Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45

Gestart door De Dijk donderdag 20 oktober 2011, 01:05:41

Re: Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Beste modelspoorders,

Deze week weer het stokje van vorige week overgenomen, de scenery.

Afgelopen week voor het maken van de achtergronden eerst de brugdelen moeten demonteren.

De brugdelen moeten aanpassen om de dubbel dekkers door deze bocht te kunnen krijgen zonder ontsporingen.
De zijwanden met een dremel moeten verwijderen.

Oude situatie:

Nieuwe situatie:

Eerst de rechter zijwand voorzien van een achtergrond, hierbij gekozen om de rol van de achtergrond heel te laten. Achteraf een beetje spijt van omdat ik beter de details had kunnen uitsnijden. Maar goed de totale aankleding moet natuurlijk nog beginnen.

Op naar de foto's:

Eerst passen en meten om de overlopen natuurgetrouw over te laten komen:

Dit is zo'n moment, de luchten van de beide achtergronden komen niet mooi overeen, voor de toekomst nog een aandachtspunt.

Het bomenrijk doorgeplakt, nog een beetje bobbelig door het vocht, dit trekt tijdens het drogen mooi strak.

Het grasland verlengd tot de onderliggende sporen, ook hier moet de detail scenery nog worden gemaakt.

Het kopstation met als achtergrond het bomenrijk.

Ook de achtergonden geplakt aan de linkerzijde:

De overgang van het bomenrijk naar het industriegebied. Hier zie je duidelijk dat de details van de achtergronden zijn uitgesneden en op het bestaande behang (met lucht partij) is geplakt. Ziet er al stukken beter uit.

De overgang van het bomen rijk naar de stad:

Afgelopen donderdag verrast, mijn schoonvader (Senior) had mijn aangeschafte 3 delige locloods van fleischmann in elkaar gezet.

Wel moet ik de sporen richting deze loc loods aanpassen, de KATO sporen zijn te hoog om onder de deurtjes door te kunnen. Afgelopen zaterdag op de Nederlandse Modelspoor Dagen in Rijswijk gelijk een paar flex railtjes aangeschaft.

Volgende week gaan we verder met de scenery op de plek waar de loc loods komt te staan, en als het even lukt gaan we ook de loc loods een plaatsje geven.

tot volgende week.

Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Hallo Wim,

Jij gaat ook als een speer, man wat een snelheid.
Het is gelijk een heel ander gezicht als je scenery op de baan staat, veel passen en meten om alles een natuurlijke plek te geven.

Leuk dat Peter ( senior ) de locloods in elkaar gezet heeft, hier kunnen een paar mooie stomers in staan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Beste spoorder,

Deze week een wat latere update dan gepland, dit i.v.m. onverwachts bezoek.

Vorige update geconstateerd dat de 3 delige locloods niet op de geplande positie kan worden geplaatst zoals gepland.
Teven staan de sporen van de draaischijf op 15 graden. Dit past niet in de locloods wan hier staan de sporen op 7.5 graden.

Om toch gebruik te maken van de mooie locloods moeten de sporen van de draaischijf worden aangepast en de tafel worden uitgebreid om de loc loods te kunnen plaatsen. Dit is op zich een lastige klus om alle bedrading van de draaischijf strak is weggewerkt om deze netjes te kunnen plaatsen. Geduld is hierbij een schone taak.

Om te beginnen eerste de oude sporen weggehaald van de draaischijf en de nieuwe aansluitingen vast gesoldeerd en gelijmd.

Het eerste spoor gelegd en de stootblok geplaatst van de oude KATO rails.

Ook de andere zijde van de draaischijf voorzien van de nieuwe aansluitpunten onder een hoek van 7,5 graden.

De sporen geplaatst, voorzien van de bekabeling en stootblokken (de sporen liggen nog los en worden in een later stadium gelijk met het ballasten vastgezet).

Nu de positie van de locloods bepalen.

De uitbreiding van de tafel bepaald.

De uitbreiding van de tafel gemaakt en voorzien van geluidsisolatie en grondverf

De overige sporen gelegd en bekabeld en de locloods geplaatst

Nog ff een overzicht van het geheel en de brugdelen ook weer terug geplaatst.

Zo dat was het weer voor deze week.

