Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Het baantje van Toin

Gestart door ant70 zaterdag 16 november 2019, 00:35:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het baantje van Toin
Ik ga hier het baantje eens laten zien waar ik het daarnet over had in het voorstelhoekje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77215.0
Dit wordt mijn eerste modelbaan sinds 10-tallen jaren baanloos geweest te zijn.
't Is nog maar een eerst schets, vooral om te zien of ik mijn wensen kan waar maken op het plaatsje dat ik voor een modelbaan voorzie in onze nieuw woning.
Wat moet het voor stellen?
Alles behalve een realistische situatie, niet tijdperk of regio georiënteerd: een (volledig vlakke) paradebaan waar treinen over en weer kunnen op rijden, een enkelsporige klimmende baan naar een kopstation om volledige treinen te kunnen op stellen en een locdepot dat wat grootte betreft niet overeenkomt met de grootte van het station maar waar ik veel van mijn stomers kan opstellen. Als het maar leuk is om naar te kijken.

Omdat ik de treinen absoluut geen rondjes wil laten rijden heb ik gekozen voor een kopstation en een soort van dogbone in de paradebaan. Omdat de paradebaan volledig vlak is en ik de plaats niet heb om 2 keerlussen aan te leggen op het zelfde niveau heb ik een oplossing bedacht waar opstelsporen en lussen gemeenschappelijk zijn, niet heel conventioneel maar wel efficiënt (denk ik toch). De software voor de treinbesturing zal er wel voor zorgen dat alle treinen keren vooraleer ze terug de paradebaan op rijden. En ook de treinen die van het kopstation komen kunnen daar keren om terug rijden.
Helemaal achteraan komt een treinenlift, ik heb veel teveel treinen voor het aantal opstelsporen dat ik kan voorzien en wil niet voortdurend treinen wisselen tussen baan en vitrinekast, er moeten er zoveel mogelijk op de baan kunnen blijven, als het niet lukt ze horizontaal te stapelen dan maar verticaal tegen de muur in de lift.

Het baantje zal rondlopend kamer vullend zijn wat het voordeel heeft dat je altijd tegen de binnenkanten van de bochten aan kijkt waarbij de wagons altijd mooi blijven aansluiten en het bijkomend voordeel heeft dat de baan vrij smal kan blijven.

Zo zou het zichtbare gedeelte er kunnen uit zien:


En dit is het schaduwstation met 2 geïntegreerde keerlussen en achteraan de treinenlift:


En dit is alles op elkaar, de treinenlift zit achteraan achter de achtergrondplaat, het schaduwstation onder het kopstation:


Dit is nog maar de eerste aanzet, 't enige dat al zeker is dat het nog veel zal veranderen.


     
Re: Het baantje van Toin
Aliebengalie
gast

Re: Het baantje van Toin
Toin , dit zijn nog is plannen .

Een kleine ruimte tot je beschikking , en dan gelijk zo beginnen..... :thumbup:

We zijn erg benieuwd naar je vorderingen en veranderingen straks.

Wens je veel suc6 en plezier met je baan.

Mvg: Alex
Re: Het baantje van Toin
Ik zou een C variant maken, met de jaren wordt het niet makkelijker onder de baan door te moeten kruipen cq werken. Voor dat laatste heb ik zelf besloten segmenten te bouwen die makkelijk op zn kant gezet kunnen worden. Op de grond liggen en boven je hoofd werken is daarmee verleden tijd.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Het baantje van Toin
...En ook de treinen die van het kopstation komen kunnen daar keren om terug rijden...
En dat gaat dus helaas niet met dit ontwerp. Er is sowieso eigenlijk geen sprake van echte keerlussen, want je kan nergens een trein daadwerkelijk laten keren om vervolgens over hetzelfde spoor terug te rijden.
Even wat aanpassen in het middendeel van het schaduwstation dus; bijvoorbeeld spoor 3 en 4 koppelen of combineren.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Het baantje van Toin
Hi Toin,

Dat zijn mooie plannen ben wel erg benieuwd hoe je die lift gaat maken.

groet
Harald
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Hanzi op zaterdag 16 november 2019, 08:41:38
...En ook de treinen die van het kopstation komen kunnen daar keren om terug rijden...
En dat gaat dus helaas niet met dit ontwerp. Er is sowieso eigenlijk geen sprake van echte keerlussen, want je kan nergens een trein daadwerkelijk laten keren om vervolgens over hetzelfde spoor terug te rijden.
Even wat aanpassen in het middendeel van het schaduwstation dus; bijvoorbeeld spoor 3 en 4 koppelen of combineren.

