Nieuws:

NU TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

De nieuwe baan van Guus, bovenleiding klaar

Gestart door Guus donderdag 02 januari 2025, 18:59:00

Re: De nieuwe baan van Guus, carmotion stoplichten

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Guus.

Mooi bedacht,
Goed uitgevoerd en
Inventief aangepast,
Leidt uiteindelijk tot een zeer fraai
en levendig stuk stadsscenery  :thumbup:

Groeten,

Erik.
 @citaat  @citaat ik speelde ooit eens met de idee om een remote vrachtwagen op de baan te zetten, maar als ik dan dit zie: allemaal automagisch... toch wel fantastisch... ;)
Nu het zijn momenteel maar toekomstdromen, want ik moet eerst nog een baan opnieuw opbouwen - alles zit nog in dozen en de "basement" (zeg maar kelderverdieping) moet nog een beetje stofvrij gemaakt worden: het is een betonnen vloer en dat creëert redelijk wat (heel en te) fijn stof toch, voor de modeltreintjes...
Het is hele leuke simpele techniek die je zo ingewikkeld kunt maken als je zelf wilt. Ik krijg steeds meer bewondering voor het systeem omdat het allemaal heel logisch is en je het stiekem toch heel uitgebreid kunt maken. Zoals ik nu gedaan heb met lichtsluisjes van Huib Maaskant voor detectie.

Zoals ik het nu gebouwd heb kunnen er ook nog meer wagentjes tegelijk rijden  :D
Ik wacht met smart op de eerste personenauto's.

Ik denk dat het op elke baan past, zelfs als deze al bijna af is 👍
Als je kiest voor een simpel rondje met maar één voertuig kun je het volledig zonder electronica doen, alleen met magneetjes.

Wat ik in de toekomst nog wil bouwen is een benzinestation met een oplaadpunt en een automatische wissel bij bezet, op de plek die je helemaal in het begin van het filmpje ziet.
Maar nu eerst iTrain finetunen voor de treintjes. Binnenkort the movie...

Groet,

Guus

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: hermanvk op maandag 29 september 2025, 19:11:04"basement"
Geloof mij maar dat de vliering niet veel beter scoort (geen betonstof, maar wel roet
van de snelweg, niet van de cv). De afstand tot die snelweg is hooguit 100 meter,
daarom zit ik in sociale woningbouw (ontheffing dus, voor dingen die niet kunnen).
Zo gaat dat in Nederland.

Je hoort mij niet klagen. Toch?
Het is wel goedkoop (hooguit € 600,- kale huur), en dat pal bij Amsterdam?
Als je mazzel hebt, met huursubsidie € 400 (heb ik niet).
Citaat van: Jan22 op maandag 29 september 2025, 23:51:22Je hoort mij niet klagen. Toch?
Mocht het zo lijken: ik klaag niet hoor. Het is enkel een vaststelling...  :thumbup:
Citaat van: Guus op maandag 29 september 2025, 21:08:34Wat ik in de toekomst nog wil bouwen is een benzinestation met een oplaadpunt en een automatische wissel bij bezet, op de plek die je helemaal in het begin van het filmpje ziet.
Prachtig... laat maar komen. Ik ben heel benieuwd...  :thumbup:

Duitsland TP III/IV

Hallo Guus,

Leuk je gesproken te hebben op de beurs in Veendam. Wat ik je daar al vertelde is dat je hele mooie dingen aan het maken bent. Ben dus benieuwd naar de nieuwe updates.
Beste Ronald,

Leuk en vooral indrukwekkend om Altendorf een keer in het echt te zien. De aanwezigheid van dit soort banen maakt een beurs zoveel leuker,

Groet,

Guus

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Mooi opgelost Guus.

Henk
Prachtig gedaan. Ik denk dat ik nog wel een paar keer dit topic opnieuw bekijk.
Mooi hoor, ook de roosters op de brug zijn een hele mooie oplossing! B)
Re: De nieuwe baan van Guus, bovenleiding klaar
Tijd voor een nieuwe update. De laatste tijd vooral veel gereden en veel aan gepast aan het rijdend materieel om de diverse ontsporingen op te lossen. Want als er iets frustreert dan is het wel om na twee jaar bouwen eindelijk te kunnen rijden om er dan achter te komen dat de betrouwbaarheid prut is.
Maar goed, op een enkel gevoelig wagonnetje na rijdt alles nu probleemloos over de baan en de pukostrips doen hun werk 👍
Zelfs bij de slanke peko wissels.

