Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 :D (heel lief bedoelt)

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Heb het eerder al eens op mijn eigen baan getest, maar kon op snelheden na niet zo heel veel verschil merken. Grootste verschil was tijdens automatisch (zonder route) rijden het treinverloop in mijn schaduwstation, dat vond ik ééntoniger.
Had toen voor mezelf de keuze gemaakt om doorgaande stationsporen het type Station te geven en de doodlopende het type Opstel. Klinkt ook logischer :D
Eentoniger bij opstel ipv station?
Citaat van: RuudH0 op vrijdag 17 februari 2017, 22:52:55
:D (heel lief bedoelt)
Lang leven de handleiding

Extra bevestiging uit handleiding :D
Citaat: Bij een ?Schaduwstation? hoort het type ?Station? of ?Opstelspoor?

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

Inmiddels verloopt het vullen van mijn toekomstbaan op iTrain voorspoedig. Zoals al eerder gezegd ben ik wat virtuele testritjes via iTrain aan het maken. Nu heb ik een centraal station gedefinieerd met 4 sporen. Ik weet dat ik het verloop van de treinen bij het binnenkomen van het centraal station kan beïnvloeden via de optie van "op volgorde" of "willekeurige keuze" etc. etc. Nu heb ik de selectie van optimale richting aangezet en de trein moet een bepaalde route volgen na het centraal station. Er zijn dan een aantal sporen waar de trein niet naar toe moet gaan, omdat hij anders de route niet kan vervolgen. Vreemd genoeg merk ik dat bij het testen de ene keer een bepaalde route wordt gevolgd en bij opnieuw testen opeens een andere route (qua sporen in het centraal station) en soms ook een spoor kiest zodat de route niet vervolgd zou kunnen worden.

Blijkbaar heb ik iets nog niet goed gedefinieerd bij het station, maar wat? Daarnaast vraag ik mij af of je ook een optie hebt die precies het tegenovergestelde doet van "op volgorde". Immers bij deze optie staat spoor 1 dan bovenaan, maar in sommige situaties zou ik willen wensen dat juist spoor 4 bovenaan staat qua selectie. Is dit mogelijk of is dit een optie die mogelijk nog ingebouwd kan worden bij Itrain in de toekomst. Dit laatste zou ik zelf wel wenselijk vinden.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Wat me in eerste instantie opvalt zijn de spoornummers, deze dien je hiervoor niet te gebruiken.
Die worden alleen gebruikt als 2 blokken aan elkaar zijn gekoppeld en indien nodig 1 spoor moeten vormen.
Bijv. in station heb je blok 1a en blok 1b, dan maak je gebruik van het spoornummer zodat een trein die in blok 1a stopt niet na vertrek wer in 1b zal stoppen.

Ook zie ik dat je aangeeft dat ieder blok mag pendelen maar er staat geen 1 treintype wat van richting mag veranderen. Maak je gebruik van een blok pendelen doe dan ook een treintype van richting veranderen of doe het niet en vink dan in de blokken niet pendelen aan.

Je hebt 4 blokken en zet de drempel op 4, waarom niet op 2 of 3 of helemaal geen drempel gebruiken.

De engelsman recht van de CS sporen 3 en 4 heeft nog geen eigenschap, trein kan dan niet verder rijden.
Je kan beter eerst eens alles goed nalopen en VA uitvoeren in alle blokken en dan kijken wat je met routes kan doen.

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

Beste Tom,

Bedankt. Die wissel had ik blijkbaar nog over het hoofd gezien. Op een andere plaats vond ik nog een wissel die ik nog niet had gedefinieerd in het schakelbord. Je eerdere tip over vullen- vul automatisch - vullen bij de terugmelders heb ik bij alle blokken nog eens gedaan. Er waren er toch nog een paar die ik initieel nog niet goed had gezet.

Nu maar weer verder met wat testjes. Zo kom je toch weer wat zaken tegen die nog niet goed staan. Voor de rest verloopt het programma bij mij prima. Het is ook een beetje sleutelen en wat wijzigen om zo te zien wat de gevolgen zijn qua routes etc.
Goedemiddag,

Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van mijn zolderbaan en ben nu bezig met het testen van het schaduwstation op correcte werking van alle wissels en elementen.

