Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen

Gestart door Wijbe maandag 04 november 2013, 15:19:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Als er technisch niets is veranderd, maar alleen het formaat, had je het ook versie 1.1 kunnen noemen ;)
Versie 2.0 suggereert iets anders.

Groeten,
Ton.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Tjonge tjonge wat erg dit..... :D, je kan echt overal wel een druppel zout opleggen he. :-(

Heb je eigenlijk nog mazzel Ton , dat ie elk printje niet apart een nummer geeft.

Immers het ene printje is het andere niet toch..... :o)

Mvg: Alex
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Versie 2.0 verkoopt lekkerder als versie 1.1   :D :D

Gr.  Charlie
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Dan komt er zeker ook een V 3.0 aan.   >:-D
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
@Charlie:
Klopt, is gewoon een marketing stunt :)

Groeten,
Ton.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Zou ik in plaats van kortkoppelingen met geleiding ook gewoon een paar draden met pinnetjes (zoals de lux reiniger) kunnen gebruiken?
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Ja.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Recent was er n draadje (kan het niet terug vinden) met n linkje naar conrad waar deze pinnetjes opstonden.
Als iemand het nog heeft hou ik me aanbevolen, alvast bedankt.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
 @citaat +1
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Heren,

Bedoelt u soms onderstaand bericht?

Citaat van: Haradigi op woensdag 11 januari 2017, 17:54:52
Hi Karel,

Ik maak de verbindingen met deze (passen op elkaar)
https://www.conrad.nl/nl/ic-bus-header-254-mm-aantal-polen-64-1-stuks-064228.html

groet
Harald

@Simon, als je een 2 polige verbinding maakt met die stekkertjes hoef je niet in elke wagon gelijk te richten als je er gelijkspanning over laat lopen ;)
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
John bedankt, die bedoelde ik. :arrow: :thumbup:
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Graag gedaan, stond in een zoekertjes draadje die gearchiveerd was, dat verklaarde waarom je hem niet kon vinden ;)
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Cees en andere geintresseerden.

bv: Klik

Hier krijg je voor 2 euro 10 van die strips en dan ook nog 10 andere , dan heb je zowel de mannetjes en vrouwtjes voor 2 euries.
Dan kan je nog is iets stuk knippen / of zagen om ze te scheiden.

En doe er nog maar 1 bij.... Klik

Keuze genoeg lijkt me. En eventjes iets goedkoper.
Ook als je iets verder ga zoeken kan je dezelfde die bij conrad word verkocht ook vinden.....heb er namelijk zelf ook nog liggen die bij alie vandaan komen.
oa deze: Klik

Enzv enzv...... :D

Mvg: Alex

Edit Looney Tunes: links ingekort
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Geweldig Alex, dat moest ik nog ff opzoeken. Want Conrad is geen optie om ze te kopen. :arrow: :thumbup:
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Hi Alex,
bedankt

Hi Cees,
De 3e link van Alex die zijn de beste, de K246, EN die hebben we al.
Gedraaide pennen die perfect in elkaar passen, kan je wagons mee trekken.
Bij mij nog genoeg op voorraad en anders ga ik ff bijbestellen.

groet
Harald
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Hallo Alex en Harald

Die K246 zijn niet meer te bestellen.
of zie ik het fout

groet guillaume
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Guillaume,

Nee hoor Je ziet het goed.

"Het spijt ons, dit artikel is niet meer beschikbaar!"
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
zoek ff op die 40 pin 2.54mm  :

klik

Edit Looney Tunes: link ingekort
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Nieuwe link geplaatst naar K246 vrouwelijk (mot ook alles voor kouwe hiero )..... :D :D :D

Gelukkig komme jullie niet allemaal bij me eten.... :D

Mvg: Alex
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Zelf heb ik ook diverse koppelingen geprobeerd. Van zelfbouw tot meerpolige.

Toch blijf ik terugkomen op een 1 polige koppeling van Marklin/RTS. Degelijk en betrouwbaar. Enig nadeel dat elk rijtuig een massaveer benodigd is.

Zo kun je toch elke keer weer alle rijtuigen door elkaar husselen zonder een vaste volgorde. En voor mij belangrijk: Makkelijk te ontkoppelen en te koppelen.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Nog een linkje erbij, onderstaande setje headers "male en female" gebruik ik om de rijtuigen elektrisch te koppelen.

http://www.ebay.com/itm/10pairs-1-40-40Pin-2-54mm-Round-Female-Male-Pin-Header-Connector-for-Arduino-/280612186375?hash=item4155ca2907:g:hxUAAMXQE31Rmd-r

Als je het kunststof omhulsel eraf haalt heb je een zeer slanke koppeling.
De foto's laten zien hoe ik een en ander gemaakt hebt. Het voorste rijtuig is met een enkelpolige stroomvoerende koppeling gekoppeld met de lok. Via een apart zelfgemaakt printje in de Lok schakel ik via F3 of F4 (aux3 of aux4) de Led verlichting. Alle rijtuigen zijn ook voorzien van zelfgemaakte massa veren (eenvoudig te knippen van modelbouw messing strips).
De eerste foto toont de female header die in een styreen plaatje gedrukt is en aan de binnenkant gelijmd is in het rijtuig.
De andere foto's spreken voor zich.

