Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

blauer Wald

Gestart door d1bbes maandag 06 mei 2024, 18:10:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blauer Wald
Lid sinds: 2013

offline
blauer Wald
Goedemiddag dames en heren,

Welkom bij de start van de bouw van blauer Wald. Een railplan, georiënteerd op Duitse stoomtreinen en tijdperk 3. Het is een bestaand baanplan aangepast naar mijn wensen. De wensen waren lekker kunnen rijden en kunnen rangeren. Het plan waar mijn baan van is afgeleid is ,,Anlagenplanung für Aufsteiger, Folge 81". De baan wordt aangestuurd door een CS2 en iTrain om geautomatiseerd te kunnen rijden.

De vorige baan heb ik afgebroken omdat deze niet werkte zoals ik hem in gedachte had. Teveel willen op de baan, te steile hellingen waardoor treinen niet goed omhoog kwamen en verkeerd materiaal gebruikt. Voor het plaatwerk had ik underlayment platen van 1,8cm dik, veel te lomp en te zwaar.

Voor het nieuwe baanplan heb ik het onderstel van de oude baan kunnen hergebruiken. Voor het plaatwerk maak ik gebruik van 0.9cm populieren multiplex. Wat een verschil met het underlayment, makkelijker te hanteren door het gewicht maar toch sterk.

blauer Wald deel 2
Lid sinds: 2013

offline
blauer Wald deel 2
Hallo iedereen,

Gisteren heb ik jullie mijn baanplan laten zien, zoals deze er op papier uit komt te zien. Aangezien ik de afgelopen week vakantie heb gehad en mijn vrouw wel heeft mogen werken. Heb ik flink kunnen opschieten met de bouw van de baan. Zoals in de vorige post heb ik het onderstel van de oude baan kunnen hergebruiken.

Om het baanplan op het plaatwerk te krijgen heb ik de baan in gedeeltes uitgelegd op behangpapier. Daarna heb ik het met zwarte viltstift overgetrokken, waarna ik de marges heb getekend. Bij gebrek aan een plotter of grote printer is dit een erg aangename manier om te werken. Uiteindelijk heb ik het plan uitgeknipt en met dubbelzijdige tape op het plaatwerk geplakt en kunnen over tekenen. Het is niet altijd even precies maar het heeft uiteindelijk goed gewerkt. Het plan is uitgezaagd en nogmaals gecontroleerd door de rails er op te leggen.

De hoogte verschillen heb ik aangebracht door middel van een inclinometer, zo kon ik precies de stijgingspercentages toepassen zoals ik ze in het baanplan heb staan. In eerste instantie had ik niet gezien dat hij ook op procenten kon meten, dus eerst alles omgerekend naar graden en dan schroeven. Toch maar alles overnieuw gedaan omdat ik niet dezelfde fout wil maken als bij de vorige baan.

Al met al mag ik niet klagen want de baan ligt en de eerste treinen hebben de ronde gereden, zelfs de trein die met moeite omhoog rijdt is de hellingen opgekomen. Wel is waar zonder wissels te kunnen schakelen, maar dat is het volgende project.
Voor nu heb ik iTrain in orde gemaakt en daar de blokken ingedeeld en de wissels verdeeld over de schakeldecoders. Dit zal aankomende week in de praktijk uitgevoerd worden. Hier alvast een foto van de baan zoals hij nu is!

Voor nu bedankt voor de interesse en tot de volgende keer
Re: blauer Wald
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: blauer Wald
ziet er leuk uit, Dibbes!
ff checken: 1 vak op je tekening is 50x50 cm?
Re: blauer Wald
Lid sinds: 2013

offline
Re: blauer Wald
@ernstcramer

Ja dat klopt helemaal, de baan heeft een afmeting van 310cm bij 165cm. Had wat meer marge aan de zijkanten mogen hebben, de baan past net op het oppervlak.

Groetjes
blauer Wald deel 3
Lid sinds: 2013

offline
blauer Wald deel 3
Vandaag toch maar weer even aan de baan gewerkt. Zoals ik aangegeven heb, ga ik deze baan besturen met iTrain. Dat dit programma een steile leercurve heeft wist ik, maar zo steil als de bergen in Groesbeek op dag drie van de Nijmeegse vierdaagse had ik niet verwacht. Gelukkig komen we er stukje bij beetje wel uit en krijg ik steeds meer inzicht in het programma.

Ik was bezig met het programmeren van de rangeersporen en kwam er achter dat de sporen niet lang genoeg waren. Dus dan ga je maar weer terug naar de tekentafel om te kijken wat er mogelijk is. Gelukkig heb ik met wat passen en meten een flink aantal centimeters er aan weten te knutselen zoals te zien is op de foto's. Als eerst een stuk behang met dubbelzijdig tape vastgeplakt, waarna ik het heb kunnen aftekenen. Dit stuk uitgeknipt en overgetrokken op een stuk multiplex. Uiteindelijk een steun eronder en met twee steunplankjes vastgeplakt/geschroefd aan het bestaande stuk. Al met al weer lekker productief geweest, morgen maar weer eens verder met de terugmelders.

Re: blauer Wald
Lid sinds: 2016

offline
Re: blauer Wald
Het is wel een creatieve oplossing maar is het wel een mooie oplossing om te zien?


En daarbij begrijp ik niet zo goed hoe je via iTrain ontdekt dat je rangeersporen te kort zouden zijn. Als jij een spoortje van twee wagonlengtes genoeg vindt, dan moet de software het daar maar mee doen, zou ik denken.

In mijn baan liggen ook korte stukjes en RocRail kan ermee uit de voeten, iTrain vast ook.

Waar liep je tegenaan? Misschien kan iemand helpen, tenzij je deze oplossing zelf goed vindt uiteraard.

