Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hebbes!!!!
Eigenlijk wel, ja.
Geen zin om iets te doen, te bouwen, te kopen of anderszins modelspoor gerelateerd.
Lijkt een voorjaarsdipje. Niets om je zorgen over te maken.
Ga nu eerst de koffers pakken voor een paar weken USA.
Ook leuk!

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hebbes!!!!
Hoi Fred.
Pracht sfeer plaatje om voorlopig even af te sluiten!

Veel plezier in de USA en daarna weer met grote inspiratie het (Amerikaanse? :P) modelspoor op, hoewel je daar geen "bevallige deernes" hoeft te zoeken! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hebbes!!!!
AlbertJan, Waarom niet heb jij die allemaal in beslag genomen dan?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Personele bezetting
Hola koekenbakkers!

Vandaag heb ik weer eens met chirurgische precisie een paar preisertjes ontdaan van hun onderste ledematen.
De bovenlijfjes heb ik in een 2-tal kleine meisjes met groene jurkjes gestopt die nog zonder personeel rondreden.
Het betreffen een T3 van Marklin en een T9.3 van Fleischmann. De wetenschap dat ze nu eindelijk "aan de man zijn", stelt mij enorm gerust. Ik bedoel, wanneer ze nu een ongeluk maken, ligt de schuldvraag in elk geval niet meer bij mij...
Vooral bij de T9.3 was het een gepriegel van jewelste om die lijfjes door het venster naar binnen te wurmen. Ze pasten eerst niet omdat in het machinistenhuis ook de motor zit ingebouwd. Ik heb derhalve bij de torso's ook van de rug zeker nog de helft moeten weg schaven om ze plat genoeg te krijgen.
Afijn, het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf.





Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
En zo wordt er toch weer wat gefrutseld in de prutshoek ;-). Niet dat hier veel gebeurt, te druk met werk en the family. Alleen af en toe wat nieuwe aanwinsten, tot ongenoegen van het banksaldo...

Blij dat er weer wat nieuws te melden valt Fred! Ik ben snel tevreden...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hebbes!!!!
Citaat van: 3rail op zaterdag 19 april 2014, 21:23:11
[...]

Brawa komt dit jaar met een BR 57 uit in een Pruisische uitvoering, ook al en snoepje. :P
Is natuurlijk ook iets voor jouw baan.

Dat snoepje heet hier nog gewoon Hh en die rijdt hier al haar rondjes, zij het in het livrei der K.W.St.E.  :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 03 mei 2014, 13:37:43
[...]
Blij dat er weer wat nieuws te melden valt Fred! Ik ben snel tevreden...

:)

Ik ook hoor. Toch kostte me deze ogenschijnlijke futiliteit bijna de hele ochtend....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Kom daar maar eens om bij iemand die ervoor geleerd heeft (een chirurg dus, voor de duidelijkheid)...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Dag Fred,

Dat ziet er mooi uit, personeel op de voetplaat.

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - ander personeel, hmm...
Hola

Ik wist me geen raad met de DXII hier te lande. Deze dame moest het nog steeds stellen zonder de vaste en betrouwbare hand van stoker en machinist. Dat daar geen ongelukken van gekomen zijn, mag een wonder heten.
Nu is er in het machinistenhuis niet echt plaats voor een tweetal preisertjes, dus dan maar wat anders geprobeerd.
De loc heeft af fabriek een lullig kartonnetje voor de raampjes dat er voor moet zorgen dat er geen zicht is op haar binnenste, zoals daar zijn decoder en ander elektronische zaken. Kijk maar eens:





Ben er nog niet helemaal uit of ik dit zo laat zitten. De achtergrond moet in elk geval nog wat donkerder worden, want nu is het nog te licht, maar dat zal geen onoverkomelijk probleem worden, dunkt mij.

Met dank aan Fernand voor het idee!

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Hela Fred !

Heb je machinist bekeken en vroeg me af.......is er niet een klein beetje plek in die loc ?
Ik heb bij verschillende locs zelf een zwart kartonnetje gemaakt voor over de motor en er daarna een afgeplatte machinist in geplakt.
Hier 2 pics van mijn T18

Misschien gaat het bij jouw loc ook.......grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Hola,

Dat heb je mooi gedaan, Tony! Heb je ook lijfjes van achteren nog plat(ter) moet schaven of paste het zo?
Aan één kant heeft de DXII ruimte. Echter de decoder zit echt strak tegen het kartonnetje van de andere kant. En dat geeft geen halve millimeter mee.
Nogmaals het is maar een probeerseltje, voor kosten van een kleurenprintje, dus daarvan schrikken we niet in huize ijsengel.....

