Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Meine
iTrain werkt met het automatisch rijden zonder route op treintype en stationstype.
Ik zie echter in enkele stationseigenschappen geen treintype, daar kan je dan wel mee bepalen hoe treinbewegingen gaan.
Met permissie kan je treinen of treintype verbieden in bepaalde blokken te komen.
Het is dus wel belangrijk om eerst al dit soort zaken in orde te hebben en dan te gaan kijken waar je dingen wil aanpassen of fine-tunen.
In de stationseigenschappen kan je ook kiezen voor kans wachten en van richting veranderen, je kan ook per blok kiezen voor pendelniveau en  doorrij niveau blz. 117 van de handleiding legt het e.e.a. daar over uit.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom,

om geluiden voor treinen in te voeren lukt al aardig. Echter alleen onder Trein Routes. Zie Pendel. Wil dat zeggen dat er alleen geluiden kunnen worden toegevoegd in Trein Routes ?
Ben Q op het iTrain forum heeft mij al eens gewezen op  rijden zonder routes en ik moet eerlijk bekennen dat rijd inderdaad nu zelfs beter dan in Trein Routes.
Misschien heel stom (jouw al gemeld) zelfs mijn wisselstoring is daarin verdwenen. Vraag mij niet hoe.
Maar goed mijn vraag was: waar zet ik nu verschillende geluiden van de treinen neer. In Blokken ? Bij Stations. Zal wel weer niet goed in de handleiding hebben gekeken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Hennie,

Acties (geluiden) laten uitvoeren op of rondom de baan kan via "Acties".

Bij eigen gemaakte routes moet jij er voor zorgen dat een route goed verloopt. Bij automatisch rijden doet iTrain dat voor jou.

Het wisselprobleem treed ook alleen maar op als twee treinen tegelijkertijd toegemoedkomend over die ene kruiswissel heen willen. Bij een enkele Engelsman mis je 1 wisseltoestand vandaar dat het dan fout gaat.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dank Barry voor jouw antwoord.

(het was geen Engelsman wissel maar een meegebogen wissel die dus onverklaarbaar wel werkt onder automatisch rijden)

Net trouwens in de handleiding van iTrain 4 iets gevonden op blz. 50 voor instellingen geluiden op het tabblad functies.
Gaat goed komen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Hennie
Het heeft even geduurd maar hier dan een idee hoe je met ACTIE de functie's kan toepassen.
De treinen die het blok van het CS binnen lopen zullen ongeveer 2 sec. hun hoorn laten horen.
Zo kan je van alles bedenken, licht en motorgeluid uit als de trein een berg in gaat enz. enz,

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op zondag 23 april 2017, 22:47:44
@citaat Hennie
Het heeft even geduurd maar hier dan een idee hoe je met ACTIE de functie's kan toepassen.
De treinen die het blok van het CS binnen lopen zullen ongeveer 2 sec. hun hoorn laten horen.
Zo kan je van alles bedenken, licht en motorgeluid uit als de trein een berg in gaat enz. enz,

Dank Tom, gaan we mee aan de slag. Eerst even rustig bekijken. Dat blauwe vierkantje op het schakelbord betreft dus acties. Deze zit nergens aan vast dus kun je overal neerzetten.

Heren, dacht even het lukt niet met die acties. Maar je moet het door hebben. School is immers al lang geleden. Heb nog een hoop te doen om geluid aan/uit te kunnen zetten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste spoorvrienden,

Ik ben een beginnen modelspoorder en heb dus zoals gewoonlijk enkele vragen waarop ik al enkele dagen een antwoord zoek. 

Ik bezit sinds een 2-tal weken een proeflicentie van iTrain (V4.0.5 pro) en waarschijnlijk gaat het erom dat ik nog niet goed begrijp hoe het één en ander in elkaar zit.  Ik heb me dan ook ingeschreven voor de volgende opleiding iTrain voor beginners in Drunen.
Het aansluiten van iTrain op de centrale, het intekenen van mijn baan (in stappen opgebouwd), het integreren van bezetmelders en blokken, het maken van een station en het automatisch rijden lukt op mijn niveau vrij goed.  Nu wil ik echter een trein late stoppen ergens waar ik het wil en niet waar de trein het wil (een beetje een queeste binnen MoBa-land blijkbaar als je de fora erop naleest). en zie daar een vrij raar iets gebeuren.