Oei, al meteen gezakt op mijn ingangsproef.
Alhoewel, ik zal eens verduidelijken.
Ik weet dat dit een treinforum is en geen taalforum, maar ik bedoel met 'kunnen daar keren' dat er in het opstelstation ook een mogelijkheid zal voorzien worden om te keren voor de enkelsporige baan.
Ik heb dat nog niet ingetekend, wel bedacht want anders kom je niet tot zo een geneste oplossing, want ik ben nog helemaal niet tevreden met het schaduwstation.
De oplossing waar ik aan gedacht had is zeker niet spoor 3 en 4 koppelen want dan verkorten die teveel en kan er nog nauweliks wat opgesteld worden.
Ik had gedacht van het zo te doen, gebruik makend van een 3-weg wissel als Y-wissel, want ik ga alles doen met C-rails en zit vast aan wat er voor handen is:

Ik denk dat dit een betere oplossing is dan spoor 3 koppelen met spoor 4.
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Haradigi op zaterdag 16 november 2019, 11:12:41
ben wel erg benieuwd hoe je die lift gaat maken.
Ik ben van plan gebruik te maken van een liftsysteem dat gebruikt wordt om een TV in een kast te laten zakken, gecombineerd met hetzelfde mechaniek als een draaischijf, een palletje dat per verdiep in een gaatje valt en daarbij de motoraandrijving onderbreekt. Dat is simpel en kan aangestuurd worden met software voor een gewone draaischijf.
Maar eerst moeten we nog een huis zetten, het duurt dus nog even. Tijd genoeg om over na te denken, tijd tekort om uit te proberen jammer genoeg.
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Maarten op zaterdag 16 november 2019, 07:52:26
Ik zou een C variant maken, met de jaren wordt het niet makkelijker onder de baan door te moeten kruipen cq werken. Voor dat laatste heb ik zelf besloten segmenten te bouwen die makkelijk op zn kant gezet kunnen worden. Op de grond liggen en boven je hoofd werken is daarmee verleden tijd.
De baan zal hoog genoeg geplaatst worden om er makkelijk onderdoor te kunnen.
Onder die baan komt later nog een C vormige baan want ik heb ook nog veel antiek materiaal dat niet op de h0 baan past.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Het baantje van Toin
Hi Toin,

Hier op het forum zijn enkele (ik geloof twee) die een lift gebouwd hebben.
Voorbeeld: klik

groet
Harald
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het baantje van Toin
Misschien begrijp ik het niet goed, maar waarvoor dienen de cirkels nu precies? Anders gezegd, welke rijmogelijkheden zou je missen als ze weg zouden zijn?

Als ze weg mogen, kun je de vrijgekomen ruimte mooi gebruiken om langere opstelsporen neer te leggen.
Re: Het baantje van Toin
Hoe zou je op de paradebaan volgens het dogbone principe kunnen rijden zonder de cirkels?
En hoe zou je treinen die van het kopstation komen kunnen keren?
Ik weet het, 't is een niet conventionele oplossing die je waarschijnlijk nog nergens zult gezien hebben maar 't is de enige mogelijkheid om langs weerskanten van de paradebaan de treinen te keren op 1 niveau, anders rijden ze gewoon rondjes, nu rijden ze heen en weer. Ik hou van heel compacte oplossingen want zie veel te veel compleet overbodige klimspiralen om zaken boven elkaar te leggen die net zo goed in 1 vlak kunnen. 't Vraagt wel wat denkwerk om te verzinnen en blijkbaar ook om te begrijpen :-)
Maar jij bedoelt waarschijnlijk waarom het volledig gesloten cirkels zijn.
Zoals jij het zou doen moeten alle treinen altijd door het schaduwstation, als je de cirkels compleet maakt is het mogelijk nog voor het schaduwstation terug te keren naar het paradespoor.
En als je de ruimte binnen de cirkels gebruikt voor opstelsporen (die ik niet nodig heb want er komt een grote treinenlift) dan boet je heel veel in aan bereikbaarheid.
Maar zoals al gezegd, ik ben met mijn eigen oplossing ook niet zo heel gelukkig, dat moet nog anders.
Deze eerste schets dient ten andere maar om te bepalen wat de minimum ruimte is die ik moet voorzien om een modelbaan te kunnen bouwen waar alles in zit wat ik wil hebben. In de ontwerpfase van ons nieuwe huis is nog heel veel mogelijk maar ik wil niet lukraak een ruimte voorzien om achteraf te ontdekken dat ze te groot of te klein is. Te groot is even erg als te klein, want te groot wil zeggen dat je moet inboeten op andere ruimtes in huis.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het baantje van Toin
Voor de duidelijkheid heb ik een paar nummers bij de sporen gezet.

Een trein die van spoor 1 komt en naar spoor 2 wil, gaat via het schaduwstation, dan door de keerlus rechts, bijna helemaal rond, en tenslotte nog een klein stukje schaduwstation om bij spoor 2 uit te komen.

