Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo, toch nog wat vorderingen gemaakt de afgelopen dagen. De achterwand voor het paradespoor/lawinegalerij van de eerste basis kleur voorzien en wat reliëf aangebracht. Er komt nog meer reliëf en de kleur wordt natuurlijk ook nog verder afgewerkt! Ook begonnen met balasten, eerste stuk gedaan wat in de lawinegalerij komt. Het is nog niet geplakt, ik ben nog aan het testen hoe het er allemaal uit gaat zien. Tunnelportalen en ook de rots partijen voor het spoor moet ik nog maken, maar het gaat wel de goede kant op.
Ik heb de Re 421 ff op het spoor gezet voor de sfeer impressies:

De achterwand met eerste reliëf:

En wat plaatjes van het ballasten:

En wat denken jullie, wordt het wat zo?
Hoi Kees,

Raar eigenlijk dat ik je topic niet eerder had gezien... maar bij deze dan: indrukwekkend! Ik ga dit goed in de gaten houden zodat ik hopelijk veel kan leren, want het zal niet lang zijn eer ik ook met Itrain aan de slag wil.

Blijf iig mooie plaatjes met ons delen, hartstikke mooi om te zien!
Hoi Kees,

Een weekje niet werken aan je baan, lukt toch niet?
Ziet er erg mooi uit. Is dit de standaard kleur van je balast of heb je er nog iets mee gedaan?
Vind de kleur erg mooi bij de C rails passen. De loc komt mooier over zo.

Gr.Wim

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Erg indrukwekkend Kees...

Heb je nog plannen voor volgende week in Dortmund?
Volgens mij moet je een Umwelt stikker hebben om Dortmund in te mogen....
Succes
Beste Kees,

Vond het weer eens tijd om je draadje door te nemen, maar moet zeggen ziet er top uit.
Je heb je ballast mooi hoog gemaakt bij je C Rails dat ziet er wel erg mooi uit, ik heb bij mij alle ballast weer verwijderd om blokken bij te maken, maar dat zit toch aardig vast na het lijmen, leek wel beton. hahaha

Eerst nu voorbereiding seinen etc. en tijdje proef rijden of dit zo goed bevalt. dan pas weer beginnen met ballast.

Maar jouw vorderingen gaan perfect, en het ziet er top uit zo.

tot de volgende pitstop.

Gr. Arno
Hoi Kees,

Jij kan ook niet stilzitten, ondanks dat je broer er is. Het ziet er zeer mooi uit. Je paradespoor komt zo mooi uit de verf.
Hoe dik ligt je ballastbed???? Ik geniet enorm van je draadje.

Mvg
Arie
Mannen, bedankt voor de lovende woorden. Het ballastbed heb ik gemaakt van zwart en bruin strooigoed van.... Ikea! Ziet er naar mijn mening goed uit bij de rails. Het ligt nog los omdat ik eerst de onderdelen van de lawinegalerij wil maken en het laatste randje aan de buitenzijde dan gelijk mee kan nemen. Ik heb isolatie plaat tussen en langs de rails gelijmd, dus het bed is niet zo dik, ik denk 2 a 3 mm., maar het dekt goed.
Ik ben niet constant met mijn broer op pad, maar wel veel, is enorm gezellig. Maar ik ga s avonds gewoon een uurtje of twee aan de baan werken.

@Leo: volgens mij kan je zonder sticker naar de Westfalen hal, die ligt aan de doorgaande weg door Dortmund. De M&G is in een steakhouse vlakbij de hal, dus dat kan lopend. Ik wil met Thorsten nog regelen dat hij een bestelling voor mij meeneemt, 3 Gleisreporters en 3 Weichenchefs.

Ik ben nu begonnen aan de tunnelportalen, een update met foto's volgt als ik daar wat verder mee ben.
Wat spul gebruik je dan ? van onze zweedse vrienden ? 
Dacht Zwitserse baan, geen Zweedse😄?
Hallo,

Kees is bij de afhaalzweed geweest voor strooigoed.

Mvg
Arie
 :D :D :D :D

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

Citaat van: keeszondag op woensdag 03 april 2013, 14:57:43

@Leo: volgens mij kan je zonder sticker naar de Westfalen hal, die ligt aan de doorgaande weg door Dortmund.

LET OP: Je wel een sticker nodig als je hier naar toe gaat.
Dit staat op de site van de Westfalenhalle.

Die Stadt Dortmund hat zum 01. Januar 2012 eine neue Umweltzone eingeführt. Diese umfasst weite Teile des Stadtgebietes, auch das Gelände der Westfalenhallen. Für das Befahren dieser Umweltzone benötigen Sie eine Umweltplakette.

