Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45

Gestart door De Dijk donderdag 20 oktober 2011, 01:05:41

Re: Modelbaan De Dijk

De weller WTCP-bouten:
De temperatuur wordt inderdaad ingesteld met de punt, de code op de punt is bepalend.
Mijn eerste WTCP is uit 1979 en werkt nog prima, maar ik ben toch overgestapt naar een modernere bout (WP80).
De nieuwere bouten hebben een regelknop waarmee je de temperatuur wel kan instellen.

Dan de temperatuur: voor elektronica is 310 graden prima.
Ga je loodvrij solderen dan is een temperatuur van 340 - 350 graden gewenst.
De Dijk
gast

Huub,
Bedankt voor de aanvullende informatie.

Komende week zal ik een aantal nieuwe soldeerpunten voor mijn Weller aanschaffen.
Ze kosten rond de ?5 per stuk, dit zijn de kosten niet.

Ik heb nu een goede indruk van de benodigde materialen en wanneer je wat nodig hebt.

Sander laat ff weten welke punten je nodig hebt, misschien kan ik er voor donderdag nog ff langs rijden.

Groet Wim

Nog even dit:

Ik heb altijd van die 7-stiften gehad in mijn bout, dus 370 graden, maar dat is niet toegestaan in het bedrijf waar ik werk.
Je kon er prima en snel mee solderen en heb er nooit problemen mee gehad.

grv Huub
De Dijk
gast

Beste spoor vrienden,

Afgelopen weken druk geweest met de verjaardagen, aanschaf van een nieuwe soldeerbout en een nieuwe digitale camera.
Tevens ook nog een paar avondjes kunnen werken aan mijn baan.

Om de print van mijn draaischijf af te kunnen maken heb ik tijdelijk gebruik gemaakt van een soldeerbout van de krokodil (nogmaals bedankt). Aangezien we deze in onze hobbyclub (Hobby in Praktijk) nodig hebben, kan ik hem niet eeuwig gebruiken. Gezien de prijs van een nieuwe weller, de tip van seinwezen meegenomen om eens te kijken op marktplaats. Hier heb ik een 2de handse weller WTPC-S aangeschaft. Nog een paar nieuwe tip's (soldeerpunt) kopen en de weller kan weer jaren mee.

De print voor de draaischijf is nog niet helemaal af, want ik ben vergeten een aantal componenten te bestellen. Hopelijk vind ik deze op de beurs in Houten.

Ik heb al enige tijd de wens om filmpjes te maken van mijn treinbaan. Helaas heeft mijn oude camcorder de geest gegeven, en hem niet meer tot leven kunnen wekken.
Van mijn spaar en verjaardag's geld op zoek gegaan naar een combi toestel voor fotograferen en filmen. Uiteindelijk na een week zoeken heb ik de tip van de geluidsman in acht genomen en een Sony DSC-HX200V aangeschaft.

Ik ben nog ff in de leer en erg druk dus op de filmpjes moeten jullie nog ff wachten. Misschien kan de geluidsman mij tzt op weg helpen.

Nu op naar de bouw van het loc depot.

Zoals jullie weten heb ik de rails al aangeschaft en de voorbereidingen getroffen.

Eerst maar eens het houten frame maken waar het loc depot op moeten komen. Vaststellen van de juiste hoogte (dit omdat de helix onder het loc depot ligt).

De hoogte balken maken waar de plaat van het loc depot op komt te rusten

De plaat uit zagen en aanbrengen:

De sporen leggen en het gat voor de draaischijf uittekenen:

Nu moeten de overgangen van de KATO rails worden gemaakt naar Arnold spoor. Dit omdat het een arnold draaischijf betreft.
Dit is nogal een secuur werkje omdat de sporen precies moeten aansluiten op de juiste positie van de draaischijf:

Nu de sporen passen, alles weer weggehaald en de plaat voorzien van geluiddempend materiaal.
Dit zet ik vast met boekbinders lijm.
Nadat het droog is de overtollige materialen weg snijden met een mesje en de zijkanten afwerken met schuurpapier.

