Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Interessepeiling Spoor 1 (1:32)

Gestart door rscosworth maandag 04 augustus 2025, 14:10:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Goede middag allemaal,

Zijn er forumleden die zich bezig houden met Spoor 1 of hier interesse in hebben?

Zo ja, in welke vorm? Een baan thuis, een stamtafel, een vriendenclub een modelspoorvereniging of anders?
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Een klein schopje omhoog. Ben benieuwd!
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Interesse: zeker! Zelf heb ik geen 1:32 modellen, maar kan eindeloos genieten van:

- http://www.youtube.com/@PeterPernsteiner
- https://becasse-weathering.blogspot.com/

Met vriendelijke groet,
William
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Die zijn zeker het bekijken waard!

Dan kun je deze waarschijnlijk ook wel waarderen:
https://youtube.com/@isteamspur1
https://youtube.com/@spur1mitteldeutschlandnaum503
https://youtube.com/@spur1adde

Of deze van Nederlandse bodem:
https://youtube.com/@badmartinsheim
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er forumleden zijn die zich bezig houden met Spoor 1 of er interesse in hebben om zich bezig te gaan houden met Spoor 1  ;)

Zelf speelt het idee al jaren in mijn hoofd. 'k Heb al een aantal modellen gekocht, verkocht, weer gekocht.

Helaas is de ruimte thuis te beperkt voor een fatsoenlijke baan, dus ben aan het rond kijken naar andere mogelijkheden.

In mei ben ik o.a. al te gast geweest bij de vrienden van spoor 1 (met eigen materieel rond gereden).

Ook heb ik mensen ontmoet/bezocht met een baan thuis. Er staan nog een aantal bezoekjes in de planning waarbij ik ook mijn eigen lok mee neem.
Op die manier kan je toch genieten van al het moois!

Hopelijk melden meer Spoor 1 liefhebbers zich en wie weet ontstaat er iets leuks uit.

Gr Richard
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Interesse wel maar ik "durf" niet zo goed.
Al enkele keren interessante stukken op marktplaats gevolgd maar ruimtegebrek weerhoud mij vooralsnog tot daadwerkelijke aankoop.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Verschrikkelijk mooi spul dat spoor 1 materiaal. Een groot nadeel: helaas geen ruimte voor een baan.
Ik heb er wel eens aan gedacht om een loc op een rollenbak neer te zetten. Alleen is het er nooit van gekomen....
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Ik heb een 3-tal Märklin Maxi locs en wagonnetjes en leg wel eens een vloerbaantje uit. Maar daar hou ik het bij wat betreft Spoor 1.

Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Leuk om te horen dat er meer interesse is! Ruimtegebrek heeft mij ook heel lang tegen gehouden.

De de lok staat thuis op een rollenbank, via een booster aangesloten op de ECoS.
Ik kan er probleemloos een uur naar kijken  ;)

Om de rollenbank heb ik een houten bak/sokkel gemaakt die exact in de originele verpakking past. Als ik de lok ergens mee naar toe wil nemen hoef ik hem niet telkens op die plank te schroeven.

20250824_100150.jpg

20250824_100137.jpg

20250824_094847.jpg


Maar dit draadje ben ik gestart onder het kopje 'Baanbouw' met als doel om wel iets te gaan bouwen.

Wellicht een paar modules volgens een bestaande norm, of een lokdepot met draaischijf?

En alleen of samen? En met welk doel? Gewoon rijden of naar beurzen gaan?

En waar? Bij mensen thuis, aansluiten bij een club, of met een paar modules naar een stamtafel gaan?

Allemaal vragen/ideeën waar ik nog niet uit ben.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Altijd héél veel belangstelling voor spoor 1 modellen gehad.
Als jonge jongen kon ik dit niet betalen maar dat heb ik later ruimschoots ingehaald! ;)
Niet alleen Märklin analoog maar ook digitaal en Kiss en KM1 modellen.
In de boerderij had ik ruimte genoeg maar na verkoop boerderij en paardenbedrijf, vrijwel alles verkocht.
Wel jaren met veel plezier mee bezig geweest, af en toe een baantje bouwen en rijden en veel showen op de rollenbank.
Vooral de digitale stoomlocs met geluid en veel stoom, waren een genot om te zien en te horen.
Ik had zelfs een vitrine met vaste rollenbank waar de digitale loc geshowd kon worden d.m.v. aansturing met een 1.9 mobil station of de central station.
Maar nu, na de verhuizing, weer lekker bezig met mijn H0 spoor.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Ik vind die schaal wel fantastisch.. :thumbup:
Zelf heb ik nu een iets grotere tuin waar dat mooi zou kunnen, maar het prijskaartje ligt een ietsjes te hoog, om het voorzichtig uit te drukken. ;)