Hieruit blijkt dat het gebied van de Westfalenhallen ook in de Umweltzone ligt.
Bummer!! Ga ik met mijn gloednieuwe Volvo V40 T3 met minimale uitstoot toch weer de Duitse wet overtreden zonder groen "4" stickertje!
Mooie auto, Kees

Hoi Kees,
Ik heb eergisteren toch maar een stikker besteld. Gisteren kreeg ik al een bevestiging dat hij op de bus gedaan was.
Jij had het over een M&G met Thorsen. Is die alleen op vrijdag? Wij moeten (dankzij mijn werk) op zondag...

Leo, M&G is inderdaad alleen op vrijdag. Ik bestel morgen ook een stickertje, moet lukken, duurt max 3 werkdagen.

Railbusfan

Ik lees hier, "De M&G is alleen op vrijdag". Voor de zekerheid dat heb ik nergens gehoord of gelezen.
In het topic dat over Dortmund gaat, zie ik alleen dat er een inventarisatie ontstaat van wie wanneer gaat, of ik heb iets gemist. :)
Je kunt dus in elke dag een M&G hebben. Ikzelf ben er toevallig twee dagen en ik hoop eens wat gezichten te zien en te spreken, lijkt me erg leuk.

MvG Cees
Cees, dat gaat over de M&G van Can Digital Bahn. Ik zoek bij de bier en frites bij M* ook wel naar 3rail collega's op de beurs!

Railbusfan

Sorry klopt had ik een stukje terug in dit topic al gelezen :D

MvG Cees
Zo, enkele dagen knutselen verder heb ik de tunnelportalen staan en ben begonnen aan de lawine galerij. Die maak ik van 5mm foamboard, althans de zijwanden. ik wil een houten dak op stalen balken namaken, waarbij ik de rijdraad aan de balken kan bevestigen. Ik heb een constructie uitgedacht en het eerste segment gemaakt, zie foto 1. De pantograaf van de locs komt ong 1 cm onder deze "balken" door. De kleur op wand onderaan kon ik nog niet aanbrengen omdat ik vanavond ook de ballast aan het inlijmen ben. Als dat droog is wordt de wand afgemaakt. De foamboard elementen worden in verweerde betonkleuren geverfd. Het tunnelportaal is van hardschuim, waarin ik met de dremel voegen heb gemaakt. Het moet natuurlijk nog verder op kleur gebracht worden! En de punten van de prikkers gaan er ook nog af!

Ook heb ik de wand achter het spoor van meer reliëf voorzien en ben aan het verven gegaan. De foto's zijn gemaakt toen nog niet alles droog was, dus het wordt nog wat minder fel en glanzend:

Al met al weer lekker aan het "prutsen" geweest.
Hoi Kees,

Ik dacht al waar blijft nu die update. Geweldig. Rotsstukken vind ik erg leuk. Later nog wat groen plaatsen, zeker?

Het idee van de dakconstructie lijkt mij goed gelukt. Hoe ga je het dak maken?

Gr.Wim

Wim, niet alleen groen, ook nog plannen voor een paar schakelkastjes, schuilhut voor baanwerkers en dergelijke. Het dak wordt van hout, maar wat precies moet ik nog uitvlooien.

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Hoi Kees,
Het ziet er allemaal goed uit. Dit is toch dat berkenwandje (triplex) dat ik op eerder foto's zag? Hoe heb je dat relief en die kleuren zo aangebracht?
Verder vroeg ik me af hoe dat zit met die prikkers. Op de foto lijken die uiteinden op prikkers maar verderop lijken het platte stukjes hout, of is dat gezichtsbedrog? Komt er nog een foto vanuit een andere hoek?

groet, Gertjan
Gertjan, het zijn "tapas-stokjes" van AH en die zijn niet helemaal rond, maar hebben een rechte kant. Dat is inderdaad de triplex plaat. Reliëf heb ik gemaakt met kleine steenjes in latex in de eerste verflaag en enkele hardschuim stukken er op geplakt.
Hoi Kees,

Strak werk man, ben benieuwd naar de rest van je baan, wat het gaat worden.
Blijf je draadje volgen.

Mvg
Arie
Bedankt Arie.
Kleine  update: de wand afgemaakt en wat ballast gestort en ingelijmd:

Hoi Kees,

Dat gaat er op lijken! Kleur van de wand is erg mooi geworden.
Hoe heb je die kleur zo gekregen?

