Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10

Gestart door Hitmaan donderdag 18 juni 2020, 15:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Beste Tony, 

dank voor de nieuwe versie. De schuifbalkverticaal is nu zichtbaar in het invoerveld locomotieven en werkt. Echter is alleen het allereerste invulveld zichtbaar (waar je moet kiezen voor Analoog of Digitaal) De andere invulvelden zijn niet zichtbaar. Als je dan kiest voor nieuwe pagina, krijg je een Visual Basic Runtime error (2105) en alsj dan met de knop linksboven terug wilt gaan naar invoeren krijg je de foutmelding dat je nog eerst de fabrikant moet invullen (maar dat veld zie je dus niet).
Dit zover ik het heb controleren speelt alleen bij het invoeren van de locomotieven. Bij alle andere catagorien (wagons, wagonsets, boeken) werkt het allemaal prima.

vriendelijke groet

Rene
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
Bij het omzetten van de pagina is de code verloren. Inmiddels hersteld, morgen plaats ik een nieuwe na de checks.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
Versie aangepast. Codes goed gezet.

https://we.tl/t-o6fCk75Aa1
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
Beste Tony,

werkt nu prima. Hartelijk dank en alvast de beste wensen voor het komende jaar.

Rene
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
Hallo Tony,
Ziet er goed uit hoor!
Ik probeer nu een loc met een 4 cijferig decoderadres in te voeren (DCC2161). Daarbij krijg ik een foutmelding. Decoderadres lijkt begrensd tot 3 cijfers.
Kun jij dat makkelijk aanpassen?
Groeten Jens
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
 @citaat

Is op te lossen door het volgende te doen.

Ga naar de tabel, dus niet formulier.  waar het om gaat. Klik daarin op ontwerpweergave.

Zoek het gegeven op. In dit geval Digitaal Adres en Digitaal adres 2

Klik op Numeriek.

In de onderste kolom staat als het goed is iets van veldlengte. Die staat mogelijk op Byte.
Pas dit aan naar Lange Integer.
Sla het nu op, de complete database.

Nu kun je langere nummers invoeren.

Zo moet het voor jouw voldoende zijn.

DCC kan je al invoeren in het bovenste vak.

Mocht je dat ook nog willen veranderen dan Moet je in plaats van Numeriek Korte tekst aanklikken.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
Hallo Tony,
Hartelijk dank voor de info. Het werkt!

Groeten Jens
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 07-02-2022
Weer op verzoek er bij geplaatst.

Wijziging zoals hierboven verwerkt. Dus kun je zelf ook doen.

Voor de rest geen wijziging aangebracht.

https://we.tl/t-K78V2EaAcI
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 07-02-2022
Dank weer voor de update!
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 07-02-2022
Kan de link naar de database nog een keer geplaatst worden? Die van 7 febr is niet meer te gebruiken.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 20-02-2022
Op verzoek een nieuwe online gezet.

https://we.tl/t-NNPJnXW1Y8

Qua functie's even wat bijgewerkt. Nieuwe geluiden en licht opties.
Kun je zelf ook doen bij je huidige database.

Veel plezier er weer mee voor nieuwe mensen.

Edit

Had even een test doorgevoerd bij locomotieven.
Schenen codes niet meer te werken. Bij deze dus een nieuwe versie.
https://we.tl/t-5ezeav2E8G
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 20-02-2022
Hi Tony,
blijkbaar ben ik te laat om de laatste download binnen te halen, de transfer is verlopen. Kan het alsnog nog eens aangeboden worden?
Dank
Daniel
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Heren,

Ik heb een vraag. De database is al heel veel keren gedownload.
Hoe gebruiken jullie de database. Puur voor de treinen of wagons of volledig.
Laat het even weten.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Ik was ook te laat om de laatste download binnen te halen, de transfer is verlopen. Kan het alsnog nog eens aangeboden worden?
Alvast bedankt
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
 @citaat voor mij ook graag!