Nu nog ff de draaischijf passen:

Komende week hoop ik de plaat in de grondverf te zetten en de voorbereidingen voor de bekabeling te gaan treffen om de plaat definitief te kunnen plaatsen.

Veel leesplezier gewenst en tot de volgende update.

Wim
oetbeem
gast

Hey Wim

Ziet er erg mooi uit :)
Ik ben benieuwd naar je vorderingen

Mvg Danny
De Dijk
gast

Danny,

bedankt voor je zeeeer snelle reactie.

Op zich is dit het werk en het moeilijkste niet.

Om zo meteen de draaischijf te kunnen besturen met koploper is wat complexer.
Eerst de print zien af te bouwen en te testen, dan zijn we al weer een stukje verder.
Gelukkig zit er in onze hobby club Hobby in praktijk genoeg kennis om mijn bij problemen te helpen (ja, toch Piet???)

Groetjes,

Wim
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Wim,

Goede keus die camera, ik weet hoe het werkt om filmpjes te maken en te vinden op de cd kaart.

Dit kom ik ook niet alleen en Sander heeft mij hierbij geholpen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

welke onderdelen heb je nog nodig voor je draaischijfprint?
Want ik heb hier ook wel het een en ander liggen.

Dus misschien kan ik je er wel aan helpen.

Groeten Sander
De Dijk
gast

Hoi Sander,

Dit moet ik ff nakijken.
Het staat niet helder op mijn netvlies.

Ik laat het wel per pb weten. Kan je het zaterdag meenemen naar Houten, als je het op voorraad hebt?
Seinwezen
gast

Ik kan zaterdag niet naar houten. 
Maar ik kan het opsturen in een enveloppe.

Groeten Sander.
De Dijk
gast

Hoi Sander,

Ik heb gisteren de printplaat van mijn draaischijf kunnen afmaken.
Toch nog wat componenten gevonden uit voorraad.

Bedankt voor je aanbod.

De resultaten zie je in mijn update.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk / bouw loc depot
Best spoorliefhebbers,

Afgelopen week bezig geweest met mijn loc depot.

We bouwen de printplaat af voor de besturing van de draaischijf.

We zetten de plaat voor het loc depot in de grondverf.

We maken een nieuwe plaat aan de modelspoorbaan voor de elektronica van de draaischijf en de toekomstige omloop.

Op naar de foto's, die zeggen meer dan woorden.

Afbouw printplaat:

Grondverf voor het loc depot:

Plaat voor de elektronica van de draaischijf en toekomstige omloop:

Ook deze loc staat nog te wachten op een ombouw van analoog naar digitaal:

Volgende week gaan we de draaischijf print testen en als alles goed werkt inbouwen.

Prettig weekend.

Wim

Forum Moderator

Hallo Wim,

Jij bent ook niet te stoppen, de print zit al in elkaar en de voorbereidingen om alles via koploper te laten werken zijn in volle gang.

Ik hou je in de gaten  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

Fijne vakantie gehad?

Ik ben inderdaad druk met de aansturing van mijn draaischijf.

Vandaag met Piet de printplaat getest.

Deze werkt in ieder geval zoals het hoort.

In koploper al de voorbereidingen getroffen voor de aansturing van de draaischijf.

De volgende stap is de draaischijf in elkaar zetten, en de 12 aansluitingen maken conform mijn baanontwerp.

In mijn komende update een verslag van bovenstaand.

Groet,

Wim
De Dijk
gast

Beste spoor liefhebbers,

Deze week druk gehad met de test procedure van de print voor de draaischijf.

De aansturing van de draaischijf wordt door een aparte voeding gevoed.
Tevens moet de print worden voorzien van een stabiele gelijkspanning van 15 V.

