Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

De derde Viessmann 5211 wisseldecoder defect...

Gestart door ROMiJo woensdag 29 april 2020, 20:01:20

De derde Viessmann 5211 wisseldecoder defect...
Hallo Allen,
Gisteren kwam mijn LDT DB-4 booster binnen en die heb ik vandaag geïnstalleerd. Dat ging op zich prima (na wat resets van de MS2 om alle locs weer onder controle te krijgen >:-D), maar ik kwam er al snel achter dat een setje van vier wissels niet meer werken. Die vier C-Rail wissels zijn extern aangesloten op een Viessmann 5211 decoder en die blijkt nu defect te zijn; de twee andere decoders die zijn geplaatst functioneren nog goed.

Dit betekent dat van de vijf Viessmann decoders die ik 10 jaar geleden heb aangeschaft voor het aansturen van M-wissels er afgelopen maand drie zijn 'overleden'. Dat is toch wel bijzonder denk ik. En als ik daar een zoekopdracht op los laat, dan is het meest gegeven advies het vervangen van de transistors (BD680). En die kan ik niet vinden op de printplaat (zie afbeelding hieronder).

Graag hoor ik over jullie ervaringen met deze wisseldecoder.

Mvrgr,
Rob.
Re: De derde Viessmann 5211 wisseldecoder defect...

graag een glaasje wijn

dit is de SMD versie van die decoders
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo,

bij kortsluiting op de uitgang gaat bij de niet-SMD versie de eindtrap kapot, dit is de BD680, maar soms ook de diode die erbij in de buurt zit, als deze 2 kapot zijn is er slechts 1 uitgang stuk, en werken alle 7 anderen nog wel,

met vriendelijke groet,

Walter

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Rob,

Controleer de pulstijd in je centrale/systeem eens, de Viessmann 5211 heeft een afschakelopdracht nodig, mijn oudste 5211-en zijn al veel ouder als 10 jaar.

Groet, Anne W
@citaat
Ik zie inderdaad SMD-componenten. Over die SMD-versie van deze decoder is niet zoveel te vinden op het WWW, ook niet over defecten. In mijn geval functioneert overigens geen van de uitgangen meer... En hier kan ik ook niet zo makkelijk aan repareren; SMD is niet mijn 'ding' 8o.

@Anne: wat bedoel je met 'afschakelopdracht'? Kan ik dat instellen in iTrain? Ik zie alleen maar een schakeltijd en lees in diverse topics dat de schakeltijd uiteindelijk toch wordt bepaald door de decoder zelf.

Bedankt voor jullie reacties. In de toekomst ben ik van plan de rest van de baan ook van deze decoders te voorzien met het oude type wisselaandrijvingen en daarom heb ik al een paar vervangers besteld. Dat lijkt tot nu toe -tezamen met een Powermodule- uitstekend te werken.

Mvrgr,
Rob.

Beste Rob,

De pulsduur of schakelduur, ik weet niet hoe het in iTrain heet moet bij toepassing van de Viessmann 5211, en ook bij de oude Märklin decoders, bepaald worden door de centrale, bij hand bediening door je vinger, bij automatisch bedrijf door het programma, de Viessmann doet zelf niets.

Groet, Anne W

Hallo,

als je in een vroeger antiek tijdperk software schreef om een decoder schakelopdracht te sturen, schakelde deze pas af na een volgende opdracht, of afschakelopdracht, alle bekende software programma's hebben deze ingebouwd, en ook de centrales van tegenwoordig hebben een bepaalde schakeltijd, de wissel bleef brommen, als deze niet kwam, schadelijker voor de wissel dan de decoder, gelukkig is dit al lang achterhaald en hebben we er geen omkijken aan,

Ik vrees dat er met jouw wisseldecoders wat anders aan de hand is dan de eindtrap.

met vriendelijke groet,

Walter
Goedenavond,

Ook ik heb deze decoders zitten, belangrijk is dat de schakelduur ( in mijn geval een Ecos 2) op 250MS in de centrale staat ( CS , Ecos, intellibox, etc)

Een mobile station 2 heb ik niet ( alleen  een 1, die kan lang niet zoveel) maar ik kan mij voorstellen dat het ergens in te stellen is?

Succes!