Ik heb het volgende probleem ondervonden, zie screenshot. Het komt regelmatig voor dat een trein via TSSI1 door mag rijden naar het schaduwstation via een gereserveerde route. Sein DSI wordt echter niet vrijgegeven en vervolgens loopt het verdere verkeer vast omdat nu de engelse wissel gereserveerd staat en dus niet meer gebruikt kan worden. Als ik met een muisklik DSI vrijgeef gaat al het verkeer weer gewoon verder.

Heeft iemand een suggestie?

Groet, Sikke Jan

iTrain versie 4.03, Marklin CS2

Beste Sikke Jan,

eerst maar eens alle blokken opnieuw een VA doen en de spoornummers van de blokken in het schaduwstation verwijderen in de stationseigenschap.
Zie blz 117 van de handleiding.

Dan zal het sein wel goed werken, zie mijn bijlage.
Als ik je baanplan bekijk valt me ook op dat baan 5,6 en 7 geen richting indicatie binnen het blok hebben, zoals wel voorgesteld wordt in de handleiding:
Het  vierde element is een pijl die de richting van  de trein aangeeft. Voeg er tenminste één per blok  toe.
ook lijkt het erop dat je voor spoor 1 een blok hebt met een wissel erin? (ik kan nu je baanplan niet bekijken, maar baseer alles op de print screen.)

@citaat Wilco, ik zei zowel op de print als in het tcd bestand echt wel de richtingspijlen.

@citaat Sikke Jan Wat me ook nog opviel zijn bezetmelders tussen wissels.
Bezetmelders zitten altijd in een blok of je zou met de nieuwe tool "Actie" iets willen aansturen maar dat kan dan ook met de bezetmelders die in je blokken zitten.
Persoonlijk vind ik dit soort bezetmelders overbodig en kosten alleen maar extra aansluitingen aan je S88 die je dan weer kan gebruiken voor andere blokken of kan besparen.

Hallo Tom,

De spoornummers heb ik uit het schaduwstation verwijderd behalve spoor 1, deze mag verlengd worden met SS1I. De spoornummers kwamen uit een eerdere test. Dat hielp niet, maar ik werk op het tweede tabblad en ik wist dat er twee seinen dubbel gealloceerd waren, ook bij het uiteindelijke plan. Deze heb ik nu verwijderd en twee tijdelijke seinen toegevoegd, dit lijkt wel geholpen te hebben, treinen rijden nu alweer 15 minuten zonder problemen.

Hallo Wilco,

Volgens mij hebben alle blokken pijlen, ik zie niet wat jij bedoelt.

Groet
Sikke Jan
Hallo Tom,

Ik begrijp je gedachtengang mbt tot korte melders tussen wissels. In het toekomstige hoofdstation zijn ze inderdaad erg kort (sommige 8 cm), maar het plan is dat sommige lange treinen een wissel bezet mogen houden en ik dacht deze melders te gebruiken als extra blok/spoor? wellicht heb jij een betere suggestie?

Groet,
Sikke jan

Citaat van: SJW op woensdag 22 februari 2017, 16:24:46
Hallo Tom,

De spoornummers heb ik uit het schaduwstation verwijderd behalve spoor 1, deze mag verlengd worden met SS1I. De spoornummers kwamen uit een eerdere test. Dat hielp niet, maar ik werk op het tweede tabblad en ik wist dat er twee seinen dubbel gealloceerd waren, ook bij het uiteindelijke plan.
Groet
Sikke Jan

Sikke Jan,

ik heb alleen het gehele schakebord bekeken, daar zie ik geen Blok SS1I, vandaar dat ik dat ook niet heb gezien.

Ik snap alleen niet welke 2 seinen geselecteerd zijn.
Na dat ik de spoornummers had verwijderd en de blokken een VA had gegeven was het probleem in het schakelbord voor mij opgelost.

Citaat van: SJW op woensdag 22 februari 2017, 16:29:09
Hallo Tom,

Ik begrijp je gedachtengang mbt tot korte melders tussen wissels. In het toekomstige hoofdstation zijn ze inderdaad erg kort (sommige 8 cm), maar het plan is dat sommige lange treinen een wissel bezet mogen houden en ik dacht deze melders te gebruiken als extra blok/spoor? wellicht heb jij een betere suggestie?