Komende week eerst koploper aanpassen aan de nieuwe situatie ronde de draaischjf en wat proef rondjes rijden.
Als er nog tijd over is gaan we weer verder met de scenery.

Veel leesplezier.

groetjes,

Wim

br_86_132
gast

Ha die Wim,

Zo te zien is het gelukt het verleggen van de sporen. Waarom trek je het "aangezette" stuk niet over de hele breedte van de tafel?

Met vriendelijke groet,

Leon
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

zat al de hele middag klaar en dacht waar blijft ie nou :D.

Maar ziet er goed uit.
Altijd leuk een draaischijf met mooie loods.

Maar waarom alles grijs verfen?
Was (aarde)bruin niet een betere ondergrond geweest?
Dit maakt het gras strooien enzo stukje makkelijker.

Groeten Sander
De Dijk
gast

Leon,

Het aangezette stuk wordt eventueel met het maken van de scenery nog aangevuld.

Sander,

Alles maakt ik standaard grijs i.v.m. Het ballasten van het spoor.

Je hebt gelijk dat ik beter een aarde kleur kan gebruiken als ondergrond voor gras en dergelijke.
Ik heb nog geen plan waar wat komt.........

Gr.

Wim

Railbusfan

Hallo Wim, leuke update weer.  :arrow: :thumbup:
Alleen duizelt het mij al bij het zien van die hoeveelheid elektronica onder de tafel bij de overzichtsfoto's. :?
MvG Cees
viditv
gast

Hallo Wim,

Wat een prachtige baan heb giji in  n schaal.Nu heb ik een vraag daar ik en mijn zoon een grote Japanse baan in Nschaal gaan bouwen, met de sporen en wissels van kato ,ik weet dat kato de decoders voor wissels en kruiswissels  digitrax ,ik weet dat de firma lenz decoders heeft die kunnenwerken met de wissels van kato
viditv
gast

Hallo Wim ,
Sorry, ik heb per ongeluk een fout begaan met het  in tiikken. Om even veder te gaan aan het voorafgaande,nu was mijn vraag de firma Lenz verdeeld ook wissels decoders die men voor kato wissels kan gebruiken,zijn die voordeliger in aankoop, of zijn die meer voorzien  van meerdere  aansluitingen punten , dan de wissels decoders van digitrax?.

Alvast al bedankt voor de inlichting ,  Groetjes viditv
De Dijk
gast

Hoi Cees,

Leuk weer eens van je te horen.
Ik ben nog niet klaar met de elektronica. Er komen nog 3 omloop module van Kees Moerman.
Ook moet ik nog elektronica kwijt voor de seinen.
Eerst nog de hand leggen aan de draaischijf deze werkt helaas nog niet naar behoren. Ook nog wat doen aan de scenery aan de achterzijde, hier kan je later moeilijker bij.

Beste Viditv,

Wat betref de wissels zou ik kiezen voor een Lenz decoder met 6 aansluitingen voor de grote kruiswissels van  Kato ( zie mijn draadje). Wel moet je alle aansluitingen gebruiken anders werkt hij niet naar behoren dus evenredig belasten met 6 kruiswissels.

Een zeer goede optie is om voor zowel de enkele als kruiswissels te kiezen voor de wisseldecoders ( aangeven dat je gebruik maakt van Kato wissels) van Rosoft / Wim Ros een goede prijs / kwaliteit garantie voor een scherpe prijs.

Groet,

Wim

De Dijk
gast

Beste spoorders,

Deze week een korte update van mijn baan De Dijk.

We zijn deze week voornamelijk bezig geweest met koploper om de kopstations goed te laten werken. Veel kijken en analyseren wat er gebeurt. Ook de wadloper weer aan de praat gekregen, hier moet ik in de toekomst 2 nieuwe draaistellen voor kopen. De verende onderdelen veren niet meer naar behoren. Ook de BR 646 van Piko op de baan gezet, helaas liep deze vast aan de onderzijde van de loc op de wissels. Deze gaat retour naar de leverancier, trouwens keurig opgelost.

Ook mijn schoonvader (Peter Pos, ook actief in de HIP) is actief geweest in het bouwen van mijn 2de loc depot.
Zie onderstaande foto's.

Dit is het weer voor deze week.

Nu op naar de HIP voor de bouw van het kopstation bij de krokodil.

Groetjes,

Wim
De Dijk
gast

Beste spoorders,

Enige weken afwezig geweest, maar hierbij ff een korte update.