Ten eerst heb ik in Blok 5 een tweede Bezetmelder gemonteerd en deze als stopseltje gebruikt:  Werkt prima.
Ten tweede wou ik in Blok 9, na 70cm een tweede stopplaats creëren.
Dus ik stel de temposite voor blok9 in op 20 cm en de stoppositie op 10 cm.  Telkens ik een trein laat rijden ging hij te ver.  Dus heb ik de stoppositie verplaatst naar 56cm en dan stoppen de meeste treinen wel ongeveer op 70cm (voorkant trein). Nu dacht ik dat de stoppositie door iTrain werd berekend op de voorste as van de trein, of ben ik mis?
En hoe komt het dan dat de BR101 redelijk goed stopt en de RE6/6 steeds te ver doorrijdt alhoewel de instellingen in het Blok gelijk blijven, de Loc's ongeveer even groot zijn en dat iTrain zegt dat ze beiden op positie 57cm staan (zie foto's in bijlage)?

Alle Locs zijn geijkt, mijn huidig .tcd bestand is gelinkt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Spoorvrienden,

Ik ga ineens een tweede vraag stelen. Ik heb met iTrain al mijn Locs geijkt.  Hiervoor heb ik in iTrain het type "Centrale melder met zijmelders" gebruikt.

In de hogere snelheden echter zie ik een raar fenomeen: de snelheid voor- en achterruit wijken af en ze vertonen beide een grillig verloop (zie foto's). Waaraan kan dit liggen?

In bijlage 2 foto's van de snelheidscurve van twee verschillende treinen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom

Heb nog geen weet hoe je een trein keurig in het midden van een station kunt laten stoppen. Al gekeken in TIPS & TRICS. Gelezen over verschuivingen enz.
Helaas snap ik daar nog weinig van. Mijn locomotieven stoppen allemaal precies op het einde (STOP melder). Je zou zeggen dat is logisch een STOP melder.
Ik heb bijv. in mijn Centraal Station de 3 sporen voorzien van 2 melders. Op mijn foto kun je zien dat de locomotieven  stoppen op de Stopmelders.
Niet erg als je een lange trein hebt, maar geen gezicht voor mijn Railbusje van enkel 12 cm. Om in te stappen moet je dus van het perron af.
Hij heeft ooit eens in het midden van het perron gestopt. Maar hoe ik dat heb gedaan, toevallig misschien, weet ik niet meer.
Mijn vraag is dus hoe kan ik de Railbus in het midden van het station laten stoppen of op een andere plek, misschien begin Station.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Als het gaat om netjes stoppen op een aangegeven plaats in een blok is het rijden op posities ideaal. In iTrain4 staat rijden op posities al standaard op "aan".
Zie tabblad "volgende" en "vorige" in de blokeigenschappen.

Als je "op positie" aan zet dan zie je gelijk al het e.e.a. veranderen.
Je kunt dan aangeven vanaf waar er geremd moet worden en waar gestopt moet worden.

Lees blz. 111 en 112 waar duidelijk uitgelegd staat hoe het werkt.

Het fine-tunen voor wbt optrek en afrem gedrag van een loc is te corrigeren in de loc eigenschappen.
Pas eerst de "Traagheidssimulatie" aan zodat de loc mooi optrekt en afremt (niet kijkend naar ingestelde stop plek in een blok).
Nu pas je de "Reactievertraging" aan zodat de loc precies stopt op de aangegeven plek in het blok (zie stoppositie in blok eigenschappen).

TIP! Weet je niet of de waarde van "Reactievertraging" hoger of lager moet, verander de waarde dan overdreven hoger of lager zodat je duidelijk het verschil ziet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iVanDL op dinsdag 25 april 2017, 13:41:35
Beste Spoorvrienden,

Ik ga ineens een tweede vraag stelen. Ik heb met iTrain al mijn Locs geijkt.  Hiervoor heb ik in iTrain het type "Centrale melder met zijmelders" gebruikt.

In de hogere snelheden echter zie ik een raar fenomeen: de snelheid voor- en achterruit wijken af en ze vertonen beide een grillig verloop (zie foto's). Waaraan kan dit liggen?

In bijlage 2 foto's van de snelheidscurve van twee verschillende treinen.

Bij elke loc is het zo dat er snelheidsverschil zit tussen vooruit en achteruit. Zolang iTrain dit weet door de loc te ijken is het niet erg.
Wel is het belangrijk dat de CV's van optrek en afremvertraging in de locdecoder op 1 staan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: brietdijk op woensdag 26 april 2017, 15:36:43
Lees blz. 111 en 112 waar duidelijk uitgelegd staat hoe het werkt.