Mvg Stephan

In iTrain kun je het instellen, groet, Anne W
Citaat van: wissels op donderdag 30 april 2020, 18:17:00

Ik vrees dat er met jouw wisseldecoders wat anders aan de hand is dan de eindtrap.

met vriendelijke groet,

Walter

Die dipswitches willen nog wel eens geen contact meer maken na verloop van tijd.
Dus even een paar keer heen en weer zetten wil wel eens helpen om weer te geleiden.
(En dus het adres weer kloppend te maken.)

Hallo,

ook de dipswitches als (blauwe) unit zijn makkelijk te vervangen, en zijn los op de print gestoken,

met vriendelijke groet,

Walter
@citaat ...  @citaat
Dank voor al jullie reacties weer. De schakeltijd in iTrain staat standaard op 250 ms en ik heb het ook geprobeerd met 500 ms. Dat was helaas de oplossing niet. Ook de dipswitches heb ik op een ander adres ingesteld, maar dat gaf ook geen resultaat. Ik moet nog even kijken of ik die dipswitch unit er makkelijk af kan halen en vervangen met een exemplaar van een werkende decoder. Ik verwacht er niet veel van, maar je weet het nooit....

Mvrgr,
Rob.
schakeltijd wordt meestal verlaagd,niet verhoogd;verhogen zal je nog meer problemen bezorgen;

mvg,
Michel
@citaat Helder Michel,
Dat ga ik ook uitproberen (en had ik als jonge onderzoeker natuurlijk al moeten doen) :thumbup:
Gr,
Rob.
Er staat me ook nog iets van een rusttijd tussen twee schakelopdrachten van 50 MS bij.
Mogelijk klopt die niet.
zo simpel is het niet,schakeltijd is een samenspel tussen centrale-decoder-(software);

je kan iTrain op 75ms zetten maar als de schakeltijd in jouw centrale of decoder 100ms zal de schakelpuls 100ms zijn,als je op 1 plaats verandert,moeten de anderen ook aangepast worden;

mvg,
Michel

@citaat

Niet in dit type decoder, groet, Anne W
Heb je al geprobeerd de defecte op het wel werkende adres te zetten???

Ik heb 1 defecte gehad die eerst goed werkte , maar na verloop van tijd niet meer.

Kwam er al snel achter dat er diverse adressen niet meer instelbaar waren door defect in de dipswitches.

Heb er besteld bij alie - kosten bijna niets , heb er ev gelijk nog wat reserve.... :D

Maar werkt weer als nieuw.

Mvg: Alex
Vanaf mijn treinzolder de resultaten ;)

Schakeltijd naar beneden (oa 75 ms) bijgesteld. Geen effect. Overigens werken alle andere wissels ook met 75 ipv 250 ms prima...
Vervolgens de dipswitch onder de loep genomen: diverse adressen ingesteld met één schakelaartje van de rij van 8: geen effect. Vervolgens de dipswitch doorgemeten met een multimeter: alle verbindingen zijn ok. Ik denk dat er toch een component op het PCB defect is geraakt...

Mvrgr,
Rob.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

@citaat
Citaat van: ROMiJo op donderdag 30 april 2020, 14:19:06
SMD is niet mijn 'ding' 8o.
:thumbup:
Viessmann is ook niet mijn 'ding' 8o.

graag een glaasje wijn

ik heb de versie met BD erop en die werken prima.Degene die kapot gaan vervang ik door een nieuwe transistor maar met de ecos heb ik op sommigen een capaciteit en weerstand moeten aanpassen omdat ze niet werkten.Is een gekend fenomeen.Weet niet of de SMD versie daar ook problemen mee heeft.

Beste Jan Willem,

Volgens mij heb ik er al ééntje meer dan 20 jaar onder de baan "hangen", daarna zijn er nog een stuk of 10 bijgekomen, nog nooit heeft er één de geest gegeven, Märklin K-Rails wissels en Viessmann armseinen.

99% van alle decoders staat op een schakelduur van 0,1 seconde

Groet, Anne W
Ik ben wel benieuwd welk nummer er op de smd onderdelen (De 4 dubbele transistors).

De oplossing voor jouw probleem Jan willem, kan wel eens in dit topic staan!
@citaat Wijbe,
Ik moest de loep er even bij pakken ;) maar er staat de volgende codering op: 4813 en BD9K1H.
En dat brengt mij bij deze datasheet: https://alltransistors.com/pdfview.php?doc=ao4813.pdf&dire=_aosemi
Dat symbooltje van Alpha & Omega staat er ook op.