2 Weken ziek geweest en niet kunnen werken aan de baan.
Veel bezig geweest om in koploper de ophoping van treinen in het station te voorkomen door veel te analyseren. Met behulp van logische acties dit te voorkomen, helaas nog niet het gewenste effect kunnen bereiken. Ook het vollopen van 1 schaduwstation niet kunnen voorkomen. Het 2 de schaduwstation wordt nauwelijks aangesproken.
Na het analyseren besloten om toch nog een wijziging in het baan ontwerp door te voeren. Gezien deze beslissing ff gestopt met de scenery.

Wel de tijd benut om treinen te voorzien van lange adressen, schoon te maken en opnieuw te ijken.

Loc,s die lagen te wachten op een digitalisering opgepakt.
In de volgende update foto,s van deze loc,s.

Volgende week start ik met het aanpassen van de baan, de benodigde materialen zijn al besteld.
Eind volgende week hoop ik ook koploper te hebben aangepast en de treinen te kunnen laten rijden.

Wim

Bijzonder mooi gemaakt allemaal Wim.

Tony
De Dijk
gast

Beste modelspoorders,

De afgelopen maanden stil geweest op mijn draadje, maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten.

Ondanks het vele werk en de camping tussendoor, heb ik mijn baan fysiek nog een broodnodige aanpassing moeten laten ondergaan.

Vandaag eindelijk de baan fysiek aangepast en koploper geprogrammeerd.

Nu nog koploper zo instellen dat het niet te druk wordt op de baan. Veel rijdende treinen die op elkaar staan te wachten. Eens praktiseren hoe ik dit moet gaan aanpakken.

Komende zaterdag naar de HIP voor de aanschaf van een nieuwe HK draaischijf. De bestaande Arnold draaischijf gaat de doos in, te onbetrouwbaar voor het digitale bedrijf.

Dus na zaterdag nog een verbouwing in het loc depot, en de printplaat van Kees Moerman aanpassen om de nieuwe HK draaischijf via koploper te besturen.

Komende weken weer foto's op mijn draadje.

Groet,

Wim

Forum Moderator

Hoi Wim,

Wil je een mooi verslag maken van de nieuwe draaischijf, ik hoop zaterdag ook het nodige te leren betreft het wel en wee van draaischijven.

Succes met het instellen in koploper, je kunt bij instellingen per database aangeven hoeveel treinen er tegelijkertijd mogen rijden staat standaard op 999  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

Ik zal van de draaischijf een verslag maken op mijn draadje.

Ik koploper staat het max rijdende treinen op 8.

Ik moet de treinen uit het schaduwstation zien in te dammen.

Wim
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

als je de blokken op de vrije baan een stopverbod geeft, dan rijden ze pas uit het schaduwstation, als er een plek is in het station.
Of er een doorgaande route vrij is.

Dit kan je makkelijk dan bij "aanvulling blokgegevens".
(rechtermuisknop drukken als de muis op een blok staat)

Dit heb ik ook gedaan en het geeft een veel rustiger rijgedrag op de baan.

Groeten Sander
De Dijk
gast

Goeie tip Sander,

Moet ik dan ook in het blok waar ik ze niet wil laten stoppen de maximale treinlengte van 1 cm opgeven?
De blokken in het station waar ze wel mogen stoppen de lengte opgeven per bezetmelder (ik heb 5 melders per perronspoor), waarvan melder 1 inrijden en melder 5 de stommelden voor de langste trein.

Wim
Speciale Gast

Hoi Wim.
Wel bijzonder om te lezen dat jij zowel in spoor N alsook in H0 druk aan het bouwen bent! :thumbup:
Zo'n kopstation geeft altijd wat extra (denk)werk maar met alle ervaring die jij ondertussen op doet, zal dit ook uitstekend lukken!

Veel plezier en succes met de bouw van N- en H0 spoorbaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
De Dijk
gast

Beste spoorders,

Zoals beloofd een update van mijn baan.

Eerst ff terug naar begin 2012 DeDijk versie 1

[/URL]

Problemen in ontwerp kwamen naar boven tijdens het proefrijden. 1 Schaduwstation en het industrie gebied zijn moeilijk bereikbaar voor de treinen.

DeDijk versie 2 eind 2012.