Hierbij de test opstelling:

De positie van de draaischijf wordt bepaald door koploper via een wisseldecoder die tevens de informatie doorgeeft via deze pennen op de printplaat:

Via deze 15 pennen wordt er een controle uitgevoerd of de draaischijf de juiste positie heeft bereikt:

Hierbij een paar detail foto's van de arnold draaischijf (moet nog worden gereinigd):

De contacten slepen langs de contacten aan de buitenzijde van de draaischijf, deze contacten zijn weer verbonden met stukjes spoor op het loc depot. Hierbij wordt de draaischijf van spanning voorzien waardoor de loc vanuit het loc depot de draaischijf kan op rijden.

De printplaten na controle een positie gegeven op de montage plaat:

E.e.a. voorzien van gaatjes voor de bekabeling:

De montage plaat voorzien van kabel gootjes:

De voeding bekabeling aangebracht en de bezetmelder aangesloten die tijdens het draaien van de schijf bezet wordt. Zo kan er geen loc meer richting de draaischijf rijden:

Volgende week gaan we verder met het aansluiten van de draaischijf.

Veel leesplezier.

Wim

Seinwezen
gast

Hoi Wim,

dat ziet er goed uit.
Wel een hele ombouw zo te lezen.

Maar hoe weet de decoder waar de draaischijf zich bevind?
Heeft elke positie een terugmelding? Of werk je meer reedcontacten?

En misschien een beetje laat, maar mocht je een fleischmann draaischijf hebben gehad, dan is deze ook zeker de moeite waard om te bekijken.
http://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm

Succes met testen,

Groeten Sander
De Dijk
gast

Hoi Sander,

"Helaas" beschik ik over een arnold draaischijf, misschien was achteraf gezien een FL makkelijker geweest.

Gelukkig kan ik dit ook digitaliseren alleen moet je er zelf nog wat vrije tijd in stoppen.
Via koploper wordt er naar de wisseldecoder een digitaal signaal gegeven met bijvoorbeeld positie 4 en een digitale code voor L of R draaien.

Zodra de schijf draait zal de bezetmelder van de brug activeren. Zodra de contacten van de draaischijf contact maken met de juiste positie op de kade (deze stukjes spoor zijn ook weer verbonden met de print). En de informatie die de wisseldecoder heeft afgegeven komt overeen met de informatie vanaf de kade zal de brug stoppen met draaien. Zodra de brug stil staat wordt er een relais actief en de draaischijf zal via de contacten worden voorzien van digitale spanning. Zodra de loc de brug op rijd zal de bezetmeld punt van de brug actief worden. De brug kan weer draaien tot de volgende ingestelde positie. en bovenstaand zal zich herhalen.En de loc kan weer van de brug afrijden naar bijv. een loc loods.

Gr.

Wim
De Dijk
gast

Beste spoorders:

Deze week niet zoveel tijd gehad voor mijn draaischijf i.v.m. de opening van ons clubhuis Hobby in Praktijk.

Deze week de draaischijf in elkaar gezet en voorzien van de bekabeling.
Helaas kwam ik er achter dat Arnold spoor niet te solderen is. Dus alle Arnold spoor verwijderd en vervangen door KATO spoor.

Foto's zeggen meer dan woorden:

De kale draaischijf zonder de aftakkingen:

De draaischijf met de aftakkingen naar te sporen:

De voorbereidingen van de aansluitingen naar de wisseldecoder. Via koploper word de stand van de brug bepaald via de wisseldecoder:

De contacten waar de brug contact maakt met de sporen op de wal:

Het bekabelen van de spoor aansluitingen:

De draaischijf voor 50% bekabeld:

Ik wil persoonlijk niet te veel off topic gaan maar toch kan ik het niet laten om een indruk te geven van de opening van ons clubgebouw Hobby in Praktijk afgelopen zaterdag:

Hier moet u wezen:

Even de opening speech van Hans:

De officiële opening van Hobby in Praktijk:

De toeschouwers bij de opening:

Een werkplek op de 1ste verdieping:

Een klein wereldje:

Er was genoeg te kletsen:

Ook aan de kids is gedacht:

Wat is niet gezellige om tijdens een versnapering kennis te delen:

Niet alleen treinen, maar ook boten en auto's valt onder de technische hobby's:

Ook de baan van Hans was erg in trek:

Op naar het kilometer record op de baan van Hans:

Dit was het weer deze week.