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Hi Fred, ik heb die machinisten soms flink moeten mishandelen, maar ze geven geen krimp !
Soms lukt het ook maar aan een kant van de loc, dan laat ik hem zo rijden, dat de machinist (of wat er nog van over is  >:-D) nog te zien is.

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - personele bezetting
Hoi Fred,

Leuk en praktisch idee, al ben ik het met je eens dat verdere uitwerking vereist is om aan de (je) standaard te voldoen. Komt zeker goed!

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Hola,

Al enige tijd was ik zoekende naar een geschikte sleep voor achter mijn geliefde DXII. Deze Beierse Dirnd'l tufte geheel in strijd met de eeuwenoude theaterwetten aangaande eenheid van handeling, plaats en tijd haar rondjes met een sleepje KPEV. Een schande, ik weet het....
Na enig zoekwerk had ik mijn oog laten vallen op de Roco 44018 set. Ik wist dat Roco mooie spullen maakte, maar dat het met de degelijkheid soms erg uitkijken geblazen was. Toch de stap gewaagd. 4 schitterende rijtuigjes van de K.Bay.Sts.B. die perfect gemaakt lijken te zijn voor de DXII!  Ik schrijf hier bewust "gemaakt lijken te zijn", want er is iets goed mis met deze set.
De set is fonkelnieuw. De wagens zijn nooit uit de doos geweest. Zichtbaar en voelbaar. Voelbaar? Ja voelbaar, want de wagens zitten zo strak in de verpakking dat ze er zonder verbuigen en/of afbreken van delicate delen bijna niet uit te krijgen zijn.
Maar eenmaal eruit zie je pas goed welke verwoestende uitwerking een dergelijke verpakking op de wagens heeft gehad. Werkelijk elk asje is scheef! Met aspot en al verbogen. De asjes willen zeer moeizaam rond en blijven in tegenstelling tot wat ik bijvoorbeeld van Fleischmann gewend ben, niet draaien wanneer je ze met de hand een zetje geeft. Nog geen halve seconde. Bovendien, en dat is nog veel erger: elk karretje tordeert en is gewoon uit het lood.
Ik ben hier wel erg teleurgesteld over. Voor mij geen Roco meer. Nu alleen nog zien of de Duitse verkoper op Ebay zijn verantwoording neemt. Natuurlijk kan hij er ook niets aan doen dat Roco de boel eigenlijk te goed verpakt, maar ik wil er niet de dupe van zijn.
Kortom: jammerdebammer. Had me er zo op verheugd.

Hasta la Pasta
Fred

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Wat een pech Fred.

Inderdaad niet handig van Roco om zulk teer spul zo goed te verpakken.

Ik ben best tevreden over mijn enige Roco, de "Lollo".
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Hallo Fred,

Jammer van deze "fonkelnieuwe" set. met recht tussen aanhalingstekens geplaatst want deze set is uitgebracht in 1990! Zie hier == >> http://www.osterthun.com/11.OKarton/Roco/Storage.htm


Grt, Ronald.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Je hebt gelijk dat de set niet nieuw uit de fabriek komt, maar deze wagens hebben de doos nooit verlaten. Ja, vandaag dus...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Hi Fred.

Die set heeft misschien wel een hele tijd in de zon in de etalage gelegen, zomaar torderen doet dat spul niet. ook niet van het verpakken. Ik hoop dat je deze set terug kunt geven en een andere vindt.
Ik had trouwens in mijn baantopic speciaal voor jou een foto geplaatst met ouwe stoomdames met personeel erin  :P
Wordt je misschien een beetje blijer van.

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Da's balen ja...

Het gedoe met verpakkingen herken ik. Veel locs (niet M) komen eigenlijk nooit uit de verpakking vanwege dit hele gebeuren, en zelfs bij M dien je goed op te letten. Het allermooiste systeem wat ik heb is van Liliput eind jaren '80, begin '90. Een houder van hard plastic waar je de loc in zet en deze leg je dan zonder problemen in de doos. 't Is alleen 2-rail, dus wanneer doe je daar nou iets mee... ;-).

Succes met het ebay-verhaal, hopelijk krijg je je geld nog terug. En anders: op naar de Weinert-site voor vervangingsonderdelen, mooie upgrade!

Gegroet uit het Brabantse,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Hola,
Echt onbegrijpelijke verpakkingswijze. Wanneer je de wagens uit de doos haalt, ontkom je er niet aan dat je het styrofoam zwaar beschadigd met de wielen. Deze schrapen gewoon het piepschuim kapot. Het lijkt wel alsof het gekrompen is!
Tot nu toe nog geen reactie uit Sauerkrautcountry...

