Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Draaischijf zelf bouwen?

Gestart door Trumpie dinsdag 04 april 2017, 09:45:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf zelf bouwen?
Beste mensen van het goede leven,

Ik neem aan dat ik hier in de juiste categorie zit voor mijn vraag. Ik zit zit met het volgende: ik ga een analoge M-rails baan bouwen (voornamelijk om financiele redenen) en het is mijn jongensdroom om daar een draaischijf op te hebben. Nu zit ik met 2 problemen: draaischijven zijn ontzettend duur (dat geld besteed ik liever aan bouwpakketten), en daarnaast zijn de draaischijven vaak enorm groot - te groot voor mijn baan.

Nu zit ik eraan te denken zelf een draaischijf te maken, en ben het volgende bouwpakket tegen gekomen: http://www.one2zmodelshop.com/nl/dapol-draaischijf.html

In principe heb ik geen probleem met een handbestuurde draaischijf, die wellicht met een draaiknop ergens te bewegen is; maar wat ik wel belangrijk vind is dat mijn locs er gewoon overheen kunnen rijden.

Ik ben helaas nogal een leek op het gebied van techniek, maar ik vroeg me af hoe ik rails zo kan verbinden dat de stroom loopt over de rails die de draaischijf op dat moment verbindt; stel bijvoorbeeld dat de draaischijf 2 kanten heeft: aan de ene kant is er 1 rails aansluiting, aan de andere 3 aansluitingen die naar een loods leiden bijvoorbeeld. Als de stroom komt vanuit de kant waar 1 railsaansluiting is, kan ik het dan zo maken dat deze verbinding maakt met de rail op de schijf en 1 van de 3 aan de andere kant, zodat de andere 2 railsen op dat moment stroomloos zijn? Uberhaupt, moet ik mij wagen als leek aan deze klus? (ik ben lichtelijk bang voor het antwoord); ik vermoed ook dat ik dit eigenlijk het beste met k-rails zou kunnen doen....

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg heb uitgelegd wat ik bedoel. Mocht dit niet het geval zijn, laat het dan vooral weten! Bij voorbaat veel dank voor elk commentaar!

Hartelijke groet,

Arjan

Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Dag Arjan.

Met een bouwpakket voor een dergelijk klein bedrag is het nog eens mogelijk om wat te experimenteren, toch?
Ik zou iedere railsectie schakelbaar maken op een bedientableau, dan is duidelijk zichtbaar wat je gaat doen.
De dubbelpolige elektrische verbinding van de draaibrug is bijvoorbeeld met een hoofdtelefoonplug te verwezenlijken.

Peter (PH) heeft ooit zelf een handbediende draaischijf gemaakt: klik.
En er zijn nog meer topics over simpele / handbediende draaischijven: klik en klik.

Groeten,

Erik.
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Beste Erik,

Dank voor de snelle reactie; die eerste link komt inderdaad in de buurt van wat ik zou willen doen. Echter, zoals ik met enige schaamte al opmerkte, ben ik best wel een leek op het gebied van techniek. Ik heb geen idee hoe ik de spanning zet op aparte stukken rails, zodat er wel een trein van a naar b kan rijden. Is hier wellicht een soort basis overzichtje ergens over te vinden voor een absolute beginneling?

Nogmaals veel dank!  :thumbup:

Arjan
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Hoi Arjan,

Wat extra overwegingen;
- Ook een kleine draaischijf vraagt om een loods en/of opstelsporen, plus eventueel de zaken voor de verzorging en bevoorrading van de loc's. Dat kost je al snel een halve tot een hele vierkante meter.
- Je moet een aardig goede knutselaar zijn, om zoiets zelf te maken.
- Met wat geluk kun je voor een mooi prijsje een goed werkende oude M-schijf op de kop tikken, zo heel veel groter zijn die ook niet.
- Wat Erik schrijft, klopt ook; voor dat geld kun je je geen bult vallen en het is een leuke uitdaging  :P

Succes met je keuze !

Grtz Tony

Ps ik las in het voorstelhoekje, dat je bouwpakketjes wil gaan plakken. Als je op beurzen 2e hands huisjes koopt, kun je veel geld besparen, dat je voor een schijf of anderszins zou kunnen gebruiken. ( ik denk maar wat mee )
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Arjan, Erik,

Bedankt voor de linkjes
Ik heb ook een draaischijf in mijn baanplan ingepland, maar ik ben nog niet zover.
Ook ik hik wel een beetje tegen de kosten aan dus dit draadje is meer dan welkom.
Ooit deze KLIK: site gevonden, maar deze is stevig aan de prijs (vergelijkbaar met Marklin).
Helaas zie ik hier ook geen updates meer verschijnen en op de beurzen zie ik ze ook niet meer.