Maar misschien win ik ooit eens met de lotto...;)
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Ik plak ze tegen de muur  ;)

IMG_0041.jpeg
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
@AlbertJan, leuk om te lezen! Van zo'n grote collectie kan ik ook alleen maar dromen  ;) Nooit spijt van gehad dat je alles hebt verkocht?

@hermanvk, spoor 1 in de tuin lijkt me niet de beste optie. Dan zou je misschien veel beter naar LGB kunnen kijken? Dat is veel robuuster.

@Lapjeskat, die hangt er mooi bij! Mijn lok moet thuis ook nog een mooi plekje krijgen voor als ik er niet mee rij.

Weet iemand misschien nog meer clubs waar men o.a. een spoor 1 baan heeft? Bij mijn weten alleen Arnhem: https://modelspoor-arnhem.nl/over-ons-2/spoor-1-baan/


En mocht ik echt helemaal nergens aansluiting bij een club kunnen vinden dan ga ik misschien toch thuis aan de slag met een (kleine) pendel-/rangeerbaan.

Dit zou dan alleen ten koste gaan van mijn H0 baan, maar daar kan ik moeilijk afscheid van nemen  :D
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
@citaat Mijn BR01 is natuurlijk niet echt aan de muur geplakt ;-)
De sokkel is ongeveer 1 cm dik en zit met 2 staven in de muur (chemisch verankerd), de kap is rondom glas, dat geeft in 't echt een heel mooi zwevend effect.
Totaal niks van bevestiging te zien. En ja, dat is vrij definitief... maar je wil natuurlijk niet dat alles naar beneden komt.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Je bedoelt waarschijnlijk dat het NIET naar beneden komt?
Ieder z'n ding natuurlijk 😂
Het zou helemaal fraai zijn om in die constructie een soort rollenbank te herbergen.
Dan kan je de loc laten rijden terwijl ze aan de muur hangt. Een echte blikvanger.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Inderdaad, 'niet' vergeten  ;)

Ah, een rollenbank... Neen bedankt, een lok hoort op een stuk rail te staan (vind ik).
Of je zou de rollen goed moeten kunnen wegsteken, misschien binnen de rails onder flenzen, dat is mischien nog het proberen waard.
En dan al zeker geen rollenbank waarbij behalve de drijfwielen alle andere wielen stilstaan...
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2008

Memento Vivere!

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Ik ben vorig jaar behonnen met spoor 1 in de tuin. Inmiddels heb ik al aardig wat rollend materieel verzameld. In het draadje van stamtafel NH heb ik een link staan van de tuinbaan. Ook in mijn eigen draadje.
Ik heb inmiddels:
Locs:
Br 38
Br 80
V200
V100
Br 212

4x zelflosser
1x ketelwagen
1x glasketelwagen
4x rongenwagen
6x umbauwagen
1x hoge bakwagen

Niet alles kan tegelijk rijden. Hooguit twee treinen te gelijk kan. Het traject is enkelsporig met inhaalspoor en twee opstelsporen.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Interesse om zelf iets te doen met spoor 1 heb ik nooit gehad en zal wel nooit komen ook, want te groot en te duur.

De modellen zien er doorgaans supermooi uit en sommige demobanen die ik op beurzen heb gezien, zijn om te watertanden. Maar het blijft bij kijken!

Groet,

Peter
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2008

Memento Vivere!

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
De prijs van 2e hands Märklin spur 1 valt reuze mee. Ik had laatst op Houten een nette digitale br80 gekocht voor 50 euro. Daar heb je bij wijze van spreken geen h0 model voor.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Al bij al heb je bij spoor 1 ook niet zoveel nodig om je hobby ruimte te vullen als bij hO, 't zou best wel eens goedkoper kunnen zijn als je het totaal plaatje bekijkt.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
^^ Zo denk ik er ook over ^^

Een paar personentreinen, een paar goederenwagens, een rangeerlok en je bent klaar :)

Het leuke is dan wel om een pendelbaan te maken waarbij je veel moet omlopen, rangeren enz.

