke programma is qua opmaak. Maar ik ben er terug mee aan de slag gegaan. Stukje voor stukje pas ik zaken aan.

Moest er iemand trouwens leuke foto's hebben, die ik mag gebruiken als achtergrond... laat het mij weten. Ik heb er zelf niet genoeg en "lenen" van het internet mag helaas niet altijd.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Access heeft zijn aardig heden inderdaad. Sommige dingen willen soms niet helemaal lukken maar ik zocht een manier om alles goed bij te houden en programma's op het internet zijn misschien wel veilig maar moet je ook weer voor betalen. En wat als die er mee ophouden of wat al is gebeurd, niet meer worden geupdate. Dan heb je een probleem.
Een nadeel van dit is dat het misschien minder veilig staat bij een crash van je pc, maar je bent zelf verandwoordig voor je back-up
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Database voor modeltreinen
En... Access kan je naar wens aanpassen, wanneer en hoe je het wenst.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Database voor modeltreinen
Leuk om zo met acces weer wat te spelen.
Er zijn nog wel wat extra categorieën te maken:
Revisie datum
Fabrikant grootspoor
Land van inzet, meerkeuze
Lengte in mm (voor de digitale aansturingsprogramma's)
Serie nummer decoder (dat is iets wat ik bij houd voor mijn eigen statistiek)
Plan voor de toekomst (geluid, andere decoder, onderdelen die bijbesteld moeten worden)
connector van de decoder
Met welke sleep wagons deze loc is in te zetten
Onderdeel nummers van lampjes, sleper, banden.
Welke koppeling er op zit, Marklin, Fleischmann, Roco, beugel
Waarde volgens Koll / aanschaf/ accesoires als decoder etc. (voor de verzekering)
Link naar een explo pdf (lokaal opgeslagen pdf van de fabrikant)
Link naar de website van de fabrikant

Groet,
Willem
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
 @citaat
Het is wel leuk om al die dingen er neer te zetten en in te voeren, maar het moet wel overzichtelijk blijven.
En behapbaar.


Mocht je het willen aanpassen dan prima, ik wens je er veel plezier mee.

Database is gebouwd voor het creeeren van een overzicht van je verzameling en als onverwachts er brand uitbreekt en de verzekering heeft iets nodig.
Re: Database voor modeltreinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 20 juni 2020, 19:32:57

Citaat van: Olav op zaterdag 20 juni 2020, 16:59:08
Wat misschien ook wel handig is, Marklin locs hebben ook een nummer onder de loc. Daaruit weet je ook wat de uitvoering is. Dit nummer erbij zetten zou mooi zijn

Is het dan niet zo dat Märklin daarvoor weer een nieuwe model met een nieuwe nummer uitbrengt.
Tevens heb je dan nog het opmerkingen veld om het daar neer te zetten.


De nummers onder de lok zijn uniek voor elke lok afzonderlijk. De letter voor het nummer geeft het soort decoder/aandrijving aan

D=delta
H=hoog vermogen
S=sinus

Andere letters weet ik even niet
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Database voor modeltreinen
We hebben een aantal kleine probleempjes vastgesteld in het formulier op kleur, maatschappij en decoder. Bij mij werkt maatschappij zoals het hoort... maar blijft kleur op alle velden (ook de nieuwe staan). Bij decoder idem. We proberen dit zo snel mogelijk opgelost te krijgen.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
 @citaat
- Welke heb je gepakt. Die in de begin post is van mij. Die van verderop van svvander. Die heeft een aantal afbeeldingen er in vermeld.
Bij mij staan geen afbeeldingen op en geen enkele verwijzing qua reclame.
Mocht het wel zo zijn dan graag even de website waar naar je toe verwijst en waar je dan op drukt. Tevens heb ik even een afbeelding nodig.

- Op moment dat je op volgende drukt en je komt bij een nieuwe pagina voor het aanmaken dan is je vorige opgeslagen.
Mocht je het willen controleren dan kan je op de tabel main_locomotieven drukken.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Database voor modeltreinen
mss is dit over het hoofd gezien : Mss de database ook saven onder eerdere versies zodat anderen met niet de laatste versie ze ook kunnen gebruiken.