Henk
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Dag Heren,

Zelf ben ik bij toeval de "Kibri H0 Draaischijf handbediening 39456" tegengekomen en dus gekocht.
Ook om dezelfde redenen deze stap gedaan, i.p.v. extra geld uit te trekken voor 'the real thing'.

Kan altijd later nog eens 'de echte' aanschaffen zodra de prijs aanlokkelijk is.

Groeten en succes.

jan
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Hoi,

Neem eens contact op met Piet G hier op het forum. Die heeft zelf een draaischijf gebouwd en kan jouw vast meer daarover vertellen.
Dit is de webpagina van Piet, en hier staat het verslag van zijn draaischijf.
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Hi Arjan (Trumpie),

Die draaischijf heb ik voor je, mag je gratis hebben bij afhalen (Utrecht of Houten). Stuur maar een Pb.
Binnenkort is er ook weer de Treinenbeurs in Houten, kijk daar eens naar een Fleischmann of Marklin 2e hansje.

groet
Harald
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Arjan, het zelf bouwen van een draaischijf is op zich best te doen. Ik hikte indertijd ook aan tegen de kosten van een  fabrieksmatig
exemplaar, en bovendien zat ik ook een beetje met plaatsgebrek.
Inmiddels heb ik hem gebouwd; de kuil is afkomstig van een frisbee, de basis van de brug was een lettersjabloon. Verder helemaal
opgeleukt met profielen en klinknagelbanden. Electrische aandrijving d.m.v. een zeer langzaam lopend motortje.
Alleen loop ik ook aan tegen het probleem van het aansluiten van de rails op de schijf met de toe- en afvoerende rails. Ook ik ben
daar nog niet uit.
Overigens rij ik geen Märklin maar tweerails.
Kijk ook eens op deze pagina: https://www.google.nl/search?q=zelfbouw+draaischijf+h0&client=firefox-b-ab&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwiMr7-dqO3SAhXFVhQKHSQjAUoQ7AkINA&biw=1600&bih=770

Ik blijf je volgen, voor als iemand een goed idee heeft m.b.t. de electrische aansluiting.
Succes
Wim
Re: Draaischijf zelf bouwen?
philippe_007
gast

Re: Draaischijf zelf bouwen?
Arjan,
ik ben zelf bezig met het maken van een draaischijf. 
de draaischijf maak ik uit plasticard. Maar daarvoor kan je evengoed het setje gebruiken dat je zelf al hebt gevonden.

Voor de stroomvoorziening ga ik gebruik maken van de rail waar de brug over loopt (1 pool) en dan de as (2de pool) waar de brug op draait. Als je gebruik maakt van de set zou je dus het plastieken spoor en wiel moeten vervangen door een metalen versie. 
je plaatst dan stroomafnemers (zoals ze bv in gelijkstroom locs gebruiken) op het wiel en op de as. Deze draden soldeer je dan op de sporen op uw draaibrug.

Dit is volgens mij de enigste manier om steeds stroom te hebben op uw sporen en bedrijfszekerheid te hebben.

Voor de besturing om de brug te laten draaien maak ik gebruik van een arduino en stappenmotor en wat riemen en tandwielen voor de overbrenging. dit systeem zal mij ongeveer een 25? kosten. Manueel is natuurlijk goedkoper. Indien je Modelspoormagazine leest, er staat een artikel in tijdschrift 103 over het maken van een draaischijf.

Zodra mijn brug klaar is zal ik wat foto's posten (zal nieuw draadje starten met de opbouw van mijn baan).
Indien interesse in de besturing laat maar weten, dan stuur ik alle info door.


Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Citaat van: WAJ Janse op woensdag 05 april 2017, 17:25:57
Ik blijf je volgen, voor als iemand een goed idee heeft m.b.t. de electrische aansluiting.

Wim,

stroom voorziening kan het beste met een aantal cirkels waar slepers op komen.
De cirkels komen in de brug, de slepers daar onder.
Bijgaand een plaatje van de voeding van een Fleischmann-draaischijf.

Wellicht kun je hier verder mee.

Henk
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Dank je Henk,
ik ga daarmee verder experimenteren.

Wim
Re: Draaischijf zelf bouwen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draaischijf zelf bouwen?
We wachten het rustig af. Bij de buren is ook iemand bezig geweest, op weer een andere manier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55421.msg3221403008.html
Re: Draaischijf zelf bouwen?