H la P
Fred

Ps. Brawa is qua loc- verpakkingen ook dubieus, maar deze Roco meuk is ronduit belachelijk
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Piepschuim of PURschuim
That's the question. Vroeger toen Vleugels nog in Schin op Geulzat snee Opa Vleugels altijd de ROCO dozen bij zodat het eindelijk een keer zonder kraak of breek ging. Ik bewaar mijn modellen nooit in de originele doos maar in ondiepe lades. Daar ligt schuim in (Foam) en zo beschadigen ze niet.


Groeten Jeroen
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Het maakt geen reedtd uit, Jeroen. Het was de originele verpakking en die deugt niet. Klaar.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Da's wel zuur Fred. Hoop dat de verkoper je nog tegemoet komt. :(

De verpakking is inderdaad naadje. Het is er voor bedoeld je modellen jaren te kunnen bewaren maar niet op zo'n manier.

Gr, Ben.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Vervelend Fred, hopelijk lost de leverancier het netjes op!

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Dag Fred,

Verveld om te horen. Toen ik je bericht las ben ik meteen bij mijn Roco set 44014 gaan kijken. Deze zijn ook nog niet uit de doos gekomen, tot vandaag dan.
Gelukkig hier geen problemen. Ik hoop voor je dat de verkoper jou tegemoet wil komen. Ik wens je veel succes, en ik blijf de ontwikkelingen volgen.

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Goed dat het probleem zich bij jouw 44014 niet voordoet.
Ik lees overigens net dat zowel bij de 44014 als bij de 44018 het probleem met de zwaar lopende assen zich voordoet. Schijnt te maken te hebben met de metalen delen waar de aspunten in draaien. Metaal om eventuele stroomdoorvoer bij binnenverlichting te kunnen garanderen. Er is eigenlijk geen adequate oplossing voor om deze "Schwerlauf" tegen te gaan. Kortom: de constructie deugt van zichzelf ook niet.

H la P
Fred

Bron: Stummi.de

Oh ja en de DXII is sowieso geen wonder qua trekkracht. Dus wagens met zwaar draaiende assen zijn eigenlijk een dikke vette no no... Jammer dat ik over dit euvel niet eerder gelezen heb.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Dag Fred,

Dat de assen zwaar draaien is mij intussen ook opgevallen. Ik heb de as uiteinden voorzien van een drupje olie, gevolg is dat ze nu stukken soepeler draaien.

Dat de DXII weinig trek kracht heeft wist ik al. Maar in mijn traject was/is geen klim verwerkt. Neemt niet weg dat het een fraai gedetailleerd model is, misschien dat maar twee wagonnetjes erachter?

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of haat?
Hola Bert,

Wanneer de verkoper niets van zich laat horen en ik dus met de spullen blijf zitten, ga ik jouw oplossing zeker eens proberen. Stond idd ook op Stummi.de dat een beetje olie de klachten enigszins verhelpen. Hoe ik de getordeerde wagentjes weer waterpas ga krijgen blijft mij een groot vraagteken.

De radiostilte uit Sauerkrautcountry is helaas oorverdovend. Hopelijk genieten ze nu slechts van het Wochenende en kan er maandag een antwoord richting Nederland?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Hola

Der Verkäufer heeft zich inmiddels gemeld en ik kan de set terugsturen.
En ook niet onbelangrijk: ik krijg mijn centjes gewoon retour.
Vielen Dank, also...

De zoektocht naar passende rijtuigjes voor achter de DXII gaat onverminderd hevig door!

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Helaopluchting Fred !

Dit soort zaken maak je liever niet mee.
Kujje ut goed warm van krijgen  :-(
Ik hoop dat je voor je geld wat beters gaat krijgen.
Liliput heeft leuke korte 4-assers in allerlei kleuren, zijn vaak voor een prikkie te krijgen,
maar ik weet niet of dat lánderbahn is

Groetsikidee Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Suggesties:

- Fleischmann
- Trix

Toch wel wat keuze naast Roco, al geef ik toe dat het wat beperkt is...

Succes en fijn om te horen dat het alsnog gelukt is! Het vertrouwen in de Duitsche Medemensch is weer hersteld.

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Jonge jonge wat een ophef over een verkoper die 1 dag niets van zich laat horen.
Als er 1 site is waar je op kunt vertrouwen dan is dat E Bay wel omdat je daar beoordelingen geeft aan verkopers.
Op Marktplaats lopen daarintegen veel oplichters rond.
En niet iedereen zit 24/7 achter zijn pc.