Dank, :thumbup:

Rob
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
 @citaat

@citaat @citaat

Ik ben nog wat met bezig. Misschien om het makkelijker te maken voor de download.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
 @citaat
Tony,

Ik kan wel wachten hoor, het is de eerste keer dat ik het programma ga inzien/gebruiken... :idea:

groet,

rob
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Citaat van: Hitmaan op zondag 20 maart 2022, 17:32:15
Heren,

Ik heb een vraag. De database is al heel veel keren gedownload.
Hoe gebruiken jullie de database. Puur voor de treinen of wagons of volledig.
Laat het even weten.

Op dit moment gebruik ik hem nog niet omdat ik eerst een goede oplossing/handleiding wil hebben om excelbestanden in te kunnen lezen.
Ik heb ruim 300 artikelen en om dat handmatig in te gaan voeren......
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 02-03-2022
Ik download 'm alleen informatief uit nieuwsgierigheid. Ik weet hoe 't werkt.... ;)
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
Bij deze de aankondiging dat de database nu online staat via de wiki

Als een zip file.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Modelspoor_Database

Geen verloop datum meer en voor altijd te downloaden.

Ook de mogelijkheid om zelf een database er op te zetten.
Gezien ik ook mee werk aan de wiki, je kan mij daarvoor benaderen.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
ik gebruik een oude versie nu wil ik deze omszetten naar de nieuwe hoe doe ik dat?

Gr Ed
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
Er zijn een aantal methodes.

Echter wat ik heb geprobeerd is het volgende.

Open je oude database. Klik met de rechtermuisknop op een Main_ tabel.
Klik op exporteren.
Selecteer de nieuwe database.
Pas de naam een klein beetje aan.
selecteer alle gegevens en definitie.

Nadat je alles hebt voltooit, ga naar de nieuwe toe. Verander de naam naar het origineel. Dit door eerst het origineel aan te passen en dan de nieuwe aan te passen na het origineel.

Controleer of het juist is.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
Nog iemand opmerkingen over de database of in het gebruik daarvoor.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
@ Hitmaan : Hello, blij dat je even polst. Ik vind de database heel goed opgemaakt.

Heb vroeger ook enkele database gemaakt in die genre maar nu toch al kleine 10 jaar geleden.
Er is wel een en ander blijven hangen dus kleine aanpassingen lukken wel.
Zoals je wel weet is het niet simpel om ingrijpende aanpassingen te doen als je niet zelf de database hebt gemaakt.
Dus daarom mijn goedbedoelde voorstellen, opmerkingen vind ik nogal negatief klinken ;)

- Bij rapport Wagonset klopt de berekening van het veld (rechtsboven) "Aantal Wagons" niet. Ik had bijvoorbeeld 9 Sets ingevoerd met een totaal van 30 wagons
en kreeg als totaal in het veld te zien "Aantal Wagons" : 9 , te zien.

- Bij Rapport Overige : er is geen mogelijkheid om een rapport op te vragen van Modelspoor Items. Zou wel leuk zijn om een overzicht te kunnen hebben hiervoor.
Mocht onderstaande lukken graag idem verzoek. Eventueel vervangen door 1 of 2 rapporten van de Rails. Daar bestaan er nu 3 voor ...

- Bij Modelspoor Items werkt de knop "Laatste Pagina" niet. M.a.w. bij klikken gebeurt er niets  :O

- Bij creatie van nieuw record in Modelspoor Items, een nieuwe Fabrikant toelaten.
Nu wordt het geblokkeerd en moet het in de Tabellen toegevoegd worden. Voor mij geen probleem maar waarschijnlijk weet niet iedere gebruiker hoe dit moet.

- Kan er bij "Invoeren verzameling" nog een knop bijkomen met als onderwerp = FAQ, met volgende velden Vraag | Bron | Link | Antwoord | Bijkomende info en mocht er nog plaats zijn, zou een foto fijn zijn. Als layout mag het deze zijn als Boek/tijdschrift. Ik probeer het daar nu bij te houden.

- Kan bij "Invoeren verzameling" de knop Modelspoor Items wat meer opgesplitst worden ? De layout mogen wat mij betreft hetzelfde blijven.

Ik dacht aan volgende opsplitsing en in het belang van iedereen en wat er bestaat voor het moment.