Laatste grote klus was de bovenleiding. Ik heb daar lang over getwijfeld omdat daarmee de bereikbaarheid van het spoor en wat er op staat praktisch weg is. En bij het merendeel van de banen die ik bewonder zijn de rijdraden achterwege gelaten.

Maar goed, sinds 1977, toen ik mijn electrische 1212 kreeg droom ik al van locs die rijden met de panto's 'up'.
Sterker nog, ik stoor mij al jaren mateloos aan al die locs die met ingeklapte panto's rijden.

Nu gebruik ik het Sommerfeldt Profi draad en heb ik ook nog eens 14 keer een module-overgang te overbruggen, dus tegen de rijdraad aan is geen optie helaas. Daarom ben ik nu bezig met het vastzetten van de panto's op 1 mm van de rijdraad en dat heeft een heel mooi effect. De droom komt uit zeg maar...

Onderstaand weer een aantal rommelige foto's en een nog rommeliger filmpje

Groet,

Guus

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dit geeft een mooi overzicht van je baan Guus, en ik zeg het wel vaker bovenleiding maakt het geheel af  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Guus.

Citaat van: Guus op zaterdag 29 november 2025, 09:59:14Onderstaand weer een aantal rommelige foto's en een nog rommeliger filmpje

Nou, dat valt reuze mee hoor!  :cool:
Het zijn prima foto's en dito filmpje :thumbup:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Guus,

Fraaie beelden laat je zien :thumbup:. En inderdaad bovenleiding met panto's omhoog staat heel fraai. Het vastzetten van de panto's op de locs is een klus waar ik ook nog aan moet beginnen. Hoe heb jij dit precies gedaan?

Misschien kun je wat details en/of foto's met ons delen?

Groeten,
Wico
Hoi Guus:
Sterker nog, ik stoor mij al jaren mateloos aan al die locs die met ingeklapte panto's rijden.
Vind ik persoonlijk nogal sterk uitgedrukt, maar ikzelf vind het zielig.
(om die locs zo te zien rijden, bedoel ik)

Aan de andere kant:
Het moet eind jaren 70 geweest zijn, toen ik mijn eerste eLoc (in een set) kocht, omdat:
Ik hem mooi vond EN ik ook echt electrisch zou kunnen rijden. Dat is er toen niet van gekomen, om allerlei redenen.

Door een gelukkig toeval (mede dankzij 3rail) kwam ik in het bezit van een heel pak bovenleidingsmateriaal en een oude droom werd werkelijkheid, maar daarbij ook met de nodige frustratie, want wat simpel lijkt op papier...
Inderdaad: om die panto's steeds effectief contact te laten maken...:roll:
Citaat van: hermanvk op zaterdag 29 november 2025, 15:32:30Inderdaad: om die panto's steeds effectief contact te laten maken...:roll:

Ik heb het heel vroeger ook wel geprobeerd. De eerste keer dat je twee locs op dezelfde baan afzonderlijk kon besturen, fantastisch was dat. En dan die dikke meegebogen rijdraden :)
Citaat van: Wico op zaterdag 29 november 2025, 14:20:13Hoe heb jij dit precies gedaan?

Ik zal nog wat foto's delen, maar in basis gebruik ik losse kernen van een draad. Wel die iets dikkere zilverkleurige in plaats van de superdunne van koper.
Deze verf ik met matte donkergrijze verf waardoor je er niets tot weinig meer van ziet.
Het rijden tegen de draad kan in principe wel (ik heb in de tunnels pantovangers en de schaduwstations zijn hoog genoeg), maar echt ontspannen naar rijdende treinen kijken is er dan echt niet meer bij :)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: Wico op zaterdag 29 november 2025, 14:20:13Fraaie beelden laat je zien :thumbup:. En inderdaad bovenleiding met panto's omhoog staat heel fraai. Het vastzetten van de panto's op de locs is een klus waar ik ook nog aan moet beginnen. Hoe heb jij dit precies gedaan?

Misschien kun je wat details en/of foto's met ons delen?

Dat ben ik ook ooit nog van plan.
Details en foto's zijn ook voor mij welkom.

Henk

Als het maar Zwitsers is.

Guus,

Prachtige foto's van de aangebrachte bovenleidingen met de locs die de pantografen omhoog rijden. :thumbup:
Filmpje is goed te zien hoe sfeervol het is rijden met de pantografen omhoog geeft net dat beetje extra.