@Wijbe
Ik wil je topic niet vervuilen met mijn items dus laat maar even weten of je wilt dat ik de foto's verwijder.

Mvg,
Peter
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Maar ik vind een 1 of meervoudige elektrische uitgevoerde koppeling toch mooier ;)
Zelf heb ik tot nu toe verlichtings strips gebruikt daar hoeft alleen nog maar een elco op rest zit op de print inclusief potmeter voor het dimmen kosten 4 euro per stuk als je er 20 besteld.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Dat doe ik ook , maar dat weerhoud mij er niet van om dit toch ook aan te prijzen , al is het niet helemaal mijn ding.
Kwa budget maakt het voor enkele rijtuigen  niet uit , maar kom je er met een stuk of 10 niet uit , tja dan scheelt het aanzienlijk.
En die led strips uit china kosten nu een ook even eenmaal geen drol.
Dus kan je met 5 meter een aardig aantal rijtuigen vullen , tegen weinig kosten.
Maar ik hou het toch liever bij Hufing Tronic .

Mvg: Alex
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
In mijn reactie over koppeling via headers, had ik eigenlijk in gedachten om deze te vermommen als remleidingen e.d.
Vandaar  ;)

© J. J. Smit
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Vandaar mijn voorbeeldje om aan te geven dat het kan, voor mij was dit ook een eerste test.

De rode draad is makkelijk te vervangen door zwarte decoder draad, deze is namelijk weer wat dunner. En als je de Male header uit het kunststof haalt en daar de decoder draad op soldeert en vervolgens afschermd met een stukje zwarte krimpkous kan het gewoon doorgaan voor remleiding.
Ik stoor me persoonlijk niet aan draden tussen de rijtuigen dit maakt het natuur getrouwer (zoals bovenstaande foto laat zien).
Dat er mensen zijn die zich wel kunnen storen aan die draden snap ik ook, deze mensen hebben dus de mogelijkheid om alle rijtuigen te voorzien van stroomvoerende koppelingen.

Het leuke van de hobby is dat er vele mogelijkheden zijn om een probleem op te lossen en je ook weer leert van andermans oplossingen. Zodoende kun je de oplossing kiezen die voor jouw portemonnee de beste is.

Mvg,
Peter
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Hi

Ook ik heb er geen problemen mee dat er (zwarte) leidingen lopen
Kijk hier
en hier

groet
Harald
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Hallo Peter,

Jij hebt het over een zelfgemaakt printje waarmee je de verlichting kan schakelen.
Is dit in combinatie met de printjes van Wijbe ?
Zo ja, kan jij mij een schemaatje sturen hoe een en ander in elkaar zit ?

Heb namelijk een groot schaduwstation, en wil daar de verlichting uit laten schakelen ivm het grote verbruik anders.
Ben al aan het stoeien geweest met oude 6090 decoders, maar dat wordt allemaal te groot om in een wagon te stoppen.

Bij voorbaat mijn dank !

Groet, Edwin
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Hoi Edwin,

De schakelingen/printjes zijn niet gebaseerd op de printjes van Wijbe. Maar omdat de R geschakeld wordt is de lok schakeling zeker te gebruiken in combinatie met de printjes van Wijbe.
Onderstaande plaatjes geven de principe schakeling weer m.b.v. normale componenten.
Er zijn 2 printjes te weten:
1. voor in de Lok die je daar aansluit op de ESU lokpilot Aux 3 of Aux 4 en GND en +PLUS (Blauw).
2. voor de rijtuigen (bestaat uit een simpele gelijkrichter met wat weerstanden en condensator).

Op het Lok printje zit een opto coupler om de ESU lokpilot te beschermen tegen kortsluitingen.
De Aux3 of Aux4 uitgang wordt met deze schakeling zo veel mogelijk beschermd.

Omdat ik de Led Strips (die uit China, lekker goedkoop) van de rijtuigen met 1 schakeldraad wil laten schakelen dien je onder elk rijtuig een massa strip te bevestigen. Deze kun je kopen of zelf maken.

Inmiddels heb ik hiervan smd printjes van laten maken in china en die werken prima.
De printjes heb ik ook toegevoegd en kunnen er dus zo uitzien. Laat ik wel duidelijk zijn dat dit alles ter lering en vermaak is en ik er geen handeltje van wil maken.

Een laatste toevoeging van een printje met conventionele componenten, dit printje past met gemak in een oudere Marklin lok. Bovendien is het printje gemakkelijk zelf te bedraden op een gaatjes print (zo heb ik mijn eerste versie ook gemaakt).