Rondjes rijden vind ik geen fluit aan.  ;)

@Maarten Marklin , dat is al een leuke collectie bij elkaar!

Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
 @citaat En toch is dat rondjes rijden iets wat we allemaal lijken na te streven in H0. Dat blijft me altijd verbazen...
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
 @citaat als ik zie welke prachtige banen hier worden opgebouwd en getoond, zijn we toch ver weg van de initiële "rondjes", die we -denk ik- allemaal hadden in het prille begin, toch?
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Vorige week ben ik bij iemand op bezoek geweest met een Spoor 1 baan in de kelder. Foto's maken mocht helaas niet.

Diegene had wel degelijk een 'Ronde modelbaan', maar hij zei letterlijk, een ronde modelbaan is niet hetzelfde als rondjes rijden.

Gedurende de avond heeft hij tijdens het rijden laten zien wat hij bedoelde en er zat echt een heel leuke gedachte met bijbehorend rij-plan bij.

In feite was het een ronde baan met doorgaand station en een zijlijn+kopstation.

In het kopstation kon je een lokwissel uitvoeren om vervolgens de ronde baan op te rijden.
Niet om eindeloos rondjes te rijden, maar ook daar werd na 1 ronde weer opgelopen in het doorgaande station en terug gereden naar het kopstation.

Kortom, ik vond het wel een leuke combinatie tussen rondrijden en pendelen.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Ik vind de grootte ten opzichte van de spoorbreedte van LGB niet mooi.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
LGB (1:22,5) is niet hetzelfde als Spoor 1 (1:32)

De spoorbreedte is wel hetzelfde, maar LGB is smalspoor en Spoor 1 is normaalspoor.

Al is het wel zo dat bijvoorbeeld piko treinen heeft uitgebracht voor normaalspoor, maar dan met smalspoor-wielen.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Citaat van: rscosworth op vrijdag 10 oktober 2025, 14:18:43Diegene had wel degelijk een 'Ronde modelbaan', maar hij zei letterlijk, een ronde modelbaan is niet hetzelfde als rondjes rijden.....

.... Kortom, ik vond het wel een leuke combinatie tussen rondrijden en pendelen.

Op basis van die baan ben ik zelf aan het tekenen gegaan om te kijken wat er bij mij op zolder theoretisch gezien mogelijk is.

In feite is het een lange pendelbaan tussen 2 kopstations, maar dan rond en verdeeld over 2 lagen;

Spoor 1 op zolder 202510151913-edit-20251015193003.jpg

De minimum radius is 2.000mm en slanke wissels van 2.321mm. Hopelijk goed genoeg om te kunnen rijden met schroefkoppelingen.


'k Schrijf hierboven 'theoretisch', want ik denk niet dat dit ooit gerealiseerd gaat worden. Mijn H0 baan zal ik dan namelijk af moeten breken.

Daarnaast gaat mijn voorkeur ook gewoon uit naar een leuke club mensen om gezamenlijk een modulebaan te bouwen en daar mee op pad te gaan.


Daar over gesproken, ik ben bekend met de vrienden van spoor 1:32, maar weet iemand of er meer clubs zijn die zich (onderandere) met spoor 1 bezig houden?
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Ik heb zelf op zolder een Spoor 1 module-pendelbaan, met kleine draaischijf en lokloods.
Lekker met de stoomloks rangeren  :D .

Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Volgens mij heb ik wel eens gereageerd in jouw topic, toen was de baan nog rond  :D

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72647.msg1427985#msg1427985

Ben benieuwd hoe het er nu voor staat!
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Hallo Richard,

Ondertussen verhuisd en 3 kinderen verder, en ook een andere modelbaan.
Een aantal materieelstukken zijn ingeruild, maar nog steeds naar volle tevredenheid met Spoor 1 bezig!
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Goed om te horen dat het na al die jaren nog steeds bevalt!

Zou je een sporenplan en foto's kunnen delen? Altijd leuk om inspiratie op te doen  ;)

Een locdepot met draaischijf staat ook hoog op mijn wensenlijst. Is de draaischijf een eigen creatie?
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Gewoon een maatje kleiner in huis.... Schaal 0  :)  Dat is een goed compromis.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Citaat van: rscosworth op vrijdag 17 oktober 2025, 10:21:43Goed om te horen dat het na al die jaren nog steeds bevalt!