Modelspoor Items - Tools (Accessoires - Booster - Decoders - Digitale Centrale - Gereedschap - Olie - Overige - Rookvloeistof - Spuitbus - Transformator - Verf)
Modelspoor Items - Scenery (Bestrating - Boom - Containers - Draaischijf - Graffiti - Interieur - Muren Overweg - Overige - Perron - Reclameborden - Rijdraad - Rijdraadmast - Rolbrug - Sein - Tunnels - Verkeersborden - Verlichting - Wegen)
Modelspoor Items - Voertuigen & Vaartuigen (Model Auto - Model Bestelwagen - Model Boot - Model Vrachtwagen - Overige)
Modelspoor Items - Miniaturen (alle soorten figuren)
Modelspoor Items - Gebouwen (Model Gebouw - Model Gebouw water - Model Huis - Model Treingebouw - Overige)


Het zijn dus voorstellen, mocht het niet lukken of te veel zijn om aan te passen , alle begrip, zo lukt het ook maar die opsplitsing stel ik voor omdat Modelspoor Items te groot zou worden door de diversiteit van alle mogelijkheden.
Dan wordt het moeilijk zoeken en/of bladeren door de database.

Ziezo dat was het zo wat. Een ganse boterham maar u vroeg ik draaide  :D
Hopelijk kan je iets met deze bijdrage en een upgrade van deze leuke tool
Graag jouw idee of tegenvoorstellen hierover. Alvast bedankt
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
@ Hitmaan : Hello,

Ik heb nog een "mogelijke aanpassing " ontdekt : in Modelspoor Items werkt de functie "Zoek" (rechsbovenaan) niet optimaal tenzij het niets ander kan, m.a.w. normaal is.

Na invullen van een waarde/criteria en klikken op "Zoek" gebeurt er niets tenzij het Fabrikant nummer zoeken.
Dat lukt wel maar op een ander waarde, woord of criteria niet ... .

Is al van bij het begin zo geweest.
Sorry maar deze was ik bij de vorige post vergeten.

Hopelijk heb ik goed gedaan aan deze post en komt het iedereen ten goede.

Alvast bedankt en enorme appreciatie mocht je met een oplossing komen.
Het zijn geen onoverkomelijke problemen maar het zou makkelijker zijn in het bijwerken van de database.
Daarvoor doen we het é, als het te moeilijk wordt, dat haken gebruikers snel(ler) af.

:)  :thumbup:
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
- Bij rapport Wagonset klopt de berekening van het veld (rechtsboven) "Aantal Wagons" niet. Ik had bijvoorbeeld 9 Sets ingevoerd met een totaal van 30 wagons
en kreeg als totaal in het veld te zien "Aantal Wagons" : 9 , te zien.
----Aangepast: Heb er de code Som van gemaakt ipv aantal. Hij telt nu alle wagons bij elkaar op.

- Bij Rapport Overige : er is geen mogelijkheid om een rapport op te vragen van Modelspoor Items. Zou wel leuk zijn om een overzicht te kunnen hebben hiervoor.
Mocht onderstaande lukken graag idem verzoek. Eventueel vervangen door 1 of 2 rapporten van de Rails. Daar bestaan er nu 3 voor ...
--- Ook aan voldaan. Rapport is er nu. 1 rail rapport verwijderd. Was inderdaad te veel van het goede.

- Bij Modelspoor Items werkt de knop "Laatste Pagina" niet. M.a.w. bij klikken gebeurt er niets   
--- Klopt helemaal. Code ontbrak helemaal. Gemaakt.

- Bij creatie van nieuw record in Modelspoor Items, een nieuwe Fabrikant toelaten.
Nu wordt het geblokkeerd en moet het in de Tabellen toegevoegd worden. Voor mij geen probleem maar waarschijnlijk weet niet iedere gebruiker hoe dit moet.
---- Bovenstaande klopt en ga ik niet aanpassen. Reden. In het hoofd menu bevinden zich document waarin het 1 en ander staat uitgelegd. Handleiding lezen en gewoon uitvoeren.

- Kan er bij "Invoeren verzameling" nog een knop bijkomen met als onderwerp = FAQ, met volgende velden Vraag | Bron | Link | Antwoord | Bijkomende info en mocht er nog plaats zijn, zou een foto fijn zijn. Als layout mag het deze zijn als Boek/tijdschrift. Ik probeer het daar nu bij te houden.
--- Hoe zie je dit voor je. De database opvullen met vragen en antwoorden: Wie werkt dit bij als iets fout is of mensen hebben een nieuwe vraag. Database is geen link met een forum. Een opzich staande applicatie. Voor het bijhouden van zulke info raad ik een kladblok of word applicatie aan.