Gr.wim
 :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

groeten Dylan
Bedankt heren. Wim, gisteren had ik de achtergrond kleuren af. Vandaag de laatste kleur er op gedaan, donker grijs, ik meng dat voor iedere dry brush steeds net ff anders op mijn mengschaal. Ik maak de kwast dan bijna droog op een plankje. Ook zijn er enkele stukken wat dikker opgezet dan dry brush om het effect van grijs gesteente te laten overheersen.

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Hoi Kees,

Heb net jou topic effe vluchtig gelezen. Ook ik heb eindelijk de keuze gemaakt en wil ook met cc-schnitte gaan rijden. Ik heb een tijdje terug nog wat contact gehad met Leo over dit systeem en misschien dat ik nog eens mag komen kijken. Ik ben alleen nog aan het twijfelen welke melders ik ga gebruiken. Kan jij mij misschien wat adviseren :help:

Ik hou jou topic verder in de gaten en suc6 met je baan.

Gr, Barry
Barry, ik gebruik de melders van Can Digital Bahn, de GleisReporter deLuxe. Heeft als voordeel dat ze gebruik maken van de Can bus en de diodetruc ingebouwd hebben. Je hebt dan geen aparte S88 aansluiting op je PC nodig. Dat scheelt bijvoorbeeld in de licentiekosten voor iTrain en je hoeft geen S88/serieel converter te kopen. Nadeel is dat de stukprijs stevig is, maar als je baan niet al te groot is, zoals die van mij, maakt het in totaal niet zoveel uit. Ze werken bijzonder goed en zijn door de snelheid van de CAN bus ook nog in te stellen als assenteller!

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Oké bedankt voor je advies. Op deze modules kun je 4 blokken op aansluiten toch of zie ik dat verkeerd?
Zijn de cc-schnitte modules toevallig ook in Nederland te bestellen of waar bestel jij deze? Ik ken alleen de Duitse website van cc-schnitte zelf (http://www.can-digital-bahn.com). Mijn Duits is knap waardeloos  :?
Barry, je kunt de modules alleen via de website kopen. Maar dat gaat zeer soepel en snel. Je kunt ook in het engels met Thorsten Mumm (de ontwikkelaar) communiceren en hij schijnt nederlands te kunnen lezen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Hoe er rekening mee dat hij morgen voor de rest van de week naar Dortmund vertrekt voor de INterModellBau beurs...

Big Boy 4014

Dag Kees,

bijzonder goed gelukt allemaal, vooral die ballast vindt het een mooie kleur waarmee je treinstel mooi mee naar voren komt. :thumbup:
Succes en blijf je volgen.
Mrt vr groet,
Theo.

Ziet er knap uit kees! Ik ben erg jaloers op jouw vorderingen!
Ik kan hopelijk weer aan de slag met mijn baan, koken is afgerond en was supergeslaagd.
Hopelijk krijg ik er nog wat tijd voor.... Bij goed weer sta ik weer ingeplanned voor klusjes in en om het huis.... Schilderen... Joepiee.
Eerst mezelf maar eens voorbereiden op Dortmund. Ik had de stikker overigens vrijdag al in huis (woensdagavond besteld)....
En ja, Thorsten kan wel nederlands lezen, maar je krijgt dan in duits of engels antwoord....
Veel plezier in Dortmund.
heb ik het niet gelezen of is het nog niet vermeld ....  hoe heb je het reliëf aangebracht ?  Lijkt me wel  iets interessants ! 
Dani, dat heb ik in #123 vermeld, maar het is een combinatie van steentjes in latex als eerste verflaag, stukken hardschuim en met kleuren verdere diepte suggereren..
dan had ik daar helemaal over gelezen, waarvoor mijn excuses, Kees !
en bedankt om het nog es te herhalen.
No sweat mate!  :D
Hoi Kees,

Het heeft alles bij elkaar wel wat hoor.
Ik vind het erg mooi. Ben wel benieuwd naar het dak van de tunnel, hoe je dat verder aan gaat pakken.
Maar ik hou je draadje in de gaten, dus volg je met gepaste afstand.

Mvg
Arie
Arie, dat wordt gemaakt van planken, ik heb het daar even verder in dit bericht nog over!

Ik ben elke avond lekker ff bezig en de familie is nu toch door Nederland aan het touren, dus ben ik verder gegaan met de lawine galerij. De bedoeling was/is dat je de trein wel moet zien rijden, dus maak ik betonelementen ( :eek: :eek: :eek:) met kijkgaten. Die zijn kleiner dan het eerste deel om de boog te kunnen volgen. Het gaat er dan zo uitzien:

En van boven af:

En de treinen zie ik dan zo:

De oplettende lezer heeft natuurlijk allang door dat ik deze elementen nog wel op kleur moet brengen en dat het dak van planken er (nog) niet opligt. Omdat ik per sectie van de gallerij het ballasten afmaak, komt dat later. Ook komt er aan de voorkant, naar de rand van de tafel toe, nog rotsbodem, waarop ik nog wat scenery, baantroep en Preisertjes (werkvolk) kwijt kan!

