Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Leo, waarom heb je voor ons niet wat van dat goede weer meegebracht?
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik heb vandaag het railplan voor het station op zichtniveau gecontroleerd. In Anyrail klopt het allemaal, maar hoe komt het in het "eggie" uit.....
Nu, dat blijkt allemaal goed te kloppen!

De rechtse sporen worden de stationssporen, naar de voorkant toe komen de wissels voor het omlopen van de locs (kopstation). De linkse sporen zijn het rangeer/werk/autotrein deel. Alles is nog niet compleet, maar de wissels zijn op, zie het baanplan!



Vanaf de andere kant kun je het wisselstraatje zien om weer op de verbindingssporen te komen en is duidelijk hoe het past boven op het paradespoor:



Tot over anderhalve week, ik zal aan jullie denken  B) B) B) B) B) B) B) B)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Bedankt voor de foto's. Begint er op te lijken en dat zo net voor je vakantie.
Tot over anderhalve week. Veel plezier en goed weer!

Gr.Wim

Ps kan je er ook op leunen, als je achteraan iets moet doen?
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Citaat van: wila op vrijdag 17 mei 2013, 14:31:58
Ps kan je er ook op leunen, als je achteraan iets moet doen?

Zeker Wim, je kan er zelfs op staan.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
[
Tot over anderhalve week, ik zal aan jullie denken  B) B) B) B) B) B) B) B)
[/quote]

Ik ook aan jou Kees, zeker als ik aan het strand lig met een Efes in mijn hand (Turkse Kardinal zeg maar)  :-) B) B) :thumbup:
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hee Kees,
Hoe was de vakantie? Nog aan het nagenieten....
Heb jij de zon meegebracht voor ons? Ik had hem in mijn koffer zitten, maar die is in beslag genomen bij de douane in Egypte... Verboden handelswaar.... :D
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ha Leo, kijk maar naar buiten, ik heb hem binnen de EU verplaatst, dat mag! Moest vanaf maandag drie dagen op pad (heisessie) en ben net weer thuis. Ik heb op de terugweg de laatste 7 wissels opgehaald bij AlbertJan die ik nog nodig heb voor mijn baan. Bij thuiskomst lag ook mijn Conrad bestelling op de tafel, het Sommerfeldt bovenleiding boek, (bijzonder gedetailleerde uitleg over de aanleg van bovenleiding), de montage mal van Somm. en nog wat draad en dergelijke. Dus ik kan nu de volgende stappen gaan zetten, als het weer natuurlijk minder wordt, want anders ben ik in de tuin te vinden!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Lees dat je ook weer een mooie set spullen binnen hebt.
Jij ook veel plezier bij het verder bouwen!

Gr. Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Dag Kees,

Ik heb inmiddels ook het boek binnen van Sommerfeldt, Een wel zeer goed handboek! Ben nu ook weinig op zolder te vinden, veel te lekker weer nu!

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Nee, op zolder zit ik op het moment ook niet zo heel veel ...
Ben echter nog wel aan het treinen...
Met de laptop op schoot in de loungeset  :D
Binnenkort weer wat printjes maken Prototype 2....
Verbouwing thuis wordt na de zomer  :( Mijn klusmaat had niet eerder tijd....
Heb wel een Dapol aangeschaf... Leuk ombouwprojectje, ook voor de beginner. Zie mij topic voor een uitgebreid verslag....
Mooi dat je je spullen binnen hebt... Krijg als het goed is morgen mijn (voorlopig laatste) conrad bestelling binnen....
Bij Dealextreme ook nog wat besteld, dat duurt nog een paar weken....