- Kan bij "Invoeren verzameling" de knop Modelspoor Items wat meer opgesplitst worden ? De layout mogen wat mij betreft hetzelfde blijven.

Ik dacht aan volgende opsplitsing en in het belang van iedereen en wat er bestaat voor het moment.

........

--- Kan Zeker een optie zijn om alles te splitsen, maar dan wordt alles meer gevuld met de modelspoor items. Als specifieke verzamelaar van huisjes en automodellen snap ik mensen wel, maar ik krijg dan het gevoel dat andere opties worden ondergesneeuwd. Helaas kan ik binnen de formulier niet iets in groepen plaatsen zodat het overzichtelijk wordt.

Zoekvenster
--- Heb het even nagekeken en het werkt wel maar inderdaad alleen 2 dingen. Eigennaam en fabrikant nummer.
Voor Items heb ik fabrikant op en type specificatie toegevoegd, maar wellicht wil je het ook anders opzoeken. En geeft het maar aan waar je altijd naar wilt zoeken. Bij locomotieven en wagons moet je het wel makkelijk maken.

Dank voor het nakijken en het meedenken. Als alles weer klopt dan zal ik een nieuwe versie uploaden.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
@Hitmaan : Hello, tof dat je zo snel al reageert  :thumbup:  :-)

Kan me volledig vinden in jouw tegenvoorstellen en aanpassingen.

Om toch nog te antwoorden op de vraag die je stelde en het misschien niet simpel is om de splitsing van Modelspoor Items te realiseren :
Kan je bij het zoekvenster zoveel mogelijk opties laten qua zoeken in de velden?
Ik breng daar toch redelijk wat in (miniaturen, modelauto's, scenery, ...).
Als ik dan iets wil opzoeken zou het tof zijn om op zoveel mogelijk velden te kunnen zoeken.

Ik weet niet hoe alles is opgebowud , dus stel ik voor dat je het bekijkt en er het beste uithaalt.
Ondertussen doe ik verder met de laatste versie.

Ben alleen nog aan het denken hoe ik alles op een deftige manier zal kunnen overzetten.
Ik veronderstel dat ik enkel de data uit de oude database in de tabellen van de nieuwe zal moeten overzetten ...

Hartelijk bedankt voor de update plus snelle reactie en kijk alvast uit naar de nieuwe versie.  :thumbup:  :P

PS : bij het overlezen denk ik nog aan 1 dingetje : is het mogelijk om bij het rapport van Modelspoor Items ook een fotootje te voorzien.
De detailrapporten van de wagons zouden een uitstekend voorbeeld daarvoor kunnen zijn.
Als het eventueel kan met mogelijkheid tot een filter op Type.
Is het niet realiseerbaar ook goed hoor maar is om idem reden als bij de eerste post :
kan het wat overzichtelijk blijven gezien het bij sommige wel uitgebreid kan worden op bepaald moment.
Niet iedereen brengt alles in (op zelfde manier)
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-05-2022. Via WIKI pagina downloaden
Hallo,

Heb er over nagedacht en de modelspoor items krijgen 2 pagina's er bij.
Modelspoor Items Aansturing en Modelspoor Items Voertuigen. Vondt deze 2 wel handiger. Voor de aansturing krijgt met tevens ook de optie dat men poort info kan opgeven zoals bij een m83.

Rapport Items is inmiddels voorzien van een foto en wat meerdere details. En ze waren al op filter type gezet.
RE: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
RE: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
Bij deze de Database bijgewerkt. Verzoek om even te kijken als dit de verbetering is.

Dit is een test versie dus niet je gegevens er in pleuren.

Fouten etc doorgeven.

https://we.tl/t-wfHY8hWb0R
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
Hello, heb de database voor testen opgehaald zoals gevraagd.  8) 

Zal hem nu en de komende dagen testen , beter dat ik het uitgebreid bekijk en zal ASAP feedback geven  :wink:

Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
@Hitmaan

Hoi Hitmaan,

Ik heb even geprobeerd om zoveel mogelijk te testen maar dat wil niet zeggen dat ik alles er uitgehaald heb.