Zou vele anderen mss blij maken omdat niet iedereen zich de laatste versie kan veroorloven en dan kunnen wij ook wat aanpassen.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
aan allen:

Er zit een kleine fout in de database in de recente versie van 20-06. In het formulier locomotieven bevind zich een kopje van maatschappij.
Je kan hier normaal gesproken tekst invoeren. Echter is de verwijzing kapot geraakt op de 1 of andere manier.

Oplossing:
Ga naar ontwerpweeergave van je formulier en dan naar het tabblad eigenschappen venster.
Zorg ervoor dat je het stukje maatschappij hebt aangeklikt.
Aan de rechterkant zoek je nu op: Besturingselementbron. In het schuifbalk selecteer je nu maatschappij.
opslaan en het is opgelost.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: bellejt op zondag 21 juni 2020, 11:35:35
mss is dit over het hoofd gezien : Mss de database ook saven onder eerdere versies zodat anderen met niet de laatste versie ze ook kunnen gebruiken.

Zou vele anderen mss blij maken omdat niet iedereen zich de laatste versie kan veroorloven en dan kunnen wij ook wat aanpassen.

Geprobeerd, maar er zitten bepaalde nieuwe dingen in die blijkbaar versies 2000 en 2003 niet ondersteunen. Blijkbaar latere versies wel.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Database voor modeltreinen
oke.Bedankt in ieder geval.Blijf ik bij het vertrouwde trainbase.Daar kan ik wel een excell bestand uithalen en uitprinten.Is dan voldoende en mss als ik die access 2016 volledig werkend ergens kan op de kop tikken zal ik eens wat experimenteren.Vroeger ook een database aangepast voor een modltreinclub ledenbestand.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Database voor modeltreinen
Blijkbaar zijn er wel meerdere zaken die verloren gaan of niet meer werken omwille van een andere Access-versie. Heb het nu ook op een oudere versie getest en daar werken zaken inderdaad, ineens niet meer. Op de versie die ik heb gebruikt, blijft alles wel mooi werken. Ik blijf zoeken naar de oplossingen.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: bellejt op zondag 21 juni 2020, 11:54:39
oke.Bedankt in ieder geval.Blijf ik bij het vertrouwde trainbase.Daar kan ik wel een excell bestand uithalen en uitprinten.Is dan voldoende en mss als ik die access 2016 volledig werkend ergens kan op de kop tikken zal ik eens wat experimenteren.Vroeger ook een database aangepast voor een modltreinclub ledenbestand.

Access tabellen kun je anders ook heel eenvoudig naar Excel exporteren als je wilt.
Juist voor dit soort gegevens over de modelbaan is Access het aangewezen programma.
Maar toegegeven, Excel is wat gebruiksvriendelijker. Voor Access heb je toch wel wat specifieke kennis nodig vandaar wat minder snel toegankelijk. Maar qua data opslag, combineren van gegevens en zoeken (want de "search- tabellen hier zijn eigenlijk helemaal niet nodig) met behulp van queries die je ook op kunt slaan en zelfs de velden daarvan weer in formulieren kunt toepassen dat gaat met Excel weer al een stuk moeilijker. Binnen Access juist een fluitje van een cent, MITS de opzet goed is en de relaties goed gelinkt zijn.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Database voor modeltreinen
ik gebruikte toendertijd access als invoer platform omdat dat grafisch mooi was en eenvoudig.
Re: Database voor modeltreinen
Access is een databaseprogramma, Excel een spreadsheet. Twee totaal verschillende toepassingen, de eerste bij uitstek geschikt voor dit werk, de tweede totaal niet.
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: Hitmaan op zondag 21 juni 2020, 11:44:01
Geprobeerd, maar er zitten bepaalde nieuwe dingen in die blijkbaar versies 2000 en 2003 niet ondersteunen.

Export naar een algemeen formaat (txt, csv, dbf) is altijd mogelijk.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: lokje 23 op zondag 21 juni 2020, 11:50:14
TONY zal ik doen als ik terug ergens naar verwezen word bij afsluiten..