[/URL]
Een grote ombouw van de linkerzijde van mijn baan.

Een veel beter ontwerp, toch geeft wissel 37 nog problemen m.b.t. de bereikbaarheid van het schaduwstation aan de linker zijde.
Gevolg spoor 86 moet vervallen zodat de treinen beter rond kunnen rijden over het paradespoor, industriegebied en havenspoorlijn.

Dit resulteert een nieuw ontwerp met een aanpassing van de sporen rondom wissel 37

DeDijk versie 3 zag het licht begin 2013 fysiek afgelopen zondag:

[/URL]

Wel moest hierbij een gedeelte van het grote station worden opgeofferd. Dus niet meer rijden met de 1600 serie met 6 bakken maar met 5. Toch is het langste stationsspoor nog rond de 135 cm.

Afgelopen Zondag is de laatste hand gelegd aan de sporen.

Komende Zaterdag naar de HIP om mijn nieuwe HK draaischijf in ontvangst te nemen.

Deze gaat de oude Arnold draaischijf vervangen, deze is te onbetrouwbaar in het automatische bedrijf met koploper.

De aansturingskaart van Kees Moerman (Versie 9A ook geschikt voor fleischmann draaischijven) gaat de verkoop in.

Deze week ontvang ik van Kees Moerman de nieuwe kaart versie  9S speciaal gemaakt om de HK draaischijf aan te sturen. Deze moet nog wel volledig worden voorzien van componenten. Conrad is er blij mee. Ook deze week in de bus

Wel zal ik de komende weken hier druk mee zijn, omdat ik hiervoor ook de sporen in het loc depot moet aanpassen.

Tussendoor nog de digitale stroomvoorziening uitgebreid met een extra booster van 2A, deze gaat de aansturing van alle wissels verzorgen. De IB gaat de bezetmelders in het schaduwstation aansturen, de Power 7 gaat de bezetmelders van de zichtbare sporen aansturen.

Ook een start gemaakt met 2 omlopen die op mijn baan worden geplaatst (zie het hotte item van de baan van de krokodil) maar dan natuurlijk in het N-spoor. De omlopen worden geplaatst in de sporen 63 en 72 bij het gele puntje. De bedoeling is dat er rangeer locjes van het industriegebied naar het loc depot rijden en visa versa. Dit t.b.v. de bevoorrading van het loc depot van zand en kolen e.d. Dit wordt een vaste route.

Ook komt het pendelen met treinstellen tussen de 2 kop spoortjes en het hoofdstation weer terug. Dit wordt een combi van een vaste en een automatische route.

Tevens een start gemaakt met de aanschaf van een 30 tal N 3 kleuren hoofdseinen van NZH, in de vorm van een bouw pakket.
Over de aansturing van de seinen ben ik nog niet uit. Wordt het de OC32 of een alternatief product.

Ook gaan we weer verder met de bouw van de muurtjes, de nieuwe voorraad is eindelijk weer binnen, dus hier kunnen wij ook weer mee verder.

Tussentijds nog na ombouw een aantal nieuwe loc aanwinsten op de baan.

Al met al aardig wat werk de komende tijd.

Dus hou mijn draadje in de gaten.

Wim

De Dijk
gast

Beste modelspoorders,

Zoals al aangegeven heb ik een paar nieuwe aanwinsten op mijn baan.

Betreffende analoge loc's heb ik omgebouwd naar een digitale uitvoering.

Ze zijn voorzien van een ESU of Kuehn decoder.

De onderstaande foto's zeggen voldoende:

De E-loc 1602 van railion, blijft een mooie loc. Dit is de 3de op mijn baan en zijn voorzien van 4 bakken.

[/URL]

De E-loc type Re 460 in Marklin uitvoering

[/URL]

De E-loc type BR101 een echte all rounder.

[/URL]

De diesel type BR232 een sterke 6 asser.

[/URL]
[/URL]
[/URL]

Mijn 2de E-loc type BR151 een loc met weinig problemen.