En dan nog een uitdaging aangepakt: bovenleiding in de lawine galerij. Daarvoor heb ik kleine kabel houdertjes gemaakt die ik aan de "balken" lijm. In deze houdertjes heb ik een klein kerfje gemaakt, waar ik de leiding door kan spannen. Ik plak ze een voor een tijdens het monteren van een galerij sectie. In de boog heb ik dan om de 5 cm. een houder voor de leiding, dus kan ik de boog mooi volgen. De bovenleiding wordt niet functioneel, dus misschien span ik er wel zwart garen in voor het effect....
Op de eerste foto de houdertjes (ze lijken allemaal schuin te zitten, maar dat is het perspectief van de foto, ze zitten redelijk recht). Op de tweede foto de afstand tussen pantograaf en houdertjes, er zit een paar mm tussen.

En omdat ik het niet kan laten, wat sfeer beelden hoe het allemaal gaat worden  :) :)

Voorlopig dus lekker bezig met dit stukje baan, maar de vorderingen zijn leuk om te zien (vind ik zelf...)
Hoi Kees,

Dat gaat goed zo. Betonnen wand elementen met de opening is een leuk idee. Tot hoever laat je ze doorlopen?
Hoeveel ruimte heb je tussen de wand en de rails zitten? Bij mijn baan heb ik ook een aantal wanden te plaatsen bij de helling aan de voorzijde, maar de ruimte is heel weinig. Vandaar deze vraag

Als je zo door gaat valt er wel wat te zien, als we langskomen ;)

Gr.Wim

Wim: ik laat ze doorlopen tot waar de wand van glad naar ruw verandert, dat had een duidelijke bedoeling.... :)

Daar zit niet zoveel tussen, op de smalste punten (rechte baan) een centimeter of 2. Alles heb ik met al mijn spul getest en het past allemaal. Binnenbogen zijn natuurlijk gevoeliger dan buitenbogen.

Dat klopt, maar er is nog wel enorm veel te doen voordat ik naar het tweede niveau kan en dat heb ik echt nog niet allemaal tot in detail in mijn hoofd zitten!
Hoi Kees,

Een centimeter of 2 is inderdaad niet veel.

Vandaar de gladde wand :D

Gr.Wim
Wim, daar is het wel iets meer. Maar je ziet het wel als je langs komt. En passen is voldoende, er hoeft geen meter tussen te zitten......
Het mooie van deze hobby is dat je iedere dag wat anders kunt doen (en soms moet...) Vandaag was het de beurt voor weer iets wat ik nog niet eerder gedaan heb, namelijk rails weatheren, oftewel roest aanbrengen. Ik heb basis bruine acryl verf verdund en ben begonnen... met dit resultaat:

Na het eerste stuk gedaan te hebben, bedacht ik me dat de isolaties bij de meldsectie's dit weleens niet zo leuk konden vinden, bleek er inderdaad 1 permanent te melden.... Gelukkig was dat na een uurtje verder drogen weer voorbij.  Wat wel aan te raden is na het verven is de pukos licht opschuren, anders rijdt het voor geen meter.

Morgen drukke dag en vrijdag Dortmund, dus zal wel na het weekeinde worden voordat ik verder kan met de lawine galerij.
Hoi Kees,

Je rails verven, een kwestie van durfen.
Ziet er wel beter uit, de rails in een kleur. Doe je alleen de pukootjes schuren? Is de bovenkant rails niet nodig?
Veel plezier over de grens en niet teveel uitgeven!

Gr.Wim
Wim, de bovenkant veeg ik tijdens het verven steeds schoon. Ik heb een budget en een boodschappenlijstje, de kunst is dat helemaal te kunnen regelen binnen het budget!

Ziet er weer goed uit Kees.
Veel plezier in Dortmund! Post je zaterdag een verslagje, dan kan ik jouw ervaringen nog meenemen voor zondag.  :D
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Kees,

Je betonnen tunnel uitgang is erg geslaagd, er moet nog het een en ander gebeuren maar je ziet nu al dat dit een mooi stukje scenery kunst wordt  :thumbup:

Veel plezier morgen in Dortmund, ik ben vandaag geweest en heb een leuke dag gehad.

Mvg,

Peter/ degeluidsman.