Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Thxs voor de link! Top!!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Een stevig dak op die galerij, mooi afgewerkt en gepuzzeld, Kees !
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Heeft dat spul van Ikea nog een naam; kun je me vertellen waarvoor het bij Ikea wordt gebruikt ?
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Ik heb nu pas eens tijd je topic door te nemen. Het ziet er wel heel erg gelikt uit mag ik wel zeggen. En met name de lawine-galerij. Origineel!

Keep on going ............

Henk
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees

Je galerij ziet er goed uit  :thumbup: Komt er nog een hogere berg achter zodat de galerij ook een practisch nut heeft?

Harald & Alex
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Henk! Harald en Alex: de galerij en het paradespoor liggen op het schaduwniveau van de baan. Daar boven komt het zicht niveau. het spoor blijft in zicht, de plaat van het zichtniveau bedekt het spoor dus niet. Maar een berg komt er dus niet.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Citaat van: keeszondag op maandag 29 april 2013, 20:30:15
Maar een berg komt er dus niet.

Da's nou toch weer jammer!!  Geen bergbeklimmertjes op je baan  :-(
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik heb even terug gekeken en het blijkt dat ik 24 maart met mijn paradespoor met galerij ben begonnen en nu, eind april, ben ik goed opgeschoten, maar nog lang niet klaar met dit stukje van de baan. Dat belooft wat voor de rest, maar het is enorm leuk om te doen en iedere keer zie ik weer iets wat ik wil toevoegen, veranderen aanpassen etc. Ik heb leuke foto's gevonden van spullen langs de baan in Zwitserland, dus mijn handen jeuken alweer!

Vandaag met groen bezig geweest, het ballast bed grotendeels aangebracht en de galerij voorzien van een bouwjaar (en wat andere zaken).

Hieronder de foto's, morgen lekker werken (een beetje) en dan feest vieren ter ere van de nieuwe koning en koningin! Veel plezier iedereen.

Sfeerbeeld met kleine scherpte/diepte van de nieuwe ballast, moet nog verouderd worden, evenals de rails. Het gaat natuurlijk om de onkruid tussen de sporen:


de achterwand (van triplex nog steeds) met begroeiing naar voorbeeld van foto's van trajecten langs steile wanden:




en het dak van de gallerij met groeisels, algen en plantjes onder de druip plek:


Tenslotte het bouwjaar van de galerij (gerenoveerd in 1957, maar dat staat er natuurlijk niet bij):

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Allemaal mooi bedacht en uitgevoerd :thumbup:, misschien kan je ergens een neergevallen stukje rots op je dak leggen.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik volg dit draadje al geruime tijd en ik verbaas me steeds weer over de vooruitgangen.
Het ziet er allemaal gelikt uit en die gallerij wordt zeker een pronkstuk op de baan.
Ben al benieuwd naar het volgende scenery gebeuren.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Johnny en Tom!  ;)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees.

We zaten nog even te twijfelen of de materiaal keuze van het dak wel zo goed was maar met de laatste foto heb je ons wel overtuigd  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Dat groen wat je gebruikt hebt wat is dat?

Harald & Alex
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Goede morgen Kees,

Dat is mooi geworden zeg, dat dak ziet er fantastisch uit leuk dat detail aan de voorzijde met het jaartal.

groeten Martin.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Engels spreekwoord: Is 's fingerlicking good!!! No more to say .............  :D
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt mannen voor de complimenten. De groene verf is basis groen van de Action, de groene strooisels zijn van Noch, donkergroen strooisel, wild gras en schuimvlokken.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Geweldig Kees. De begroeiing op het dak is echt super.
Soms wou ik, dat ik al zover was.

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Kees.

Probeer eens Heki voor je struiken bossages etc etc.Je zal zien dat het er nog veel mooier uitziet dan dat het nu al doet  ;)

Harald & Alex
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo, de afgelopen dagen lekker bezig geweest met het paradespoor. Er moest nog flink afgewerkt worden, oa ballasten, rotsen maken en kleuren en een zandpad langs de baan voor Preisertjes om bij de galerij te komen (lopend). Een impressie:



Even aan de hand van een foto uitleggen wat er nog moet gebeuren:
de hele voorkant van de tafel (links en rechts aangegeven met de rode lijn) wordt nog afgewerkt met 3mm buigtriplex van 3 cm hoog, hierdoor krijgt de scenery een duidelijke afsluiting, wel zo netjes!
Rechts in de rode vorm komen nog enkele baan-technische zaken, ik moet nog bepalen wat ik wil gaan maken daar, in ieder geval een klein hutje en waarschijnlijk een aantal relaiskasten, indusi-verdeelkasten etc. Ook wil ik in de baan nog wat dingetjes plaatsen.
Natuurlijk moet er nog bovenleiding komen, ik ga SBB portaalmasten van Sommerfeldt kopen met geleiders voor 3 sporen die ik dan "modificeer"  voor bergwand montage.
En tot slot moet er nog groen op de voorste strook rotsen

Als dat gedaan is kan ik de tunnelportalen afmaken en de tunnel ingangen afwerken.