Groet,
Sikke jan

Maak er dan een blok van en dan kan je wel gebruik maken van de spoornummers zodat langere treinen het wissel bezet houden. Dan heeft het wel een functie.

Succes verder.
Tom,

Dank voor de moeite, ik was nog niet toegekomen aan het aanpassen van het hoofd tabblad. Daar moeten inderdaad nog blokken gedefinieerd worden.

Sikke Jan
Citaat van: iTom op woensdag 22 februari 2017, 16:19:48
@citaat Wilco, ik zei zowel op de print als in het tcd bestand echt wel de richtingspijlen.
Ik ook, maar buiten een blok....
Een blok zit toch altijd tussen bezetmelders? Indien niet, dan hebben jullie gelijk.
Hallo Wilco,

Die stukken zijn mbo groeperen toegewezen aan wissels, vandaar geen pijl.

Groet,
Sikke Jan
Ik heb het over de pijlen rechts van de bezetmelders op spoor 5,6 en 7.... Die lijken mij buiten een blok te vallen. Dus tussen bezetmelder en wissel.
 @citaat
Dat is dan optisch bedrog, ze zijn toegewezen aan de betreffende blokken.
In ieder geval dan voor ree meedenken

Sikke Jan
 :thumbup:

@citaat Wilco Het maakt niet zoveel uit waar je de richtingpijl plaatst zolang die maar in het geselecteerde gedeelte van het blok valt.
Citaat van: Wilco69 op woensdag 22 februari 2017, 16:53:51
Een blok zit toch altijd tussen bezetmelders? Indien niet, dan hebben jullie gelijk.
Dus dan klopt mijn stelling niet. Helder.
 :offtopic: @citaat
Wilco,

Een blok begint en eindigt tussen twee wissels.
Wissels maken geen deel uit van een blok
Een blok bevat twee of meer bezetmelders.

Aanvulling:
Als een erg lang is kan de rails opgedeeld worden in twee of meer blokken.
Elk blok bevat twee of meer bezetmelders.
In mijn schaduw station heb ik vier sporen liggen die beginnen en eindigen met een wissel.
Deze sporen zijn ong. vier meter lang.
Deze sporen heb ik opgedeeld in twee blokken en per blok drie bezetmelders om reden dat ik dan twee treinen op een spoor kan opstellen.

On topic maar weer.

Henk

Ter aanvulling en om discussie te voorkomen, een blok mag ook eventueel met 1 bezetmelder worden uitgevoerd.
Een bekend voorbeeld is de draaibrug.
Dank voor de aanvulling Tom, ik heb (nog) geen draaibrug.

Henk

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Sinds gisteren ben ik trotse bezitter van een licentie iTrain 404 Std.
Naast het prutsen aan de bedrading zit er nu toch enig licht aan de horizont dat
het ooit er van gaat komen te rijden. Daarom na het 20jr volgen KL en jaren iT
tot aanschaf van dit prog overgegaan om alvast wat te tekenen en te doen.
Lang geleden al eens koploper gebruikt voor een vorige baan op ander adres.

Wat ik nu pas zie in de handleiding is het stijgingspercentage van blokken, met de toevoeging
dat dit ooit geïmplementeerd gaat worden. Is het zinvol dit nu al in te voeren?
(p 101 vd handleiding). Volgens mij is dit in 404 nog niet actief?

Anyways: een eerste beginnetje gemaakt, puur het tekenwerk tot zo ver en nog niet klaar mee

Arnold

Wederom een zeer ambitieus baanplan waarbij ik altijd denk, begin met een proefbaan.

Het gebruiken van stijgingspercentage is bedoeld om in de toekomst snelheidscorrecties toe te passen bij treinen zonder lastregeling.
Momenteel is dit inderdaad nog niet van toepassing en als je locs voorzien zijn van decoders waarvan de CV's goed zijn ingesteld en deze ook een snelheidsmeting achter de rug hebben dan hoef je geen gebruik te maken van het stijgingspercentage.

Het eerste begin ziet er goed uit en inderdaad is er nog genoeg aan te doen.
Daarom is de vraag in het topic-titel ook plaats altijd je tcd bestand.
Niet omdat we zo graag mensen op hun fouten willen betrappen maar wel advies willen geven voor een goede start.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik heb zo maar het idee dat correcties voor hellingspercentages niet zo zinvol meer zijn, de gebruikers van automatiseringsprogramma's zijn meestal ook mensen die modernere decoders met lastregeling gebruiken.....