Wat ik nu per knop wel/niet heb vastgesteld :
Invoeren verzameling
Treinset :
een voorbeeld ingebracht maar zie Rapport Locomotieven > Treinstel
Wensenlijst :
toevoegen foto > past zich aan, aan de kader en behoudt niet het eigen formaat => uit elkaar getrokken foto

Rapport Locomotieven
Treinstel :
veronderstel dat dit gelinkt is met Treinset ?
Ik zie in dit rapport in ieder geval niets verschijnen,
ondanks overal voorbeelden in zitten.
Ofwel doe ik iets verkeerd ? Verwachtte van in dit rapport de samengestelde loc plus zijn wagons te zien ... (?)

Rapport Wagons
OK

Rapport Overige
Wagons Set :
indien mogelijk een foto toevoegen, altijd leuk om te zien
Modelspoor Rails en Alle Rails :
zijn 2 x identiek dezelfde rapporten.
Als je erop klikt : de eerste opent en de tweede opent eigenlijk wel en niet : je ziet het rapport maar 1 keer verschijnen
Alle Rails Details : bijna identiek als bovenstaande en geen foto zichtbaar

! Items Aansturing : niet getest gezien ik daar geen kennis (genoeg) van heb momenteel

Ik stel wel vast dat het overzetten van de data geen sinecure is als je de database al gebruikt.
Zijn er veel velden aangepast bij de tabellen Invoeren verzameling ?
Heb je andere tips voor overzetten van de bestaande data uit een vorige versie ?
Ik heb enkel geprobeerd momenteel met copy en paste, wat lukte maar niet allemaal.
Het systeem weigerde bv te kopiëren bij Locs

Misschien bij publicatie toch melden dat de gebruiker eerst via Verkenner Windows de protectie van de macro's dient uit te schakelen.
Dit via rechtsklikken op bestand > Algemeen > Beveiliging : blokkering opheffen aanklikken.
Anders zal de database niet meer werken na 1 ingave.

Voila hopelijk kan je hier al mee verder en misschien kunnen er nog andere forumleden het eens testen (volgens hun noden) ?

Met vriendelijke groeten ;-)
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
Voor sommige antwoorden:
Uitleg:
Een treinstel is een trein die beide kanten op kan gaan en nagenoeg gelijk is zowel als voor en achterzijde. Sprinter, ICE, Hondekop etc. Daardoor kun je deze extra opgeven in een aparte formulier.

Een Treinset is een combinatie van locomotieven en wagons zoals ze door Märklin zijn uitgebracht. Dit alles met een transformator/besturingsunit. Een voorbeeld hiervan is de Märklin 29855 of 2911H of 29256. Zie Wiki. In de treinset kun je wel een optie opgeven van een bestaande loc die je hebt geplaats in het formulier locomotieven. De reden waarom dit is gedaan omdat dit tevens een wens was van gebruikers.
Mogelijkheid 1: Je geeft je locomotief in het formulier locomotieven. In het formulier startset selecteer je de locomotief door in het zoekveld te kiezen. Informatie wordt dan gevuld in het formulier zelf.
Mogelijkheid 2: Je vult gewoon de gegevens in van de locomtief in het formulier Treinset. 
Bij mogelijkheid 1 heb je als voordeel dat de locomotief wordt opgenomen in je volledige lijst met overzicht locomotieven. Bij mogelijkheid 2 dus niet. Vandaar het verschil en de koppelingen.

Er bestaat geen rapport van Treinset. Qua informatie is dit overbodig. Wellicht zal je 1 of 2 treinsets thuis hebben, maar dan houd het meestal wel op. En ik neem aan dat je wel weet welke je hebt.




Wat ik nu per knop wel/niet heb vastgesteld :
Invoeren verzameling
Treinset :
een voorbeeld ingebracht maar zie Rapport Locomotieven > Treinstel

Wensenlijst :
toevoegen foto > past zich aan, aan de kader en behoudt niet het eigen formaat => uit elkaar getrokken foto
--- Opgelost. Functie Kader niet vullen er in gezet.

