OK, de testrun en de TESTRESULTATEN.
Ruim een week geleden de test uitgevoerd, maar nu pas tijd om foto?s te plaatsen. Hierbij dan.
Nog even samengevat:
Citaat van: nobody op zondag 14 juni 2015, 17:11:55
Nadat de loopvlakken en flenzen weer blank gemaakt zijn...
Citaat van: Ragoem op dinsdag 16 juni 2015, 10:29:01
Hoi Hajo,
Ziet er goed uit, ben wel benieuwd naar het wel of niet nodig zijn van het loopvlak poetsen.
Hartelijke groet, Ragoem
Citaat van: Wijbe op maandag 15 juni 2015, 21:44:12
Hoewel de wielen er erg mooi uitzien, moet ik toch zeggen: Maak de loopvlakken schoon. Doe je dit niet en ga je er mee rijden wordt de gehele baan smerig. Vooral funest voor clubbanen.
Citaat van: nobody op maandag 15 juni 2015, 18:04:10
Citaat van: 3rail op zondag 14 juni 2015, 19:56:54
anders worden ze zelf weer blank door het rond rijden.
En waar blijft die afgereden verf...
Juist...
Moet je weer railpoetsen...
Citaat van: 3rail op maandag 15 juni 2015, 21:13:45
op je antislip banden.
Een aantal beweringen of veronderstellingen waarvan ik mij soms, met alle respect, afvraag in hoeverre dit op feiten, ervaringen en waarnemingen is gebaseerd. Wil niemand beledigen hier, maar ik denk: zelf uitproberen, testen, laten we gewoon maar eens kijken!
Test Doel: vaststellen of deze beweringen kloppen, of het noodzakelijk is om de wiel-loopvlakken schoon te maken en of er vreselijk veel vuil op andere, schone, wielen en op anti-slipbandjes komt; en of electrisch contact daardoor verslechterd.
Tevens: is massa detectie gehinderd door gespoten wielen?
De test opzet: laat een trein met gespoten wielen en één wagon met schone nieuwe wielen langdurig rijden, wielen vergelijk voor en na.
De beginsituatie: een treintje wagons met roestkleur/donker gespoten wielen:
Er tussen reed één wagon met spik splinter nieuwe wielen: de 3rail forum wagon!
En een lok met schoongemaakte wielen. Helaas stond deze digi lok na een uur testen stil, kortsluiting.
Ik heb de baan toen op Analoog geschakeld en een good old BR 1512 analoog uit de vitrine gepakt, die had pas echt schone wielen.
Allereerst, en daar heb ik gene foto?s van omdat je dit lastig met twee handen kunt maken, heb ik enkele van de gespoten wielen met een Multimeter op weerstand gemeten.
Voor trein-bezetmelding middels massadetectie moet er immers geleiding zijn tussen 3-rail wielen, ene en andere wiel.
Ik heb de pinnen als ware het railstaven op de gespoten loopvlakken gehouden, meerdere plekken op meerdere wielen ( > 10 metingen)
Wat meet ik: soms even geen geleiding, maar meestal wel. Vaak even ~100 Ohm weerstand, wat volgens mij al niet veel is en wellicht door menig bezetmelder al gezien wordt als ?contact?, bezet. Daarna gaat de weerstand richting 0. Vooral als je de contactpennen beweegt over het loopvlak zoals ene railstaaf over rijdende wielen, is er gewoon geleiding of hooguit ~100 Ohm weerstand!!
Dus argument ?geen electrisch contact, bezetmelding werkt niet met gespoten wielen? durf ik al te ontkrachten. Nog zonder dat er één wiel is schoongereden, durf ik te beweren dat een wagon met gespoten wielen, zeker rijdend, doorgaans gewoon massa detectie verzorgd, geen probleem.
Goed, we gaan rijden: Dit reed zo rond op mijn test/inrijbaanje.
In totaal ruim 7 uur continu.Na de lokwissel in het eerste uur, heeft de analoge Mä BR 151 electrische lok ruim 6 uur achtereen gereden op 80-85% van trafovermogen. Dus flink doorrijden. Overigens was de lok nauwelijks ?warm? hierna! Stoere lok die 6-assige metalen Mä BR 151.
Na deze in totaal ruim 7 uur, heb ik de wielen bekeken. Ik zag toen al zo een significant verschil, dat ik de test run heb beëindigd.
Eerst de trein langzamer laten rijden om te zien of er nu wel slecht baancontact was. Nou, die kroop netjes langzaam rond hoor, geen probleem.
Kijk even mee wat ik zag: dezelfde wagons met in het midden de 3Rail forum ketelwagon twee-asser. En de BR 151 zes-assige lok:
En de antislipbandjes. Hij mist 1 anti splipband, maar dat was al vooraf. Hoe vuil zijn die?
En de controle wagen, de 3Rail forum ketelwagen:
Duidelijk ingereden nu , zie de sporen op de wielen, maar vies??
Wat zien we dus?
- De gespoten wielen hebben na deze 7 uur rijden schone loopvlakken
- De schone wielen van de controle wagon en lok, zijn nog steeds schoon!
Maar waar blijft dat stof-vuil wat duidelijk van die loopvlakken afgereden is?
In de lok, tandwielen e.d.? Niets van te zien.
Dan moet het wel op de baan liggen, rond de railstaven. Net echt!
Tja, beetje lastig te beoordelen omdat deze railstaven ook al bruin geverfd waren en dit baantje behoorlijk vies was al. Voor de test run was ik er grondig maar weer eens met een railgom overheen gegaan.
Mijn conclusies zijn dan ook:
1) Wielen spuiten zonder de loopvlakken schoon te maken, leidt waarschijnlijk niet tot verhinderen van massadetectie
2) Na een of meerdere uren rijden, zijn de gespoten loopvlakken sowieso schoner, conform voorbeeld.
3) Er is niets te zien van sterk vervuilende schone wielen!
4) Ook de anti slipbandjes van loks pikken het verf-vuil niet zichtbaar op.
5) Het is niet noodzakelijk om de loopvlakken van gespoten wielen schoon te maken t.b.v. massa detectie of vervuiling van andere wagons of loks.
6) Naast de railstaven komt
waarschijnlijk wat vuil-stof. Dit is conform voorbeeld en hindert het rijden niet. Bij het weatheren van een baan hoort daar ook al wat stof/vuil. Verder zal een baanstofzuiger heirvan een deel weer oppikken. Dus ook hier geen probleem voor clubbanen te constateren.
Wellicht dat, en zo doe ik dit in elk geval, je wielen van personenwagons met binnenverlichting wel gelijk al zelf schone loopvlakken wil geven. Dit kan eenvoudig door de wielen te draaien en er een middels een schroevendraaiertje op te zetten.
Goed, samengevat, ik vond het leuk om nu eens deze test uit te voeren en te zien wat er gebeurt. Voortaan zet ik met een gerust hart mijn wagons op de Niedrtalbahn clubbaan.
Hajo