Hoe was je vakantie??
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Leo, vakantie was meer dan prima! Je Dapol ombouw heb ik gevolgd, evenals je decoder bouw, dat zijn items waar ik (nog) geen verstand van heb. Eerst nu de bovenleiding op het paradespoor en het nadenken over de opzet en afwerking van het zichtniveau....
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Als ik zie hoe nauwkeurig jij te werk gaat moet zo'n ombouw voor jou ook geen probleem zijn  :D
Het enige waar je op moet letten is dat je de juiste materialen hebt....
Ik heb zelf op het moment niet veel anders omhanden. Wil eerst verhuizen voordat ik mijn baan weer op ga bouwen.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
De volgende fase breekt aan bij de bouw - ik heb vandaag de eerste spullen van Sommerfeldt gehaald bij Meijer & Blessing om het paradespoor van bovenleiding naar Zwitsers model te voorzien. Voorlopig wordt het dus puzzelen hoe dat allemaal in elkaar geknutseld moet worden, maar ik heb Henk (HAS-BLS) zo gek gekregen daar binnenkort bij te komen helpen. Met de uitstekende handleiding van Sommerfeldt, de maat malletjes en voornoemde vraagbaak (8o) heb ik er het volste vertrouwen in! Binnenkort een foto verslag van de eerste stappen.

Ook wil ik binnenkort de eerste verlichting op de baan gaan maken (waar Tom bij wil helpen, dus een bezoek bij HIP inplannen) en denk ik er ook aan SBB seinen van Schneider te gaan plaatsen. Bij het paradespoor worden dat er 1 of 2 van de SBB L seinen. Weet iemand van jullie welke sein uitvoering het meest gangbaar is langs de Strecke? Met alle Fahrbegriffe, met voorsein of simpeler. Ik heb een prima website met uitleg over de beide Zwitserse sein systemen gevonden, maar deze vraag wordt daar niet beantwoord.
uitleg seinsystemen SBB
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Ha Kees,

Leuk joh, de eerste S*-dingen. Moeten binnenkort maar eens afspreken.  Eenvoudige SBB-seinbeelden bieden toch wel AlphaModells: moderne en eenvoudige lichtseinen. Zie ook mijn topic onder Seinen. Daar is trouwens nog iets leuks van ENTEC opgenomen: echt iets voor jou!! (maar wel prijzig).

Voor N-seinbeelden en haar betekenis: http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnsignale_in_der_Schweiz#N-Typ-Signale OF http://www.microscale.ch/dokumentation/signalreglement/index.html (L-signale) Ik zal deze links gelijk opnemen in het overzicht.

Vanmorgen al net rond 09.30 uur bij M&B en heb #308 en #388 opgehaald maar ook #091 #174 en #323. Zal morgen foto plaatsen van #323.

Verder #198 "mastschellen" bestelt (blz 19 van de laatste catalogus). Ik zie daar i.c.m. afspanmast nog wel leuke mogelijkheden.

Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Bedankt Henk voor de info. Op de website die ik in de link heb opgenomen staat ook veel info over het sein systeem. Ik zal eens verder zoeken bij de sein leveranciers. Waar het me omgaat is wat er werkelijk langs de baan staat in CH, zodat het een beetje klopt.
Ik heb volgende week nog veel werk, daarna heb ik meer tijd tot aan de vakantie (laatste week juli en eerste twee augustus). We plannen wel wat in die tijd, OK?
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Kees,

Een nakomertje waar je zeker wat aan hebt is deze: http://home.arcor.de/jan.keckstein/signale_f.htm 'geleend' bij een post van ArjanM ( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44437.msg798847#msg798847 ) .

Heb het gelijk maar toegevoegd aan het overzicht in mijn topic: vindt Arjan vast niet erg  ;)
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hoi Kees,

Bovenleiding maakt een baan af, het schijnt een hoop gepriegel te zijn maar jij hebt de hulptroepen al paraat  :)

Ik kijk nu al uit naar de eerste resultaten.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hoi Kees,

Zie dat je de draad :D weer opgepakt hebt.
Het weer is er wel geschikt voor, komend weekend.
Leuk om straks weer wat te zien . Succes met de bovenleiding.
Lijkt me een heel gedoe, maar denk dat er wel iets heel moois mee te bereiken is.
Zeker op je paradespoor!