Dank Barry, voor de verwijzing naar. Die posities aanduiding in de inhoudsopgave had ik hier niet achter gezocht.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo Ivan,

verander van de 2 blokken in je station, het bloktype in station, je krijgt nu meer invulmogelijkheden om te rijden op posities, zodat je echt kan stoppen op het midden van het station.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
@ Barry,
Dank voor de reactie.  Wordt er bedoeld dat ik CV3 en CV4 beiden op 1 zet?  Of gaat betoom een instelling in iTrain zelf?

@Walter,
Inderdaad, Blok9 staat niet als station, maar als Vrije Baan.  Het was mij louter om het uitproberen te doen.  Ik dacht dat ik in een willekeurig Blok een trein ook mooi op dezelfde plaats kon laten stoppen.

Nog een vraagje:
Ik heb in mijn Loc "RE482 SBB Cargo" De parameters CV51 t/m CV56 aangepast van de standaardwaarden vanuit ESU naar de waarden zoals zij die opgeven in hun handleiding voor een Märklin schijfcollector motor.  Ik wou de Loc herijken en wat blijkt nu: Wanneer ik de loc gewoon over de baan laat rijden op volle snelheid, maalt hij de rondjes af op hoog tempo.  Wanneer ik echter naar de snelheidsmeting ga en de meting op de hoogste stap laat starten, tuft hij zijn rondjes af tegen een veel lager tempo? 
Hoe kan dit?

In bijlage nog mijn laatste versie van mijn iTrain bestand.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iVanDL op woensdag 26 april 2017, 23:49:31Wordt er bedoeld dat ik CV3 en CV4 beiden op 1 zet?  Of gaat betoom een instelling in iTrain zelf?
Het is geen instelling in iTrain. Het is een instelling van de decoder in de loc. Zelf stel ik zoiets in met behulp van een Intellibox.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Ivan,

Blindelings afstellen als in de handeiding van Esu vermeld wordt, hoeft niet het goede resultaat te geven, de lok moet dan ook netjes rijden zonder schokken en met de gewenste maximum snelheid.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dag Anne, Martin,

Dank voor de info. 

@Martin:
Ik dacht wel dat ik dit in de decoder zelf moest aanpassen, maar was niet geheel zeker.  Het kon zijn dat er ook in iTrain ergens een instelling was die ik bijkomend moest aanpassen.

@Anne:
Inderdaad, de opgegeven waarden door de fabrikant geven niet altijd een mooi verloop.  Alleen, zoals je zelf in uw draadje ook al vermelde hebben bepaalde instellingen een invloed op elkaar, en ik tracht dat te achterhalen.  Ik heb al heel wat gelezen over de verschillende CV's dus ik denk ondertussen dat ik de CV's die van tel zijn ondertussen al heb gevonden, nu enkel nog het samenwerken van de verschillende CV's tov elkaar.  Ik vind het zeer vreemd, en vind ook geen oplossing waarom de Loc die ik wil ijken nu plots in de snelheidsmeting nog max 110 km/h rijdt terwijl hij zonder snelheidsmeting, nl bij het rijden van een route of manueel rijden wel 130km/h haalt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Ivan,

Een centrale in combinatie met een computer is niets anders als een doorgeefluik van de opdrachten die de computer geeft, dus als er verschillen zitten in rijden met alleen de centrale of met de computer, dan komt dat door instellingen in de computer.

Nu hangt me bij dat iTrain een snelheidsmeter in combinatie met een een stappen display te zien is, wat geeft die aan?

Als je puur met de centrale rijdt dan zul je de hoogste snelheid ook rijden op een echte stap 128.

Rijd je met de computer, dan denk ik dat je ziet dat je niet echt aan stap 128 toekomt, maar een stap of wat lager, e.e.a. afhankelijk van de instellingen in je computer, denk ik.