Verder ondersteun ik voor de volle 100% het advies van iTom: begin met een simpel proefbaantje, ovaal met 3 rijwegen en 1 trein en als je dat snapt breidt het baantje beetje voor beetje uit.

Als je dat niet doet dan "lees" ik je wel op het iTrain Forum of hier....

Groet, Anne W
Hoi allen, is er iemand een beetje in de buurt van Eindhoven om eens te komen helpen bij een aantal vraagstukken bij een nieuwe baan ? Koffie koffiekoeken taarten hostesses (reis)vergoeding:) stuur me een pb.

Groeten Jake

Als het om iTrain gaat dan zit je hier goed.

Plaatst eerst eens je baanplan en vertel wat de problemen/uitdagingen zijn.

Ik ga wel naar Eindhoven verhuizen, maar mot eerst mijn huis zien te verkopen :D
Goedemiddag heren,

Ik ben bezig met het tekenen van mijn hoofdstation in iTrain 4.04 en door de door mij gekozen optie van (heel) korte blokken aan het begin en eind van de perrons 2-5 krijg ik niet echt een mooi ogende lay-out in iTrain.
Heeft iemand een suggestie hoe je met name de kruisingen tussen sporen 3 en 4 beter kan tekenen zonder dat het eruitziet als een soort spinnetje.
Zie de bijlage voor het baanontwerp en ik heb twee tabbladen met daarin de oorspronkelijke en een test tab met daarin de korte perronblokken 2A&2C erin.
Alvast bedankt.

Sikke Jan

Ik zie dat het hele korte spoortjes zijn. Ik neem aan dat je daar geen trein in wil laten stoppen?
Advies: Maak van deze hele korte sporen geen blokken van maar voeg deze stukken toe aan een wissel door wisselgroepering te gebruiken.
Tel de lengte van het stukje spoor op bij de lengte van de wissel en vul deze lengte in in de wisseleigenschappen. Zie ook uitleg in de handleiding.
 @citaat
Hallo Barry,

Het is juist de bedoeling dat de sporen volledig gebruikt kunnen worden, bijv spoor 5 bestaat dan uit 5A-HS5-5C. De wissels mogen geblokkeerd worden indien nodig. Dat is de reden dat ik ze een bezetmelder plus een blokdefinitie gegeven heb en in de stationseigenschappen heb ik ze ook de betreffende spoornummers gegeven.

Groet,
Sikke Jan

@citaat SJW

Voorstel layout

@citaat
Nog iets strakker alleen virtueel lastiger.
Hallo Tom,

Dank voor het laatste voorstel, dit is een betere optie, maar het oogt nog steeds niet geweldig met zo'n enorm breed perron in het midden. Waarschijnlijk moet er mee leren leven.

Mvgr
Sikke Jan

Ben er bang voor, soms moet je concessies doen want anders dan de laatste layout is volgens mij niet mogelijk.
Wil er nog wel eens een keer op mijn gemak naar kijken, avondje slechte TV doet soms wonderen maar beloven doe ik niets. :P
Zijn die korte blokken aan het uiteinde van het station bedoeld om te rangeren? Maak er dan rangeerblokken van. Het verschil wordt duidelijk als onder het uitrijsein een voorsein gekoppeld is.

Aanvulling. Ook zonder extra voorsein is het verschil te zien. Als SSB Intercity nu naar links vertrekt, dan geeft sein HS5W Hp 1 weer (50 km/u). Als het een rangeerblok is, dan geeft het sein Hp2 weer (40 km/u i.v.m. wissel HD4DW).
 @citaat

Hallo Martin,

Die stukjes worden gebruikt voor langere treinen waarbij de locomotief de wissel mag blokkeren.

Hallo Tom,

Wat ik denk dat de beste oplossing is voor het testen met de 'kromme' versie te simuleren en dan zodra alles goed werkt met de door jou als laatste versie geopperde lay-out te werken.
In ieder geval dank voor het meedenken.

