Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen

Gestart door Wijbe maandag 04 november 2013, 15:19:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Heeft u alvast vragen over deze demo kunt u ze in dit topic stellen. Denk bijvoorbeeld aan wat voor sleper moet er onder het rijtuig, stroomvoerende koppelingen etc.

Ook of u twijfelt of uw gereedschap geschikt is en noem zo maar op.



7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting personenwagon 10 personen
CiteerInterieurverlichting in rijtuigen voor een ?prikkie?
Met deze demo willen we graag ?Leds van de rol? inbouwen in een rijtuig. Met de ?Leds van de rol? kunnen de kosten voor verlichting in wagons beperkt worden tot een paar euro. Vaak kost een LED strip van een merk het 6-voudige.
Toch is de stap voor velen te groot om er zelf mee aan te slag te gaan. Velen worden afgeschrikt, omdat ze horen dat er nog een kleine schakeling ingebouwd moet worden. Met deze demo hopen we net even het duwtje in de juiste richting te geven door te laten zien dat het juist heel eenvoudig is en vooral niet veel geld hoeft te kosten.

Wat gaan we doen bij deze ?doe-demo??
Als eerste een kleine uitleg over hoe de schakeling werkt en is opgebouwd. Vervolgens worden een paar voorbeelden gegeven hoe een ledstrip ingebouwd kan worden en waar de schakeling en condensator verborgen kunnen worden.
Speciaal voor deze demo hebben we een printje (WR-ledprint) geëtst en de onderdelen erop gesoldeerd zodat we snel aan de slag kunnen en de moeilijke onderdelen niet meer hoeven worden te gesoleerd.
Daarna is het de buurt aan jullie om de LED strip in een rijtuig in te bouwen. Bij voldoende tijd kan er natuurlijk begonnen worden aan meer rijtuigen. Waarom we juist materiaal mee leveren voor 4 rijtuigen? Men kan dan thuis lekker verder met het inbouwen van LED strips om er van te leren en zelf de smaak te pakken te krijgen.

Wat wordt geleverd:

  • 4 x LED strip voor 4 rijtuigen
  • 4 gebouwde schakelingen (WR - Ledprint)
  • 4 stroomafnemers (Voor de 2-railers 8 stuks)
  • Decoderdraad
Verder is er divers materiaal als (dubbelzijdig) tape, styreen aanwezig om de ledstrip netjes in te bouwen.
Wat zelf mee te nemen:

  • 1 of meerdere rijtuigen
  • Sleper en eventuele stroom voerende koppelingen die onder het rijtuig bevestigd moet worden voor de 3-railers.
  • En het liefst als het mogelijk is, meenemen; een soldeerbout, schroevendraaiertjes, (knip)tangetjes etc.
Kosten:
Helaas kost het materieel voor ons ook geld, daarom vragen we voor het materiaal ?10,- (3-rail) of ?12,- (2-rail) per deelnemer.

Plaats:
Er is plaats voor ongeveer 10 man. Echter afhankelijk van de ruimte voor de demo.

Als laatste nog een paar plaatjes hoe het kan worden. De afgebeelde schakeling wijkt af. Voor de demo wordt er een printje geëtst (WR - Ledprint).




Als laatste is het mogelijk om meer geëtste printjes en LED strips te krijgen, zodat de demo aan het eind van de dag niet ophoudt, maar men thuis verder kan bouwen aan het materieel.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Hoi Wijbe

Ik trap maar af, mijn kennis hierover is 0,0.
Inderdaad welke sleper van Marklin, een fluistersleper van Roco of een ander?
Welke stroomvoerende koppeling van marklin of zijn er nog andere alternatieven?
Kan je de strip dimmen met bv een potmeter of moet je daar een functiedecoder voor hebben?

Mcg
koos
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
En om gelijk maar door te gaan:
-moeten we stroom voerende koppelingen meenemen indien we deze willen toepassen in een stammetje? Zo ja volstaan de eenpolige?
-ik heb een rijtuig met een verlichting van lampjes. Die wil ik veranderen in leds. Kan dit ook?
-ik kan een soldeerstation c.a. meenemen en wat fijne tangetjes etc. Is dat voldoende?
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Sleper

Welke sleper er nodig is hangt van het rijtuig af. Als het een origineel Märklin rijtuig is, staat meestal beschreven in de handleiding welke sleper nodig is. Als jullie het artikelnummer vermelden komen we er vast uit. Is het een ander merk rijtuig hangt het af van de afmetingen van het draaistel. Vaak moet de sleper dan op het draaistel gelijmd worden. Eveneens geld voor Märklin rijtuigen, een alternatieve sleper past vaak ook wel, maar moet dan ook vastgelijmd worden.