Volgende week gaan we verder met de inbouw van de draaischijf.

Groetjes,

Wim
Krokodil
gast

Hallo Wim,

Je hebt de opening mooi in beeld gebracht. Veel plezier met de inbouw van je draaischijf en tot een volgen de keer.

Hans
Johnnytrein
gast

Julie Nederlanders hebben toch rare gewoontes friet met koffie.  8o .
De Dijk
gast

Hallo hobbyisten,

Vandaag een late update i.v.m. onze familiedag je uit in Dolfinarium Hardewijk.

Afgelopen week de draaischijf afgemonteerd.

Helaas werkte de draaischijf na de eerste test niet.
Hij draaide als een lier maar stopte helaas nooit.
Gelukkig was dit snel opgelost door het toevoegen van een monostabiel relias met 1 wissel contact er in.
Deze is geschakeld tussen de print en de motor van de brug.

Gelukkig werkte de draaischijf prima na toevoeging van het relais.

Nu dit werkte gelijk maar even het loc depot voorzien van de benodigde bedrading.

Nu komende week koploper eens bij werken, het is natuurlijk niet de bedoeling dat een ICE het loc depot in rijdt.

Prettige week toegewenst.

Wim

Forum Moderator

Hallo Wim,

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is om de draaischijf goed werkend te krijgen, dat heeft toch wel bloed zweet en tranen gekost maar nu het werkt heb je er een hoop plezier van.

Het zijn wel veel printen die je hier voor nodig hebt, maar dan heb je ook wat  >:-D >:-D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

bedankt voor je reactie.
Het zijn inderdaad veel printen, maar wel lekker alles chronologisch bij elkaar geplaatst.

Nu ben ik ff bezig met koploper goed te krijgen.

De brug gaat al draaien zodra de loc de bezetmelder van de brug heeft geactiveerd. Wel lastig als de loc dan nog niet op de brug staat.
Nog ff uitpuzzelen hoe ik dat voor elkaar krijg. Er zal een soort vertraging ingebouwd moeten worden.

gr.

Wim
Seinwezen
gast

Citaat van: De Dijk op maandag 24 september 2012, 21:19:19
Hoi Peter,

bedankt voor je reactie.
Het zijn inderdaad veel printen, maar wel lekker alles chronologisch bij elkaar geplaatst.

Nu ben ik ff bezig met koploper goed te krijgen.

De brug gaat al draaien zodra de loc de bezetmelder van de brug heeft geactiveerd. Wel lastig als de loc dan nog niet op de brug staat.
Nog ff uitpuzzelen hoe ik dat voor elkaar krijg. Er zal een soort vertraging ingebouwd moeten worden.

gr.

Wim

Je kan de wisselstraten vrijgeven als de bezetmelder voor de draaischijf vrijkomt.
Gewoon bij onderhouden blokken vrijkomen bezetmelder selecteren.

Groeten Sander.
De Dijk
gast

Beste hobbyisten:
Deze week druk geweest om mijn draaischijf aan de praat te krijgen.
Afgelopen vrijdag is het dan toch gelukt. Het was toch de juiste instelling in koploper waar het probleem in zat. Het draaischijf onderhoudsmenu was niet voorzien van de juiste informatie.

Gelukkig is dit probleem opgelost.

Nu alleen nog het op hol slaan van de draaischijf bij het opstarten van koploper oplossen. Ook hiervoor is de oplossing in aantocht. De onderdelen zijn besteld. Volgende week in elkaar zetten en ff testen.