Citaat van: Guus op zaterdag 29 november 2025, 15:48:17maar echt ontspannen naar rijdende treinen kijken is er dan echt niet meer bij :)

Ik rij al een hele tijd met de pantografen tegen de draad aan en ja in het begin volgde ik iedere loc die met de panto omhoog reed maar nu zit ik ontspannen te genieten van de pantografen tegen de draad aan.

Ik heb wel bij sommige Zwitserse loc kleine smalle pantografen daar rij ik niet mee tegen de draad aan dus je methode om dan er iets onder te zitten ga ik zeker bekijken als die geplaatst zijn want het liefst wil ik alle pantografen omhoog hebben staan wel of niet tegen de draad aan.

Groet Michel
Hier hetzelfde dilemma. Ik wilde eerst ook geen bovenleiding ivm bereikbaarheid. Maar ook hier overstag. Of ik de pantografen omhoog zet weet ik nog niet ik heb nl onder de tunnels geen bovenleiding dus bang voor haken. Maar je baan ziet er goed uit.

Gr henk
@citaat Uit mijn beperkte ondervinding, kan ik het inderdaad bevestigen: in mijn eerste pogingen had ik de bovenleiding niet altijd even netjes uitgelijnd, en als die pantografen de kans krijgen om ongehinderd omhoog te springen, dan heb je gegarandeerd ergens haken waarin ze blijven hangen, en dat is geen prettig zicht, als je al geen bovenleiding of erger nog een pantograaf om zeep helpt.

Citaat van: hermanvk op zaterdag 29 november 2025, 21:53:06gegarandeerd ergens haken
Onderwerp voor apart draadje, zucht, ja, een 3013, hakend achter een rijdraad, met zich mee torsend 3 uitgerukte mastjes,
en daarmee uit de rails geraakt, op een onmogelijk punt, in een tunnel. Jeugdleed .... Net niet genoeg om met Märklin te willen stoppen.
 @citaat Zo erg was het bij mij niet, vooral omdat alles nog heel goed bereikbaar was. Helemaal geen tunnels of scenery... gewoon wijd open, en gelukkig reed de trein niet te snel, maar desalniettemin inderdaad had ik het bijna opgegeven, maar koppig nietwaar  ;)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Wico op zaterdag 29 november 2025, 14:20:13Het vastzetten van de panto's op de locs is een klus waar ik ook nog aan moet beginnen. Hoe heb jij dit precies gedaan?
Gerard heeft daar ooit een topic aan gewijd.
Hij heeft daar toen visdraad voor gebruikt. In dit draadje staan van vele loks en treinstellen de nodige voorbeelden, zoals bijv. Roco Blokkendoos:
Dit is mooier dan ik het heb omdat het maar enkel draadje is. Ik heb tot nu toe een lus gemaakt.
Bovendien lijkt me visdraad ook sterker dan koperdraad. Zeker als je bedenkt dat de panto's ook nog worden ingeklapt bij het opbergen van de loc in het grote archief.

Swiss rail .. what else?

Frank,

Hartelijk dank voor de link :thumbup:.

Groeten,
Wico
Hier wat foto's van één van de locs met het metaaldraadje.
Op de foto's kun je het zien, maar op de baan is er niets van te zien.

En dan nog een filmpje van mijn br140

Zo kan het ook 😊
De hoogte kun je regelen met cv waardes

Groet,

Guus

Citaat van: Guus op vrijdag 03 januari 2025, 18:34:02waarom het noodzakelijk is om de versie met de geïsoleerde puntstukken te gebruiken
Eerlijk gezegd, ik zie niet in waarom isofrog noodzakelijk is op basis van je plaatjes.

Het is me wel duidelijk dat er een zaag in de spoorstaven (vlakbij een insulfrog puntstuk) moet worden gezet om die te benutten voor 3-rail polarisatie, oftewel om de spoorstaaf als puko voor de kruisende sleper te laten dienen. Die zaagsnede gebruik ik ook bij Piko boogwissels (en die zijn allemaal isofrog).

Als het maar Zwitsers is.

Ziet er goed uit Guus het draadje aan de pantograaf. :thumbup:

Zelf heb ik het geprobeerd met doorzichtig nylondraad maar mijn vingers zijn te dik om er een goede knoop of wat anders aan te maken.

Groet Michel
Die zaagsnede is dus niet nodig

Swiss rail .. what else?