Stroom voerende koppelingen

Als eerste zal het rijtuig een NEM schacht moeten hebben. Heeft het rijtuig dit niet dan kan er tussen de wagens of een stekkertje worden gemaakt of elk rijtuig heeft een eigen sleper nodig

Elke 1 polige stroom voerende koppeling volstaat. Een degelijke 1 polige stroomvoerende koppeling is die van Märklin/RTS (De Märklins worden gemaakt door RTS). Ook zijn er complete inbouw sets, echter vinden wij dit vrij kostbaar en gaan wij liever voor een draadje op de koppeling te solderen. De koppelingen kunnen hier redelijk goedkoop worden aangeschaft. Op Houten liggen ze af en toe ook voor deze prijs.

Alternatieven zijn, Viessmann, Tams, Roco, Krois en waarschijnlijk nog veel meer. Alleen liggen deze in een behoorlijk hogere prijsklassen waardoor ik ze zou afraden. De goedkoopste oplossing is zelfbouw, echter moet dit nog veel preciezer gebouwd worden dan dat ik daar beschreven heb en dit kost de nodige koppelingen om dit te perfectioneren. Ik laat deze koppelingen wel zien op de demo. Een echt goedkope oplossing kan nog zijn een simpele kleine male/female stekker (Zoekt hier de link nog van) tussen de vouwbalgen.




Kees,

Het rijtuig kan natuurlijk worden aangepast. Vermoedelijk betekend het geheel verwijderen van de huidige verlichting. Een soldeerstation en wat fijne tangetjes, plus nog wat kleine schroevendraaiers voldoet.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ledstrip is niet dimbaar, omdat deze door een relais geschakeld wordt. Deze kan de PWM van de decoder niet 'volgen', dus niet dimbaar. In het printje zit een weerstand die ervoor zorgt dat de ledstrip op een mooie sterkte brandt.

Groeten,

Rauke
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Eh Rauke :mrgreen: Nu loop je wel wat vooruit op de zaken. :mrgreen:

In principe is het de bedoeling dat de verlichting 'altijd' brand en niet schakelbaar is. Door gebruik van een functie-decoder en een miniatuur-relais is het mogelijk om een hele stam te schakelen.

Zoals Rauke zegt, het printje zorgt ervoor dat de ledstrip op een mooie sterkte brand.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Niet te veel verklappen mannen. Straks heeft iedereen z'n karretjes al verlicht en komt er niemand meer op jullie demo..... ;)

Gr, Ben (die zo af en toe wel effe langs loopt).
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ik heb hier al het één en ander klaar gezet.
Hopelijk is dit goed, anders hoor ik het wel.

modelspoorse groeten

Wim
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Wim,

Dat moet goed komen!
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ik ga het eerst wel proberen op een oude wagon (donderbus) want een bekend spreekwoord zegt toch dat je het op een ouwe fiets moet leren. ;)
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ik kom er niet helemaal uit, kan ik de wagons uit set 26541 (Nahverkehrszug met V80) voorzien van een sleper? En welke stroomvoerende koppeling heb ik nodig?

Vincent
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Hoi Vincent,

Voor de sleper vermoed ik 73404. Maar weet het niet helemaal zeker, kun je misschien een foto van de onderkant van het draaistel plaatsten? In de handleiding staat ook weer eens niks... :(

Voor de stroom voerende koppelingen kun je de Märklin/RTS gebruiken. Deze zijn in de complete dure inbouw sets 72020 te krijgen. Maar ook los, en dan er een draadje aan solderen in plaatst van de dure inbouw set. Deze zijn hier redelijk goedkoop.

Massaveren leveren wij mee. Die hoeven niet aangeschaft te worden.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ik heb in ieder geval 3 setjes koppelingen c.a. gekocht, zodat ik mijn BLS stammetje van lichtjes kan voorzien. Is 1 ledstrip in de prijs inbegrepen? Kan ik er ook 4 krijgen (tegen bijbetaling uiteraard...)
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Je krijgt genoeg materiaal om 4 wagens van verlichting te voorzien, dat is dus inclusief de ledstrip.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ik zal morgen wel wat foto's plaatsen, maar op internet ben ik dit tegengekomen;

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18408.15;wap2
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
De foto
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ik heb wat meer info; zoek in de productdatabase van Märklin naar 4131 en 4132, dat zijn de wagons uit deze set, daar kan verlichting 7329 ingebouwd worden.

