Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Hanzi's treinreisje

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Hanzi's treinreisje
Zo, disembarking at 10:00 en nu in de Arriva-boemel naar Leeuwarden. Ik zie alweer dat mijn volgende trein daarvandaan niet rijdt :? ...

zonder fantasie ook geen creativiteit

Goeie reis terug Hans!
Aankomst in Harlingen (klikkie)
verliep overigens niet geheel vlekkeloos...
Hans,

Oeps ook dat liep dus uiteindelijk goed af! Meer avontuur dan waar je op gerekend had. Maar wel weer een mooi verhaal voor in de kroeg c.q. bij het haardvuur :D.

Groeten,
Wico
Oh ja, het treinreisje terug. Alles bleek toch gewoon te rijden en eea verliep eigenlijk prima met vlotte overstaps in Zwolle en Utrecht. Prima dus; weinig boeiends over te vertellen verder.

Wel heb ik vandaag nog aardig last van landziekte. Niet gelijk gaan lachen, dit bestaat echt:
Het schommelende gevoel na een vaarreis wordt 'landziekte' genoemd. Het officiële woord is het Mal de Débarquement-syndroom (MdDS). Je hersenen zijn op de boot gewend geraakt aan het continue deinen. Als je weer op vaste grond staat, moeten je hersenen zich opnieuw aanpassen, wat dit schommelende gevoel geeft.
Vooral vanmorgen deinden de lange gangen op kantoor alle kanten op.
Ook lijken een hoop dingen niet waterpas te staan zeg maar, en zeker als ik even gezeten heb deint de vloer onder me.
Inmiddels heb ik het gevoel dat het wat wegtrekt gelukkig.
Weer prachtige foto's Hans.

Op een 2tal foto's zag ik trouwens nog een ander interessant schip (Voor mij althans) langs de zuiderpier, namelijk de LV8 beter bekend als de Jenni Baynton en waarvan ten tijde van dit gebeuren Radio Waddenzee weer tijdelijk terug was. 
Citaat van: Hanzi op maandag 06 juli 2026, 19:49:10Het schommelende gevoel na een vaarreis wordt 'landziekte' genoemd.
Dat is wel weer iets bijgeleerd.
Ik heb een paar reizen per veerboot meegemaakt, maar kan mij niet herinneren er ooit last van te hebben gehad...
En ik heb het hier wel over Italië-Griekenland, waarvan er eentje echt met storm was....
:reactie: het is met landziekte net als met zeeziekte: de één heeft er last van, de ander niet. Landziekte is bij mij nagenoeg weg nu :) .

Citaat van: Freek op maandag 06 juli 2026, 22:33:31Weer prachtige foto's Hans.

Op een 2tal foto's zag ik trouwens nog een ander interessant schip (Voor mij althans) langs de zuiderpier, namelijk de LV8 beter bekend als de Jenni Baynton en waarvan ten tijde van dit gebeuren Radio Waddenzee weer tijdelijk terug was. 
IMG-20260707-WA0004.jpg

Er lag trouwens nóg een voormalig zendschip in Harlingen. Het nu schitterende tallship Morgenster was ooit één van de zendschepen van Radio Delmare; een zeezender die het overigens nooit verder bracht dan wat proefuitzendingen waarna de hele boel herhaaldelijk in beslag is genomen :-( ...

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Wij, voormalige zeelui, zijn erg bekend met het "schommelgevoel" wanneer weer aan de wal, maar dat werd snel ingeruild voor het "schommelgevoel" van een heleboel biertjes.

Groet, Anne W

The meaning of life is to give life meaning!

Helemaal me eens! Klinkt allemaal erg bekend.  :P

Vaak zijn schepen nog mooier dan lokomotieven maar aanleg van modelspoorbanen gaat op zolder net iets gemakkelijker dan lange zeeroutes....
Citaat van: Narwal op dinsdag 07 juli 2026, 11:26:06maar aanleg van modelspoorbanen gaat op zolder net iets gemakkelijker dan lange zeeroutes....
Yep Voor een trans-Atlantische zeeroute op zolder heb je een héle grote zolder nodig...  :P

Citaat van: Hanzi op maandag 06 juli 2026, 19:49:10Inmiddels heb ik het gevoel dat het wat wegtrekt gelukkig
Dat gaat inderdaad vanzelf over. Net zo goed dat je na verloop van tijd aan de bewegingen van het schip went, is dat andersom ook.