Succes, gr Wim
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Vandaag de eerste 5 midden masten gemaakt door uitleggers aan de mast te solderen:



Als je secuur werkt en de juiste spullen gebruikt (soldeer olie van S*), dan is het zo gedaan.
Morgen meenemen naar HIP om met Henk de verdere onderdelen aan de masten te zetten, heb er zin in!

Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Citaat van: keeszondag op donderdag 20 juni 2013, 14:26:41
Weet iemand van jullie welke sein uitvoering het meest gangbaar is langs de Strecke? Met alle Fahrbegriffe, met voorsein of simpeler. Ik heb een prima website met uitleg over de beide Zwitserse sein systemen gevonden, maar deze vraag wordt daar niet beantwoord.
uitleg seinsystemen SBB

Misschien heb je hier wat aan: http://www.bav.admin.ch/grundlagen/03514/03533/03649/
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hoi Kees,
Goed je weer terug te zien op het forum.
Het begin van je mastjes ziet er goed uit. Ik blijf je volgen, heb ook wel interesse in Sommerfeld.
Wat ik nog weet van vroeger (toen ik thuis nog een baan had) was dat ik toen ook Sommerfeld had.
Succes!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Citaat van: Dibbes op vrijdag 21 juni 2013, 17:53:24

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.bav.admin.ch/grundlagen/03514/03533/03649/


Jos: Ik neem de link over naar mijn topic en voeg hem onder de kop Seinen: betekenis en gebruik
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Vind ik natuurlijk prima. Maar er is nog veel meer info te vinden dan alleen over seinen. Bijvoorbeeld over het voeren van verlichting.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Dat is prima informatie Jos, daar ben ik dol op! Hoort inderdaad in het zwitsepedia topic van Henk thuis!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
 :-) :-) :-) dat heeft nog niemand eerder uitgevonden: zwitsepedia!! Die houden we erin!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Vandaag bij HIP geweest, erg nuttig en gezellig. Met Henk de details van de bovenleiding masten doorgenomen en met Tom over de verlichting gesproken. Kreeg van Henk nog een ledstrip mee en S* uitzetters te leen.
Via de bouwmarkt (slijpschijfjes voor de Dremel gekocht) naar huis.
Inmiddels thuis de eerste mast helemaal afgewerkt met arm, isolatoren etc. Vervolgens gemaatvoerd en na een kleine aanpassing lijkt het allemaal te passen. Morgen op de plaat monteren en foto's maken!

Ik hoop dat de appeltaart smaakte heren!  :D
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Of die appeltaart smaakte Kees! Wanneer kom je weer???  :P

Alle gekheid op een stokje: ben benieuwd naar je eerste foto's. V.w.b. afspanning rijdraden op je paradetraject: op papier is het best lastig te duiden. Zoals beloofd maken we t.z.t. afspraak om e.e.a. aanschouwelijk uit te leggen.

Dan heb ik ook de 'mastschellen' ontvangen (hoop ik) en kunnen die misschien gelijk bij jou toepassen (En ja: dan ben je even de testkees. Maar dat vindt je vast niet erg  ;) :thumbup:).

Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hallo Kees,

Leuk dat je lekker opschiet en ik ga jouw verdere bouwwerken goed in de gaten houden, als Zwitserland liefhebber.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Jaja, testkees!  :D Grappenmaker, hieronder de eerste foto!
Bedankt Dennis!
En zo ziet de maatvoering van de S* SBB middenmast eruit:



