Ik ga hier het baantje eens laten zien waar ik het daarnet over had in het voorstelhoekje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77215.0Dit wordt mijn eerste modelbaan sinds 10-tallen jaren baanloos geweest te zijn.
't Is nog maar een eerst schets, vooral om te zien of ik mijn wensen kan waar maken op het plaatsje dat ik voor een modelbaan voorzie in onze nieuw woning.
Wat moet het voor stellen?
Alles behalve een realistische situatie, niet tijdperk of regio georiënteerd: een (volledig vlakke) paradebaan waar treinen over en weer kunnen op rijden, een enkelsporige klimmende baan naar een kopstation om volledige treinen te kunnen op stellen en een locdepot dat wat grootte betreft niet overeenkomt met de grootte van het station maar waar ik veel van mijn stomers kan opstellen. Als het maar leuk is om naar te kijken.
Omdat ik de treinen absoluut geen rondjes wil laten rijden heb ik gekozen voor een kopstation en een soort van dogbone in de paradebaan. Omdat de paradebaan volledig vlak is en ik de plaats niet heb om 2 keerlussen aan te leggen op het zelfde niveau heb ik een oplossing bedacht waar opstelsporen en lussen gemeenschappelijk zijn, niet heel conventioneel maar wel efficiënt (denk ik toch). De software voor de treinbesturing zal er wel voor zorgen dat alle treinen keren vooraleer ze terug de paradebaan op rijden. En ook de treinen die van het kopstation komen kunnen daar keren om terug rijden.
Helemaal achteraan komt een treinenlift, ik heb veel teveel treinen voor het aantal opstelsporen dat ik kan voorzien en wil niet voortdurend treinen wisselen tussen baan en vitrinekast, er moeten er zoveel mogelijk op de baan kunnen blijven, als het niet lukt ze horizontaal te stapelen dan maar verticaal tegen de muur in de lift.
Het baantje zal rondlopend kamer vullend zijn wat het voordeel heeft dat je altijd tegen de binnenkanten van de bochten aan kijkt waarbij de wagons altijd mooi blijven aansluiten en het bijkomend voordeel heeft dat de baan vrij smal kan blijven.
Zo zou het zichtbare gedeelte er kunnen uit zien:
En dit is het schaduwstation met 2 geïntegreerde keerlussen en achteraan de treinenlift:
En dit is alles op elkaar, de treinenlift zit achteraan achter de achtergrondplaat, het schaduwstation onder het kopstation:
Dit is nog maar de eerste aanzet, 't enige dat al zeker is dat het nog veel zal veranderen.