Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Nieuwe start

Gestart door E103.1 zondag 08 januari 2017, 15:02:42

Jos en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Nieuwe start
Patrik
gast

Smaken verschillen, ik vind een Kastenbrücke beter passen in die omgeving.

Tja, dat type heb ik ook al toegepast op de baan. Is inderdaad een mooie brug en ook op lengte te krijgen.

Ik neem hem mee in de afweging.
Dank voor de reactie.

Werner

Ondanks dat mijn vrouw aangaf aan mij niet meer iets nieuws te beginnen jeukt het toch.
Ga een nieuwe modelbaan opbouwen, dit keer eentje uit het boekje van MMC - type Karlsburg.
Het is gebaseerd op Marklin C-rail, maar aangezien ik Trix C-rail heb is dat geen enkele belemmering.
Ga hem wel iets aanpassen op die locatie waar een 3-wegwissel zit en ga nog een extra schaduwstation maken.
Maar voor het zover is, moet er nog een hoop gedemonteerd en gesloopt worden.
Daarom nog een paar laatste plaatjes als herdenking van, in mijn ogen gezien tenminste - wel een mooie modelbaan.

Zeker een mooie baan.

Als het maar Zwitsers is.

Het was zeker een mooie baan Werner. :thumbup:
Met veel belangstelling ga ik je nieuwe te maken baan volgen. :)
Dus de notificatie is aangezet zodat ik niks hoef te missen. :P

Groet Michel

Ga boel wel omgooien/ Voor zo'n Bw als deze heb ik dan geen ruimte.
De draaischijf en lokloods ga ik verkopen, evenals het station Dammtor.
Waarschijnlijk ook de kolenoverslag.
Dus mocht er nog iemand belangstelling hebben, dan kan je je altijd melden.
Anders zie je ze uiteindelijk wel op Marktplaats o.i.d. verschijnen.

Werner

Werken de foto's niet? Ik zie niets!   8o  :D

Ik zie ze wel. ???

Hier een screenshot, misschien dat anderen dit ook of niet hebben:

2025-04-17.PNG

@citaat

Ik kan de prachtige foto's wel zien van Werner.

Groet Michel

Geen brug is te ver.

Helaas hier ook gen foto's te zien.

Ook de oudere niet in dit topic.

M.vr.gr. Erwin
Wiki Redactie

Dat komt denk ik doordat sommige mensen wèl ingelogd staan bij hun Microsoft account en anderen niet. De plaatjes staan op OneDrive. Ik zie ook niets.

Hier ook niets te zien. Kreeg laatst email van Microsoft dat je opslag op onedrive ging verdwijnen of zoiets. Heb daar nooit wat opgezet bij mijn weten en gebruik het verder ook niet, dus niets mee gedaan. Misschien dat personen die daar dus niet gebruik van maken nu geen foto's zien?

Op m'n telefoon zie ik ze niet.
Op de pc wel.

Inderdaad raar. zie dat plaatsjes die in oude posts zijn opgegeven nu ook bij mij zijn verdwenen.
De laatsten daartegen zie ik wel/

Ik heb niets veranderd in mijn Onedrive. Map is het zelfde gebleven.
Bijzonder dat ze verdwijnen.

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Je kan je foto's heel makkelijk op de 3railserver uploaden en tussen je tekst zetten.
Zie >>> hier <<< voor een uitleg.

Dank voor de tip. Wist niets eens of dat mogelijk was.
Zal aankomende tijd de posts doorlopen en aanpassen.

Werner

Ooit gezegd dat ik geen nieuwe modelbaan ga bouwen en dat de modelbaan bij de start van dit draadje de laatste zou zijn.
Had het mijn vrouw beloofd :).
Maar het bloed kruipt toch waar het niet kan gaan.
Alles afgebroken en weer opnieuw starten.
Ooit had mijn eerste modelbaan een afmeting van 9 x 4 mtr (L vorm, met diepte van ruim 1.70mtr), daarna een stukje kleiner 8.5 x 1.6 en nu weer kleiner.
Dit keer hou ik er echt rekening mee dat wanneer we gaan verhuizen de baan zonder problemen mee kan.
Nieuwe afmeting 4 x 1.5.
De layout komt uit het Marklin Magazine in 2021. Heb Marklin gemaild met het verzoek of ik de wintrack data kon krijgen, die kreeg ik zonder verdere problemen.
Deze basis heb ik vervolgens uitgebreid met een extra schaduwstation 8 sporen , 2 opstelsporen voor schoonmaaktreinen, lang programmeerspoor, 3 opstelsporen bij schaduwstation en een extra opstelspoor. Daarbij ook nog 2 sporen die naar buiten gaan en ik een mogelijke uitbreiding aan kan sluiten  ;)
De basis layout heeft nr. 116 uit Marklin Magazin 21/06.
Hieronder wat plaatjes van de baan die ik nu bouw.
[Marklin 116-C-Tr defintief.png
De laag die ik toegevoegd heb als schaduwstation.
Marklin 116-C-Tr defintief level 1.png
En de overige lagen.
Marklin 116-C-Tr defintief level 2.png
Marklin 116-C-Tr defintief level 3.png   
Marklin 116-C-Tr defintief level 4a.png
Marklin 116-C-Tr defintief level 4.png