Van spoor 1 naar spoor 4 kan een trein kiezen uit de vele sporen van het schaduwstation.
Van spoor 1 terug naar spoor 1 gaat niet, maar dat was mét cirkels ook al onmogelijk.
Van spoor 1 naar spoor 3 gaat ook niet, maar ook dat was mét cirkels onmogelijk.

Van spoor 2 naar spoor 3 of 4 spreekt voor zich.
Van spoor 2 terug naar spoor 2 gaat via het extra spoor dat je zelf net hebt gemaakt en de keerlus rechts.
Van spoor 2 naar spoor 1 gaat via de keerlus rechts, maar nu zonder dat extra spoor te gebruiken.

Van spoor 3 kun je naar de sporen 2 en 4 (via de linker keerlus), maar niet naar spoor 1 en ook niet terug naar spoor 3, maar dat kon mét cirkels ook niet.
Van spoor 4 kun je overal naar toe.

Zie ik iets over het hoofd?
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 16 november 2019, 13:38:55
Zie ik iets over het hoofd?
Ja, zoals ik ondertussen probeerde uit te leggen: dogbone rijden zonder het schaduwstation te moeten passeren. Bijvoorbeeld met een gasttrein en zonder het schaduwstation te moeten vrij maken.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Akkoord, dat is niet perse nodig, maar als de cirkels al meer dan 3/4 rond zijn kun je ze daarvoor net zo goed helemaal rond maken.
Zonder treinenlift zou ik ook gaan voor de opstelsporen die dan kunnen, maar ik denk die niet nodig te hebben.
Maar 't zal hoe dan ook nog jaren duren voor er beslist wordt wat het wordt, wellicht iets helemaal anders. Maar binnen dezelfde ruimte want dan zullen de muren er staan.
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Haradigi op zaterdag 16 november 2019, 11:32:35
Voorbeeld: klik
Ik zal het eenvoudiger proberen doen. Als ik zie hoe simpel een draaischijf in elkaar zit en hoe goed dat alle vele jaren werkt en een treinenlift eigenlijk niks anders is, wel op en neer ipv ronddraaien, dan denk ik dat de meesten het veel te ver gaan zoeken met hun treinenliften. Maar ik kan ongelijk hebben en 't zal misschien flink tegen vallen, maar wie niet waagt blijft maagd.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: ant70 op zaterdag 16 november 2019, 13:48:37
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 16 november 2019, 13:38:55
Zie ik iets over het hoofd?
Ja, zoals ik ondertussen probeerde uit te leggen: dogbone rijden zonder het schaduwstation te moeten passeren. Bijvoorbeeld met een gasttrein en zonder het schaduwstation te moeten vrij maken.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ah, je wilt de paradebaan kunnen gebruiken zónder het schaduwstation te passeren. Dat was het dus wat ik over het hoofd had gezien.
Re: Het baantje van Toin
't Zal ook wel aan mijn gebrekkige uitleg liggen, 't is niet makkelijk in 't kort duidelijk te maken wat je overpeinzingen al allemaal zijn geweest.
Maar nogmaals, dit zijn voor mij, nu toch voor het moment, details.
Ik wilde bij het ontwerp van het huis zien wat de minimum ruimte is om iets te kunnen bouwen naar mijn zin en ik denk dat het op deze oppervlakte doenbaar is. Een stukje paradebaan, een kopstation en een locdepot, meer moet dat niet zijn.
Groter zou misschien leuker zijn, maar na 10-tallen jaren niks te hebben gehad zal ik het hiermee wel wel de rest van dagen vol houden. 't Is echt iets voor de oude dag. En misschien geraakt het dan ook wel ooit af wat ook niet evident zal zijn, ik ben niet echt een modelbouwer, 'k zoek dus iets met niet te veel werk aan, eenvoudig maar toch leuk, vandaar ook dat ik C-rails ga gebruiken, om vrij snel met mijn treinen te kunnen rijden. 
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Het baantje van Toin
Ik vind het een super ontwerp. Inderdaad niet iets waar je zelf aan denkt. Mooi bedacht hoor.  :thumbup:
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Het baantje van Toin
De opmerking van Hans (Hanzi) snap ik niet helemaal. Het was even puzzelen, maar je kunt wel degelijk terugkeren met de loc 'naar voren'   naar het kopstation. Uitgaande van rechts rijdend verkeer, kun je via de cirkel linksonder via de opstelsporen naar de cirkel rechts en dan bovenover terug rijden naar het kopstation.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Het baantje van Toin
Mijn opmerking ging over het eerste ontwerp in de beginpost van dit topic. Als het je daar lukt vind ik dat heel knap >:-D.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het baantje van Toin
 @citaat
Mij lukt het alleen als ik de trein even oppak...