[/URL]
[/URL]

Mijn toppertje terug van weggeweest na een ziekbed van ruim een half jaar. Vooras afgebroken na een val van de treinentafel.
De BR50-849 van de DR

[/URL]

N- loc's blijven altijd gevoelig voor massa verbindingen. De is hiervoor gevoelig dan de ander.
Zeker Trix loc's hebben hier regelmatig problemen mee.
Ik hoop hiervoor een oplossing te hebben gevonden, dit v.n. voor de oude series van de TRIX loc's. Tussen het draaistel en de metalen boddy leg ik een flinter dunne koperen plaatje welke ik besteld heb bij Keuterman.
Hierbij hoop ik op een betere massa overdracht van het draaistel naar de boddy.

Zo dat was het dan weer voor vandaag.

Veel lees en kijk plezier.

Wim
Seinwezen
gast

Citaat van: De Dijk op maandag 13 mei 2013, 20:40:00
Goeie tip Sander,

Moet ik dan ook in het blok waar ik ze niet wil laten stoppen de maximale treinlengte van 1 cm opgeven?
De blokken in het station waar ze wel mogen stoppen de lengte opgeven per bezetmelder (ik heb 5 melders per perronspoor), waarvan melder 1 inrijden en melder 5 de stommelden voor de langste trein.

Wim

Hoi Wim,

klopt, in de blokken waar ze niet mogen stoppen geef je deze lengte op.

Je geeft de lengte voor een heel blok op.
Dus niet voor een bezetmelder.

Wat wel kan doen in het station is de optie vrijkomen bezetmelder gebruiken.
Of met virtuele melders werken.

Mooi aanwinsten trouwens.

Groeten Sander
De Dijk
gast

Hoi Sander,

Je opmerkingen m.b.t. het stopverbod heeft mij aan het denken doen zetten.

Ik heb bij onderhouden variabele treinroute per treintype aangegeven waar de treinen wel en niet mag stoppen.

[/URL]

Je ziet nu inderdaad dat de treinen zelf een vrije route kiezen tussen de blokken waar ze mogen stoppen.
Tevens is het veel rustiger op de baan.

Bedankt voor je tip.

Ik ga nog eens ff verder proef rijden en analyseren.

Wim
Forum Moderator

Hoi Wim,

Zo kan het ook  :thumbup: :thumbup:

Vaak zijn er meerdere manieren om je doel te bereiken, fijn dat je gelijk een goed resultaat ziet.

Man wat heb je veel nieuwe loc,s  :) veel plezier ermee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Beste spoorders,

Vandaag een dagje vrij voor mijn modelbaan voorbereidingen genomen.

Gisteren mijn nieuwe aansturingsprintplaat ontvangen voor mijn toekomstige HK draaischijf inclusief 2 relais. Bedankt Kees Moerman voor de snelle levering.
Deze printplaat regelt de aansturing tussen koploper en de draaischijf.
Wel moet ik de gehele printplaat nog boren en voorzien van componenten.

[/URL]

Vandaag ook ontvangen een doos met componenten van Conrad:

[/URL]

Dus morgen op naar de HIP voor de gereserveerde HK draaischijf af te halen en natuurlijk de demostratie hiervan.

Gelijk maar de stoute schoenen aangetrokken en de Arnold draaischijf gedemonteerd:

[/URL]
[/URL]
[/URL]

Gelijk maar de oude printjes gedemonteerd.

[/URL]

Heeft iemand nog interesse in de aansturingsprint voor een arnold of fleischman draaischijf
Hij werkt prima, maar je moet wel een goeie draaischijf hebben.
Deze aansturingsprint heeft aansluitingen voor 15 sporen.

[/URL]

ZO dat was het weer vandaag, nu nog ff koploper aanzetten en de nodige rondjes rijden.

Wim
Forum Moderator

Hoi Wim,

Ik zag dat je van Henk een draaischijf gekocht had, mooi stukje techniek als deze werkt zoals ik gisteren bij HIP gezien had gaat het helemaal goed komen.

Het zou leuk zijn als je deze bouw hier laat zien.

Succes met inbouwen, aansluiten en programmeren.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

Ik zal inderdaad de bouw van de schijf en randapparatuur laten zien op mijn draadje.

Deze week ga ik starten met de bouw van de aansturingsprint van Kees Moerman. Deze print stuurt de draaischijf aan via koploper.

Wim
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

ik ben benieuwd naar de opbouw en werking.

Ben ook wel nieuwsgierig naar de totale kosten.
Dus misschien ook wel leuk om dit erbij te zetten >:-D.

