Nieuws: We zijn in onderhandeling over de mogelijkheden om de  12,5 jaar 3railforum jubileum set actie door te kunnen laten gaan!! -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  stroom op baan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: stroom op baan  (gelezen 363 keer)

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
stroom op baan
« Gepost op: woensdag 09 januari 2019, 18:59:23 »

Heb een vraag. Heb na jaren een nieuwe Marklinbaan gebouwd, incl. transformers + boosters. Het complete traject bestaat nu uit 3 stroomkringen (komt straks nog een vierde bij) Nu 'oneindig' proefrijden alvorens verder te gaan. Wat mag de volt/stroomsterkte nu zijn indien je dit 'meet' met een multimeter (stand DCV * 20) Momenteel indioen geen trein rijdt meet het +/- 14-15 volt.
Weet dat het niet 100% kan, maar je rekent er 2 volt bij en je komt een eind :-) Het gaat tenslotte om te meten of er over de hele baan hetzelfde stroombeeld te zien is. Dat is dus het geval. En het zakt wat indien er een trein rijdt (afhanklijk van een oude loc of een nieuwe exemplaar plus groot of klein ...)
De massadraden zijn via een ringleiding met elkaar verbonden. Dus transformer en bioosters hebben dezelfde massa! Ook de spanningsdraden via nu 12x een aansluitrail lopen in een 'ringelleding die naar voor ieder 'blok' naar zijn eigen booster leidt. Nu de vraag: wat mag of moet de spanning zijn, indien  de trein het 'bloktraject' uitgereden is? Blijft er in algehele zin minder stroom te zien, als een trein op de baan rijdt (maakt dus niet uit waar?)
Of moet je dan in het lege vak weer de maximale stroomoutout zien op de multimeter? Kan stropom lekken, indien de stroom in het niet bereden vak ook wat terugloopt dus vanwege het feit dat er 'ergens' een trein rijdt (of meerderen natuurlijk :-)
Bij voorbaat dank voor het antwoord/tip! Grt, Pk
 
Gelogd
Grt. Pk

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: stroom op baan
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 03:20:02 »

De spanning op de baan is NIET sinusvormig, dus kan je het niet meten in de AC-stand van de meter,
Het is wel wisselspanning, dus je kan ook niet meten in de DC-stand  :)

Wat je wel kan, is meten door een brugcel heen met de meter in de DC-stand.

Je neemt daarvoor bijvoorbeeld 4 diodes type 1N4148 en schakelt die volgens de onderstaande tekening.
De gemeten waarde kan je dan ca. 1,2 Volt bij optellen (om het verlies in de brugcel te compenseren).

Het signaal bij digitale aansturing (met märklin-motorola protocol) ziet er qua vorm uit zoals in het 2e plaatje en dan een eindeloze rij achter elkaar.
Het wisselt tussen plus en min (en niet nul !) Dit kan je alleen fatsoenlijk zien met een oscilloscoop.

Trouwens, je moet niet alles ¨stroom¨ noemen; stroom vloeit alleen als er een verbruiker aangesloten is EN een spanningsverschil.
Meestal bedoel je spanning  :-)
Gelogd

ErikW

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: stroom op baan
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 10:19:35 »

Als de loc naar een ander blok gereden is die op de zelfde booster aangesloten is, dan zou de spanning gelijk moeten blijven.  Als de booster onbelast is, zou de uitgangsspanning iets hoger kunnen zijn.  Als de spanning te veel inzakt als er een loc rijdt (en er nog een aantal andere verbruikers aanwezig zijn), dan is je booster aan de grenzen van zijn kunnen.  Dit uit zich ook in locs die er opeens vandoor gaan of helemaal niet meer reageren (bij stilstand of tijdens het rijden).

Let ook op dat niet alle boosters de zelfde spanning afleveren, en de uitgangen dus niet met elkaar verbonden mogen zijn.


Spanning meet je in Volt (en "op de rails"), stroom in Amperes (en "in het circuit").
Gelogd
Erik
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.128 seconden met 24 queries.