Mvg, Peter
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Hallo,

Ik wil graag verlichting inbouwen in mijn rijtuigen (NS rijtuigen 1x 4264, 2x 4265) en dit leek mij wel de beste goedkope oplossing!

Is er nog de mogelijkheid om de printjes te bestellen? En wat voor manier raden jullie aan om de sleper goed vast te maken en dat deze ook nog te vervangen is bij slijtage?

En is deze manier ook van toepassing bij de korte 3-assige Umbauwagons?

Alvast bedankt!

//Flod
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Beste Flod,

Stuur mij even een pb'tje voor de printjes.

Voor korte 3-assige umbauwagons hebben we een printje met een grotere weerstand zodat deze geschikt is voor kleine wagens (Minder ledstrip)

Sleper vastzetten is geen probleem. Voordat je die moet vervangen ben je 10 jaar verder......
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Voor de NS rijtuigen van Märklin kun je het best de standaard geadviseerde sleperset gebruiken.
Deze heb je sowieso eenmalig nodig. Als je stroomvoerende koppelingen van Märklin gaat gebruiken, dan hoef je bij de andere wagens alleen een massasleper aan te brengen. Dat kan er ook een van bijv. Digirails zijn.

John
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
@wijbe PBtje is verstuurd!

@VT601, dat is de inkliksleper toch? (marklin 73405) tenminste, ik ga er vanuit dat je hem in de opening van het draaistel klikt
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Het nummer weet ik niet zo uit het hoofd, maar er zij drie varianten. Dit is afhankelijk van het draaistel. In de handleiding bij de rijtuigen vind je het juiste nummer.

John
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
@VT601 er zaten geen handleidingen bij mijn rijtuigen, ook een foutje van mijn kant trouwens: het zijn 1x 4164 en 2x 4165, ik kon ook niergens op de marklin website (spare parts etc) een onderdelenlijst vinden
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Citaat van: Flodder450 op zondag 10 september 2017, 22:35:55
@VT601, dat is de inkliksleper toch? (marklin 73405) tenminste, ik ga er vanuit dat je hem in de opening van het draaistel klikt

Dit nummer is correct, daarmee kun je de hele stam dan voeden.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
@marklindak: bij het voeden van een hele stam is er toch alleen een draadje voor de + tussen de rijtuigen vereist? aangezien de massa per rijtuig wordt afgedragen naar de wielen
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Dit klopt inderdaad, je moet dan wel elk rijtuig afzonderlijk van een massaveer voorzien.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Je kan ook twee polige stekkertjes nemen.
Zelf gebruik ik vaak drie polige om verwisselen te voorkomen.
Rood in het midden en bruin aan de twee buitenkant pennen.
Bij een gelijkstroom versie voor LED's kan je dan een gelijkrichter met BU elco monteren in een wagon.

Bij aansturing door een functie- of loc decoder is dit ook te gebruiken.

groet
Harald
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
bedankt @marklindak en @haradigi!
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Ik heb nu één van mijn rijtuigen omgebouwd met dit setje, fantastisch! prachtig en simpel! maar ik heb nog wel een vraag voor het doorgeven van de plus naar andere rijtuigen:
moet ik de plus van de ledstrip pakken , of moet ik de plus pakken die van de sleper komt (en dus een extra draadje solderen aan de sleper) ?
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
decoderfunctieuitgang is negatief ( min ) .De blauwe draad  van de decoder is de plus +
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Ik neem zelf een extra draad van de sleper en in ieder rijtuig een printje van wijbe.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
@kaleb Dus dan krijg ik per aangekoppeld rijtuig 3 rode draden (van ander rijtuig naar printje, van printje naar LEDstrip, van ander rijtuig naar volgend rijtuig) en 2 zwarte draden (van printje naar massaveer,van printje naar LEDstrip) ?
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Morgen hebben we ook printjes mee naar de gastendag!
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Alleen het draadje vanaf de sleper gaat bij mij naar de volgende wagon. Die sluit ik aan aan het printje als ook de massa veer die onder elke wagon komt. LED strip sluit ik weer aan aan het printje waar naast een condensator ook een gelijkrichter op zit.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
I see! inmiddels zijn mijn IC rijtuigen allemaal voorzien van verlichting, ontzettend bedankt voor de printjes! :D
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Voor wie eens nieuwsgierig is naar onze manier van interieurverlichting inbouwen aan de hand van de ledrollen: Morgen staan we op Houten digitaal met een demo-stand.
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
En :P :P
voldoende voorraad bij je?
kom zeker even bij je langs
tot morgen
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Goedkope Interieurverlichting in Rijtuigen
Ook ik kom even langs om bij je te kijken Wijbe.
Want het is toch altijd een fraai gezicht verlichting in de rijtuigen. :)