Binnenkort meer foto's van de opbouw. 
Hieronder alvast een voorproefje.
20260510_172720 - kopie.jpg

Werner, leuk om weer een berichtje van je te lezen en wat voor één. :thumbup:
De basis van de nieuwe baan ziet er al goed uit en ik blijf natuurlijk de verdere (bouw) vorderingen van je graag volgen.

Groet Michel

doe maar een treintje

succes!  :thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Werner.

Veel plezier met de bouw van de derde modelbaan  :thumbup: 
Blijkbaar is jouw vrouw vergevingsgezind  :wink:

Groeten,

Erik.

Leuke start alvast. Zeer benieuwd naar de rest
Plan is dik inorde

Voor dat ik begonnen was met deze baan wilde ik eerst nog baanplan Karlsburg maken van MMC. Maar bij nader inzien was deze ook best groot.
Echter ik had wel hout ervoor gekocht.
Nu heb ik al het hout voor deze baan gezaagd en heb over. 
12mm plaat 122x250cm, 100x120cm - beide 12mm dik Populieren.
Verder heel veel framestukken van 120cm hoog, 15mm dik en diverse lengten.

Voor de liefhebber gratis op te halen - en als je toch iets wil geven, mooie boompjes zijn altijd welkom.
Stuur maar een bericht als je interesse hebt.
20260822_113025.jpg20260822_113052.jpg20260822_113059.jpg   

Werner 

Heb een kleine PC die in de baan gebouwd wordt. Mooi weggewerkt in de hoek.
En de eerste rails liggen er in. Nu nog los om te kijken of het allemaal pas.
Later leg ik er neopreenband onder.
20260515_165614-kopie.jpg20260524_160230-kopie.jpg

Werner 

@citaat   @citaat  Die planken staan daar bedenkenswaardig  ...  :roll:

Groeten,

Erik.

Mis ik iets? Wat is er bedankingswaardig?

Werner

:reactie:

Werner, mijn goed bedoelde opmerking betreft de planken die daar gevaarlijk dicht bij de vitrines met materieel staan . De meest linker plank zou ik daar sowieso weghalen  :wink:

Groeten,

Erik.

@Nieuwenhuis ,maak je niet druk. Vitrine zit zo vast als een huis - en voor de 'investering' zit goed gehard glas :)

Maar als iemand nu interesse heeft in het hout, dan is het 'gevaar' ook snel verdwenen.

Werner

Maar desalnietteplus, gaan we gestaag verder. Ben al iets verder dan de foto's suggereren, maar wil jullie natuurlijk onthouden van de voortgang.

Onder de rails heb ik zoals gezegd neopreen liggen. Wilde de C-rail eerst vastkitten, maar vertrouwde toch de zelfklevende laag onder het neopreen niet.
Als dit uiteindelijk los laat, dan ligt de baan ook lis, dus op gepaste afstand heb ik hier en daar toch een schroefje ingezet.
Ik rij met TrainController en heb de blokken zo ingericht dat er ook opgereden kan worden in het schaduwstation. dit kan door middel van een extra sensorrail.
Alle blokken heb ik voorzien van draad met een lengte tussen de 1 - 1.2mtr. Wanneer de baan straks in ruwbouw vorm klaar is zet ik hem op zijn kan om de boel aan de sluiten.
Wordt ook een dagje ouder en onder een modelbaan liggen met zoveel kabels is echt geen pretje :)

Ik gebruik een Doppelstockwagen van Trix als maatlat. Dit is een relatief hoge wagon en soms is het best krap met een doorgang.
Als deze wagon onder een sparing past dan is het akkoord. Heb al een keer iets moeten aanpassen, want marges zijn kleiner. Zeker als je 4 lagen hoog wil stapelen met sporen.

