Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

nieuw baanplan

Gestart door Tekno dinsdag 31 maart 2020, 20:21:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
nieuw baanplan
Ik ben bezig met het ontwerp van mijn baan (K-sporen van Marklin)
Hierbij het parcours dat ik in gedachte heb met enige toelichting.



Heb enkele lussen voorzien zodanig dat de locs op alle sporen in beide richtingen kunnen rijden.
Bovenaan links is er een schaduwstation (het eigenlijke station is rechts onder getekend, met de verwijzingen sch. 1 en sch. 2).
De 2 bovenste lijnen van het parcours situeren zich op niveau 1, dus boven het schaduwstation.

Ik heb het voor stoomlocs, diesels en de eerste elektrische locs (zonder een bovenleiding te gaan plaatsen). Beetje nostalgie dus.
Zou de locs graag digitaal aansturen, wissels e.d. manueel bedienen.
Bedoeling is om een drietal locs te laten rijden, zonder in conflict te komen. Af en toe een of meerdere wissels verzetten zodat de locs een ander parcours kunnen rijden.
In het schaduwstation wachten 2 andere locs op hun beurt.
Zou graag nog ergens een tweede schaduwstation willen inplanten, al was het maar voor één loc. Ik zie echter geen mogelijkheid meer. Het is ook niet de bedoeling om de ganse plaat vol te leggen met rails.
Onderaan links kan ik nog een rangeerstation inrichten
De maximale breedte van de tafel bedraagt 3,7 m, de maximale diepte kan ik uitbreiden tot een 2,7 m.
Links en rechts van het parcours is er een muur.
De bediening van het circuit zou rechts onder gebeuren.
Aan de achterzijde (bovenzijde plan) blijf ik op een 0,6 m afstand van een andere muur. Deze zijde is dus bereikbaar, mits onder de tafel te kruipen (is doenbaar omdat de tafel op circa 0,95 m wordt geplaatst).

Heb me gebaseerd op het programma van Scarm. Op enkele plaatsen klikken de sporen net niet in mekaar. Ik hoop dat dit geen probleem vormt en dat dit euvel zich oplost door de andere sporen iets te verplaatsen.

Ik ben enigszins nieuw in de materie. Er zullen dus de nodige aanpassingen dienen te gebeuren.
Graag jullie opmerkingen

Re: nieuw baanplan
Basroc-1961
gast

Re: nieuw baanplan
Even een snelle reactie:
- hellingshoeken?
- alles rijdt altijd in dezelfde richting. Geen keerlussen
- plaats draaischijf geschat 50 cm. Voldoende?
- schaduwstation gaat niet passen onder bovenste spoor. Tenzij u met uw trein met de lift naar beneden gaat.
- gaten in het ontwerp zijn ook op te lossen met stukken 2205. Misschien dit ook meer gebruiken om vloeiender lijnen te krijgen.

Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuw baanplan
Als je de URL van het plaatje tussen
[img][/img]
plaatst, krijg je het plaatje te zien:

Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
Na enig zoeken is het me gelukt.
Bedankt voor de tip.
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
De aanloop bedraagt minimaal 2,3 m. Denk dat dit voldoende is.
Er zijn 2 keerlussen aanwezig. De locs kunnen in beide richtingen, over nagenoeg alle sporen.
Ik heb nog enkele flex-rails. Deze zal ik zeker moeten gebruiken.
De opstelling van de draaischijf zal moeten blijken bij opstelling. In nuiterste nood kan ik deze nog verplaatsen
Re: nieuw baanplan
Basroc-1961
gast

Re: nieuw baanplan
Als u uitgaat van de maximaal geadviseerde hellingshoek van 3%, dan betekent dit dus 3cm per meter. Met 2,3 m komt u dan uit op 6,9 cm.
Uit de NEM-norm 102 staat een hoogte van 59 mm, gemeten vanaf bovenkant rail. De c-rail is 10,1 mm. Dan is niet meegerekend de dikte van de overspanning.