Groet,
Sikke Jan
Heren,

Bijgaande mijn schakelbord in de wijzig modes. Het valt mij nu pas op (hoef natuurlijk niet altijd hier iets te wijzigen) dat sommige blokken in het wit of geel worden weergegeven.
Dacht eerst die in het wit hebben maar 1 melder. Maar dat is niet overal zo.
Ook zie ik wissels in het geel of blauw. Zal wel een simpele oplossing voor zijn. Maar helaas ik zie het niet.

Beste Hennie.

De blauwe wissels zijn wissels welke geselecteerd zijn als groep.
Gele blokken zijn blokken in een Stationseigenschap.
Heb je dit schakelbord zelf gemaakt dan zou je moeten weten dat er blokken in stationseigenschappen liggen en wissels zijn gegroepeerd.
Zie nog wel een klein foutje in je pendel test route, in het laatste blok RUI_3 dien je nog een wachttijd in te stellen.
Dank Tom,

En ja zelf gemaakt. Ook logisch dat de gele blokken in een station vallen.
Wissels gegroepeerd is mij nog onduidelijk.
De pendel test route had ik tijdelijk gemaakt omdat mijn andere pendelroute plotseling doorloopt in CS1 en niet meer terug keert.
Terwijl die dat wel altijd heeft gedaan. Vandaar deze test met een stop in RUI_3
En ik zie nu ook de foutmelding van de wachttijd in de diagnose. Moet toch vaker kijken in (DIAGNOSE) als ik iets verander.

wissels groeperen kan je nalezen in de handleiding blz 99.
Zal eens kijken hoe het zit met die andere pendelroute, maar nu eerst even in de tuin lunchen.
Citaat van: iTom op zondag 09 april 2017, 13:04:50
wissels groeperen kan je nalezen in de handleiding blz 99.
Zal eens kijken hoe het zit met die andere pendelroute, maar nu eerst even in de tuin lunchen.

Het weer is er ook naar TOM.
Heren,

Als ik het menu ?locomotieven wijzigen? aanklik, zie ik onder het tabblad ?functies? mijn beschikbare geluiden van een trein.
Die geluiden (neem ik aan) kan ik natuurlijk gebruiken in een route. In mijn voorbeeld van Pendeltestje,
wil ik deze gaan gebruiken in één van de  binnenkomst,  wacht of vertrekfunctie. Ik kies vertrekfunctie. Want daar wil ik mijn trein machine geluid opstarten.
Ik doe "voeg in" en zie dan een hele lijst van mogelijke geluiden. Maar welke hoort nu bij een trein.
Is daar een simpele verklaring voor.  Kijken in mijn handleiding kom ik er niet uit.

Beste Henny, het is wel belangrijk om te weten of de geluiden werkelijk ook onder de Fx knop werken.
Bijv. gaat als je F2 aanklikt het motorgeluid aan enz.

Als dat zo is kan je inderdaad in een route aangeven waar wat moet gebeuren, zo kan je het motorgeluid onderweg uitzetten als de trein een berg in gaat en weer aan als deze trein weer uit de berg komt.
In de eerste regel kan je alleen vertrek gebruiken want als je binnenkomst gaat gebruiken in de eerste regel dan zal de trein nooit vertrekken want die is al binnen.

In de bijlage heb ik simpel de route aangepast, nogmaals de geluiden moeten wel overeen komen met de functie toetsen.
Citaat van: iTom op woensdag 12 april 2017, 13:27:32
Beste Henny, het is wel belangrijk om te weten of de geluiden werkelijk ook onder de Fx knop werken.
Bijv. gaat als je F2 aanklikt het motorgeluid aan enz.

Tom mijn geluiden werken wel als ik ze aanklik onder mijn locomotief grid. Hoe te testen onder F2 ?
Net geprobeerd. Geen geluid kreeg wel een zwart beeldscherm. Dacht even dat mijn PC zelfs uit werd gezet.
Ik krijg heel andere dingen als ik F toetsen gebruik (windows 10) durf het dan ook niet meer.
Citaat van: iTom op woensdag 12 april 2017, 13:27:32
In de bijlage heb ik simpel de route aangepast, nogmaals de geluiden moeten wel overeen komen met de functie toetsen.

Jouw bijlage uitgeprobeerd. Motor start op. Alleen bij einde CS en weer einde station Ruine slaat de motor en de verlichting uit.
Gaan wel weer aan na 5 seconden hoor, maar dacht dat alles uitgevallen was.