Vincent
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Goedemorgen.
Onder die wagon moet n sleper met de bevestiging in het midden.
Heb die wagon ook.
Gr.ton
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Hoi Ton,

weet jij ook het artikelnummer?

Vincent
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ik heet wel geen Ton, maar je kan de sleperset 73405 nemen, daar zit een sleper en massaveer bij, met aansluitdraden.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ad, bedankt voor je hulp  :thumbup:

Vincent
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Een gehele set is niet nodig. Bij de demospullen komen alternatieve massaveren die een stuk voordeliger zijn, vandaar alleen een sleper nodig is.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Ok, ik zal van de week even langs Kuipers gaan.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Nog even voor de duidelijk:
Geleverd wordt -> 4 ledstrips met printjes voor 4 rijtuigen, inclusief 4 massaveren voor 3-rail of 8 massaveren voor 2-rail.

Slepers en stroom voerende koppelingen dienen zelf worden te aangeschaft.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Hallo Wijbe,

Ik heb je bericht ontvangen en ik kan alles meebrengen wat nodig is voor de demo.

Tot zondag
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Hierbij nog een aantal linkjes voor de spullen

Draden en stroomafnemers:
Webshop Ledbaron.
De Webshop van Ledbaron verkoopt mooi dun decoderdraad en de gebruikte stroomafnemers.

Krimpkous:
EOO
Elektronica onderdelen online verkoopt 'dun' krimpkous in verschillende maten.
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Is dat wat: mijn "plak" led strips plakken nog maar hier en daar en hangen wat omlaag in de rijtuigen. Moeten ze toch weer open om het met seconden lijm vast te zetten.... Kan ik maar beter gelijk het interieur verven, dus mooie klus voor de komende donkere dagen!
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Kees, dat probleem had ik ook. (de strips komen per slot uit ch*na)

:idea2: Mijn oplossing:

Plak de ledstrip op dubbelzijdig plakband en vervolgens in het rijtuig
Re: Vragen over demo 7. Wijbe en Memem 45: maken/inbouwen binnenverlichting'
Prima tip Cees! Nog beter dan lijm.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Met wat licht in een rijtuig komt er al gauw een veel warmere sfeer op de modelbaan. Vaak zijn de ?fabrieksledstrips? eenvoudig aan te sluiten, maar vrij aan de prijs. Nu zijn er genoeg alternatieven, alleen moet daar vaak weer een elektronica-schakeling aan vast. Veel modelspoorliefhebbers haken hierbij weer af.

Nu is het heel makkelijk om van de welbekende zelfplakkende  5m warm witte ledrollen interieurverlichting te plakken. Om deze goed te gebruiken is een kleine schakeling nodig. Hiermee is simpel interieurverlichting in een rijtuig te bouwen. Er hoeven slechts 4 draden gesoldeerd te worden en de ledstrip in het dak te plakken.

Het printje zorgt ervoor dat de ledstrips gedimd branden, en niet flikkeren.

De hoofdvragen, wat kost dit nu ongeveer en hoe moet dit?

Vandaag laat ik zien hoe de verlichting in een wat ouder Märklin rijtuig ingebouwd moet worden. Dit rijtuig heeft geen nemschachten, oftewel stroomvoerende koppelingen worden lastig. Daarom wordt er onder dit rijtuig een sleper geplaatst.

De kosten
?3,40 aan massaveer, ledstrip en printje. En nog eens ?3,- aan een Märklinsleper. Oftewel in totaal ?6,40. Ten opzichte van gebruik van een ?fabriekledstrip? scheelt dit vaak al een euro of 10.

Het slachtoffer: Märklin 4161



Het aansluitschema, voor 2-rail en 3-rail.



Als eerste wordt begonnen met het plaatsen van de massaveer.





Afknippen op lengte.





Vervolgens het plaatsen in het Märklin draaistel. Dit is heel eenvoudig. Druk de 2 zijkanten door de ?2 gaten? heen. Omvouwen en klaar.







Vervolgens de massaveren omhoog ?buigen? zodat ze de assen gaan raken.





Niet vergeten de wielen te poetsen. Op de vorige foto's is te zien dat ze een dikke 'koek' op de wielen hebben. Dat moet eraf.