Groeten Sander
De Dijk
gast

Sander,

Kort door de bocht zal ik ff een globale inschatting geven van de kosten.
Dit om de draaischijf functioneel in dienst te krijgen via koploper.

Uitgangspunt dat er de volgende onderdelen al aanwezig zijn op je baan:

16v wisselspanning
2 vrije bezetmeldpunten
Benodigde rails en eventuele scenery, beide naar eigen inzicht
Kosten zijn gebaseerd op een draaischijf geschikt voor 15 sporen.

Kosten:

HK draaischijf  +/- ? 230,- incl. Positioneerblokjes
Besturingskaart van Kees Moerman ? 12,50
Componenten via Conrad ? 50,-
Wisseldecoder Rosoft de WDD ? 20,-
Voldoende vrijs tijd en geduld ? ????

Totaal:  +/- ? 300,-

Dus voor een kleine ? 300,-  ben je de eigenaar van een betrouwbaar product en een goede service.

Zijn er mensen die er tegenop zien om de besturingskaar te voorzien van de benodigde componenten, ben ik bereid hier voor een kleinen bijdragen dit voor je te doen. Inclusief het maken van de printjes voor het omzetten van 16v wisselspanning naar 15v en 6v gelijkspanning. getest en wel.

Wim
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

bedankt voor het antwoord.
Valt nog wel mee die prijs.

Groeten Sander
Aliebengalie
gast

Moet je wel nog een draaischijf kopen he , om het in/aan/onder te bouwen he , of alles zelf maken....dat kan uiteraard ook.
En is misschien voor vele een koud kunstje als je erg handig bent.

Maar dan heb je wel een top product , wat misschien wel langer mee gaat dan menig treinbaan.
Aan het materiaal zal het vermoedelijk niet liggen , want dat was van top kwaliteit.

Mvg: Alex
Johnnytrein
gast

Alex, hoezo er staat toch HK draaischijf 205,00 bij of ben ik nu mis?
De Dijk
gast

Johnny,

De brug en kuil, moet je zelf maken.
De HK draaischijf is het mechanische gedeelte met elektrische voorziening.

Zoals Alex al aangaf voor menig modelbouwer een koud kunstje.

Je kan er dus een eigen draai aan geven.

Ik heb de kuil en brug nog van mijn oude draaischijf, deze ga ik ombouwen zodat ik deze kan gebruiken op de HK draaischijf.

Wim
De Dijk
gast

Beste hobbyisten,

Vandaag de accuboormachine ter hand genomen en boortje van 0,7mm erin gestopt.

Hierna de printkaart voor de aansturing van de HK draaischijf gepakt en op mijn gemakt een paar honderd gaatjes geboort. Helaas brak mijn boortje bij de laatste 30 gaatjes ( baal, baal, baal) kan het dus niet afmaken. Want het was mijn laatste boortje.

Morgen de eerste componenten plaatsen.

Gr.

Wim

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Je moet ook geen accuboormachientje ter hand nemen maar in een kolommetje plaatsen, dan breken de boortjes minder snel.
Wel jammer, want ik kan me nog wel herinnerem dt het behoorlijk saai werk was al die gaatjes boren in een printplaatje.
Morgen zijn wel diverse bouwmarkten open maar of die boortjes van 0,7mm hebben ????
De Dijk
gast

Tom,

Bij gebrek aan beter was toch de keuze op de accuboormachine gevallen.

Bij de HIP staat wel een mooi printboormachientje.............

Maar ja je wilt toch graag door.
Vorig jaar in de zomervakantie heb ik ook een printplaat helemaal geboord met een accu boormachine. Ik had mijn drempel boormachine mee genomen maar daar paste de kleine boortjes niet in.

Afhankelijk van het weer ga ik morgen de eerste componenten plaatsen.

Groetjes,

Wim

Railbusfan

Hoi Wim,
lekker de gang erin en dan breekt het boortje zonde.
In een bouwmarkt zullen ze dat wellicht niet hebben, maar als je er echt dringend om verlegen zit, ik heb er wel een voor je.
Maar dat is wel in Amersfoort

MvG Cees
De Dijk
gast

Cees,

Bedankt voor je aanbod.

Maar ik kan nog wel ff verder tot donderdag, dan kijk ik ff bij de HIP voor een nieuw boortje.

Maar het is altijd balen als je iets niet kan afmaken.

Morgen een nieuwe dag en nieuwe kansen.