Ik schrijf vaak "denk ik", dat komt omdat ik geen MFX rijdt en ook niet met iTrain.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Heren,
Toch nog even een vraag, nu niet over geluiden, want dat gaat redelijk goed (dank daarvoor). Maar over het stoppen van een trein in het midden van een perron op een station.
Mijn Pendel Railbus is 12 cm en die stopt redelijk in het midden op het perron CS_1 van het centraal station. Dus was ik blij dat ik dat snapte.
Ben nu aan het proberen om de RRF 1101 G200 ook in het midden van het perron te laten stoppen. Hij stopt echter op dezelfde plaats als de Railbus.
Deze locomotief heeft een lengte van 20 cm. Dus dat zou kunnen. Ik heb daar echter daar wagons aan hangen. En in de optie ?trein? een extra lengte  van 40 cm extra mee gegeven.
Dus de stop (dacht ik) zou dan nu iets verder moeten zijn i.v.m. de lengte van de trein. Ik dacht het goed begrepen te hebben.
Een locomotief is die met de opgegeven lengte en een trein dezelfde locomotief met extra aanhang van wagonnetjes.
Ik heb trouwens niet de lengte van 1 wagon opgegeven maar gelijk een aantal van 3 stuks. En ook na het lezen van blz. 111 en 112 lukt het mij niet. Misschien toch de ouderdom.  :oops:


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hennie,

1. Bij optie "Trein" van de RFF moet je bij de wagongroep een vinkje zetten bij "gedetecteerd". Zonder vinkje is de wagongroep niet actief en houdt i-Train alleen de lengte van de loc aan.
2. Bij "wagons" op tabblad "Opties" een vinkje plaatsen bij "terugelmelder-offset/bezet" en vervolgens  in vullende afstand van de voorste wielen van de eerste wagon en de laatste wielen van de laatste wagon tot de koppelhaak.
3. Blok Cs-1 is 167 cm lang. Onder "vorige" en volgende" geef je verschillende lengten (65 en 80) cm voor het perron,. Waarom doe je dat ? Je kunt inderdaad aangegeven dat het perron op een bepaalde afstand van het blok begint en eindigt. Maar bedenk je ook dat bij een perron van 60 cm geen treinen zullen stoppen die langer zijn.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 02 mei 2017, 13:18:28
Hennie,

1. Bij optie "Trein" van de RFF moet je bij de wagongroep twee vinkjes zetten bij "hoofd" en "gedetecteerd". Zonder vinkjes is de wagongroep niet actief en houdt i-Train alleen de lengte van de loc aan.
2. Blok Cs-1 is 167 cm lang. Onder "vorige" en volgende" geef je verschillende lengten (65 en 80) cm voor het perron,. Waarom doe je dat ? Je kunt inderdaad aangegeven dat het perron op een bepaalde afstand van het blok begint en eindigt. Maar bedenk je ook dat bij een perron van 60 cm geen treinen zullen stoppen die langer zijn.

Cees

Ik krijg de vinkjes niet aan in hoofd en gedetecteerd van het tabblad samenstelling. En die lengtes van 65 en 80cm voor het perron is inderdaad de bepaalde afstand van het blok. Dus dat hoeft niet eens
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Beste Cees,

Dat vinkje bij "hoofd"en "gedecteerd" heeft niets met de lengte van de trein te maken.
Hoofd kan zeker niet want alleen de loc is het "hoofd" Vinkje kan je ook maar 1 keer gebruiken.
Wordt gebruikt bij tractie rijden.
Gedetecteerd gebruik je alleen als er in een wagon een decoder is geplaatst voor bijv. binnenverlichting of andere feestartikelen.
Met jouw advies optie 1 raakt men wel een beetje de weg kwijt want het kan en klopt niet.

Zal vanavond eens verder kijken want het inderdaad wel vreemd dat er in 1 blok verschillende perronlengtes zijn in vorige en volgende. Deze zijn normaal gelijk van lengte, alleen het begin zou iets kunnen afwijken.
Denk dat er meer gedaan moet worden met de reactievertraging en optrek- en afremtraagheidsimulatie, de loc moet wel goed geijkt zijn en de juiste CV instelling hebben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom

Mijn vergissing al ontdekt en het bericht aangepast.
Ook onder "wagon" zijn aanpassingen nodig
Wanneer ik pagina 48 e.v. van de handleiding "Definitie/samenstelling trein" er op na sla, vind ik daar niets terug over een vinkje bij "gedetecteerd" in samenhang met een decoder. Zoals ik het lees dient voor elke wagon/of wagongroep aangegeven te worden of deze al dan niet gedecteerd wordt.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 02 mei 2017, 13:18:28
Hennie,

1. Bij optie "Trein" van de RFF moet je bij de wagongroep een vinkje zetten bij "gedetecteerd". Zonder vinkje is de wagongroep niet actief en houdt i-Train alleen de lengte van de loc aan.