Alle gekheid op een stokje: pas na deze wijziging is het omkeren mogelijk.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Het baantje van Toin
Ah, Ik zie nu dat Toin niet alleen de uitleg heeft toegevoegd, maar ook het plan heeft aangepast. Ik heb alleen naar dat plan gekeken en zie nu dat dit duidelijk anders is dan het plan in de openingswoord.
Je hebt dus gelijk Hans, in het eerste plan is keren niet mogelijk.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Haradigi op zaterdag 16 november 2019, 11:32:35
Hi Toin,

Hier op het forum zijn enkele (ik geloof twee) die een lift gebouwd hebben.
Voorbeeld: klik

groet
Harald
Harald, jij weet toch alles he... :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Hanzi op zondag 17 november 2019, 16:00:42
Mijn opmerking ging over het eerste ontwerp in de beginpost van dit topic. Als het je daar lukt vind ik dat heel knap >:-D.
Waarom blijf je daar op hameren?
Ik heb toch uitgelegd dat met treinen kunnen daar keren ik gewoon bedoel dat ik dat bekeken heb en dat mogelijk zal zijn, ik zeg toch nergens dat ik dat in detail getekend heb?
Ik heb deze tekening enkel gemaakt, en dat beschrijf ik toch ook, ook om te zien wat de minimum afmetingen zijn die ik moet voorzien voor een baantje naar mijn zin. Wat dat railverbindingetje onderaan in het schaduwstation daarmee te maken heeft blijft mij een raadsel. Ik zeg ten andere ook dat ik nog lang niet tevreden ben met het schaduwstation, waarom dan nu al zorgen of er verbinding min of meer die er in een handomdraai kan gelegd worden, zie 2de tekening?
Er zitten ten andere veel zwaardere ontwerpfouten in die dan weer niemand ziet en ik ondertussen al opgelost heb.
Straks laat ik eens zien waar het over gaat. 
Re: Het baantje van Toin
Wat er wel grondig mis was bij het eerste ontwerp en waar ik wel begon te vrezen of de afmetingen niet te krap waren was de lengte van de treinenlift.
Het kopstation zal gedimensioneerd zijn voor lange stoomlocs met 5 D-trein rijtuigen en de lift bood maar plaats voor locs met 4 rijtuigen.
Door het verplaatsen van de wissels achteraan is dat nu opgelost en perfect mogelijk binnen de voorziene afmetingen.
De oude treinenlift staat nog geel ingekleurd:


En wat er ook al helemaal niet klopte voor een baan die zo hoog mogelijk zal opgesteld worden was dat de paradebaan volledig ingesloten was, je zag ze bijna van nergens. En dat was dan ook geen paradebaan, eerder een schaduwbaan.
Door de industriesporen weg te laten ligt de paradebaan nu wel mooi in het zicht (het eerste stuk gezien vanaf de binnenzijde van de baan, het andere stuk gezien vanuit de deuropening).
Re: Het baantje van Toin
En waar ik niet gelukkig mee was in het schaduwstation waren de 3-wegwissels en te weinig opstelruimte. Daarom was de keerlus (nog) niet getekend.
Ook zonder de cirkels weg te laten is er veel ruimte te vinden voor lange kopsporen, onder het locdepot. Dit lijkt mij dan ook een meer geschikte plaats om lange treinstellen op te stellen:

Ik ben er nu vrij gerust in dat ik geen plaatsgebrek zal hebben in de voorlopig voorziene ruimte.
En voor de details heb ik nog wel een paar jaar de tijd, dat komt nog wel.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Het baantje van Toin
Waarom blijf je daar op hameren?
als je goed leest dan begrijp je (misschien) dat dit een uitleg was was op de vraag in de voorgaande post van GertJan.

Straks laat ik eens zien waar het over gaat.
:thumbup: :D
Re: Het baantje van Toin
Ik laat nog eens zien wat ik bedoel met schaduwbaan ipv paradebaan.
Zo was het in het eerste ontwerp; waar is die paradebaan?


En dit lijkt me toch wat beter:


Er valt met C-rails toch wel iets leuks te maken op een vrij beperkte oppervlakte: minimum R4 en enkel slanke wissels in de zichtbare gedeelten, minimum R2 en korte wissels in de verborgen gedeelten en door een kopstation te gebruiken slechts 1 helling aan een laag stijgingspercentage. Ik ben er best tevreden mee.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Het baantje van Toin
Misschien komt het door het 3D-beeld dat ik het niet zie.....maar op de eerste ontwerptekening zie ik wel een paradebaan, met daarvoor een stukje industriespoor dat aftakt vanuit het kopstation. Dit stukje industriespoor is in een later ontwerp gesneuveld (om ruimte te winnen)? , waarbij het ontwerp aan die zijde smaller is geworden, of misschien de middenruimte groter?
Op de 3D (eerste/bovenste plaatje laatste bericht) zie ik het industriespoor nog wel, maar is de paradebaan verdwenen of geïntegreerd in het industriespoor (maar dan enkelsporig).
Het onderste plaatje lijkt op het origineel, maar dan zonder de doodlopende industriesporen. Toin, je hebt hier zeker over nagedacht. Waarom niet en/en, of is het inderdaad de ruimte cq de breedte van het ontwerp op deze plaats.
Het lijkt mij, dat je ten opzichte van de huidige woonruimte behoorlijk moet inleveren. De baan komt dus langs alle muren en is nergens vanaf de buitenkant bereikbaar?