Zou je een sporenplan en foto's kunnen delen? Altijd leuk om inspiratie op te doen  ;)

Een locdepot met draaischijf staat ook hoog op mijn wensenlijst. Is de draaischijf een eigen creatie?

Nee, ik heb er lang voor moeten zoeken op internet, maar alle (Duitse) draaischijven waren voor mij te groot.
Deze komt van een kleinserie fabrikant uit Wales dacht ik.

Ik zal binnenkort eens een baanplan proberen te posten.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Citaat van: ronaldk op vrijdag 17 oktober 2025, 21:02:50Gewoon een maatje kleiner in huis.... Schaal 0  :)  Dat is een goed compromis.
Ik heb oud blikken spoor 0 materiaal, dat rijdt op h0 bochten met een straal van 36cm, dat is pas een goed compromis, groter en maar even veel plaats nodig als voor h0  :P
Maar we wijken af...
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Tip: koopje!
De mijne is alvast besteld  ;)
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Je zou eens je licht kunnen opsteken op het BNLS forum, daar zijn een flink aantal personen bezig met Spoor 1 en hiermee ook op tentoonstellingen staan, google maar eens bijv. op BECASSE
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
'k Heb me daar aangemeld. Voor degene die het willen volgen, dat kan hier:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=116523

Mocht er wat uit komen dan zal ik dat uiteraard ook hier laten weten.

Toch had ik stiekem gehoopt/verwacht dat er ook op dit forum meer Spoor 1 rijders zouden zitten.

Ondertussen ben ik nog steeds druk in Wintrack aan het tekenen voor het geval ik echt nergens aansluiting kan vinden  ;)
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Heb zelf ook spoor 1 van Märklín. Alleen modellen vanaf 2016. Geweldig mooi om dat te zien rijden. Veel meer belevenis dan HO. Dat is ook mooi hoor.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Ben benieuwd!
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Heb op dit moment.

Loks
Br02
S2/6
SNCF A246
T18
151 111
151 034
Wismar Schienenbus
Ce 6/8.   13205
Ce6/8.    14311


Roter Pfeil en Br 160 002 staan in bestelling.

Oriënt Express 58110. Twee keer.
Set 58341. Zilvervissen set en wat goederenwagens.

Alles fabrieksnieuw gekocht bij de oosterburen. 
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Wat is een goede winkel bij de Oosterburen om Spoor 1 aan te schaffen? Ik zou de S2/6 uit de Pfälz nog wel overwegen...
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Koop veel bij Menzels Lokschuppen in Düsseldorf.  Daar staat hij niet meer. Marklin Store München heeft hem ook niet. Zal het niet zo weten.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Die heeft er wel nog eentje aan een goede prijs: klik
Alhoewel, wat is goed? Ik kocht mijn BR15 vorige week bij Heartle met een heel tijdelijke korting van 30%..., nu nog -11%.
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Sinds augustus 2024 heb ik een BR 80 met 3 bakwagens overgenomen van het Spoorwegmuseum. De loc omgebouwd met een Loksound 5L, LED front- en sluitverlichting gemaakt, LEDs in de vuurkist en de cabine. Wat rails en wissels bijgekocht, nog een incomplete rongenwagen in Houten gekocht (rongen zelf gemaakt uit ijslollie stokjes). Dat rijdt vanaf een week voor mijn verjaardag in oktober tot Driekoningen van de voorkamer door de achterkamer tot aan de keuken.
Leuk om de vuile kopjes en schotels en glazen in te zetten en die naar de keuken te rijden.
2 Opstelsporen erbij.
Ondertussen rijdt in de salontafel nog een Z-baantje.
Kortom genoeg te beleven. Vooralsnog geen uitbreiding van Spoor 1 in de planning, maar je weet nooit. Als daar nu nog een BR39 in de picture komt...

Groet, Paul
Re: Interessepeiling Spoor 1 (1:32)
Zelf heb ik een Maxi-set gehad voor rondom de boom. Analoog, erg blikkerig en eigenlijk heeft het nooit echt lekker gereden. Vaak had dit te maken met de verbinding tussen de railstukken. Alleen bij gebruik van extra klemmen was dit contact min of meer voldoende. Hebben jullie deze ervaring ook, of waar zou dit aan kunnen liggen? Overigens was het de kleinst mogelijke radius, waarbij je echt merkte dat de 3-assige loc zich er doorheen moest wringen...