Cees

Gedetecteerd wordt alleen gebruikt voor wagons met een decoder.
Zou graag van willen weten hoe je aan deze stelling komt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom,

Zoals hieronder aangegeven ontleen ik mijn "wijsheid" aan pagina 43 + 48 e.v. van de handleiding.
Wanner bij definitie "Wagon" bij "Opties" terugmelderoffset/bezet  wordt aangevinkt (en afstand voor/achterkant wordt aangegeven) dan verschijnt  automatisch een vinkje bij "gededecteerd indien de wagon(groep) aan een trein wordt toegevoegd.
Ik op die manier mijn treinen samengesteld. Ik doe dat per wagon en werk niet met wagongroepen.
Ik heb geen wagons die met een decoder zijn uitgerust.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Cees, in de handleiding lees je in de tip van blz. 49 waarom het niet nodig is om de wagons per wagon in te voeren en op gedetecteerd te zetten als ze geen decoder hebben.

Dat jij het wel doet is prima, niks mis mee maar dat wil nog niet zeggen dat het probleem van Hennie er mee opgelost zou zijn.
Op het iTrain forum is hier ook al wat aandacht aan besteed omdat men denkt dat een wagon welke niet gedetecteerd is niet zichtbaar zou zijn bij massadetectie als de trein bijv. een wagon verliest.
Die wagon zal als hij in een blok staat middels de bezetmelder(s) het blok bezet houden.

Op mijn vorige baantje reden mijn treinen met wagons en deze waren NIET gedetecteerd. Geen probleem mee, treinen stopte precies daar waar ik wilde.
Bij HIP in Werkendam rijden alle treinen met wagons welke NIET gedetecteerd zijn en ook daar stoppen ze daar zoals we dat hebben ingesteld.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: Hennie van den Boom op dinsdag 02 mei 2017, 13:44:22

En die lengtes van 65 en 80cm voor het perron is inderdaad de bepaalde afstand van het blok. Dus dat hoeft niet eens

Hennie, geef eens aan hoe lang je perron is, dan kan ik dat vanavond eens gaan uitzoeken.
Het kan niet zo zijn dat een perron de ene kant op 65cm is en hetzelfde perron de andere kant op ineens 80cm is.
Ook is belangrijk om aan te geven na hoeveel cm het perron in het blok begint zowel van de vorige als van de volgende kant.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom, mijn perron lengte staat op 65 cm. (heb hem nu op 70cm gezet) omdat er schuine kanten aanzitten dus niet erg.
Heb vandaag redelijk wat zitten stoeien met de het begin cm. Ik moet dan wel steeds wachten tot de trein weer rond is.
Steeds met stappen van 10 cm. Het beste resultaat tot nu toe is in CS_1 richting volgende:
Begin 60 cm. Lengte 70cm. Gecentreerd 35 cm. En nu kom ik redelijk in het midden uit. Maar vraag me niet hoe. Want ik snap het nog steeds niet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hennie,

Controleer ook even of de loc goed gefine-tuned is. Als ik virtueel de loc richting "volgende" het station in laat rijden dan geeft iTrain aan dat de trein op 80cm in het blok (CS_1) tot stilstand komt. De voorste wielas zal dus op 80cm moeten staan. (zie afbeelding)
Als dit niet klopt dan zal je de loc ook niet op de aangegeven plaats stoppen.
Ik heb jou laatst gepubliceerde plan gepakt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik zat nog even je loc eigenschappen van de RRF 1101 te bekijken en ik zie dat de "traagheidssimulatie" en "reactievertraging" beide nog op standaard instellingen staan.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de standaard instellingen goed zijn, dus dat de loc dan op de cm nauwkeurig stopt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Barry met al mijn probeersels staat die nu in het midden. Maar zo hoort het niet denk ik.
Hij stopt nu op positie 126cm (is dat dan de maat van inrijden in het blok ?)
Mijn laatste perron aanpassingen staan dan zo.

Met de hand losjes gemeten staat de voorste as op ongeveer 76 cm inrijdend CS_1.
Wat bedoel je met standaard instellingen staan ?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Probeer eens een loc na het ijken eens te fine-tunen zodat hij stopt op de aangegeven "positie" zoals weergegeven in het "locomotievenoverzicht".
Zie uitleg in mijn draadje KLIKKIE.