Keerlussen: over het hoofd gezien :O
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuw baanplan
Op zich lijkt het het een realiseerbaar plan. Met het gebruik van K-rail zijn de stijgingen en dalingen binnen de marges om juist voldoende doorrijhoogte te hebben.
De termen parcours en circuit zijn wel op hun plaats, denk ik. Want hoewel treinen kunnen keren via de twee lussen, wordt er mijn inziens nog geen realistisch treinverkeer gerealiseerd. Als je een schaduwstation aanlegt met keermogelijkheid, is het ook wel het mooist als een trein oostwaarts vertrekt en ook vanuit die richting terugkeert, na een stop buiten het zicht. En dat geldt dan ook voor de westkant van het station.
Kan dat niet, dan wordt het vooral een kwestie van 'veel rijmogelijkheden': nu eens een rondje linksom, dan eens rechtsom.
Prima als je daarop uit bent. Dan zou ik zeggen: lekker gaan bouwen!
Zo niet, dan nog even bezinnen wat het belangrijkst is. Bijvoorbeeld: Waar komen de treinen vandaan met welke lading en waar moeten ze heen? Wat wil je uitbeelden? En hoe ziet dat er in het echt uit?

Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: nieuw baanplan
Ik vind het een beetje vlees noch vis hoor.  :?
Op zo'n oppervlak kun je een veel realistischere baan neerzetten, met schaduwstations en een groot station.
Er zijn zoveel voorbeelden.
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
Peter,
U oppert daar een verleidelijk idee : oostwaarts een schaduwstation in- en uitrijden, eventueel nog eens westwaarts.
Ik heb gepoogd om een keerlus te plaatsen in het bestaande concept (schaduwstation) , doch dit is niet mogelijk.
Ik zou dus 'ondergronds' moeten voor een uitgebreider schaduwstation.
Is er een interessante link ivm de bouw van schaduwstations ? Ik heb dan toch een 20 cm nodig tussen niveau schaduwstation en het normale rijniveau. Dit betekent een enorm lange op- en afrit.
Re: nieuw baanplan
Basroc-1961
gast

Re: nieuw baanplan
@citaat

Mogelijk, dat u een oplossing kunt vinden met een helix. Zie bijvoorbeeld (kuch kuch) mijn baanplan 'Adlers land'.
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuw baanplan
Inderdaad zou een tweede keerlus op een ander niveau moeten komen te liggen. Het alternatief is het ontwerpen van een eindstation. Daaruit vertrekken de treinen maar in één richting, namelijk die waar ze vandaan kwamen!
Dat is op het beschikbare oppervlag prima te realiseren.
Ik heb trouwens een vergelijkbare ruimte ter beschikking en daarin een 'rondom' baan gemaakt waar ik gebukt onderdoor kan om vervolgens in het midden te kunnen staan. Het is allemaal krapjes; de hoogte tussen schaduwstation en het zichtbare maaiveld is 15 cm. Dat is net genoeg. Een deel van de tafel is in principe opklapbaar- wordt met alle scenery erop steeds minder gemakkelijk, maar het kan voor echte calamiteiten en onderhoudswerkzaamheden.
Overigens heb ik geen keermogelijkheid; in het schaduwstation moet ik loc laten omlopen of moet in de trein voorzien van een andere loc met de schoorsteen voor. Logistiek niet zo makkelijk, maar het idee is om alles klaar te zetten voor een bepaalde sessie en dan het verkeer (deels automatisch) afwikkelen zoals dat ik in gedachten heb. Daarna staat alles vermoedelijk verkeerd voor een nieuwe sessie, maar dan moet er weer wat gefiddled worden om het goed te krijgen. Een nadeel van keerlussen is dat de hele trein gekeerd wordt en dat gebeurt in echt ook niet. Ook komt de trein altijd met dezelfde loc terug en ook dat is niet steeds het geval.
Waarmee ik maar zeggen wil: alles is een compromis! het gaat erom watje prioriteiten zijn.

