Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

kleurverschil nieuwe krokodil 39595

Gestart door johanhe2 zaterdag 25 februari 2023, 11:12:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Sinds enkele dagen de krokodil 39595 in mijn bezit: rijdt uitstekend en mooi gedetailleerd.

Maar:
1. Het middelste deel ("vierkante cabine") is lichtbruin;
2. De rest ("de bekken") is roodbruin.

De verschillen zijn niet extreem maar wel goed zichtbaar.

Mijn vraag: heb ik een bijzonder exemplaar of hoort het zo?

UPDATE: Vanmiddag bij mn dealer geweest, ik wist dat ie daar stond. Wat blijkt: de kleur vh model is sterk afhankelijk van de lichtinval. Hij is wel goed gespoten maar verkeurt hoe je er naar kijkt.
Excuses.
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Je kunt je loc even vergelijken met de foto's hier.
Als het een nieuwe loc is en je stoort je er aan, gewoon terugbrengen.

Groet, Marc
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Ga er maar vanuit dat Märklin geen bijzondere exemplaren in de markt zet zonder daar een meerprijs aan te verbinden. En het hoort ook niet zo. De kleur moet gewoon hetzelfde zijn. Het is dus een productiefout van Märklin.

Nu lopen er op deze wereld nogal wat rare figuren rond en daartussen zitten er ook die productiefouten errug interessant vinden en daar nog geld voor over hebben ook. Maar ja dan moet het wel een éénmalige fout zijn. En daar geloof ik nu ook weer niet in. Ben bang dat die hele batch de verkeerde kleur heeft gekregen. Je kan natuurlijk meteen reclameren of even afwachten of er nog meer klachten van andere kopers naar boven komen. Dat is jouw keus dan.
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
https://www.modeltreinstore.nl/marklin-39595-sbb-historic-elektrolokomotive-ce-6-8-ii-14253-krokodil/ willekeurige foto van het net geplukt(zou je ook moeten doen) en blijkt dat Uw kroko niet de enigste is.

Misschien eens gaan kijken naar zijn levenechte vb is ook interessant of dat in werkelijkheid ook zo is ? https://www.bahnbilder.de/bild/schweiz~e-loks~ce-6-8/1053939/sbb---historic-ce-68-14253.html lijkt toch ook zo enige verschil op te zitten
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Bij het voorbeeld kan het middendeel een schilderbeurd hebben gekregen.
Of andersom.
Normaal is Marklin niet zo scherp, maar wie weet...

Mvg
Marcel
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
TOPIC AANGEPAST, vals alarm
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
laatst op Fb foto's zien passeren en opgemerkt dat het kleurverschil frappant is
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Ik zou deze loc 39595 graag aankopen maar volgende in een FB groep gelezen :

"Het geluid laat te wensen over, het rijgeluid bij aanzetten (motorstart) is goed,
maar als het begint is het rijgeluid gewoon oorverdovend en heel slecht."

Als ik het goed heb begrepen is er dus geen kleurverschil waardoor/waarvoor deze topic werd gestart ...

Kloppen beide ?

Alvast bedankt voor de reacties
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Citaat van: johanhe2 op zaterdag 25 februari 2023, 11:12:58Sinds enkele dagen de krokodil 39595 in mijn bezit: rijdt uitstekend en mooi gedetailleerd

Hallo,

Ik zie dat de laatste tijd steeds meer locomotieven uitgerust worden met een  Geregelde hoogvermogenaandrijving met centraal ingebouwd vliegwiel, zo ook die van uw locomotief. Kunt u nog verschil merken met de reguliere hoogvermogens aandrijvingen  kwa rijeigenschappen zonder centraal ingebouwd vliegwiel. Alvast bedankt voor uw reactie.

Groeten eip.  :D

EDIT Ad: Citaat hersteld.
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
 @citaat Eip,

Ik heb net even je citaat hersteld.
En voor wat betreft de centraal ingebouwde motor, dat doen Märklin al meer dan 20 jaar, en er zijn nauwelijks nog nieuwe modellen met de klassieke 5 polige (koffiemolen) aandrijving.
Er is een wereld van verschil, want de klassieke 5 polige motor maak een hels kabaal vergeleken met de stille aandrijving.
Al denk ik dat de klassieke motor wel veel robuuster is dan de huidig motoren en je kunt de klassieke motor makkelijk uiteen halen voor onderhoud, dat gaat met de nieuwere motoren niet.
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
@citaat

Voor mij het liefst geen modellen meer met de oude 5* koffiemolen.

Niet dat deze slecht was, maar idd zoals je zegt zijn de nieuwe motoren veel stiller zijn, minder onderhoud en vergelijkbaar met andere modeltrein merken. (dc motor)
Nu nog een standaard, zoals de duitsers dat goed kunnen.