Als dit gelukt is stel dan de positie en de lengte van je perron in en dan ben ik benieuwd of dit goed gaat. 8)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
..... en kijk hoe het uitkomt met centreren, dat bepaalt waar het midden van een trein zal stoppen.
Overigens hoef je niet steeds de trein rond te laten rijden, laat de trein 2 blokken achteruit rijden d.m.v. rangeer ipv routeer. Vervolgens de rijrichting goed zetten en routeren.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom,

De tip op pagina 49 gelezen en daar staat ook dit in : Later  kun  je  altijd  nog
beslissen om wagon-objecten aan te maken voor wagons die in steeds wisselende
samenstellingen  gebruikt  worden,  zodat  je  ze  makkelijk  van  de  ene  trein  in  de
andere kunt plaatsen.

Dat is nu precies de reden waarom ik elke wagon (circa 400) eén voor éen in het wagonoverzicht heb ingevoerd.

Groeten
Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Mocht je vaak nieuwe opstellingen maken dan kan het handig zijn om de wagons per stuk aan te maken.
Maar 400 stuks.....? Jij liever dan ik >:-D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Cees, als jij vind dat je het zo moet doen met 400 wagons dan moet je het ook zo doen.
Alleen waar het hier omgaat is dat het probleem van Hennie er niet mee wordt opgelost want een wagon gedetecteerd of niet heeft geen invloed op de lengte van de trein.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Heren,

Heb er even een nachtje over geslapen. Volgens mij kan het niet goed zijn wat ik doe.
Ik pas namelijk steeds mijn begin maat perron aan om de trein in het midden te laten stoppen.
En een perron blijft toch altijd op dezelfde plaats. Heb even een schema bijgevoegd.
Mijn treinen rijden altijd van rechts naar links behalve op CS_1 toevallig een pendeltje.
De 1e melder (17cm) is toevallig ook het begin van het blok en ook de maat tot het perron.


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: brietdijk op dinsdag 02 mei 2017, 20:42:36
Probeer eens een loc na het ijken eens te fine-tunen zodat hij stopt op de aangegeven "positie" zoals weergegeven in het "locomotievenoverzicht".
Zie uitleg in mijn draadje KLIKKIE.

Als dit gelukt is stel dan de positie en de lengte van je perron in en dan ben ik benieuwd of dit goed gaat. 8)

Heb voorzichtig CS_1 binnen gereden. Positie door iTrain gaf aan 120 maar in werkelijkheid stond die op 73. Wel een heel groot verschil.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hennie,

Dan ben ik ervan overtuigd dat de loc niet juist is gefine-tuned. Ga eerst de locs fine-tunen (zonder de perron instellingen) en als dat goed staat dan met de perron instellingen beginnen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ja dat is nog steeds niet nauwkeurig, maar als de treinen daar stoppen waar jij het wil dan is het ok.
Ik laat dit verder over aan Barry, die is er al verder in gedoken en het heeft geen zin om met 2 man er aan te werken.
Denk dat je al aardig op weg bent.
Het is nu eigenlijk meer iets voor gevorderde iTrainers want beginners gaan hier van schrikken, die zijn nog niet zover.
Wellicht kan je verder gaan in het draadje van Barry iTrain 4 tips
Dan blijft het voor de beginners allemaal begrijpbaar.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op woensdag 03 mei 2017, 11:41:35
Ja dat is nog steeds niet nauwkeurig, maar als de treinen daar stoppen waar jij het wil dan is het ok.
Ik laat dit verder over aan Barry, die is er al verder in gedoken en het heeft geen zin om met 2 man er aan te werken.
Denk dat je al aardig op weg bent.
Het is nu eigenlijk meer iets voor gevorderde iTrainers want beginners gaan hier van schrikken, die zijn nog niet zover.
Wellicht kan je verder gaan in het draadje van Barry iTrain 4 tips
Dan blijft het voor de beginners allemaal begrijpbaar.

Oké Tom, ik ga verder in het draadje van Barry.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat  :thumbup:

Zo houden we beginners en gevorderde vragen netjes uit elkaar.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Blijft uiteraard wel lastig om een grens te stellen tussen beginners en gevorderde gebruikers met daarbij de problemen (uitdagingen) :?.