Ik heb er nu 3 gemaakt en die ga ik op de baan monteren om het aanbrengen van de Profi rijdraad te proberen.
Zoals jullie zien staan de panto's nu vol omhoog en die gaan onder de draad een stuk omlaag. Betekent wel dat ik goede vangers moet maken bij de tunnel/galerij in- en uitgangen.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hoi Kees,
Ziet er errug netjes uit, blijf je met spanning volgen!
Ik begrijp uit jou verslagen dat dat Sommerfeld boek een aanrader is....
Koop je je masten etc ook bij Conrad, of heb je een ander adresje?
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Leo, zonder dat boek moet je er niet aan beginnen! Ik heb nu gekocht bij Meijer en Blessing in Rotjeknor, maar ga de rest via Lippe kopen, Conrad heeft niet veel CH spullen van S*
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding 23-06-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding 23-06-2013
Citaat van: Leeeke op zaterdag 22 juni 2013, 23:27:05
Koop je je masten etc ook bij Conrad, of heb je een ander adresje?

Leo, het is maar net welke spoorwegmaatschappij je de bovenleiding wilt hebben. De winkeliers die dit voeren zijn dun bezaaid en al helemaal met een redelijk assortiment. Op Houten staat een vaste standhouder uit Assen geloof ik, die dit ook bij zicht heeft.

ANW-modeltreinen biedt ook een kans van slagen, evenals MTE in Vlaardingen. Dan gaat het naar mijn weten aardig opdrogen ........

Inmiddels is op mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43942.msg792891#msg792891 het volgende kopje toegevoegd: Web-shops D/NL waarin diverse -online-  shops zijn opgenomen m.b.t. verkrijgbaarheid SOMMEERFELDT-SBB.

Qua onderlinge prijsstellingen loont het zeer de moeite om te shoppen!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Zo, na een wandeling in het bos bij Hilvarenbeek (bak regen op m'n kop  :() en een gezellig etentje in Den Bosch, vanavond de eerste drie masten geplaatst:




De meest linkse mast bij de galerij ingang staat in de houtlijm (derde laag al, die heb ik vanmorgen vroeg gezet) omdat onder de tafel precies een steunbalk loopt; de andere twee zijn aan de onderzijde met een moertje vastgezet, fraai systeem. Ze staan op norm hoogte, de isolator voor de uithouder net boven 69mm. vanaf bovenkant spoorstaaf; alles staat ook te pas en te lood, best een p.... werk op een stijgend spoor. Na de linkse mast moet de bovenleiding omhoog de galerij in geleid worden om de panto's af te vangen bij het oprijden van de bedrade sporen. Ik heb al een idee hoe ik dat ga doen. Volgende klus is het plaatsen van nog twee masten en dan rijdraad monteren... om te kijken hoe dat gaat. Het zal duidelijk zijn dat ik de ballast ook ga herstellen...
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Dat ziet er toch prima uit zou ik zo zeggen.
Waarom heb je de mast al drie keer in de houtlijm moeten zetten kan je niet gewoon het gaatje doorboren en daar dan een messing buisje in persen waar dan het draadeinde strak in past.
Dan kan je er altijd nog een drup 10sec lijm in laten lopen en zit het volgens mij ook muurvast.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Klopt Tom, maar dan heb ik zippo stelmogelijkheid over... en die wilde ik wel hebben want absoluut verticaal boren zonder boorstandaard is iets teveel gevraagd.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Henk, Kees,

Bedankt voor de reacties! Wat bovenleiding betreft ben ik een leek... Levert Sommerfeld uitsluitend SBB bovenleiding?
Mijn baan wordt duits met een nederlandse draai....
@Kees : op wat voor afstand heb jij je masten uit elkaar gezet? Ze staan erg netjes....
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Leo, S* levert ook D en NL: kijk maar hier
De masten worden gezet op afstanden die bepaalt worden door de lengte van de rijdraden in de boog, waarbij de draad binnen de normen (=mogelijkheden) van de pantograven moet blijven. Net als bij het grootbedrijf wordt de draad nl. in zig zag gemonteerd en moet dus binnen de maat van de pantograven van links naar rechts over de rails aangebracht worden. Dat bepaalt dus weer de maximale afstand van de masten - hoe scherper de boogstraal des te dichter op elkaar. Er zijn ook tussenspanners te koop om de hoeveelheid masten in lange scherpe bogen te beperken, ook weer net als bij het grootbedrijf. Het is echt fraai spul!