Hieronder zie je foto's waarbij de baan voor zo'n 30% gereed is. Er moeten nog 2 kleine schaduwstations gemaakt worden en de laag met het station / Bw.
20260808_125614-kopie.jpg20260808_125626-kopie.jpg20260811_165655-kopie.jpg20260811_165709-kopie.jpg

Werner   

Je kan het tape ook vast lijmen. 

@flyerman , dat had ik zeker kunnen doen. Heb er zelf ook aan gedacht. Maar omdat ik straks de baan op zijn kant zet ivm aanbrengen bedrading heb ik er vanaf gezien.
Zou er slordig staan als er dan toch rails of tape afvalt. :)
Ik heb wel even getest. Het verschil in geluid is minimaal.

We gaan in rap tempo verder.
Krijg mooi inzicht in de lagen. Voorlopig laat ik de achterkant nog open totdat ik alles aangesloten heb en het ook goed rijd.
Kan er nu nog heel eenvoudig bij.
20260813_151212-kopie.jpg

De CS3, boosters en basis stroom voor de verlichting van perrons en straat wil ik aan-uit kunnen zetten.
Heb daarvoor 2 Viessmann schakelaars in de zijkant geplaatst.
Ga met de 3D printer nog een net afdekplaatje maken rondom.

Ook een schakelaar om de baan Aan/Uit te zetten inclusief computer.
20260814_203559-kopie.jpg

Werner

Citaat van: E103.1 op zondag 23 augustus 2026, 11:52:17@flyerman , dat had ik zeker kunnen doen. Heb er zelf ook aan gedacht. Maar omdat ik straks de baan op zijn kant zet ivm aanbrengen bedrading heb ik er vanaf gezien.
Zou er slordig staan als er dan toch rails of tape afvalt. :)
Ik heb wel even getest. Het verschil in geluid is minimaal.

Tape verlijmen op het hout, rails verlijmen op de tape, met flexibele lijm. Zit goed vast.

Zou deed ik het, en zette het ook op zijn kant, nooit iets afgevallen.

Er hangt al een mooi e partij draad onder te tafel. We zijn er nog niet :)
20260814_203605-kopie.jpg

Laatste lootjes. Spoor aan de voorzijde richting staion.
Eerst maar eens gekeken of alles goed past. Dat was gelukkig geen probleem.
20260815_145535-kopie.jpg
20260815_145531-kopie.jpg

Ook een eerste kopschot geplaatst en de gaten eruit gefreesd zodat je er ook weer bij kan als dat noodzakelijk is.
20260815_145602-kopie.jpg

Weer heel wat rails voorzien van neopreen. Laatste rails komen in zicht.
20260815_182048-kopie.jpg

Heb niet veel bochten, maar in de (zichtbare) bochten heb ik enige verkanting gemaakt.
20260815_182123-kopie.jpg

En hierbij het laatste overzicht waar je al goed kan zien hoe het station eruit komt te zien.
De paradebaan aan de voorzijde moet nog uitgevoerd worden.
20260816_203135-kopie.jpg

Werner

Mooie vorderingen Werner. :thumbup:
De verkanting geeft net dat beetje meer aan een rijtuig in een bocht altijd leuk om te zien.

Groet Michel

Zo weer een slag gemaakt. Heb nog ff tijd voordat we weer gewoon aan het werk moeten gaan :)
Paradespoor aan de voorzijde met de bruggen gemaakt.
20260818_101425-kopie.jpg
20260818_101427-kopie.jpg
20260818_101432-kopie.jpg
20260818_101436-kopie.jpg

Draaischijf sjabloon afgedrukt en als basis neergelegd.
20260818_101549-kopie.jpg

Overzicht station, nog 1 wissel programmeren en klaar :)
20260818_101643-kopie.jpg

Nog ff snel van gebouwtjes neergezet om een beeld te krijgen wat er geplaatst wordt.
20260819_065734-kopie.jpg 
20260819_065746-kopie.jpg
20260819_065752-kopie.jpg 

Als laatste een klein inzicht in de berg draden.
Daar ben ik straks wel ff zoet mee, dus het aantal updates zal drastisch verminderen totdat deze zooi is aangesloten.
20260822_163501-kopie.jpg

Werner

Citaat van: E103.1 op donderdag 27 augustus 2026, 20:58:34Daar ben ik straks wel ff zoet mee, dus het aantal updates zal drastisch verminderen totdat deze zooi is aangesloten.
Geloof ik direct. M'n kater Sil zou hier de tijd van z'n leven hebben. Ik houd hem dan ook zorgvuldig uit de treinenkamer.