In ieder geval hoop ik dat je de geschikte rijtuigen zult vinden.

Grt, Ronald.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Och, ophef, ophef... Dat valt toch wel mee?

Trouwens, ik kan vanaf vandaag niet alleen niet met de Roco rijtuigjes meer rijden, maar met geen enkel rijtuig, n' importe quoi welk merk, want ik heb alle wissels uit het tracé gehaald. Ik ga ze voorzien van Viessmann 4554 aandrijving en ben dan hopelijk voor eens en altijd van het gesodemieter van niet werkende wisselaandrijvingen van Marklin af. Werd tijd!

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Hoi Fred de opheffer :P :D

Ik heb 6 van deze Viessmannen in de baan zitten onder wissels en engelse wissels, gaan nu zo,n anderhalf jaar mee
in de cyclus en geen gezeik meer gehad van klik en geen klak . Ik heb er nooit spijt van gehad.

Gr, Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Nou word ik benieuwd, zijn de aandrijvingen voor c-wissels zo slecht ?

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Hola Juan,

Dat is goed om te vernemen!
Hoe stuur jij ze trouwens aan? Je kunt toch kiezen voor digitaal of analoog, niet?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Hola Antonio,

Het is een gotspe, een hybris en erger nog! Kan dat? Lees er de vele klaagzangen maar op na.
Dat M* deze krengen nog steeds voor veel geld durft te slijten. Geen wonder dat ze op sterven na dood zijn......

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Holalfredo !

Nou, zoals je misschien wel in mijn topic gelezen hebt, zijn er van de ongeveer  40 wissels die ik heb ,maar 2 electrisch.
De oude kruiswissel die al electrisch was, doet trouw klik en klak maar de andere die ik vorig jaar in een wissel maakte doet sinds een poosje klik en zachtjes klak , hij gaat nog wel om... Is dit een eerste teken van verval ?  Enne, die viesmann aandrijvingen, kun je die ook zo in de wissel maken ?  Kwort steeds benieuwder......

groetoes Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Citaat van: IJsengel op maandag 26 mei 2014, 21:53:16
Hoe stuur jij ze trouwens aan?

Freddie H. 8o

Ik stuur het digitaal aan icm koploper, motorola/dcc en analoog het kan allemaal.

Gr, Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Ik weet niet hoe je Duits is Tony, maar kijk eens <<hier>>
De schrijver heeft zijn verhaal rijkelijk gelardeerd met plaatjes van de aandrijving en daarvoor hoef je de Duitse taal in elk geval niet machtig te zijn..
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Heren,

Ik maak al jaren gebruik van telefoonrelais, van die paarse van Philips, en heb nog nooit problemen gehad.
Ze kosten niks, kunt ze per kilo krijgen en de enige moeite die je moet nemen is zelf een hefboom/draaipunt maken.
Ook geschikt voor digitaal bedrijf.

Grt Ronald.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
He Ronald,

Ik neem aan dat die onder de tafel gemonteerd worden, maar ik wil ze graag in de wissel hebben. Heb ook geen plek onder de tafel, anders moet ik mijn halve baan afbreken. Evengoed een mooi advies  :thumbup:

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Klopt Tony,
Je maakt ze onder de baan, ziet een stuk fraaier uit.

Grt, Ronald.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Roco 44018: liefde of ........?
Dingen zijn oerdegelijk, maar niet meer van deze tijd naar mijn mening. Een servo werkt veel mooier en scheelt met digitaal bedrijf in de kosten aangezien je geen 'duurdere' schakel decoder nodig hebt .
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?


Ja ja, zomaar wat groen aangeschaft.
Wat gaan we nu dan beleven?
Zou het?
Zou het dan toch echt?

H la P
Fred

;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
 :mrgreen: :mrgreen:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Dit is goedkoper dan tabak in de pijp? Of staat er nu iemand in een kwade reuk?   ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Ik zie dat je bij intratuin geweest bent, Fred !

Heb je een tuinman ingehuurd, of moet je zelf aan de slag ?

Heb je wel gekeken dat je tijdperk I groen hebt ? Dat is iets zwarter groen namelijk.
Vanwege de roet, rook en stoom spuwende dames die er toen rond dartelden  :P

Benieuwd wat je met dat zakje gaat doen....greengreetz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Citaat van: Tony op donderdag 29 mei 2014, 10:15:45
Heb je wel gekeken dat je tijdperk I groen hebt ? Dat is iets zwarter groen namelijk.

Ah..... Vroeger; toen we "poep" nog met een lange "oe" schreven......