gr. Gertjan
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: ant70 op maandag 18 november 2019, 20:06:42enkel slanke wissels in de zichtbare gedeelten

Ik zie dat je een aantal parallelsporen héél dicht bij elkaar wilt leggen. Betekent dat dat je van plan bent om die slanke wissels te bewerken?
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Gertjan H op maandag 18 november 2019, 23:45:30
Misschien komt het door het 3D-beeld dat ik het niet zie.....
Dat is inderdaad wat ik wil aantonen, hoe leuk het er van bovenaf ook uit ziet, een paradebaan in een verzonken bedding, in de realiteit zal er van de paradebaan niks meer te zien zijn op die manier, toch niet als de baan hoog opgesteld wordt zoals het de bedoeling is. Het 3-D plaatje is echt gegenereerd van het eerste ontwerp, dat zie je aan de brug die over de paradebaan gaat, van de paradebaan is niks meer te zien. Die ligt te diep.
Nogmaals een 3D en daar zie je wat ik bedoel, de paradebaan ligt te diep, je kunt alleen van bovenaf de treinen zien en dat is ten eerste niet mooi en dat zal zelfs niet kunnen omdat de baan te hoog zal liggen.

Dat is nu juist het leuke aan een 3D tekenpakket, je kunt dat op voorhand al allemaal te weten komen.
En dat moest dus beter, vandaar dat de industriesporen zijn weggehaald zodat er (van opzij) vrij zicht is op de paradebaan. Dat de baan daardoor smaller wordt was niet de bedoeling maar is er gewoon het gevolg van.

De kamer waar de modelbaan moet komen zal inderdaad 3 blinde muren (met de buren) hebben waar de baan tegenaan zal gebouwd worden. Het is een ruimte waar anders niet veel mee zou kunnen gedaan worden, tenzij misschien gebruiken als berging. Dan toch liever om er een modelbaantje in te bouwen.
Zo zal het gelijkvloers er (ongeveer) uit zien:

De deuropening zit op de tekening van de modelbaan(kamer) onderaan in het midden.
Langs de kant van de kasten van de vuile en propere werkplaats zal in de kasten een verdiep voorbehouden worden om treinen op te stellen, dat wordt een lang schaduwstation van 6m lengte en 60cm breedte.
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 19 november 2019, 08:29:53
Citaat van: ant70 op maandag 18 november 2019, 20:06:42enkel slanke wissels in de zichtbare gedeelten
Betekent dat dat je van plan bent om die slanke wissels te bewerken?
Uiteraard, net zoals er veel rails op de gepaste lengte zullen gezaagd worden. Ik ga me niet blauw betalen aan allerhande passtukjes waarmee je dan toch nog niet kunt bereiken wat je precies wil. Enkel de beschikbare boogstralen zal ik respecteren, daar is genoeg keuze in voor wat ik wil. Ik zie rails zoals andere bouwmaterialen, je koopt dat in standaard maten en verwerkt ze op de maat die je nodig hebt. Ik zie dat bij velen het op maat zagen ophoudt bij het hout voor de tafel en dat men aan plastieken railtjes niet of nauwelijks durft te raken. Ik vind dat een beetje vreemd. Stel je voor dat je een heel huis moet bouwen of zelfs maar de tafel voor de modelbaan gebruikmakend van standaard maten van bouwmaterialen, welk gedrocht zou er dan uit de bus komen? Waarom dan de rails ook niet op maat maken, je geraakt er zoveel verder mee.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Het baantje van Toin
Dag Toin,
De laatste 3D-plaatjes verklaren alles! Dat zie je idd niet op een 'vlakke' tekening.
Was het nog een optie om de voorste industrie(?) sporen ook nog (verder) te verlagen, waardoor je zowel de paradebaan kunt zien als ook de functionaliteit van die doorlopende sporen houdt?