Maar goed, als we mensen maar kunnen helpen is het goed :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Barry, is niet zo lastig hoor, als gebruikers vragen gaan stellen over het exact positie rijden, fine-tunen, 2 locs in 1 blok e.d. dan door verwijzen naar jouw draadje.
'Beginners schrikken vaak van al die termen zoals gebruik positie, traagheidssimulatie, reactievertraging, terugmeld-offset enz.
Voor beginners is het tekenen van het schakelbord met alle elementen al een heel gedoe, de juiste adressen instellen en het gebruik van treintypes en treinen. Dat is nog een heel traject voor dat er een trein gaat rijden. Daarna komt het verder uitwerken en dat doen we dan in jouw draadje.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat mee eens!
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom,

Heeft dat nog invloed op het rijden. Ik zie dat het richting aangeef pijltje bij de RRF 1101 G200 op achteruit staat, terwijl die toch echt op mijn baan vooruit gaat.
Die andere staan op vooruit. Ik zet altijd (als gewoonte) mijn locomotieven op de baan met de sleper achter.

Ik had al zelf daarover iets gevonden in de handleiding iTrain 4.0 op blz. 49. Maar daar staat de instelling toch op vooruit ?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hennie, achteruit is achteruit en vooruit blijft ook vooruit.
Zet in de loc-grid de bewuste loc op vooruit, pijltje omhoog. Klik in het schakelbord op de richtingspijl in het blok waar deze loc staat, wel gelijk de shift toets ingedrukt houden als je op het pijltje klikt in het blok, je loc staat dan juist ingesteld.
Als je een tcd bestand in de bijlage plaatst zet er dan de datum voor zoiets als 11-5-17-Testbaan.tcd anders overschrijven we steeds het vorige bestand en moeten we het zelf allemaal een beetje aanpassen en dat is niet helemaal de bedoeling.
Let er wel op als je een aangepast bestand gaat gebruiken dat de treinen in het juiste blok staan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op donderdag 11 mei 2017, 11:03:11
Hennie, achteruit is achteruit en vooruit blijft ook vooruit.
Zet in de loc-grid de bewuste loc op vooruit, pijltje omhoog. Klik in het schakelbord op de richtingspijl in het blok waar deze loc staat, wel gelijk de shift toets ingedrukt houden als je op het pijltje klikt in het blok, je loc staat dan juist ingesteld.
Als je een tcd bestand in de bijlage plaatst zet er dan de datum voor zoiets als 11-5-17-Testbaan.tcd anders overschrijven we steeds het vorige bestand en moeten we het zelf allemaal een beetje aanpassen en dat is niet helemaal de bedoeling.
Let er wel op als je een aangepast bestand gaat gebruiken dat de treinen in het juiste blok staan.

Dank TOM weer wat geleerd. En ik gebruikte ook jullie aanpassingen wel eens er zal vast wel eens iets verkeerd zijn gegaan. Maar helaas heb ik nog geen verklaring voor waarom stopt mijn BR 01 147 H wel overal in het midden van stations en bijv. RRF 1101 G200 niet. Heb alles nagelopen. Dit was trouwens eens van de eerste die het altijd goed deed.
En omdat ik toch aan het vragen ben geslagen, hoe is dit verschil in de snelheid meters te verklaren ?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Het verschil in snelheidsmeters komt omdat nog steeds niet alles is ingevuld.
Dikwijls worden de snelheden in Treinen en Treintype niet of pas later ingevuld.
Het is net als een appeltaart bakken, je hebt alles in één keer nodig.
Je doet bij een appeltaart ook niet als die gegeten wordt later de appels toevoegen.
Verder kan het zijn dat er verschillende snelheden zijn omdat de CV's verschillend zijn ingesteld op de max snelheid.
Ik zie overigens dat niet alle locs volledig zijn geijkt, iets wat Barry ook al heeft aangegeven.
Zet alles i.p.v. 126 stappen op 28 stappen en doe de snelheidsmeting opnieuw maar dan in etappes, begin op de hoogste snelheid. (vanaf onderaan)






Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik was op verzoek van Barry al begonnen met ijken. Maar begreep de hoogste stand altijd als stap 126.
En als ik daar begon, vloog mijn locomotief met die snelheid zelfs van de baan. Dus als ik jouw nu goed begrijp is mijn hoogste stap 28 ?
Heb dus niet begrepen dat het zo zou werken. Ben uitgegaan van de volgende stappen. 1, 5, 10, 20, 30, 40, 70, 100, 126.
En die 126 haal ik bij een locomotief met 167 km. Heel hard dus.