Afgelopen zaterdagmiddag bij de HIP geweest en zeer leuke gesprekken gevoerd met binnenvallende mede hobbyisten. Ook nog gestart met het repareren van een n-lokje welke een opgeblazen decoder had. Gelijk netjes schoongemaakt, en de cv's op de juiste waarden gezet. Ook die loopt weer als een zonnetje.

Na de draaischijf ga ik starten met het maken van 3 omloop systemen op mijn baan. De onderdelen zijn besteld en komende week ga ik ook hier een start mee maken.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes,

Wim

Filmpjes houden jullie te goed, ik ben hiermee nog aan het stoien om ze in de juiste format te krijgen en te uploaden naar mijn IPad.

Seinwezen
gast

Hoi Wim,

leuke update weer.
Mooi dat de draaischijf nou goed werkt.

Alleen dat gemierenn**k met dat kleine spul is niet aan mij besteed :D :D.
Wat is zo lok klein zeg >:-D.

Als de filmpjes op je Ipad staan, dan kunnen wij ze nog niet zien hoor :D.
Je kan ze beter uploaden naar YouTube >:-D >:-D.

Groeten Sander
De Dijk
gast

Hoi Sander,

Bedankt voor je reactie.

Deze week op advies van Kees Moerman nog een printje in elkaar gezet tegen het op hol slaan van de draaischijf bij het opstarten.

Hierbij de print en een totaal overzicht van de aansturings printen voor de draaischijf.

Ook deze week nog een loc gedigitaliseerd. Deze komt te rijden tussen de kopstationnetjes op mijn baan.

Ook deze week mijn volgende uitdaging aangeschaft. 3 omlopen met onkoppelfunctie voor op de baan.
De printen en onderdelen zijn aangeschaft en binnen gekomen. Volgende week gaatjes boren en de componenten plaatsen.

Veel lessplezier en tot volgende week.

Wim

De Dijk
gast

Goedemorgen allemaal,

Deze week nog wat baanmateriaal aangeschaft voor mijn loc depot, het grote station en het kopstation.

De baan delen gelijk maar uitgelegd op mijn baan.

Komende week hoop ik alles aan te kunnen sluiten.

Ook de ontbrekende delen van het grote station binnen gekregen. Deze kan ik nu op maat maken en inrichten. Nu nog op zoek naar smd ledjes met draad eraan. Dan kan ik de verlichting in het station ook aanbrengen.

Ook de materialen van de kopstationnetjes zijn binnen.

Nu op naar de foto's

Zo dit was het weer voor deze week.

Volgende week verder met de baanderen aansluiten, stations op maat maken en de omloop printjes voorzien van componenten.

Ook nog een dagje aan de slag bij senior voor het testen en aansluiten van zijn draaischijf.

Prettige herfst vakantie toegewenst.

Groet,

Wim
Forum Moderator

Hallo Wim,

Jij hebt dus een weekje vakantie.

Dat wordt een imposant gedeelte op je baan met de draaischijf en alle sporen.
Ik zag dat je in je perrons ook trappen naar beneden hebt, het is ook leuk om hier verlichting in te maken ( spreek uit ervaring ).
Jammer dat gisteren de SMD koning niet in Houten was, misschien op eurospoor komende week.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

Ik hoop inderdaad de SMD Leids met draadjes te vinden op Eurospoor.
Helaas moet ik de zondag erop alweer een dagdienst in Hoodfdorp werken. Dus mijn vakantie is alweer ingekort.

Heb je zin kom gerust een aan.

Wim
ribliek
gast

Wim

Als je ze niet op Eurospoor kan vinden ,dan heb ik hier het bestelnummer van conrad.
LED SMD wit met kabel 3.15v  bestelnummer:  156616
              Rood                                               156611
              Blauw                                              156615

Ruud
De Dijk
gast

Ruud bedankt voor de aanvulling.