Niet dat ik ergens me wil in mengen wat betreft aanmaak of uitstraling.
Het zou gemakkelijk zijn te zeggen hoe het moet maar er zelf niks van kent.

Maar wat ik mis is voor mensen die een koll gebruiken.
voorbeeld fabriek nummer verwijs je volgens mij naar cataloog nummer ???  dan gebruikt koll voorbeeld lok nummer 34990/01 is het een tweede uitgave dan gaat koll verwijzen naar 34990/02 of /10 zou handig zijn voor als men de twee of meerdere versies hebt
En dan kleur . veronderstel ik heb een big boy deze heeft de kleuren zwart en zilver dat lukt niet zou het niet mogelijk zijn om dan ergens dit te kunnen gebruiken zwart/zilver .

zijn maar voorbeelden he ik ben reeds tevreden met het nu aangeboden.
maar je hebt gevraagd of we voorstellen hebben om et verbeteren dus ik doe maar.

lucien.

Punt 1: Ik kan er een versie nummer bij in zetten. Dan als gewone tekst of als numeriek. Meld het maar even wat dan handig is.

Punt 2: Voor de kleur kan je het aflezen van de foto's. Dus om ruimte te besparen is het even overbodig. Tevens kan je bij de opmerkingen veld nog wat neer zetten.

Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modeltreinen
Ik heb de database ook gedownload.
Heb alles in excel staan en ga kijken wat ik in kan lezen.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: Erik Baas op zondag 21 juni 2020, 13:50:22
Citaat van: Hitmaan op zondag 21 juni 2020, 11:44:01
Geprobeerd, maar er zitten bepaalde nieuwe dingen in die blijkbaar versies 2000 en 2003 niet ondersteunen.

Export naar een algemeen formaat (txt, csv, dbf) is altijd mogelijk.

Alleen single tabellen en gegevens. Complete database niet mogelijk.
https://support.microsoft.com/en-us/office/export-data-to-excel-64e974e6-ae43-4301-a53e-20463655b1a9
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: Hitmaan op zondag 21 juni 2020, 18:41:36
Alleen single tabellen en gegevens. Complete database niet mogelijk.

Nou, prima toch? Importeren werkt toch ook alleen met losse tables.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
iemand nog voorstellen. Of zal ik de laatste versie morgen online zetten. Heb de kleine fout er uitgehaald.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modeltreinen
Tony,

Ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om er naar te kijken.

Henk
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Laatste download is afgelopen. Meer als 50 stuks.

In totaal meer als 100 stuks over al de downloads die ik online had gezet.

Schijnbaar werkt het dus goed.

Wie heeft wat er aan gedaan.
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: Hitmaan op zondag 28 juni 2020, 21:57:10
Laatste download is afgelopen. Meer als 50 stuks.

In totaal meer als 100 stuks over al de downloads die ik online had gezet.

Schijnbaar werkt het dus goed.

Wie heeft wat er aan gedaan.

Ik heb er zeker wat mee gedaan Tony, maar niet met jouw database. Ik ben volop in de weer gegaan met de velden en een formulier locomotieven ontwikkeld op basis van de tabbladen: Algemeen, voor info over het model, inclusief een foto en achter de foto ook de handleidingen van Marklin en Roco voor die betreffende loc.  (alle bestanden hiervoor staan gelinkt op  ONE DRIVE zodat ik er met verschillende pc's en laptop overal mee kan werken) en dus ook op de pc op zolder bij de treinbaan met iTrain.
Decoder en motor info
Grootspoor
Schakelbare functies per loc

Het komt erop neer, dat ALLE info over een loc vanaf 1 plaats te vinden is. Velden worden zoveel mogelijk ingevuld op basis van keuzevelden, zodat uniformiteit van data gewaarborgd is.

Ik moet er nog een aantal locs in zetten, en dan ga ik verder om ook voor de wagons/slepen/overige zaken op min of meer dezelfde voet formulieren te ontwikkelen en ook voor rapporten printen. Dan ook wat meer aandacht voor het e.e.a. wat gebruiksvriendelijker maken.

Als ik wat verder ben met de ontwikkeling zal ik ook mijn database een keer voor iedereen ter beschikking stellen. Iemand met een beetje kennis van Access is hier zo mee aan de slag. Dat is wel iets wat zeker is. Wordt dus t.z.t. nog een keer vervolgd.


Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modeltreinen
Tony,

Citaat van: Hitmaan op zondag 28 juni 2020, 21:57:10
Laatste download is afgelopen. Meer als 50 stuks.

In totaal meer als 100 stuks over al de downloads die ik online had gezet.

Schijnbaar werkt het dus goed.

Wie heeft wat er aan gedaan.

Ik ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om er naar te kijken.
Nu schrijft Adjebelle dat hij formulieren aan het ontwikkelen is om de invoer te vergemakkelijken.
Is dat in jouw database ook het geval?

Henk
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Database voor modeltreinen
 @citaat

Ik ben wel formulieren aan het ontwikkelen, maar voor een compleet nieuwe database die ik heel anders opgezet heb.
Heeft dus niks te maken met de database van Tony.
Ik kom er t.z.t. nog op terug met een eigen draadje.

Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
 @citaat @citaat
Ja er zitten formulieren in om het makkelijker te maken om alles in te voeren.
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Op verzoek nieuwe versie geupload. Staat er weer 7 dagen op.  Zie eerste post voor link.
Er wordt nog overleg gepleegd met de beheerders van dit forum of deze database een definitieve plaats kan krijgen.

Fout verbeterd m.b.t. maatschappij veld. Mensen met de oude versie kunnen deze verbeteren. Zie aantal post hierboven.
Toevoeging gedaan van een Versie veld.

Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Database voor modeltreinen
 :thumbup: :thumbup:
bedankt
Marc
Re: Database voor modeltreinen
Thanks  :thumbup: :thumbup:
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modeltreinen
Gedownload.

Dank je wel.
Re: Database voor modeltreinen
Aliebengalie
gast

Re: Database voor modeltreinen
Ik ben zelf in het bezit van het volgende programma GS Modellbahn-Verwaltung 7D.
Schitterend mooi , maar zeker moeilijk in het gebruik ervan.
Door het toch wel in mijn ogen niet zo'n gebruiks vriendelijke database , waarop ik in ieder geval af en toe een beetje de weg kwijt ben(komt vaker voor) :D :D :D
Programma is mooi als je er veel tijd in wilt steken, daar ben ik dus maar mee gestopt , daar ik liever met de trein rij ipv uren met het programma bezig te zijn.

Ik heb het programma van je vanmorgen gedownload , na al enkele keren het hier te hebben gelezen.
Eenvoudig en duidelijk , ik denk dat ik het hier bij jou hebt gevonden waar ik naar opzoek was.
Ga er zeker de komende dagen mee stoeien.
In 1e blik  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Database voor modeltreinen
Ik heb de nieuwe versie ook gedownload. Komt beter op mijn scherm te staan dan de eerdere versie.

Ik heb in de eerdere versie een paar locs ingevoerd, gewoon om te kijken of het handig is.
Ik heb mijn hele materieelbestand en alle scenery in een excel bestand staan, inclusief foto's.

Alle waardering voor je werk !

groet,
Roel
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
 @citaat

In de aller eerste post staat een link waar je de nieuwe versie kan downloaden.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80271.msg1368937#msg1368937
Re: Database voor modeltreinen
Ik wil dat graag downloaden maar ik heb geen office alleen een gratis soort van office. Lukt het gebruik daar ook mee?
Re: Database voor modeltreinen
Aliebengalie
gast

Re: Database voor modeltreinen
Johnny , gewoon downloaden (is niet groot , dus zo binnen) en dan aanklikken.....word het geopend dan ben je klaar.

Suc6

Mvg: Alex
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
 @citaat @citaat

Lukt het niet dan Microsoft Access 2016 Runtime downloaden.
Kun je de database niet mee bewerken, maar wel uitvoeren en dingen opslaan etc.
Re: Database voor modeltreinen
Ok zal ik proberen dank u
Re: Database voor modeltreinen
 de download op we transfer is gesloten  :-(
Re: Database voor modeltreinen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Database voor modeltreinen
Hier lijkt de link nog steeds te werken.