Is dat een beetje duidelijk? Anders moet je een keertje komen kijken, leg ik het wat uitgebreider uit.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Mooi begin Kees.Erg fraai. Ga je nu, als je zakgeld het toelaat :D, de gehele baan voorzien van bovenleiding?
Als ik het zo zie, allemaal. Dan zou ik het ook wel willen. Echter dan moet ik mijn hele tafel weer gaan verbouwen, omdat de doorrijhoogte niet voldoende is.
Dus ik kijk wel bij Kees en Henk naar de plaatjes :thumbup:

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Wim, ik heb het voornemen ( 8o zakgeld) het zichtbare deel te doen. Dat is al meer dan genoeg!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hoi Kees,
Zal een op mijn gemak gaan kijken....
Heb immers nog tijd genoegd. Aan bovenleiding zijn we nog lang niet aan toe....
Dat aanbod om te komen kijken neem ik graag aan!
Zal alleen na de zomer worden ben ik bang.... Er staat een verbouwing voor de deur (en die laat me niet meer gaan totdat het klaar is)
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Ziet er mooi uit.

Gr Ronald
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Bedankt Ronald! Leo: de koffie/limonade/sterker staat klaar!

Snelle update: na weer een avond vergaderen, gisteren mast 4 geplaatst langs het rechte deel van het spoor. Deze mast stat dus op grotere afstand. Ik ga Profidraad van S* gebruiken, die is erg dun en daardoor zeer natuurgetrouw (vind ik). Ik heb bij de locs de panto's met een dun draadje op de norm hoogte afgesteld, zodat ik zonder na te denken tijdens de aanleg kan testen, anders hangt er binnenkort eentje ergens aan de bovenleiding.... :(

De rijdraad op de foto hangt nog los, ik moet de uitleggers nog aan de isolatoren bevestigen, maar dit is wel het eindbeeld, zo gaat het eruit zien:

Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Dat ziet er heel netjes uit Kees!!

Het wordt bijna een excursie-dag organiseren bij je  ;).
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Vanavond ruim 2 uur bezig geweest (ik durf het haast niet te zeggen) met het aanbrengen van het eerste stukje rijdraad van ruim 15 cm. Maar het goede nieuws: het zit perfect! Met name het op maat brengen van de draad, het aanbrengen van de uithouder, het buigen van de (minuscule) oogjes in de draad zijn boven een gebogen spoor geen sinicure. En dan moet de draad ook op "trek" precies voldoende uitslag tov het midden van de rails krijgen en uiteindelijk met een mini soldering vastgezet worden. O ja, en alles moet ook op de juiste hoogte gezet worden!

Het resultaat:


De hoogte, let op dat de panto nog met een draadje omlaag wordt gehouden. Ook zie je rechts de soldering van de draad aan de uithouder:


En de plaatsing van de draad in het horizontale vlak. De linkse uithouder staat naar binnen omdat daaraan de panto vanger naar de galerij gemaakt moet worden (komt wel wat kracht op te staan) en de uithouder sowieso nog ingekort wordt tot net voorbij de bevestiging van de draad en dan valt het niet meer op.


In ieder geval ontdekt hoe het werkt en de volgende stukken zullen dus wel wat sneller gaan. Het is een gepriegel, maar het is wel erg leuk!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Ha Kees, zo vroeg wakker of nog zo laat op??  ;)

Ziet er netjes uit joh! En leuk te lezen dat je voldoening hebt van je 'priegelwerk'. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Helpt dat maat-malletje je trouwens?

Op een wissel na heb ik nu alles onder draad; van de week, mogelijk donderdag, volgen de foto's.