Succes met plannen en verder nadenken,

Peter


Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
Basroc,
Bedankt voor de info.
U mag uw inbreng ivm dit thema best promoten omwille van zeer duidelijk.
Ik heb nog maar diametraal kunnen doornemen, doch een helix heeft dus een diameter van 1 m (incl. de uitsprongen voor het aanbrengen van de draadstange
Welk plaatmateriaal is het best geschikt ? Multiplex of ander materiaal ? Dikte van 8 mm ?
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuw baanplan
Voordat je je helemaal suf staart op helixen en keerlussen: eerst maar eens een simpel idee uitwerken. Een helix neemt relatief veel ruimte in en je kunt met een paar simpele stijg- en daalsporen ook heel wat bereiken.
Bijgaande schetsjes zijn min of meer uit de losse pols gemaakt (en een beetje gaan lijken op Engental van Tjoekedoris, maar dat was niet per se de bedoeling!). Ik wilde vooral laten zien het mogelijk is een station aan een enkelsporige (hoofd-)lijn te maken met  realistisch verkeer.
Er is best ruime voor een of twee schaduwstations maar dat is een kwestie van puzzelen. Ook het zichtbare station kun je uitbreiden. Het locomotievendepot kan naar de linkerpoot wellicht. Zie maar of je er wat mee kunt!


Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan
Basroc-1961
gast

Re: nieuw baanplan
@citaat @citaat

Bedankt voor de bewierokingen.  :D

Het is verstandig een helix zodanig te construeren, dat er een acceptabele hellingshoek ontstaat. In de helices, die in mijn baan zitten is de maximale hellingshoek op dit moment 3%, maar ik ben nog aan het sleutelen om er nog een paar tiende af te halen.

Wat plaatmateriaal betreft ben ik vrij uitgesproken: Voor mijn baan gaat het 12 mm berken multiplex worden bij een overspanning van 600 mm.
MDF zou ik afraden, vanwege de gebruikte lijm. Deze laat het kankerverwekkende formaldehyde los als gas.
Spaanplaat en underlayment zijn voor mij ook geen optie, vanwege de losse structuur en toch grove vezel.
Populier wordt ook veel gebruikt. Het is licht en gemakkelijk te bewerken, maar wel iets minder vormvast dan berken.
Berken is wat duurder, maar persoonlijk heb ik dat er wel voor over.
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
Naar aanleiding van de diverse opmerkingen, heb ik het plan grondig aangepast :



Ik heb minder sporen maar meer bochten voorzien.
De diagonaal (van links boven naar rechts onder) is rechtlijnig getekend doch zal met flexirails worden uitgewerkt om iets meer elegantie te verkrijgen.
De gele sporen bovenaan bevinden zich in een tunnel. Er komt nog een (geel) spoor bij, evenwijdig aan het bovenste, waardoor er 2 wachtsporen zijn (als klein schaduwstation).
Re: nieuw baanplan
Basroc-1961
gast

Re: nieuw baanplan
Ook dit plan heeft zijn punten:
- een kruisend spoor over een stationsgebied beperkt alle bebouwing voor dat stationsgebied
- hellingshoeken zijn fors

Ik denk, dat u eerst eens moet gaan nadenken, wat u nu eigenlijk voor een baan wil. Achter dit ontwerp zie ik niet echt een bepaalde gedachte.
Overdenk het volgende:
- alleen rijden
- rijden en scenery
- welke verhoudingen van bovenste twee
- bereikbaarheid van alles op de baan
- automatiseren, geheel of gedeeltelijk

Kortom, wat wilt u nu zelf met uw baan. Moet het morgen klaar zijn of kent het geen voleinding? Blijft u wonen of zit er binnen afzienbare tijd een verhuizing aan te komen? Enz.
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan
Citaat van: Tekno op dinsdag 31 maart 2020, 20:21:54
(...)
De maximale breedte van de tafel bedraagt 3,7 m, de maximale diepte kan ik uitbreiden tot een 2,7 m.
Links en rechts van het parcours is er een muur. De bediening van het circuit zou rechts onder gebeuren.
Aan de achterzijde (bovenzijde plan) blijf ik op een 0,6 m afstand van een andere muur. Deze zijde is dus bereikbaar, mits onder de tafel te kruipen (is doenbaar omdat de tafel op circa 0,95 m wordt geplaatst).