Rapport Locomotieven
Treinstel :
veronderstel dat dit gelinkt is met Treinset ?
--- Nee
Ik zie in dit rapport in ieder geval niets verschijnen,
ondanks overal voorbeelden in zitten.
Ofwel doe ik iets verkeerd ? Verwachtte van in dit rapport de samengestelde loc plus zijn wagons te zien ... (?)
--- Klopt niet.

Rapport Wagons
OK

Rapport Overige
Wagons Set :
indien mogelijk een foto toevoegen, altijd leuk om te zien
--- Kan een optie zijn bij rapporten inderdaad. Ga ik even onderzoek en kijken wat/of het kan.
Modelspoor Rails en Alle Rails :
zijn 2 x identiek dezelfde rapporten.
Als je erop klikt : de eerste opent en de tweede opent eigenlijk wel en niet : je ziet het rapport maar 1 keer verschijnen
Alle Rails Details : bijna identiek als bovenstaande en geen foto zichtbaar
--- 1 verwijderd. De link stond op een zelfde rapport te verwijzen. Foto toevoegen hoeft niet aangezien iedereen wel weet hoe de rails er uit zien.

! Items Aansturing : niet getest gezien ik daar geen kennis (genoeg) van heb momenteel

Ik stel wel vast dat het overzetten van de data geen sinecure is als je de database al gebruikt.
Zijn er veel velden aangepast bij de tabellen Invoeren verzameling ?
Heb je andere tips voor overzetten van de bestaande data uit een vorige versie ?
Ik heb enkel geprobeerd momenteel met copy en paste, wat lukte maar niet allemaal.
Het systeem weigerde bv te kopiëren bij Locs
--- Kan wellicht kloppen. Bij een oudere database missen wel wat velden. Echter de import functie en de export functie kunnen je wel helpen.
Ik heb het overzetten van de database van excel naar Äccess nooit goed gekregen en ook sommige imports niet. Het is eigenlijk best effort.
Echter als je al bezig bent met het vullen van de database dan zou ik zeggen, blijf bij je versie. Veel verbeteringen zijn er eigenlijk niet. Meer schoonheidsfoutjes en wensen die er bij zijn gekomen.


Misschien bij publicatie toch melden dat de gebruiker eerst via Verkenner Windows de protectie van de macro's dient uit te schakelen.
Dit via rechtsklikken op bestand > Algemeen > Beveiliging : blokkering opheffen aanklikken.
Anders zal de database niet meer werken na 1 ingave.
--- Als het goed is krijg je daarvan bij het openen gelijk boven in een melding te staan. Ik zelf gebruik office 365 maar had begrepen dat dit bij standaard office versie's ook het geval is.
In de wiki een tekst toegevoegd hoe je bepaalde instellingen kan aanpassen.
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
@Hitmaan : Ja ben even in verlof (nu nog) maar check minder mijn mails en andere forums ;-).
Vandaar beetje latere reactie :
Voor mij lijkt alles OK dan.
Zoals je aangeeft : blijven bij de oude versie.
Misschien nog 1 vraag :ik heb wel redelijk wat kennis (gehad) over Access en zelfs toepassingen ermee gemaakt.
Weet dus de + en - van eigen creaties , vandaar volgende vraag:
heb je veel eigen macro's en andere gemaakt via VBA ?
Of enkel met bestaande standaard tabellen, formulieren en rapporten gewerkt?

Zo ja, is mijn vraag : zou ik het formulier en rapport van de voertuigen makkelijk kunnen invoegen bij de oudere database.
Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn : tabel (idem als de jouwe), en dan formulier en rapport in het Hoofdmenu toevoegen.
Zal wel iets meer zijn dan dat maar zoals ik al aangaf, mijn laatste Access creaties zijn van meer dan 10 jaar terug en dan gaat er wel eens iets verloren hé ;-) :-D

Denk wel dat het me zal lukken maar mocht je toch nog aan iets denken dat je zelf hebt gemaakt, graag beetje info.
Alvast bedankt en was leuke samenwerking.  ;)
Hopelijk zijn er nog gebruikers van dit forum tevreden met de nieuwe aanpassingen :-)

Grtz

PS gezien in verlof, enkel een laptop mee (dus niet zoveel mogelijkheden als thuis) en niet te veel tijd of mijn wederhelft zal niet zo blij worden :
waar staat nu de laatste versie op de site aub ?
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
Dank voor je antwoord.
De nieuwe versie staat nog niet online, zal deze week even kijken of ik die kan plaatsen.