Welterusten voor straks.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Henk, zo laat nog op dus... Met de profidraad was het vandaag "ontdekken" hoe het werkt. Vraagje: zet jij de uithouders ook vast met een drupje secondelijm? Naar mijn idee krijg je het niet voor elkaar als je alleen de oogjes dicht knijpt op de isolator, ze houden dan teveel speling, of heb je een andere methode?
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Klopt Kees, ik fixeer zowel de isolator als de uithouder met een druppie 2-secondenlijm.
Het oogje echt dichtknijpen tot-ie-niet-meer-kan, kost je meestal ook een isolator.

Ergens op mijn topic heb ik er ook iets over geschreven dacht ik.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hallo KeesZ,

Ben er maar eens even voor gaan zitten om je draadje ook even door te nemen. Je maakt flinke sprongen in relatief korte tijd. Daar kan ik nog wat van leren... :D. Ziet er goed uit.

Leuk om te zien dat het niet altijd één op één kopieën hoeven te zijn, maar dat een fantasiebaan ook prima werkt. Zolang je er zelf in de eerste plaats maar voldoening en plezier uit haalt.

Dapper om je rails te verven met verdunde latex B). Maar goed, als het werkt, werkt het, nietwaar.
Vroeg mij nog wel even af hoe je tot de keuze ben gekomen qua kleur van de ballast. Zowel zwitsers als nederlands zijn niet direct in deze kleurstelling. 

Zag dat je ook al met de bovenleiding bezig bent. Dat stadium kom ik vast ook nog... Ik ga in ieder geval op mijn teststuk bovenleiding maken. Zo kan ik mooi even droog-oefenen... :D

Succes, en ik houd de vorderingen natuurlijk in de gaten.

gr. Joachim
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hallo Kees,

Er zit een goede voortgang in. Persoonlijk vind ik de masten in het midden niet heel mooi, maar das kwestie van smaak. Misschien heeft het bij jou ook een praktisch doel door beperkte ruimte. Je pakt het in ieder geval wel grondig aan en nu na 5 dagen al kunnen de stoomlocs van de SBB ingeruild worden voor de Krokodil :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Joachim en Dennis, bedankt voor de reacties! Leuk dat jullie de tijd nemen te reageren op mijn probeersels! Inderdaad gebruik ik her en der "fantasie oplossingen" omdat ik me niet zo gebonden voel aan exacte reproductie van het origineel. Ik waardeer de inspanningen van mensen die dat wel nastreven enorm, ik ben er (nog) niet aan toe...
De gebruikte ballast en het plaatsen van midden masten zijn daar ook een gevolg van. Persoonlijk denk ik (na het bekijken van vele foto's) dat "de juiste kleur" voor ballast niet bestaat. Ik vind de kleur en uitstraling voor dat deel van mijn baan zeer aansprekend, maar ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat ik er nog eens de airbrush opzet.... De midden masten zijn inderdaad een gevolg van strakke maatvoering en (ahum) gebrekkige planning in het voortraject. Ik ontdek dingen en verzin oplossingen along the way en daar zijn deze masten (die wel als oplossing benoemd zijn in de S* bouw handleiding) een gevolg van. Ik vind ze overigens wel erg mooi staan...

Snelle update: ik heb de leiding af tussen de masten voor het achterste spoor, inclusief de panto vanger. Ik heb proef gereden met een panto onder de draad en dat werkt erg goed. Toch denk ik dat ik de panto met een dun draadje net onder de rijdraad ga vastzetten. Waarom? Ik denk dat het effect hetzelfde is. Vandaag ook besloten dat ik de bovenbouw toch niet met hardschuim platen ga doen, maar gewoon met multiplex. Ik vind de bovenleiding nu zo belangrijk dat ik niet het risico wil lopen dat ik die niet strak kan aanbrengen...

Ik begin nu wat meer tijd te krijgen, dus ik ga mijn S* spulletjes bestellen om het paradespoor af te maken, op vakantie  :D en het boven niveau afmaken!