Tot slot een overzicht, zodat je kunt zien dat ik veel tijd steek in een klein stukje baan en dat ik hierna het zichtniveau kan starten. Als de sporen daar dan liggen heb ik nog wel enkele jaren nodig voordat ik al mijn scenery af heb, want ik ben van plan al het "onroerend goed"  en aanverwante artikelen zelf te gaan maken! Zonder ambitie geen voldoening! (En de treintjes maar wachten, maar ze hebben vanavond hun rondjes gedraaid!!)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ziet er goed uit Kees. Ik hoop dat ik later ook zoveel geduld heb..
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Probeer je indruk te maken, voor volgende week :)!
Dat lukt dan aardig. Mooi stukje zo.
Rotspartijtje langs de rand maakt het wel af.

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Kleine update: ik heb een afwerkrand geplaatst langs het "parade-spoor" en wat kleine elementen langs de baan. Ik ben nu aan het bekijken hoe ik de bovenleiding ga doen, ik denk dat het Sommerfeldt wordt, zoals eerder al aangegeven. Ik moet nog studeren wat ik nodig heb, ook bovenleiding heb ik nog nooit gedaan, zoals eigenlijk alles tot nu toe.
Rechts heb ik een hoekje nog in te vullen, daar komt een "werk in uitvoering" stukje. Ik heb een IGS containertje aangepast, zodat het nu een SBB schaft containertje is geworden.. Moet alleen nog geweatherd worden. Verder ben ik een steiger aan het knutselen die hier langs de wand zal worden geplaatst. Verder moet de bodem nog afgewerkt worden en kan ik op zoek naar "relevante" mannetjes voor zo'n scĆØne. De baan elementen zijn indusi-inductoren, assenteller kasten en een relaiskast.

De indusi-inductoren en relaiskast:


De assenteller kasten en de schaft container, de deur staat al open!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Mooi Kees zulke detailleringen! Dat maakt een baan af he?

Zwitserse spoormannetjes zijn vast wel te krijgen van Preiser denk ik. En anders steek je met een kwastje oranje een mannetje in een overall en zwarte! hoed, klein baardje er aan plakken et voila: Wilhelm Tell  :D

Jij kent ook de knipperende alarmlichten met sirene langs het spoor als ze aan het werk zijn?
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Ik ben erg onder de indruk van je gallerij, dit is iets dat ik zeker ga proberen dit najaar. Wat is dit forum toch geweldig voor dit soort ideeƫn.

Blijf je volgen super.

Gr henk
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zeer fraai die doorvoering, niks mooiers dan zelf iets bouwen

groeten
Marcel (mjv_train)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Vanochtend naar Hobby in Praktijk geweest. Heel gezellig en leuk om de mensen achter de topics eens te zien. Schitterende baan trouwens Hans! In ieder geval veel opgestoken over de Sommerfeldt bovenleiding van Henk. Vanmiddag wat rails gekocht om te beginnen met het zichtniveau; in ieder geval het afmaken van het verbindingsspoor en de eerste wisselstraat op het zichtniveau. Ik heb besloten het zichtniveau van hardschuim platen te gaan maken, zodat ik vrij eenvoudig de draden kan wegwerken en een goede basis heb voor de scenery. Ook de geluiddemping is dan gelijk geregeld. Ik zie wel wat ik dit weekend nog afkrijg, want ik ga me ook voor bereiden op onze mei-vakantie: anderhalve week naar Siciliƫ vanaf 20 mei!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Het was inderdaad gezellig en leuk om eens de mensen achter de diverse topics te ontmoeten. En dan blijkt dat je iemand al langer kent (Martin) maar dan als een van de 'standhouders' op de beurs in Houten.

Hoe klein is de wereld.

De beloofde scans van Sommerfeldt komen vanavond naar je toe!!

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo, vandaag had ik zin om eindelijk "boven te komen"! Dus heb ik de tijdelijke keerlus verwijderd en heb het verbindingsspoor tot (bijna) zichtniveau voorbereid. Ik ga voor het zichtniveau hardschuim platen gebruiken, dus direct mee begonnen. Werkt prima. Voorlopig staat het nog los, want ik moet eerst bedenken waar het spoor zichtbaar wordt en hoe ik de rest van het zichtniveau ga uitvoeren qua ondersteuning van de platen.
Maar: ik ben boven!