Ik snap nav de tekening van het huis, dat de bereikbaarheid van binnenuit goed moet zijn, omdat benadering vanuit de buitenkant eigenlijk niet mogelijk is.
Er zitten totaal geen ramen in de ruimte. Op zich kan het materiaal dan ook niet door Uv-licht worden aangetast, maar is dat niet heel somber?

gr. Gertjan
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 19 november 2019, 13:09:30
maar is dat niet heel somber?
Ja, vast wel, maar ik ben nu ook weer niet van plan daar ganser dagen door te brengen, daarvoor heb ik teveel andere bezigheden. Zo ben ik de afgelopen 30 jaar ook doorgekomen zonder baan en zonder mij 1 moment te vervelen, ik zal dus meer in de propere of vuile werkplaats met zicht op de patio zitten dan bij de modelbaan denk ik.
En het is eigenlijk niet anders dan in een kelder, daar staan ook heel wat modelbanen.
En moest de nood te hoog worden, dan kan ik nog altijd licht binnen trekken via het dak, daar zal een terras boven liggen waar ik liever geen dakkoepel in heb, maar helemaal achteraan een rechtstaande lichtstraat zoals bij een fabrieksdak zou ik wel zien zitten.

Re: Het baantje van Toin
Dit zou het complete plaatje moeten zijn met de opstelsporen in de kasten:

Ondertussen is beslist de gootsteen in de vuile werkplaats te voorzien, die staat dan centraal tussen modeltreinkamer en propere werkplaats. Vandaar dat de opstelsporen ter hoogte van de vuile werkplaats maar over een breedte van 30cm liggen ipv 60cm, boven de gootsteen zijn de hangkasten maar half zo diep als de kolomkasten er naast.
De baan komt op 1m40 hoogte, precies op de bodem van de hangkasten boven de gootsteen.

Op het einde moet er mogelijkheid om te keren, dat zal ik oplossen met een opklapbaar deel dat in de kasten zit als er niet gereden wordt:


En zo zijn de opstelsporen gekoppeld aan de baan:


Dat komt allemaal goed uit, volledig volgens mijn zin.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Het baantje van Toin
Heb nog even naar de aanpassingen in het ontwerp gekeken. Het valt mij op dat na de laatste wijziging het onderste doodlopende spoor aan de rechterkant nu niet meer via het kopstation bereikbaar is, maar alleen via de raaischijf. Was dat de bedoeling en zo ja, waar dient dit derde spoor voor en kunnen daar evt ook korte wagons komen. Of is deze alleen voor loc's
Re: Het baantje van Toin
Dag Gertjan,

Ik heb eigenlijk niet echt een baanplan gemaakt met de bedoeling dat letterlijk uit te voeren, ik heb proberen bepalen wat de minimum ruimte is om een baantje te kunnen bouwen volgens mijn wensen: C-rails, enkel slanke wissels zichtbaar, minimum R4 zichtbaar, voorkeur voor groter, zelfs waar het kan R11, rondomrond, treinenlift, interessante rijmogelijkheden, kopstation met opstelplaats voor treinen met lange stoomloc en 5 d-treinrijtuigen, groot schaduwstation buiten de baan, compact schaduwstation onder de baan, heel veel opstelruimte voor mijn loc verzameling, alles makkelijk bereikbaar,... en dan ben ik tot dit gekomen. Volgens sommigen een mooi ontwerp, voor mij niet meer dan een kladblaadje om te zien op welke oppervlakte mijn wensen realiseerbaar zijn.
Ik schat dat er miljarden mogelijkheden zijn om binnen de nu gekozen ruimte een leuk ontwerp te maken, als dit broddelwerk kan kan er vast iets (veel) interessanter.  Ik heb al op een paar kemels gewezen omdat er wat respons was op mijn verzinsel en er al wat aan verbeterd, maar ik ben er eerlijk gezegd alles behalve tevreden mee.
Waar ik wel heel  tevreden mee ben is dat ik nu 100% gerust ben dat ik mij binnen de mijzelf toegekende ruimte volledig zal kunnen uitleven ;-)
Wat het precies wordt, daar heb ik nog idee van, maar dat blijkt wel binnen een paar jaar. Eerst het huis bouwen waar de modelbaan ooit moet komen.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Het baantje van Toin
Hi Toin,

Weet je dan al hoe groot je treinen-kamer wordt ?

groet
Harald
Re: Het baantje van Toin
Ja, zo groot als getekend, ik dacht dat dat toch wel duidelijk was. Wat het wordt ligt niet vast, hoe groot het wordt wel.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het baantje van Toin
Dat ziet er toch een vrij ruime baan uit hoor.Interessant.
Blijf het volgen.
Grtz
Wim
Re: Het baantje van Toin
Ja, het ziet er ruimer uit dan het is, dat komt door de ruime bochten want het kamertje is niet meer dan 3x3.
Re: Het baantje van Toin
Wat me bij het ontwerpje tot nu toe niet lekker zit is dat de paradebaan nog altijd te weinig zichtbaar is vanuit het midden. Wel vanuit de deuropening buiten de kamer, maar het is toch de bedoeling de baan vanuit het midden te bekijken en dan is de paradebaan van opzij nog altijd maar half zichtbaar, ze zit grotendeels weg achter het BW.
'k Heb eens wat geschoven met het BW en het kan eigenlijk best wat meer in de hoek, zelfs met heel veel aansluitingen op de draaischijf (er staan er nu veel te veel getekend, 't is enkel om te zien wat waar mogelijk is).
Dan blijft natuurlijk nog het spoor dat naar het station gaat dat eveneens het zicht va de paradebaan niet mag wegnemen en dat ik toch met een brug over de paradebaan wil laten lopen.
Met een lange brug die tegelijk over een uitloper van een meertje gaat zou er wel vrij zicht op dat deel van de paradebaan kunnen zijn.
Van bovenaf oogt het minder goed dan het eerste ontwerp maar in 3D van opzij en voorzien van een beetje decoratie voor de foto zie je de winst.