Ik kijk al een tijdje naar dit draadje. Het gaat om een prachtige ruimte (vergelijken met mij), met rechte muren (geen schuin dak) en daarom de mogelijkheid om een tafel op +95 cm hoogte te leggen zonder ruimte te verliezen door stijging of daling). Spiraal (helix) of helling, beide is in principe mogelijk in deze ruimte, maar de vraag is altijd wat wil je ermee, en hoeveel wil je daarvoor inleveren?

Ik heb zelf een halve spiraal (2 halve cirkels boven elkaar), stijgend met de zelfde hellingshoek (draadstangen), de onderste is 4-sporig, de bovenste 3-sporig, vanwege het schuine dak.
Er is geen derde halve cirkel, want daar ligt het station. De halve helix is het compromis tussen helling en spiraal.
Ik lever daarvoor maximaal in: 6 mm populierentriplex (dus vaker ondersteund dan bij 12 mm plaatdikte), max 2 mm functionele bovenleiding, 3 mm kurk onder de k-rail (op de krapste plek). Het hoogteverschil tussen de niveaus is minimaal. Dat gaat ten koste van de bereikbaarheid tussen de niveaus in (in geval van ontsporing), maar levert wel een geringe hellingshoek (2,3% stijgend). Dus wat men hier ook schrijft: het kan wel, mits ... (je genoegen neemt met zaken die sommigen onaanvaardbaar vinden).

Functionele bovenleiding (dat is een keus) betekent dat de pantograaf niet op 59 mm zit boven bovenkant spoorstaaf. Dat zal eerder 73 mm zijn, want de panto moet weer kunnen opveren zodra er ruimte is. Maar de ruimte die nodig is voor de bovenleiding en de bevestiging daarvan, die kun je wel inperken (tot 0,05 mm als je zelfklevend kopertape neemt, het zaagwerk moet dan wel wat secuurder zijn).

Daar daarmee komen we terug bij wat Basroc-1961 aangeeft: wat voor baan wilt u eigenlijk?
Enkelspoor, dubbelspoor, landschap (dorp) of havengebied (industriegebied, voorstad), wel of geen schaduwstation, wel of niet meerdere niveaus.

Het eerste plan waarmee u komt, lijkt vlees noch vis, maar dat komt omdat een baan pas smoelt als je 'm 3D ingevuld ziet, als je weet om wat voor scenery het draait. Het lijkt op zo'n baanplan uit een oude Märklin verkoopcatalogus waar alle verdere invulling aan de verbeelding werd over gelaten. Als je hier op het forum rond kijkt, kom je zat banen tegen die er eigenlijk net zo uit zien. Dus het "vlees noch vis"-gevoel zit niet in het plan als zodanig, maar in wat er nog aan ontbreekt (verbeelding, scenery, beschrijving).
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
Citaat van: Basroc-1961 op zaterdag 11 april 2020, 12:11:30
Ik denk, dat u eerst eens moet gaan nadenken, wat u nu eigenlijk voor een baan wil. Achter dit ontwerp zie ik niet echt een bepaalde gedachte.

Ik zie gewoon een speelbaan, houten plaat met daarop het spoor.
De hoogte gaat hij in doormiddel van bruggen.
Niks mis mee,als hij daar van houd.
Re: nieuw baanplan
Basroc-1961
gast

Re: nieuw baanplan
@citaat

Als dat zo is, dan heb ik niets toe te voegen.
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
Ik heb het plan aangepast (derde keer, goede keer ?)
Ik voorzie drie niveaus. Het schaduwstation komt op het laagste niveau (de 'kelder' - zie gele lijnen op het plan).
Er is plaats voor 4 wachtende locs en er is een keerlus voorzien.
De locs rijden binnen en buiten via onderaan rechts.
Er is nog een tweede in- en uitgang voorzien (kruiswissel onderaan links), doch het is nagenoeg onmogelijk om een verbindingsspoor te plaatsen naar het gelijkvloers (de rode lijnen).



