Met wat licht in een rijtuig komt er al gauw een veel warmere sfeer op de modelbaan. Vaak zijn de ?fabrieksledstrips? eenvoudig aan te sluiten, maar vrij aan de prijs. Nu zijn er genoeg alternatieven, alleen moet daar vaak weer een elektronica-schakeling aan vast. Veel modelspoorliefhebbers haken hierbij weer af.
Nu is het heel makkelijk om van de welbekende zelfplakkende 5m warm witte ledrollen interieurverlichting te plakken. Om deze goed te gebruiken is een kleine schakeling nodig. Hiermee is simpel interieurverlichting in een rijtuig te bouwen. Er hoeven slechts 4 draden gesoldeerd te worden en de ledstrip in het dak te plakken.
Het printje zorgt ervoor dat de ledstrips gedimd branden, en niet flikkeren.
De hoofdvragen, wat kost dit nu ongeveer en hoe moet dit?
Vandaag laat ik zien hoe de verlichting in een wat ouder Märklin rijtuig ingebouwd moet worden. Dit rijtuig heeft geen nemschachten, oftewel stroomvoerende koppelingen worden lastig. Daarom wordt er onder dit rijtuig een sleper geplaatst.
De kosten
?3,40 aan massaveer, ledstrip en printje. En nog eens ?3,- aan een Märklinsleper. Oftewel in totaal ?6,40. Ten opzichte van gebruik van een ?fabriekledstrip? scheelt dit vaak al een euro of 10.
Het slachtoffer: Märklin 4161
Het aansluitschema, voor 2-rail en 3-rail.
Als eerste wordt begonnen met het plaatsen van de massaveer.
Afknippen op lengte.
Vervolgens het plaatsen in het Märklin draaistel. Dit is heel eenvoudig. Druk de 2 zijkanten door de ?2 gaten? heen. Omvouwen en klaar.
Vervolgens de massaveren omhoog ?buigen? zodat ze de assen gaan raken.
Niet vergeten de wielen te poetsen. Op de vorige foto's is te zien dat ze een dikke 'koek' op de wielen hebben. Dat moet eraf.
Vervolgens een draad aan de massaveer en sleper solderen. Van de plaatsing van de sleper heb ik helaas geen verdere foto?s. De sleper is er dit keer op gelijmd met wat behulp van styreen. Is wat goedkoper dan de ?klik? sleper.
Vervolgens de draden netjes wegwerken in het interieur. Hiervoor heb ik een gaatje geboord in de wc. Anders lopen de draden dwars door het rijtuig, persoonlijk vind ik dat geen gezicht.
Nu kan het printje aangesloten worden. Hoe de 2 draden op de 2 ingangen worden aangesloten maakt niet uit. Op de foto zijn het de soldeerpads linksboven en linksonder.
En de 2 draden erop gesoldeerd.
De ledstrip moet nog op maat geknipt worden. In dit rijtuig passen 5 stukjes ledstrip. Elk stukje is 5cm lang. Om de 5cm zijn ze inkortbaar.
Vervolgens 2 draden solderen aan de ledstrip. Volgens de NEM normering is blauw de plus en bruin de min.
De 2 draden vast solderen op het printje
Even testen voor we het gaan afwerken.
Vervolgens de ledstrip in het dak plakken. De ledstrips zijn zelfklevend.
En klaar is het rijtuig. Van beide zijden een foto.
Op dezelfde manier zijn ook deze 2 rijtuigen verlicht:
Een volgend 'slachtoffer' komt binnenkort. Dat zal een Artitec plan W worden, met Märklin 1 polige stroomvoerende koppelingen. Eveneens volg nog een schema hoe met 1 sleper, 1 polige stroomvoerende koppelingen met een functiedecoder de hele stam te schakelen.
Voor meer vragen over de printjes, stuur eens een pb'tje