Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  10 wissels op 9e module
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 10 wissels op 9e module  (gelezen 973 keer)

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
10 wissels op 9e module
« Gepost op: zondag 07 juni 2020, 14:21:22 »

Mede-forumleden,

Met deze titel ga ik een bouwverslag maken. Het gaat daarbij over de aanpak en vorderingen van het lastigste deel van mijn modulenbaan. Dat is de wisselstraat aan de rechterkant van het station: 1.050x400 mm. De baan bestaat uit 10 modules waarvan er al 8 gereed zijn. Het gaat om een renovatieproject van een 45 jaar oude Märklin K-baan. De 1e acht modules betreffen de vrije baan en het linker deel van het station. Die delen zijn al gereed en operationeel.

In principe worden de oude modules opnieuw gebruikt. Maar de 9e module wordt gemaakt van een stuk spaanplaat dat overbleef na de renovatie van een hoog-laag-keukensysteem. De werkzaamheden worden volgens een werkplan uitgevoerd. Veel zaken zijn daarbij in detail omschreven. Daardoor is het niet meer nodig om bij elke module opnieuw het wiel uit te vinden.

Doordat het in dit geval om een nieuw te maken module gaat, is het schilderplan beperkt tot ca. 20 acties. De samenvatting daarvan is:
a) onderkant groen schilderen;
b) draadgoten (b*h: 35x45 mm) zigzag monteren met bolkopschroeven 4x12 mm om de ca. 300 mm;
c) bovenkant groen schilderen.
« Laatst bewerkt op: zondag 21 juni 2020, 20:55:31 door mphoi »
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 17 juni 2020, 01:42:43 »

De bovenkant is nu ook geschilderd. Dus kan er begonnen worden met het lijmen van kurkstroken. Eerst even de hartlijnen van de rails tekenen. Want de kurkstroken zijn in tweeën verdeeld. Daardoor kun je ze mooi tegen de hartlijn lijmen. De buitenste stroken worden het eerst gelijmd. Overtollige lijm wordt met een toiletpapiertje verwijderd. Daarna zijn de binnen-bogen aan de beurt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 juni 2020, 03:10:06 door mphoi »
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #2 Gepost op: zondag 21 juni 2020, 01:04:41 »

Het leggen van de rails gebeurt in minimaal 4 afzonderlijke delen. Eerst is het linker bovendeel van de module aan de beurt. Het gaat daarbij om de bovenste drie sporen die via wisselverbindingen bij elkaar komen.

De puntcontacten van elke rail worden van een aansluitdraad voorzien. Daartoe worden de betreffende rails provisorisch gelegd. Het gemakkelijkste is om steeds twee opvolgende rails van een aansluiting te voorzien. Aan weerskanten van de biels worden streepjes gezet, zodat de aansluitplaatsen gemarkeerd zijn. Je krijgt dan ongeveer deze lijnen: ] [] [

Nadat de rails verwijderd zijn, worden er stukjes kurk met een beitel uitgestoken. Het heeft iets weg van turfsteken. In woon per slot van rekening in Drenthe. De rechthoekige uitsparingen zijn ca. 10x5 mm. Vervolgens wordt er in elke uitsparing een gat van ø 2,5 mm geboord. Ik doe dat zoveel mogelijk aan de kant van de langste middenlijn van de module.
« Laatst bewerkt op: zondag 21 juni 2020, 01:09:54 door mphoi »
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #3 Gepost op: zondag 21 juni 2020, 22:34:17 »

Op die manier zijn in dit deel van de module 19 uitsparingen gemaakt en gaten geboord. Dat zijn er twee meer dan dat er rails aangesloten worden. De afwijkende rails hebben namelijk onderbroken puntcontacten. Dat was noodzakelijk vanwege het inkorten van die rail. Dat doe ik door aan de onderkant een middendeel van de metalen puco-strip (met een slijptol) te verwijderen. puco = puntcontacten.

Daarna klem ik een deel van de rail met bedding in de bankschroef en trek ik de rail zonder railschoen een stuk naar buiten (op de foto naar links). Dat moet met enig gepast geweld, want de rail zit bij de 3e of 4e biels vergrendeld. Je moet die vergrendeling even forceren door de trekkracht gelijkmatig op te voeren, dus niet met een ruk uittrekken. Even later wordt het te lange stuk rail met een slijptol op de juiste lengte ingekort.

De aan te sluiten draden worden vooraf op een lengte van 45 en 65 cm afgeknipt, aan één kant gestript, vertind en daarna haaks omgebogen. Ook de koperen (of blank metalen) dwarsstrippen aan de onderkant van de rails worden vertind. Voor dit soort zaken gebruik ik een soldeerbout met een vermogen van 60 W (watt).

« Laatst bewerkt op: zondag 21 juni 2020, 23:03:58 door mphoi »
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 juni 2020, 00:30:37 »

Zo af en toe kom je toch nog voor een verrassing te staan. De ontkoppelrail steekt voor een deel buiten de railbedding. Daarom moet er nog even een aanpassing gemaakt worden. Het blijkt dat er een halve strookbreedte van de railbedding tussenpast. Maar dan wel ondersteboven, terwijl er één kant nog afgeschuind moet worden. Ook daar brengt de slijptol uitkomst. Een stukje railbedding wordt met lijmtangen ingeklemd. Daarna met de slijptol een schuine kant frezen.