Vervolgens een draad aan de massaveer en sleper solderen. Van de plaatsing van de sleper heb ik helaas geen verdere foto?s. De sleper is er dit keer op gelijmd met wat behulp van styreen. Is wat goedkoper dan de ?klik? sleper.







Vervolgens de draden netjes wegwerken in het interieur. Hiervoor heb ik een gaatje geboord in de wc. Anders lopen de draden dwars door het rijtuig, persoonlijk vind ik dat geen gezicht.





Nu kan het printje aangesloten worden. Hoe de 2 draden op de 2 ingangen worden aangesloten maakt niet uit. Op de foto zijn het de soldeerpads linksboven en linksonder.



En de 2 draden erop gesoldeerd.



De ledstrip moet nog op maat geknipt worden. In dit rijtuig passen 5 stukjes ledstrip. Elk stukje is 5cm lang. Om de 5cm zijn ze inkortbaar.



Vervolgens 2 draden solderen aan de ledstrip. Volgens de NEM normering is blauw de plus en bruin de min.



De 2 draden vast solderen op het printje



Even testen voor we het gaan afwerken.



Vervolgens de ledstrip in het dak plakken. De ledstrips zijn zelfklevend.







En klaar is het rijtuig. Van beide zijden een foto.





Op dezelfde manier zijn ook deze 2 rijtuigen verlicht:







Een volgend 'slachtoffer' komt binnenkort. Dat zal een Artitec plan W worden, met Märklin 1 polige stroomvoerende koppelingen. Eveneens volg nog een schema hoe met 1 sleper, 1 polige stroomvoerende koppelingen met een functiedecoder de hele stam te schakelen.

Voor meer vragen over de printjes, stuur eens een pb'tje  ;)
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Duidelijk verhaal.
Ik ben er ook nog mee bezig, alhoewel het nu even stil ligt, maar heb nog een vraag n.a.v. de vorige foto's.

ik zie de condensator die volgens mij aan het printje is gesoldeerd, neem aan dat je daar dan een gaatje voor hebt geboord.
Ik heb de condensator ook aangesloten maar dan met 2 draadjes alleen heb ik het idee dat het niet werkt want 1 rijtuig die inmiddels verlichting heeft daar gaat toch af en toe even het licht van uit.
Kan zijn dat de draadjes niet op de juiste aansluiting zit.
Is het ook mogelijk om de condensator op een andere manier toe te passen want ik vind het op deze manier wel een beetje lastig.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Hoi Tom,

Bij de vorige printjes was het redelijk haast werk, daarom zijn daar geen gaten opgeboord. Bij deze nieuwere printjes zit alles meteen op het printje gesoldeerd, inclusief de condensator. Je kan proberen de pootjes van de leds op de zelfde punten te solderen.

Knipperen kan 2 dingen betekenen, of de condensator zit niet goed aangesloten, of het rijtuig maakt geen goed contact. Dit kan komen door vuile wielen, vuile sleper, massaveer die niet goed tegen de assen veert etc.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Hoi Wijbe, duidelijk verhaal en goede foto's, bedankt.

Tip:
Ik gebruik dezelfde ledstrips als jij, maar met het plakken toch af en toe wat loslaat probleempjes.
Dat ondervang ik door (dun) dubbelzijdig tape te gebruiken.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Hoi Cees,

Dat is inderdaad een goede tip. Het lijkt per fabrikant van de ledstrips uit te maken. De wat 'zachtere' ledstrips hebben dit probleem niet naar mijn mening. De wat 'stuggere' wel. Verschil aan de ledstrips kun je ook zien aan bij de 'zachtere' kniplijn tussen soldeerpads en de 'stuggere' hebben een 'doorlopende' soldeerpad.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Hoi Wijbe,

Leuk en mooi duidelijk verslag heb je ervan gemaakt  :thumbup:
Die ledstrips rollen zijn toch DE oplossing en zo lekker goedkoop past precies in deze dure tijd ;)
Het enige wat mij niet duidelijk is, (gebeurd vaker hoor  >:-D ) kun je dat printje ook ergens los bestellen? of zijn er mensen die die ze massaal gemaakt hebben en aanbieden.