Tevreden ben ik er nog niet mee, maar er is nog heel veel tijd, vroeg of laat valt het wel in de juiste plooi.

En moest iemand opmerken dat er weinig of geen goederensporen voorzien zijn, dat klopt, ik ben dan ook niet van plan veel met goederentreintjes te spelen, rangeren in het kopstation met reizigerswagons en locs zal al meer dan voldoende zijn, veel zal er met goederenwagens niet gebeuren. Ze zullen hooguit gebruikt worden om een typische goederenloc eens een geloofwaardig ritje te laten doen, het rangeren ermee zal zeker geen doel op zich zijn.
Re: Het baantje van Toin
Hoi Toin,

Dat gaat zeker goed komen.

Vraagje: in hoeverre is het realistisch/ handig om de stoomloc om de wagons te laten rijden, vervolgens naar rechts beneden, dan achteruit richting draaischijf, keren, en hetzelfde traject terug?

Tevens: zoals de stomer met de wagons nu staat: kun je er dan nog achterlangs? Uiteraard iets voor later, maar het viel me op.

Als laatste: met een kleiner stoomdepot komt de paradebaan wellicht beter uit?

Het zijn maar wat ideeën. Succes met de puzzel!

Groeten,
William
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Het baantje van Toin
Wat ik altijd zo waardeer aan uw baanontwerpen is dat ze zou afwijken van standaard, dat er goed over is nagedacht en dat telkens blijkt dat er zoveel (meer) mogelijk is op een beperkte ruimte.
Dank daarvoor (en ook om dit wederom hier te willen delen). Ik volg deze topics altijd met veel belangstelling en hoop er zelf dan ook inspiratie uit op te pikken.
Hoewel ik niet een standaard ontwerper ben (eigenlijk ontwerp ik alleen een station (mv) waar ik alle mogelijkheden probeer goed te overdenken en vervolgens verbind ik die stations gewoon met elkaar en probeer dan ook nog ergens een schaduwstation in de plannen), kom ik bij het verbinden toch steeds weer op de standaard recht toe- recht aan verbindingen.
Ik kom hier bij mijn eigen ontwerpfase nog wel op terug, maar probeer hier wat alternatieven te vinden.

Blijf het voor u een grote stap vinden, om terug te gaan naar een relatief klein oppervlak, want eerdere plannen gingen toch uit van veel meer ruimte in het huidige huis? Maar plannen maken, verwerpen etc is ook voor mij zeker 50% van de hobby. Ik ben er al jaren mee bezig (en ben intussen 2x verhuisd), zonder een rail te leggen.
Maar als mijn huidige plan in mijn ogen redelijk op orde is (en de ruimte verder is afgebouwd ten behoeve van de treinenhobby) ga ik wel werkelijk iets bouwen.

Blijf nog even verbeteren!

Groet, Gertjan

Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 21 november 2019, 12:12:43
Vraagje: in hoeverre is het realistisch/ handig om de stoomloc om de wagons te laten rijden, vervolgens naar rechts beneden, dan achteruit richting draaischijf, keren, en hetzelfde traject terug?
't Uitgangspunt, zie intro, was dat het niet realistisch moest zijn. Wat jij terecht ziet als een nadeel in een normaal treinbedrijf zie ik eerder als een voordeel, ik wil eigenlijk vooral met losse locs kunnen rijden, ik ben een loc verzamelaar. Omdat ik dat niet wil doen op de vrije baan zal dat moeten gebeuren in het station en het BW. Een loc, zeker een stoomloc, die traag over en weer rijdt vind ik vele malen mooier dan eentje dat als een pijl voorbij schiet op de paradebaan.
Vandaar dat het BW gerust overgedimensioneerd mag zijn, hoe meer locs hoe liever. Ik denk zelfs dat ik veel meer locs heb dan wagons.

De paradebaan wil ik wel zo lang mogelijk, maar zeker niet ten koste van het BW, de opstelplaatsen voor locs zijn mij te dierbaar. Op de paradebaan moet wat automatisch verkeer zijn, zo af en toe een trein die passeert, maar de aandacht zal volledig naar het kopstation en BW gaan waar alles manueel zal bediend worden.


