Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen

Gestart door MärklinboyBelgie vrijdag 14 juli 2023, 03:06:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen
Goede dag ik heb een vraagje voor de professionele gebruikers hoe poets ik het best de geoxideerd en vuiler rails met bv een railgom of.....
Vriendelijke groeten van Paul
Re: Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen
1. Katoenen doek eroverheen, evt, met wasbenzine. Of keukenpapier met wasbenzine of isopropylalkohol (zorg voor voldoende ventilatie).
2. Poetswagon 86501 met viltjes gebruiken.
3. Als dat niet helpt: railgum.

Veel meer smaken zijn er niet voor spoor Z.
Groet, Paul

Re: Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen
Wat paul al aangeeft zijn de dingen om een spoor goed schoon te krijgen. Zelf gebruik ik vaak voor beurzen de combi van railgum met katoenendoek (eventueel wasbenzine). Dan werkt het sowieso wel weer een dag of wat.
Re: Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen
Rails reinigen doet bij mij altijd als eerste vraag rijzen:
Waarom oxideert rails? Deze wiki pagina legt uit dat rails oxideert door hoge luchtvochtigheid. Dat zelfde argument staat ook op deze pagina.
Als dat waar is => Plaatsing van een vochtvreter kan bijdragen aan afname van rail oxidatie.

Re: Geoxideerd en vuiler Märklin z rails reinigen
De ene rails is wat gevoeliger voor oxidatie en vuil dan de andere. Een vriend van mij heeft een stuk of wat banen voor beurzen. De oudste actieve baan is denk ik een jaar of 10 - 15 jaar oud. Voor een beurs net na de corona de oudste baan weer eens meegenomen. Het viel ons niet tegen hoe het spul er allemaal bij stond en hoe de rails was. Een beetje schoonmaken en de boel functioneerde weer als vanouds. De banen staan bij hem gewoon opgeslagen in een schuur met enkelsteens muren.
Re: Märklin miniclub z Reinigen van rails
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: Märklin miniclub z Reinigen van rails
Hey,

Voor de grondige reiniging is de gum van Roco goed.
Om daarna bij te houden heeft Märklin een gele reiniging wagen, die heeft een kartel wiel die tegen de rijrichting in draait.