Gr Ruud
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
hoi wijbe.
Welke sleeper  jij gebruikt?

gr. johan
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Hallo Wijbe, ik sluit me aan bij de vraag van Ruud, is zo'n printplaatje ook kant en klaar te koop (zal ongetwijfeld het geval zijn, maar waar). Verder een heel duidelijk en leerzaam verslag, heb het met interesse gelezen. Gr, Hans
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Zat ff bij Conrad te kijken, volgens mij is de juiste printplaat (toch?). Gr, Hans

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/404190/53-00100-02-LED-Control-Basic?ref=list
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Citaat van: Wijbe op vrijdag 17 januari 2014, 20:58:13

Voor meer vragen over de printjes, stuur eens een pb'tje  ;)


;)

Gr, Ben.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
 8o whooow ?10,00 !!
best veel geld voor nog geen ?2,00 aan onderelen..
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Het zijn er wel 2 he voor dat geld :)
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Dat zijn heel andere printjes bij conrad. Voor vragen over de printjes stuur een PB.

Citaat van: joewy71 op zondag 19 januari 2014, 02:11:06
hoi wijbe.
Welke sleeper  jij gebruikt?

gr. johan
Een normale sleper die ik nog in een rommel bakje had liggen. Met een beetje knutselwerk past die erop.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Hoi Wijbe, heb de PB verzonden naar je. Alvast hartelijk dan voor je advies. Gr, Hans
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Conrad printjes zijn wel een echte stroombron ipv een spanningsbron, dan heb je geen last van spanningsvariaties in de voeding. Is technisch gezien wel DE manier om ledjes te voeden.
Maar je moet ook uitzoeken hoeveel leds je hiermee nou precies in serie kan zetten. En of dat nou zo handig is met die led-strips op rol waarvan er een aantal in serie staan vraag ik me af.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Het verschil tussen onze printjes en de genoemde Conrad printjes: de Conrad's werken met een 'constante stroombron', de onze werken gewoon.

Er zitten voordelen aan de Conrad manier: de uitgangsspanning ligt niet vast, de stroom wel. Het grote nadeel is alleen dat als je een kort wagentje wilt verlichten, het veel feller brandt, dan een lange IC wagon. Er loopt immers dezelfde stroom, maar dan door de helft van het aantal leds. Bij ons printje is er theoretisch ook een verschil, maar in de praktijk te klein om verschil te kunnen zien.

Daarnaast heeft de Conrad volgens mij geen condensator ingebouwd, waardoor de verlichting erg gaat knipperen.

Groeten,

Rauke

P.s.: en dan heb ik het nog niet eens over de prijs...
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Rauke, volgens mij zeggen we hetzelfde.

Ik weet alleen niet wat 'onze printjes' zijn, maar ik vermoed dat daar een spanningsbron op zit.

Conrad printje is ook meer voor toepassingen bedoelt waar meerdere kleuren leds gevoed moeten worden. Vaak lees je over gereken met voorschakelweerstanden voor de verschillende kleuren leds, en met een stroombron ben je daar vanaf.

Voor rijtuigverlichting is de diversiteit in gebruikte led-soorten veel minder, dus speelt het hele issue van verschillende kleuren leds dus ook minder.

Leuke uitbreiding/aanpassing voor toekomstige lokpilots (of functiedecoders): een stroombron ipv een spanningsbron om leds in lokomotieven aan te sturen. Heb je geen weerstanden meer nodig. Maar goed, misschien is dat te veel offtopic.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Een condensator help niet tegen het knipperen.
Een brugcel wel
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
De printjes die Wijbe en ik hebben laten maken hebben geen spanningsregelaar, maar een weerstand die een deel van de spanning 'op zich neemt'. Hierdoor komt er uiteindelijk minder spanning over de ledstrips te staan en branden ze dus minder fel.

Stroombron is ideaal, maar niet universeel. Daarom zit het waarschijnlijk ook niet in een lopi: veel extra electronica nodig,helemaal als je wilt kunnen instellen hoe groot de stroom moet zijn. Als je dat vergelijkt met de hoeveelheid ruimte die een smd weerstand inneemt...

Groeten,

Rauke

@joewy: een brugcel helpt maar half tegen het knipperen, de pieken en dalen worden opgevangen door de condensator. Zonder brugcel werkt de condensator inderdaad niet, hij wordt dan continu ontladen doordat + en - omwisselen.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Stroombronnen zijn vooral interessant bij analoge aansturing.
Bij digitale aansturing is een eenvoudige spanningsregelaar voldoende.
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting - Wat heb je nodig en hoe in te bouwen?
JA Spoorman Ben dat heeft Wijbe er snel ff tussen gefrot  >:-D


Gr Ruud