Bij het omrijden is/was het in realiteit niet uitzonderlijk dat de wagons tijdens het rangeren van de loc een beetje verplaatst werden, om te kunnen omrijden of om ze netjes te positioneren aan de perrons. Dus er is zeker plaats genoeg voor wat er getoond wordt. 
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: Gertjan H op donderdag 21 november 2019, 13:19:53
Wat ik altijd zo waardeer aan uw baanontwerpen is dat ze zou afwijken van standaard, dat er goed over is nagedacht en dat telkens blijkt dat er zoveel (meer) mogelijk is op een beperkte ruimte.
Leuk dat je in mij mijn grote voorbeeld herkent ;-) Ik volg hier al jaren en weet aan wie je denkt.
En het is mij een eer zijn reeds meerdere malen veel te abrupt afgebroken werk te mogen verder zetten. Ik deel de zelfde filosofie, wie het kleine niet eert is het grote niet weert.
Op kleine oppervlaktes een baantje ontwerpen is veel uitdagender en plezanter dan op grote oppervlaktes waar altijd alles kan en alles past, het puzzelen om alles te doen passen bevalt mij eigenlijk meer dan het bedenken van een baanplan, een idee  schudt ik zo uit mijn mouw maar het doen passen van alles is mijn stokpaardje.
Re: Het baantje van Toin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het baantje van Toin
Leuk dat het niet zo "realistisch" moet zijn. Probeer ik ook. Heb gekeken wat er zoal 'standaard" gepland wordt en probeer daar vanaf te wijken.
Is spannend hoor.
Fantasie mag vloeien..
Grtz
Wim
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: wimpietje op vrijdag 22 november 2019, 07:53:27
Fantasie mag vloeien..
Zeker!
Maar jammer genoeg komt er meestal zo weinig fantasie aan te pas.
Voor mij is het verbazingwekkend te zien dat mensen die soms al een heel leven lang bezig zijn met modeltreinen zelfs na 50 jaar nog vastzitten aan de ontwerpjes van hun allereerste startset en eerste uitbreidingsdoos.
Precies of je moet je levenslang houden aan de speelgoed versie van wat met het railmateriaal mogelijk is en voorgeschreven is als fabrikant rail geometrie. Vergeet toch die boekjes met beginnersontwerpen die bij de beginsets zitten of verkocht worden opdat de kinderen of hun vaders er zouden kunnen mee starten.
Alleen al het doorbreken van dat strakke stramien door het mixen van verschillende boogstralen oogt al 1000 maal beter.
En als je de zaag er in zet, zoals in alle standaard bouwmaterialen die je moet op lengte maken, ben je volledig bevrijd, dan is de sky the limit.
Ik zie veel banen waar men met K-flex rails nog niet eens bekomt wat men met op lengte gemaakte C-rails kan bekomen. Doodjammer.
Re: Het baantje van Toin
 @citaat Ieder z'n ding toch.
Re: Het baantje van Toin
 @citaat Zeker.

@citaat @citaat Ik word altijd helemaal blij van dit soort baanplannen en ideeën. Ze geven zoveel nieuwe inzichten en mogelijkheden! Nadeel is dat wanneer je er eenmaal mee "besmet" bent, inderdaad heel veel andere baanplannen een beetje "kneuterig" lijken... Daar is niets mis mee (ik ben dol op kneuterig!), maar ergens is het ook jammer. Met name, omdat daardoor vaak nogal wat speelmogelijkheden niet benut worden. Daarnaast bestaat het risico dat je de lat wel erg hoog legt voor jezelf. En tja, als je er dan niet uitkomt...

@citaat @citaat @citaat @citaat @citaat
Bedankt voor de toelichting, ik begrijp het helemaal. Groot gelijk! Zelf worstel ik bij mijn plannen altijd met het aspect "Nebenbahn" en "Hauptbahn" (is dat het goede woord?). Om nu een S2/6 over een "Nebenbahn" te laten rijden, vind ik niet zo mooi (denk ik). Al valt daar wel een excuus voor te verzinnen. Compromissen all over the place...
Re: Het baantje van Toin
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 22 november 2019, 11:30:27
@citaat Ieder z'n ding toch.
Zeker, maar is er dan iets mis om anderen aan te moedigen eens iets te proberen dat ze tot nu toe niet geprobeerd hebben of gedurfd hebben of nog niet aan gedacht hebben?
Iedereen vraagt hier toch voortdurend tips en hulp en als die dan gegeven wordt is het ieder zijn ding, beetje vreemde reactie.
Zonder inventiviteit en elkaar aan te moedigen waren we nog allemaal holbewoners...
En wie zich niet geroepen voelt legt het toch gewoon naast zich neer?