Groet,

Peter

Re: blauer Wald
Lid sinds: 2013

offline
Re: blauer Wald
Goedemorgen Blikkentinus,

Het is vooral creatief, maar wint niet de schoonheidsprijs inderdaad. Waar ik vooral tegen aanloop is dat het rangeren nog niet lukt in iTrain, al verschillende tutorials gekeken en de handleiding er op nageslagen. Maar helaas nog geen gepast antwoord gevonden. Het zijn vaak praktische dingen wat voor problemen zorgt. Hoe krijg ik een trein gerangeerd op het spoor en afgekoppeld en aangekoppeld.

Voor nu heb ik het zo maar opgelost en lukt het om een trein af te koppelen en weer aan te koppelen. Maar er wordt dan gesplitst in trein en wagons. Het lukt niet om 1 of 2 wagons af te koppelen.

Re: blauer Wald
Lid sinds: 2016

offline
Re: blauer Wald
Juist, ik snap nu wat je bedoelt.
Je zet ook wel gelijk hoog in als je geheel automatisch wilt rangeren.
Ik denk wel dat het kan, maar dan moet je misschien wat meer meldpunten in je sporen leggen zodat iTrain weet wanneer de ontkoppeling moet plaatsvinden.
Eventueel kun je je wagons nog voorzien van automatische koppelingen (Krois bijvoorbeeld) maar dat worden wel dure grappen.
Een andere optie is het gebruik van magneetjes en Hall-sensoren. Die kun je dicht bij de ontkoppelaar zetten en zo uitpuzzelen dat hij precies op tijd schakelt. En dan moet je loc met de rest van de trein op tijd stoppen en van richting veranderen.
Hoe dat praktisch moet, weet ik ook niet, maar het lijkt me uitvoerbaar.
Misschien toch te prefereren? Het is ook fijn als je scenery mooi wordt.
Ik denk dat ik daar de voorkeur aan zou geven boven automatisch rangeren. Dan doen we dat handmatig. Best leuk om te doen.

Groet,

Peter

blauer Wald deel 4
Lid sinds: 2013

offline
blauer Wald deel 4
Beste iedereen,

Dit weekend was weer lekker lang, dus ook even op zolder tijd doorgebracht. Als eerst ben ik begonnen met het aansluiten van de terugmelders. Hiervoor gebruik ik de S88 terugmelders van AJ en ze werken fantastisch. Waar ik bij mijn vorige baan toch wat problemen heb mogen ervaren met spookmeldingen, ben ik er nu achter gekomen waardoor het komt. Bij het testen van de baan heb ik rondgereden met een lok. Deze viel op een begeven moment stil op de baan. Ik heb toen een extra stroomtoevoer gemaakt en de trein reed verder. En ook waren de spookmeldingen verdwenen, dus dit wordt een aandachtspuntje voor de volgende dag klussen.
Voor nu zijn alle melders aangesloten, de volgende klus zijn alle wisseldecoders aansluiten. Hiervoor worden de K83 wisseldecoders van @AlbertJan

PXL_20240518_134050651.jpg

Om de baan aan te kleden heb ik vorige week een brug gekocht van Auhagen. Op zich een leuk setje maar de mallen waren niet helemaal precies. Hier en daar heb ik wat weg moeten snijden om het passend te krijgen. Ondanks dat een leuk bouwpakketje waar ik veel plezier aan heb gehad om het in elkaar te zetten.

PXL_20240520_120616431.jpg

PXL_20240520_120623188.jpg

PXL_20240520_120638429.jpg   

Re: blauer Wald
Lid sinds: 2017

offline
Re: blauer Wald
Ieder zijn plezier, maar c-rail in combinatie met zo'n brug/viaduct is in mijn beleving minder geslaag.
Daar passen k-rail beter.

Cees
Re: blauer Wald
Lid sinds: 2013

offline
Re: blauer Wald
Beste Cees,

Ik begrijp je volledig en het zou er inderdaad anders/mooier uitzien. Maar helaas passen op dit traject geen overgang rails. Ook zie ik het niet zitten om de hele lus aan te passen naar k rails. Wellicht dat ik het in de toekomst nog aanpas.

Met vriendelijke groet, Bart
Re: blauer Wald
Lid sinds: 2012

offline
Re: blauer Wald
k-rail enkel op de brug, en direct koppelen aan c-rail, overgangsrails is nergens voor nodig,

mvg,
Michel
Re: blauer Wald
spoorz
gast

Re: blauer Wald
10 minuutjes knutselen:
Re: blauer Wald
Lid sinds: 2013

offline
Re: blauer Wald
Hoi iedereen,

Het is al weer een paar weken geleden dat ik een update heb geplaatst over de baan. Het was even heel druk op het werk, maar gelukkig nu vakantie dus tijd voor de baan. De K-rails is inderdaad mooier om op de brug te leggen. Ik ga hier nog een knutselprojectje van maken, maar tot die tijd laat ik er even C-rail liggen.

Voor nu ben ik nog steeds bezig met de techniek onder en op de baan. Ik ben bezig met het creëren van het seinbeeld op de baan. Hiervoor ga ik aan de slag met servo's en de oc32. Aangezien ik DB ep3 ga rijden, maak ik gebruik van armseinen. Na veel te hebben gelezen over de seinen heb ik toch jullie expertise nodig of het idee wat ik gemaakt hebt klopt.

seinenplan.png

Even wat toelichten, zoals te zien is heb ik het ingedeeld in kleuren en nummertjes gezet voor de seinen. De groene sporen zijn sporen voor het personenvervoer en zullen in een richting bereden worden.

Hopelijk klopt het beeld een beetje wat ik geschetst heb en anders hoor ik graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Bart