Jan-Peter
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Link zeker niet verlopen.
Reeds 48 keer gedownload sinds de upload ( gisteren )
Re: Database voor modeltreinen
Ik had zelf ook een Access database gemaakt, maar moet eerlijk zeggen dat deze er beter uitziet en ook ga gebruiken.
Heb nog een paar suggesties voor de velden.
- gekocht bij  , altijd handig om te weten waar je heen moet in geval van garantie.
- LOB , wordt gebruikt bij o.a. TrainController voor automatisch rijden, dan heb je alle data van de lok
- asindeling , gewoon omdat het kan :)

Maar ben nu ook al blij met het de opzet.
Top.

Werner
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Download afgelopen over 8 uur. De nieuwe versie is 69 keer gedownload.

Moet ik nog een keer een versie plaatsen.

En ben zeker nog benieuwd naar enige veranderingen.
Re: Database voor modeltreinen
prima database.

Ik heb zelf alles in Excel staan, maar heb jouw database ook gevuld. Complimenten, hoor.

Ik heb een paar opmerkingen, als het mag.

- als je meerdere locs van hetzelfde type hebt, moet je deze steeds meerdere keren invoeren. Je kunt niet invullen dat je bijvoorbeeld 3 locs hebt.
- als je meerdere wagons van hetzelfde type hebt, kun je wel aangeven dat je er bijvoorbeeld 5 van hebt. Alleen als je naar de rapportage kijkt wordt daar niet vermeld hoeveel wagons je in totaal hebt, maar hoeveel unieke wagons (merknummers) je hebt ingevoerd.
- als je foto's invoert dan moeten ze een bepaalde verhouding h:b hebben, anders komen ze erg vertekend over. Dat verdwijnt wel weer als je ze opent. Welke verhouding h:b gewenst is, is mij niet duidelijk.
- wagonsets kun je beter als aparte wagons invoeren. Dan heb je meer mogelijkheden om elke wagon te beschrijven. Dat is handig als je bijvoorbeeld een Bauzug set hebt.

De overige opties heb ik (nog) niet gebruikt.

groeten,
Roel
Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 07 juli 2020, 13:45:35
- als je meerdere locs van hetzelfde type hebt, moet je deze steeds meerdere keren invoeren. Je kunt niet invullen dat je bijvoorbeeld 3 locs hebt. Aangepast en ingevoerd
- als je meerdere wagons van hetzelfde type hebt, kun je wel aangeven dat je er bijvoorbeeld 5 van hebt. Alleen als je naar de rapportage kijkt wordt daar niet vermeld hoeveel wagons je in totaal hebt, maar hoeveel unieke wagons (merknummers) je hebt ingevoerd. Aangepast en ingevoerd. Wel een klein nadeel. De aantallen worden niet veranderd bovenin. Hij teld alleen de diverse wagons. Zelfde geld voor locomotieven.
- als je foto's invoert dan moeten ze een bepaalde verhouding h:b hebben, anders komen ze erg vertekend over. Dat verdwijnt wel weer als je ze opent. Welke verhouding h:b gewenst is, is mij niet duidelijk. Is bij deze aangepast. Hieronder een beschrijving. Noem het een Bug die er nog in zat.
- wagonsets kun je beter als aparte wagons invoeren. Dan heb je meer mogelijkheden om elke wagon te beschrijven. Dat is handig als je bijvoorbeeld een Bauzug set hebt.
Is eigen keuze. Ook niet aangepast. Foto kan er in en je kan zelf de beschrijving aanpassen.
Roel

Fout gevonden door Roel in database versie 30-06
Wat: Foto bij formulier locomotieven staat er niet duidelijk op
Error/Bug oplossing:
- Ga naar Het formulier locomotieven in ontwerp weergave.
- Klik de Foto aan
- Zorg ervoor dat je bij het kopje Eigenschappenvenster staat. Eventueel moet je nog op Ontwerp klikken
- Pas het afbeeldingsformaatmodus aan naar wens. Advies is hierbij Kader vullen
- Sla het op.




Re: Database voor modeltreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen
Nieuwe versie online gezet en staat er weer 7 dagen op.
Toevoeging gedaan en bug opgelost.  Zie 1e post voor link naar download.