Guus,

Ziet er goed uit met dat dunne metaaldraadje! Kan me voorstellen dat je daar inderdaad niets van ziet op enige afstand, laat staan als de trein rijdt. In de toekomst zal ik eens kijken wat mij beter bevalt vislijn of metaaldraad.

En mijn Giruno heeft ook automatische pantografen (die standaard te hoog komen), dus daar moet ik ook induiken of ik dit kan aanpassen met CV waardes.

Bedankt voor foto's en toelichting.

Groeten,
Wico
Citaat van: frenkievee op zondag 30 november 2025, 18:23:21
Citaat van: Jan22 op zondag 30 november 2025, 17:41:17isofrog
Citaat van: Jan22 op zondag 30 november 2025, 17:41:17insulfrog puntstuk

Wat is "isofrog" en "insulfrog"??

Zie hier
,

Puntstuk wel of niet geïsoleerd. Dat is bij mij van belang omdat de rails meedoen als puko
Citaat van: h0_miessie op zondag 30 november 2025, 17:50:05Ziet er goed uit Guus het draadje aan de pantograaf. :thumbup:

Zelf heb ik het geprobeerd met doorzichtig nylondraad maar mijn vingers zijn te dik om er een goede knoop of wat anders aan te maken.

Groet Michel

Als je een koper of metaaldraadje gebruikt kun je ze net zo lang draaien tot de hoogte goed is. Je hebt er controle over.
Bij een knoopje lijkt me dat lastiger.

@citaat  @citaat
Dankjewel Guus, dat maakt het begrip wel duidelijk inderdaad.
Beetje wat ik van plan ben met de K-rail slanke Engelsman: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1571124
De nieuwe baan van Guus, omlopen met iTrain
Nog een filmpje gemaakt vandaag van het omlopen van een loc in iTrain, terwijl de viessmann-cars dapper hun rondjes rijden:

Groet,

Guus

Ik snap wat jij bedoelt, maar niet wat door Peco bedoeld werd voordat E-frog werd geintroduceerd.
.
Er zijn 3 typen 2-rails wissels. Peco had aanvankelijk isofrog (geïsoleerd puntstuk) en electrofrog (geleidend puntstuk)
en kwam ten slotte met E-frog, een puntstuk wat met beide methoden aansluitbaar is.

De wissels die jij laat zien,  zijn ogenschijnlijk isofrog (d.w.z. dat het puntstuk is geïsoleerd. Maar om te weten of dat echt zo is, moet je de onderkant bekijken;b.v.  Piko wissels zijn voor het puntstuk door met smalle koper strips verbonden met de binnenste spoorstaven, én onder het puntstuk zitten koper strips die de spanning doorzetten in het spoorstaaf verlengde).

Daarnaast speelt verbinding tussen binnenste en buitenste spoorstaven een rol, en met name of en waar die zich bevindt. Klassiek was er geen verbinding, waardoor de wisseltong bepaalde welke binnenspoorstaaf stroom kreeg en welke niet (denkend wissel).
Later was er standaard een verbindingen waardoor de wisseltong stand niet uitmaakte of een van de binnenrails onder spanning stond.

Beste Jan,

ik gebruik de PECO code 100 SL, en niet de SEL (electrofrog).
De wisseltong die geen verbinding maakt met de rails (in mijn beide foto's ROOD) is in de normale situatie stroomloos. Zoals jij het noemt een 'denkend' wissel.
Middels een van de uitgangen van de MTB MP4 wisselmotor wordt deze geschakeld met de baanstroom, aangesloten op de door joiu genoemde strips aan de onderkant.
Het is dus van belang deze te schakelen NADAT de motor beweegt. de MP4 kan dat.

Waarschijnlijk was het met een electrofrog ook wel gelukt (de MP4 heeft twee relais), maar dit was voor mij het eenvoudigst.

nog een belangrijke opmerking: altijd de veer uit het wissel halen!

Groet,

Guus

Citaat van: Guus op maandag 01 december 2025, 07:53:50wisseltong die geen verbinding maakt met de rails (in mijn beide foto's ROOD) is in de normale situatie stroomloos
Dat is handig bij type isofrog (geïsoleerd puntstuk) wissel, dan hoef je geen bruggetjes te verwijderen, en je niet af te vragen hoe dan ...
Bij insulfrog (geleidend puntstuk) moet je elk wissel wel aanpassen.

Citaat van: Guus op maandag 01 december 2025, 07:53:50altijd de veer uit het wissel halen
Dat is een goede aanvulling ...