Een kopieer actie kan wellicht lukken. Echter moet je wel de tabellen, formulieren kopieren. Rapporten dus ook.
De codes zijn niet ingewikkeld. Bij het kopieren staat denk ik het meeste er wel bij. Anders moet je naar de code overzicht gaan en daar het lijstje kopieren.
Ik heb geen eigen codes gebruikt, standaard samengestelde codes die eigenlijk op het internet te vinden zijn.
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
@Hitmaan

Ondertussen ben ik terug en dacht net even aan onze mailing van de voorbije weken.
Wanneer denk je de definitieve versie te kunnen plaatsen en graag de link.
Als ik de copy acties doe laat ik iets weten.
Eerst ga ik proberen om de (mijn in gebruikt zijnde) database te updaten met jouw creaties als je dat goed vindt.

Alvast bedankt en tot hoors
Fijne dag nog verder
Grtz
Re: Database voor modelspoor - Testen 27-08-2023.
He Hitmaan, weet je al wanneer je de nieuwe versie gaat plaatsen?
Enige wat ik nog handig zou vinden is bij Rapporten de huidige "daadwerkelijke" waarde.

Dus stel je hebt destijds een VIRM gekocht voor 230 EUR. Maar tegenwoordig zijn die 600 EUR.
Als je nu het rapport draait van "Alle Locomotieven Details" dan krijg je bovenin wel een opgeteld veld te zien.
Maar van je aanschaf waarde. De "Koll" waarde, het veld dat ik daarvoor gebruik, is nergens te zien op het rapport.
Ook gebruik ik dit veld als ik bijv. een analoge lok heb voorzien van een MFX Sound decoder. Dan tel ik er 100 EUR bij op.
Die voer ik dan ook in dat Koll veld in.

Is verzekering technisch handig, maar ook voor nabestaanden (dat die weten wat de waarde is).

Andere vraag. Is het ook mogelijk om plaatjes/documenten buiten de database te houden?
Dus dat je die in submappen plaatst, waar de .accdb file staat? Dat je daarna linkt (rechstreeks naar bestanden)?

Anders wordt de database zo groot, als je highres JPG en PDFs toevoegd.
Re: Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10
De database staat online.
Via Wiki te downloaden.

Koll prijs staat bij locs ingevuld.
Qua verzekering denk ik niet dat ze er naar kijken. Ligt er allemaal aan hoe je verzekerd bent.  Heb jij een loc van 600 euro, leuk en aardig, maar je zal even moeten overleggen met je verzekering hoe je dit later uitgekeerd krijgt. Als je inboedel voor 10.000 is verzekerd is dat inclusief sommige spullen in het huis.  Meer krijg je dan ook niet uitbetaald.
Voor nabestaanden snap ik het, maar het is altijd wat de gek er voor betaald. Koll waarde zegt wel wat, maar ja, dat zelfs kan altijd veranderen.

Om plaatjes etc buiten de database te houden is niet mogelijk. Foto's advies om zo klein mogelijk bestand te bewaren. Dus max 200 a 300 kb. PDF is het zelfde, houd het klein.
Irvanview kun je gebruiken voor het verkleinen voor je foto's. Kwaliteit valt dan ook reuze mee.
Re: Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10
Zelf bewaar ik zo veel mogelijk de aankoopbonnen in de ovp van m'n lok's en treinstellen, voor de waarde, dat weten de nabestaanden ook, verder vergelijken met de verschillende veilingsites, om een idee van de huidige  marktwaarde te krijgen.
De database wil ik binnenkort ook gaan gebruiken.
MS Access zal dan ook worden geinstalleerd op m'n bejaarde comp.
Re: Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online Decembter
Voor de nieuwe mensen,

Een nieuwe versie is online.
Slechts aanwijzingen en kleine verbeter punten.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Modelspoor_Database
Re: Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10
@Hitmaan : bedankt voor de notificatie ;-)