Citaat van: Hanzi op maandag 06 juli 2026, 19:49:10Wel heb ik vandaag nog aardig last van landziekte.
Er bestaat nóg een vorm van "landziekte". Dat kunnen ervaren zeelui krijgen als ze niet meer aan de wal kunnen wennen. Soortement cultuurschok, vermoed ik.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: Hanzi op maandag 06 juli 2026, 19:49:10Wel heb ik vandaag nog aardig last van landziekte. Niet gelijk gaan lachen, dit bestaat echt:
Vooral vanmorgen deinden de lange gangen op kantoor alle kanten op.
Ook lijken een hoop dingen niet waterpas te staan zeg maar, en zeker als ik even gezeten heb deint de vloer onder me.
Inmiddels heb ik het gevoel dat het wat wegtrekt gelukkig.

Daarom lopen zeelui altijd weidbeens als ze aan land gaan.
Kunnen ze niet omvallen.  :D  :D

Henk

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik heb ook 3 neven die gevaren hebben, één van de drie ging in zijn verlof altijd een poosje naar de kustvaarder waar hij zijn loopbaan op begonnen was, dan kon de vaste machinist een poosje naar huis, de ideële motivatie, de echte motivatie was dat hij niet lang aan de wal kon zijn.

Groet, Anne W

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Hans, ik heb net het hele verhaal gelezen.
Had dat helemaal gemist, man wat een avontuur.
Ben zelf niet zo van het varen op zee, mijn maag wil het niet waarderen maar kan me voorstellen hoe je hebt genoten.
En dan ook nog het wand ingeklommen, super sterk.
Aankomst in Harlingen is ook niet verkeerd, super gezellig plaatsje om (van terras naar terras) te wandelen.
Mooi schuit waar je op zat, kan me voorstellen dat het genieten was.

Märklin fahren-ärger sparen

Gesmuld van je reisverslagen, Hans  :thumbup:
Jammer, dat die niet voor de WOSA meetellen  ;)

Grtz Tony
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hans,

Ook ik heb genoten van jou avontuur  :thumbup: :thumbup:
Dit vergeet je de rest van je leven niet meer, ook leuk om die oude zeezender te zien liggen  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman
 :reactie: Waar is de tijd?
Nostalgie ten top. "piratenzenders" meen ik, werden ze genoemd? Op AM, dacht ik?
En dan later of was het rond dezelfde tijd (??) de locale zender(tjes) op FM... telkens weer trachten te ontsnappen aan gerechterlijke vervolging...;-)
CiteerEr lag trouwens nóg een voormalig zendschip in Harlingen. Het nu schitterende tallship Morgenster was ooit één van de zendschepen van Radio Delmare; een zeezender die het overigens nooit verder bracht dan wat proefuitzendingen waarna de hele boel herhaaldelijk in beslag is genomen :-( ...

De Morgenster, voormalige haringlogger SCH324 en hoe kan het ook anders, eigenaar Den Dulk. Overigens is ze ook nog bevoorradingsschip voor de Mi-Amigo geweest. Vanwege de Radio Delmare activiteiten in beslag genomen verkocht om uiteindelijk gerestaureerd en verbouwd te worden tot tallship. In 2008 werd ze "gezegend". Vanaf die tijd fungeert ze als opleidingsschip.

:offtopic: Klopt helemaal Freek. Uit de tijd voordat de Morgenster werd omgebouwd tot tallship kwam ik een leuk interview tegen met Gerard van Dam, de vorige eigenaar. Omdat Scheveningen toch wel het kloppend hart was van de zeezenders heb ik dat interview maar in het HHH Haagsch Historisch Hoekje (klikkie) ondergebracht.
Kunnen we ons hier weer met treintjes bezighouden ;) .

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

:reactie:

Citaat van: Hanzi op Vandaag om 19:09:22Kunnen we ons hier weer met treintjes bezighouden ;) .

Ja, ja, Hans, maar je hebt ons ook zulke mooie plaatjes voorgeschoteld, daar willen we even op doorborduren.
En het is weer warm op zolder.  ;)  ;)

Henk