Even de rolletjes op een rij. Ondanks de overlengte van de kabels weet je het maar nooit.
Daarnaast wil ik ook kijken of de straatlampen voeding ook gelijk gemaakt kan worden.
Dan is het wel handig dat je alle kleurtje bij de hand hebt.
20260822_163507-kopie.jpg

De kanten even zwart gemaakt. Zie ook veel grijs, maar vindt zwart mooier. Het kadertje zit om de Viessmann schakelaars.
Die heb ik aan de achterkant allemaal met dikke kabel voorzien. Moet nog ff kijken hoe ik dat ga aansluiten.
20260822_205803-kopie.jpg

En toen op zijn kant gezet.  :D
Paar eenvoudige schraagjes eronder met voldoende draagkracht.
Had hem met mijn zoon op zijn kant gezet, mijn vrouw hield de schraagjes in de gaten want het zijn best een aantal kilo's die je moet optillen.
Nu ook een mooi zicht op de kabels, en dit zijn ze nog niet allemaal. In de schaduwstations liggen ook nog kabels die nog niet hangen.
Kortom genoeg te doen.
20260824_124845-kopie.jpg

Als ik vorderingen maak die foto waardig zijn zie je wel weer wat verschijnen.
Hoop niet dat het te lang duurt, maar "werk komt van rechts" en dat gaat nu ff voor.

Werner

Was bezig met de bedrading in ondertussen in mijn hoofd ook met opbouw van de scenerie.
Nu heeft Wintrack een prima 3D tool, maar foto realistische is het nog niet. (verwacht in de volgende versie een toevoeging met AI  :) )
Maar vanwege het ontbreken heb ik een paar aanzichten in ChatGTP gegooid en kreeg onderstaande resultaten.
Toch leuk om te zien, al kloppen sommige zaken niet helemaal, en geeft het wel een mooi beeld.
ChatGPT Image 3 sep 2026, 07_34_35.png
ChatGPT Image 3 sep 2026, 07_36_54.png
ChatGPT Image 3 sep 2026, 07_38_32.png
ChatGPT Image 3 sep 2026, 07_40_50.png
ChatGPT Image 3 sep 2026, 07_42_34.png

Moet toch echt nog ff op zoek naar die stadshuizen rondom het station. die komen nu ook in dit plaatje wel goed naar voren als belangrijk item, qua beeld.

Werner     

Mooie beelden. :) Wat zijn hier de afmetingen van?

:reactie:
De afmetingen staan in de tekening 390x140, maar heb hem iets groter gemaakt, 420x150 omdat ik iets meer body wil op de kopzijde.

Werner

Ik denk dat jij die gezellige AI sfeer gaat overtreffen met je scenery kunsten Werner. :P  :thumbup:

Groet Michel

Eerst aanzet gemaakt. 1 van de 2 boosters geplaatst inclusief trafo, schakelmodules M83 en M84 voor aandrijving ontkoppelrails en zaken die aan/uit geschakeld gaan worden.
De 2e booster komt in een deel verder op bij de baan - praktisch onder het grote schaduwstation.
Ik rij met TrainController en heb daar ook een handregelaar voor. Al gebruik ik die nagenoeg niet, heb hem toch alvast maar ingebouwd. Deze zit op de foto linksboven.
Voor de verlichting heb ik nog een oude Fleischmann transformator. Die kan prima dienen als voeding voor de straatverlichting, verlichting huisjes en de verlichting op het Bw.
De schakelaar op de zijkant van de baan heb ik voorzien van draad zodat ik een stroomkring kan aan- of uitzetten. Dit ga ik ook voor de verlichting zo uitvoeren.

De uitkomende baanvoeding vanuit de CS3 gebruik ik als ringleiding voor het voeden van de wisselstraatdelen of losse wissels en het station. Ook de lichtseinen worden vanuit deze ringleiding aangestuurd en gevoegd.
De massa heb ik als 2 strengen aan de bovenzijde en aan de onderzijde. Met een dikke 0.75mm2 kabel. Zou in principe voor zo'n kleine baan voldoende moeten zijn.
Tussen de 2 baanhelften komen stekkers voor het geval er een verhuizing aankomt. Heb geen trek meer om de hele zooi af te breken :)

Wordt vervolgd.

Werner

Zeer leuke vorderingen, je gaat gelijk een speer vooruit.
Je constructie ziet er geweldig uit en mooi zaagwerk. Kabels heb je genoeg voor aan te sluiten zo te zien en dat komt ook inorde!

Leuk om je te gaan volgen