Het station is centraal gelegen op het gelijkvloers (tweede niveau - rode lijnen). Aan de rechterzijde is er het spoor naar het schaduwstation, het andere spoor leidt (in een tunnel) naar de andere zijde van het station.
Aan de linkerzijde zijn er 2 sporen die de locs via een lange aanloop naar het paradespoor sturen (derde niveau - blauwe lijnen).
Ik heb nog voldoende plaats voor een rangeerstation + draaischijf (vermoedelijk aan de rechterzijde).



De blauwe lijnen vormen dus het paradespoor. Links en bovenaan zijn er lange trajecten waar de treinen in een berglandschap kunnen rijden. Aan de rechterzijde en onderaan links rijden ze in een tunnel. Aan de rechterzijde is er nog een klein schaduwstation. Onderaan rechts is er het het bedieningspaneel zodat locs en wagons van hieruit op het spoor kunnen gezet of afgenomen worden.

Ik hoop op deze wijze een combinatie te verkrijgen van een station met afwisselend verkeer (eventueel een rangeerstation in uitbreiding) en in de achtergrond doorgaand verkeer op een paradebaan.
De stationsbaan en de paradebaan staan in verbinding.
Bewerk bericht
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuw baanplan
Of het goed is, is helemaal aan jezelf, aan wat je wilt bereiken. Ik lees dat je nu meer ideeën hebt over hoe het treinverkeer ongeveer kan verlopen.
Ik snap alleen het roodbruine 'ovaal' niet zo goed, net als de lus met het viaduct. Treinen raken min of meer gevangen in het ovaal en je kunt alleen van richting en tracé veranderen in het station. Dat is een optie, maar dan zou je ook overloopwissels aan het begin van het station kunnen leggen met het spoor dat naar het viaduct gaat. Nu ligt dat nogal los bij het station.
Verder kun je in het gele schaduwstation alle sporen rechtstreeks laten aftakken van het toegangsspoor en niet een aparte  keerlus gebruiken. Het schaduwstation fungeert dan zelf als een keerlus, maakt er deel vanuit.
Tot slot vrees ik dat de bereikbaarheid een probleem wordt, tenzij er aan de achterkant bij kunt of via mangaten in het midden.

Doe ermee wat je wilt!

Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuw baanplan
Peter,
Het wringt inderdaad rond de rode ovaal. Vanuit het station worden de locs naar het ovaal gestuurd en vervolgens de buitenbaan. Ik zou kunnen overloopwissels (= kruiswissel ?) gebruiken, doch dan moet ik een langere aanloop voorzien om naar de achterliggende buitenbaan te geraken (links boven). Ik moet immers 9 cm klimmen.
Ik zoek nog een mogelijk alternatief. probleem : ik zou graag een boogbrug in het circuit hebben.

In verband met het rechtstreeks aftakken van het toegangsspoor tot het schaduwstation. Ik moet 9 cm dalen (startend vanaf de overgang rood-geel). Voor een maximale helling van 3° kom ik uit aan de  kruiswissel.  Rechts van deze wissel liggen alle sporen vlak en 9 cm onder het bovenliggende niveau (o.a. station).

De toegankelijkheid achteraan zou geen probleem mogen zijn. Ik voorzie een ruimte van 60 cm van de achterrand tov de muur. Ik moet wel onder de tafel kruipen om tot daar te geraken.
Re: nieuw baanplan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: nieuw baanplan
Tekno, Een overloop wissel is geen kruiswissel! Een overloopwissel zijn altijd twee wissels in twee parallelle sporen teneinde van het eene spoor op het andere te kunnen geraken.

Aan de linkerzijde van je station heb je toch een brug gepland? Dat kan best een boogbrug zijn. Ook kun je ergens op je baan een waterloop (rivier) maken waar een brug overheen gaat, of een weg of een ravijn. Gebruik je fantasie.