Maar ben tot nu toe geen grote problemen tegen gekomen als het gaat om het wisselen van de motoren.
Wel wat werk en speciaal  gereedschap om het een en ander over te zetten omdat de gearbox niet overeen komt tussen ouder en jonger model.

De dc motoren gaan erg lang mee, langer dan de oudere 5* type, stiller, minder onderhoud.
Eigenlijk alleen maar voordelen.
Mits er geen olie bij de motortjes komt. 8o
Want dat is versnelt wachten op problemen of einde oefening.
Dat is ook het belangrijkste waar je op moet letten met het smeren!!!

Mijn favoriet blijft de faulhaber/klokanker.
Maar de dc motoren van de laatste jaren doen het gewoon goed.

Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Hoi forum,

Dacht dat ik hier als nieuwjaarskado een antwoord zou vinden op mijn beide vragen gezien de ontvangen notificatie.

Tenzij ik volledig de bal mis sla ... zie ik nergens een reactie op mijn vragen.

Graag een reactie gezien ik deze loc eventueel zou willen aankopen.

Alvast bedankt en een fijne jaarsovergang gewenst.

Happy newyear to everybody here  :)
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
 @citaat
@railman, ik weet niet bij wie je deze lok wilt kopen maar ik denk dat je bij de verkopende partij (winkel of particulier, dat geef je niet aan in je posting) toch wel zelf kan bekijken of het model een kleurverschil heeft. En wat het geluid betreft: een winkelier zal zeker wel even de loc willen laten proefrijden zodat je zelf kan horen of er problemen zijn met het geluid. En op basis daarvan beslissen of je wel/niet tot aankoop overgaat.
Wat men in een FB-groep schrijft, hoeft zeker niet te gelden voor alle exemplaren van dit model...
Overigens heb ik dit model niet, dus kan hierover geen ervaringen met je delen.
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
@FransW Dat doe ik sowieso bij een aankoop maar mocht je mijn vraag goed hebben gelezen is dit anticiperen op mijn bezoek aan de winkel naar aanleiding wat ik de voorbije dagen heb gelezen.
Lijkt me logisch dat je dan even verder polst ... .

Deze twee mogelijke problemen kan je in de winkel moeilijk op 1 2 3 inschatten.
Staan kijken ivm het kleur ... ?
De lichtinval speelt al een grote rol.

Aan de CS3 sta ik niet persoonlijk om het grondig te testen.
Testen van het volume en hem eens deftig laten rondrijden lijkt me in een winkel geen optie.

Dus kom ik niet verder met jouw raad.
Ik had liever reactie gehad van iemand die wel het model bezit ... .

Waar ik wel een vraag bij heb ivm "niet geldig voor alle exemplaren" : spreek je uit ervaring of op wat baseer je je met deze stelling ?

Alvast bedankt
Nog een fijne nieuwjaarsdag verder :-)
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Ik heb het model op de baan rijden zal vanmiddag hem uitvoerig bekijken voor je of ik kleurverschil zie.

Groet Michel
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Citaat van: railman op zondag 31 december 2023, 21:04:47Tenzij ik volledig de bal mis sla ... zie ik nergens een reactie op mijn vragen.
Hoi Dimi,

Bekijk voor een oordeel eens onderstaande video op YouTube:

Citaat van: railman op vrijdag 29 december 2023, 20:12:19"Het geluid laat te wensen over, het rijgeluid bij aanzetten (motorstart) is goed, maar als het begint is het rijgeluid gewoon oorverdovend en heel slecht."
Märklin staat er om bekend dat het geluid af fabriek voluit staat, dus vaak heel hard.
Maar dit kun je eenvoudig aanpassen, dus dat lijkt me een beetje raar om een model daar op te beoordelen.
Je beoordeeld een willekeurig audio apparaat toch ook niet negatief om het harde geleuid, terwijl er een volumeknop op zit? :D
En de geluiden in Märklin locs tippen nu eenmaal niet aan een ESU of Zimo decoder, maar om nu te zeggen dat het zo slecht is... ;)

Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Veel verstand heeft deze vogel er niet van. Hij zou er goed aan doen om eerst eens de gebruiksaanwijzing te lezen...
Nu heeft hij waarschijnlijk al 2 beschadigde kappen..
Maar ja, wie doet dat nog?

Mvg
Marcel
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: kleurverschil nieuwe krokodil 39595
Ik heb een V36 Doppellok gehad, de luidspreker was relatief groot en zat in de lok zonder motor. Hij stond standaard op maximaal, 100% in MS1, horen en zien verging je, teruggesteld naar 12%. Hij ging nog wel naar 100% als wij met de voormalige "Silberbergstrecke" van de MSG/Den Bosch naar een tentoonstelling gingen.....

Dus "blazen voor je gebeten wordt" is erg dom, in de handleiding staat hoe je hetvolume kunt regelen: https://static.maerklin.de/damcontent/ca/b6/cab6aee11cb4d60cbd9a9585d2be37a91666269091.pdf, pagina 20

Groet, Anne W