Mvrgr,
Rob.

Beste Rob,

Ik zie op de foto van de 52111 in de bijdrage van Wijbe en dan weer de bijdrage van Freak een gele komponent zitten, dat is een automatische zekering, die zie ik niet op jouw foto's maar wellicht zit en een ander soort automatische zekering op, het is zomaar een gedachte.....

Groet, Anne W

De componenten die nog wel eens defect raken zijn de zener diodes. Er zitten er 2 op dit type.

Groetjes.

Beste Rob,

Ik ben vanmiddag even onder "mijn" tafel gedoken en heb een 52111 bekeken, de opmerking die "Freak" in het andere topic maakte, bracht me op een idee die jij kunt controleren:

controleer of er op de E-klem spanning staat (wat voor spanning heb je daar op staan?), de andere "pool" van deze spanning moet op de bruine klem van de digitale spanning staan, tenzij je de digitale spanning gebruikt

volg de koperbaan die van de E-klem afloopt, ik denk dat je bij een diode uitkomt, controleer of de gemeten spanning op het pootje van die diode staat

meet de spanning op het pootje aan de andere kant, meter moet dan wel op DC staan.

geen spanning, ik denk dat de diode kapot is en de eindtransistoren geen spanning krijgen

wel spanning: welke waarde en negatief of positief?

je kunt ook de koperbaan na de diode volgen, dan kom je uit bij een poot van een eindtransistor, daar kun je ook meten.

Het heeft geen zin om eindtransistoren te vervangen als er geen voedingsspanning is.

Groet, Anne W

@citaat
Anne,
Ik heb het net even stroomloos gemeten: tussen de E ingang naar de 4 gele uitgangen meet ik zo'n 800 ohm (éénrichtingsverkeer; andersom meten is een open verbinding). Dat is volgens mij over die diode heen en de component met dat metalen (koel?)plaatje er op. Op dat plaatje staat 'X150', maar ik heb geen idee wat het is. Op de printplaat zie ik twee pinnen... Dat klopt ook wel want als ik de R & G verbindingen van de wissel direct om en om met massa verbind schakelt de wissel wel (dus de voorziening via E is in orde).

Mvrgr,
Rob.

@citaat :thumbup:

Als Sprinter nu nog even verteld hoe je de conditie van die zenerdiodes kunt testen, dan kun je dat ook controleren.

Groet, Anne W
Dat is niet zo simpel! Een zenerdiode gedraagt zich in doorlaatrichting net als een gewone diode, maar in sperrichting gaat deze bij een bepaalde hogere spanning weer geleiden. Dat laatste is met een universeel- of weerstandsmeter niet te meten, omdat de meetspanning te laag is.
Wat wel kan: als je in beide richtingen "oneindig" of nul ohm meet is de zener stuk. Voor ons als hobbyisten is dat meestal genoeg om te weten.

Volgens mij bepalen de zenerdiodes de spanning van de elektronica op de print, als je die spanning weet, dan weet je ook of de zenerdiodes hun werk doen, Sprinter weet dat vast wel, bij de Edits wisseldecoder is het ca. 8 volt. (http://members.upc.nl/edits/wissel.html)

Groet, Anne W

Ja en nee: als je geen spanning meet over een zenerdiode wil dat nog niet zeggen dat die stuk is, het kan ook een andere oorzaak hebben.

@citaat

Natuurlijk, maar als je geen, of een sterk afwijkende, spanning meet op de elektronica, dan weet je in ieder geval dar er daar wat fout zit.

Groet, Anne W
Elektronica die langzaam stuk gaat? Eerste wat ik verdenk en nog makkelijk te vervangen is zijn de elco's.
Afgelopen weekend kwam de vervangende Viessmann 5211 binnen. Het Kopstation is nu weer helemaal 'inzetbaar' :)

Hieronder de drie defecte wisseldecoders; ik doe/kan er verder niets mee. Mocht iemand belangstelling hebben om deze te repareren voor een bijpassende vergoeding dan hoor ik dat graag via PB.

Allen bedankt voor het meedenken :thumbup:

Mvrgr,
Rob.