Voor de aansluitdraden van de ontkoppelrails heb ik een gat van ø 5 mm geboord. Dergelijke gaten komen 5 à 7 mm vanaf de rand van de ontkoppelrails. Nadat alle rode aansluitdraden van de puco’s en de aansluitdraden van de ontkoppelrails door de gaten zijn gestoken, kunnen de rails worden vastgeschroefd. De juiste positie van de rails wordt bepaald door een maatlat tegen de buitenkant van de rails te leggen en dan de bijbehorende afstand tot de rand van de module in te stellen. Hier is dat 209,5 mm. Voor het schroefgat wordt eerst een gat van ø 1,1 mm geboord. Want anders gaat het vastschroeven veel te zwaar met een kans op een afgeknapte of beschadigde schroef (Mä 7599 = VK 1,4x10).

De onderste foto toont het resultaat van het linksbovengedeelte van de module.
« Laatst bewerkt op: maandag 22 juni 2020, 00:48:12 door mphoi »
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 juni 2020, 23:45:01 »

De andere twee rails op het linker gedeelte zijn van tevoren gereedgemaakt. Bij het inpassen met de rails op het rechter deel van de module bleek de onderste rails 2 mm te lang te zijn. De verkorte rails werden daarom nog iets verder verkort.

Elk spoor op een module met een koppeling van/naar een andere module krijgt een massa-aansluiting (bruine draad). Aan de linkerkant van deze module worden daarom vijf draden in de buurt van de modulekoppeling aan de voorste rail gesoldeerd. Op de foto zijn drie van die draden zichtbaar.

Inmiddels steekt er een draden-spaghetti aan de onderkant van de module naar beneden.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 juni 2020, 23:50:06 »

De constructie van het stalen frame/onderstel is voor een deel zichtbaar. Bij het ontwerp van het onderstel is rekening gehouden met de mogelijkheid om een modelbaan op twee niveaus te maken. Inmiddels wordt het onderste niveau niet meer gebruikt.

Het lengteprofiel bestaat uit twee U-profielen van 20x70x20 mm. De lengte van de grootste overspanning is 2,8 m. Op de vier hoeken staan poten van buisprofielen van 25x25 mm. De dwarsverbindingen zijn buisprofielen van 20x20 mm.

Aan de bovenkant zijn de poten aan de voorkant iets korter. Daardoor blijft de groene zijkant van de module zichtbaar. De poten aan de achterkant zijn zodanig lang dat de module niet naar achteren kan verschuiven. Aan de boven- en onderkant van de poten zitten zwarte plastic afschermdoppen.

Het onderstel is wat we toen (begin 80-er jaren) Lockwood-bruin noemden. Ik kon ook voor oranje kiezen, maar dat vond ik niet zo geslaagd.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 24 juni 2020, 12:24:49 »

Inmiddels steekt er een draden-spaghetti aan de onderkant van de module naar beneden.
Er ontbreekt dus alleen de saus >:-D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 24 juni 2020, 22:57:48 »

Heerlijk al die draden Martin  :)

Gewoon aan beginnen en op een gegeven moment zit alles op zijn plaats.

Je bent lekker aan het bouwen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 25 juni 2020, 02:12:38 »

Alleen al aan de rails komen er iets meer dan 100 draden. Dat komt voornamelijk doordat elk railstuk een draad naar de puco's krijgt. Dus exclusief wissels, ontkoppelaars en seinen met resp. 30, 5 en 32 draadjes. In de 60-er jaren was het mijn vak: bedradingsmonteur.

Rond het jaar 2000 had ik het totale station rechtstreeks op een pc aangesloten: 4 sub-D-connectors à 50 draden. Ik had er gelukkig maar twee verkeerdom aangesloten.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 26 juni 2020, 16:21:26 »

Het linker deel van de onderkant. De spaghetti is enigszins geordend. Vaak lijkt het erger dan dat het is.

Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 02:02:02 »

Het kruiswissel is geplaatst. De kruising (28° 52’) komt van Weichen-Walter.

In het hart van het 3e spoor zijn hier en daar stukjes kurk uitgestoken en gaten geboord t.b.v. de stroomtoevoer naar de puco’s.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 juni 2020, 02:05:55 door mphoi »
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: 10 wissels op 9e module
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 22:52:27 »

De aansluiting van het kruiswissel aan de linker bovenkant was overigens nog wel een uitdaging (= een ander woord voor een oplosbaar probleem).

Bij de intrede van de slanke wissels, het slanke kruispunt en het slanke Engelse wissel is uitgegaan van een railafstand van 57 mm. De ruimere bogen hebben echter geen bijbehorend equivalent gekregen. Zelf houd ik daarom de originele railafstand van 64,6 mm aan. Want flexrail (2205) is bij mij in bogen geen succes gebleken.

Om toch een railafstand van 64,6 mm te kunnen gebruiken heeft Märklin diverse aanpassingsrails in hun railprogramma opgenomen. Dit heeft o.a. geleid tot korte aanpassingsrails van 30 (2203), 35,1 (2208) en 41,3 (2293) mm. Alleen de rail van 35,1 mm is meteen geschikt om tussen twee Engelse wissels te gebruiken.

De rail van 30 mm is bedoeld om bij een gewone wisselverbinding  met twee slanke wissels te gebruiken. Maar Märklin past dat stukje rail ook toe als het een combinatie van één slank wissel en één slank Engels wissel betreft. En dan kom je eigenlijk 2,5 mm te kort.

Die 2,5 mm had in over het hoofd gezien. Maar bij het definitief leggen van beide Engelse wissels kwam ik daar achter. Opeens paste het stukje van 35,1 mm niet meer zo goed. Ik kwam daar ca. 2 mm te kort. In feite was het 2.5 mm-probleem verplaatst naar de andere kant van het middelste (Engelse) wissel. Daarom heb ik een rail van 90 mm (2201) ingekort naar 37 mm.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.122 seconden met 32 queries.