O ja, ter voorbereiding van de aanleg van bovenleiding, hebben de mannekes van SBB alvast een steiger geplaatst om de quertrƤgers aan de wand te kunnen bevestigen:

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Je lijkt SORBO wel: je denkt ook aan alles! Maar wel heel erg leuk  :) :idea:
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Dacht al, waar blijft de steiger, Kees. :)

Ben benieuwd naar je verdere ervaring met het hardschuim.
Hoe is het met het dempen van het geluid?

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lijkt goed Wim, ik heb ff geprobeerd met de 421 omhoog te rijden, maar die donderde er bijna van af, alles los is wel erg los...... Ik ga de platen op de houten pijlers lijmen en die komen met rampa moeren in de onderplaat, daar tussen zit de oranje isolatie. Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Kwam nog iets tegen over de bovenleiding.



Gr.Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hallo Wim,

Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad bij HIP.
Kom gerust nog eens langs, de koffie is altijd bruin en wat kletsen over de hobby is altijd gezellig.

Groeten,

Hans.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt voor de link Wim.
@Hans: het was erg leuk, ik kom zeker weer terug!!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hans, denk dat je Kees bedoelt. ;)

Gr. Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
@ Wim misschien bedoelde hij wel Henk,

Maakt ook niet uit: we hadden het allemaal naar ons zin en zijn altijd welkom bij Hans.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo langzaam aan komt de mei vakantie in zicht - maar ik ben toch nog lekker aan de baan bezig; gisteren en vandaag (vanavond) de eerste plaat voor het zichtniveau aangebracht. het steunt op portaaltjes van hout om de 30 centimeter, die zitten met rampa moeren vast aan de onderplaat. De platen zelf gaan met montage kit vast. Om het allemaal goed vast te krijgen heb ik er klemmen en gewicht opgezet:



In het gat op deze foto komt een uitneembaar deel, een bergwandje met tunnelportaal, want het verbindingsspoor komt halverwege het rechte stuk in het midden weer in het zicht. Door het uitneembare deel kan ik van boven af in noodgevallen het schaduw niveau bereiken, normaal zal dat via de achterkant van de tafel gebeuren.



Niet geheel duidelijk, maar dit is de houten draagconstructie, redelijk oversized, maar beter mee verlegen dan om verlegen! (stevigheid in dit geval):



En tenslotte een close up van de aansluiting op de bovenkant van het paradespoor. Dit is dus redelijk eenvoudig later af te werken.

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ha Kees,

Dus ook jij kan het nog niet laten vlak voor je vakantie. Je gooit aardig wat gewicht op tafel. Benieuwd hoever je komt deze week!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Niet verveeld zie ik. Qua draagvermogen zit het ook wel goed. Wil je het af hebben voor je vakantie B)?
Ziet er goed uit, ben benieuwd als het totale overzicht zichtbaar is.

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Citaat van: has-bls op maandag 13 mei 2013, 22:57:13
Ha Kees,
Dus ook jij kan het nog niet laten vlak voor je vakantie.

Heren vakantiegangers, een fijne vakantie toegewenst! B)

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Wim! Ik heb vanavond de bezetmelders in het nieuwe deel van het verbindingsspoor gemaakt en getest en ook de eerste twee wissels op het zichtniveau aangesloten. In iTrain getest en het werkt. Ik kwam er wel achter dat ik nog een aantal schoonheidsfoutjes in mijn iTrain bestand had staan, maar die heb ik er denk wel uit.

Nu kom ik niet verder meer voor de vakantie, bij terugkomst eerst alle kabeltjes netjes wegwerken van het nieuwe deel (hangt allemaal in "test mode" zeer zichtbaar!) en dan weer verder.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
We zien de foto's wel verschijnen😉!

Geniet ervan, Gr. Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Erg mooi die wand op dat triplex! Hulde!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Rogier!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Je bent erg goed bezig Kees!
Fijne vakantie...
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Kees, ik wens je ook een fijne vakantie en heel veel mooi weer, dan hebben wij het misschien ook.
Lekker er even op uit en daarna weer genoeg inspiratie voor de baan  :)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Leo en Tom. Over dat mooie weer: ik hoop het voor jullie, maar mooi weer in SiciliĆ« is geen garantie voor hetzelfde in NL!  :(
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Je hebt in ieder geval meer kans op goed weer als hier.
Ben zelf net terug van een weekje Egypte, 35 tot 40 graden.... Went heel erg snel, sneller als die kou hier  :D
Veel plezier en inspriratie toegewenst.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Dus allemaal piramides op je baan Leo?
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Als ik een Egyptische baan zou maken zouden er niet veel treinen rijden  :D
Heb er geeneen gezien.... Maar misschien eens een dioramaatje met een piramide, wel makkelijk wat kleuren betreft.
Het zand daar ziet er allemaal hetzelfde uit.