Prettige pinksterdag(en).

Wim
De Dijk
gast

Nog een uurtje bezig geweest en de voeding voor de printplaat van Kees Moerman ff in elkaar gezet.

16v wisselspanning naar een stabiele 15v gelijkspanning.

Prettige avond.

Wim

Hallo Wim,

Ik ga de bouw van je draaischijf volgen, wellicht kan ik er wat van leren ;).

Gr.
Piwie.
De Dijk
gast

Heren,

De eerste componenten hebben hun plaats gevonden op de printkaart.

Morgen de eerste foto's.

Hier nog ff de printplaat die is voorbereid voor montage van de componenten.

Wim
De Dijk
gast

Beste spoorders:

Gisteren en vandaag nog ff druk geweest met de printplaat.
De componenten zijn inmiddels geplaatst op 7 weerstanden na.

Alle printsporen gecontroleerd op kortsluiting of slechte verbindingen.

Morgen een avondje naar de krokodil, dus de overige weerstanden moeten nog ff wachten want deze neem ik dan gelijk mee (Piet alvast bedankt).

Het weekend de overige weerstanden plaatsen en de printplaat testen op functionaliteit.

Wim

Hallo Wim,

Dat ziet er al goed uit.

Veel plezier bij de Krokedil.

Gr.
Piwie.
Forum Moderator

Dat wordt een serieuze print Wim, dit is een behoorlijk project maar als straks jou draaischijf net zo mooi werkt als bij de demo dan heb je ook wat  :)

Jij bent voorlopig nog wel even zoet als ook de seinen nog binnenkomen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Gisteren een mail gehad dat de seinen binnen zijn.

Het betreft een bouwpakket van 48 3 kleuren Nederlandse hoofdseinen.
Product van NZH.
Nu nog de juiste ledjes opsnorren om de seinen compleet te maken.

Wim

Zo dat wordt ook een hele klus om die seinen van leds te voorzien, zijn dat gewone ledjes of smd die er in moeten.
Ben wel heel benieuwd hoe die seinen in N er uitzien.
De Dijk
gast

Het zijn miniled's heb ik begrepen van Han Zijlstra.

Dus zodra ik ze binnen heb moet ik ff zoeken waar ik deze kan scoren.
Ik zoek wel voorbekabelde ledjes.

Wim
Ik bestel ze meestal Hier

Walter
van 16V wisselspanning naar 6V of 15V gelijkspanning t.b.v. de HK draaischijf
Beste spoorders,

Herbij de update voor de voorbereidingen van de HK draaischijf.

De aansturingsprint is volledig geassembleerd.

Voor het aansturen van de draaischijf en print heb ik 2 gelijkspanningen nodig 6V en 15V gestabiliseerd.
Deze gelijkspanningen ga ik betrekken uit een standaard treintrafo van 16V wisselspanning.

Hoe gaan we te werk en wat hebben wij nodig:

Leverancier: Conrad
1x Europrint 527453
4x Aansluitschroefklem AK100 2 polig 729787
2x Elko 1000uf / 35V 472549
1x Spanningsregelaar 6V 179213
1x Spanningsregelaar 15V 179248
2x gelijkrichterbrug 501204
8x printplaathouder MMR9 534194

We maken de europrint op maat 2 stuks

We plaatsen er 2- 2 polige aansluitschroefklemmen op

We plaatsen er een gelijkrichterbrug op (wisselspanning zijde 16V, + en - zijde gelijkspanning 6 of 15V)

De Elko (LET OP + en - aan de goede zijde)

De spanningsstabilisator plaatsen ( ingang / uitgang en massa wel op de juiste plaats)

Componenten vast solderen

Zwarte streep weg frezen met de dremel

Na het frezen

FF beschriften zodat je weet wat de aansluitingen inhouden:

En zo heb je er 2 1 voor 6V en 1 voor 15V stabiele gelijkspanning

Nog ff de printplaathouders monteren (gat boren met 3.2 mm boor)

En klaar is kees.

Morgen hopelijk de printplaat testen.

Groet,

Wim

Duidelijk en leerzaam.
bedankt voor het plaatsen.
Ik ben al een tijdje op zoek om van mijn 16 volt 6 volt te maken voor de lantaarnpalen.
Ik neem aan dat ik dit daar ook voor kan gebruiken.