Wim
br_86_132
gast

Hoi Wim,

Ik heb van de week smd leds 0804 en 0603 besteld bij ledtuning.nl. Kosten 2 euro per 25.

Met vriendelijke groet,

Leon
Forum Moderator

Zonder draadjes eraan denk ik Leon.

En daar willen wij nu net vanaf, Wim en ik worden iets ouder en de ogen gaan achteruit  >:-D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
br_86_132
gast

Hoi,

Dat klopt. Gelukkig heb ik daar geen last van. >:-D Zeker met mijn hagel nieuwe soldeerpunt.

Met vriendelijke groet,

Leon

p.s. Ik bak er ook nog niet veel van :P maar het gaat steeds beter. O:-D
De Dijk
gast

Leon, ik wil ze best bestellen maar dan zit jij hier een paar avonden per week te solderen met je nieuwe soldeerbout(punt)

Wim
br_86_132
gast

Is prima >:-D de gemiddelde score is 3 goed op 11 ledjes  :P
De Dijk
gast

Eh, laat maar.
Op welke technische school zat jij ook al weer?

;)

Gr. Wim
De Dijk
gast

Hallo allemaal,

Laatste week druk geweest met mijn kopstation, opstelsporen bij de draaischijf en het aansluiten van mijn industriegebied. Rest mij voor mijn baan nog het maken van 1 kopstation bij het loc depot.

Koploper aangepast zodat treinstellen welkom zijn op het kopstation. Tevens een vaste route gemaakt zodat de aankomende treinstel het aanwezige treinstel laat vertrekken richting het grote station.

In de herfst vakantie met de HIP op Eurospoor gestaan bij de testbaan.

Tevens mijn eerste nieuwe treinstel aangeschaft.

Tevens een oude VT75 met bijwagen VB140 gedigitaliseerd.
Deze oude minitrix set is uitgegeven in de jaren 1985-1986.
In de jaren 1950 reden deze in Duitsland rond.
Hier een verslag van de ombouw

Eerst een plaatsje zoeken voor de Kuehn N045 in de kleine VT75. Uiteindelijk een plekje gevonden op de bodem van de wagen. De condensator, diodes en onstoringsspoeltje verwijderen van de print.
Hierdoor ontstaat er ruimte op de print. Deze ruimte slijpen we uit de print voor ruimte voor de decoder.
De decoder voorzien we van een stukje krimpkous om sluiting met het frame en motor te voorkomen.
Het onstoringsspoeltje wordt hergebruikt maar wel voorzien van een stukje krimpkous om sluiting te voorkomen.
Alle onderdelen worden m.b.v. Wasbenzine gereinigd en voorzien van nieuw laagje smeermiddel.

Om de decoder vast te zetten op de bodem van de wagen gebruik ik een klein stukje dubbelzijdige tape.

Omdat er weinig ruimte is onder de motor, sluiten we eerst de draden naar de motor en de massa aan.

Tussen de plus(rode draad) en de decoder plaatsen we het ontsporingsspoeltje terug.

Op de rest van de print plaatsen we het isolatie plaatje terug welke op maat is gemaakt i.v.m. De aanwezige decoder.

De gereinigde tandwielen voorzien van vet en geplaatst in de wagen.

De motor teruggeplaatst en voorzien van de benodigde olie (let op dat je er geen olieboot van maakt).

De verlichting teruggeplaatst een aangesloten. De verbindingen zijn hierbij aan de zijkant naast de motor geplaatst.

Zo dat was het weer voor deze week.

Tot zaterdag op de 3rail forumdag.

Wim

Forum Moderator

Hallo Wim,

Mooi verslag van je ombouw, ik vind het erg knap hoe je dit erin gebouwd krijgt.
In H0 is het vaak al een gepriegel laat staan in een N spoor loc.

Je nieuwe aanwinst had ik al gezien maar nog niet op het spoor, maar maar snel met je nieuwe camera een leuk filmpje.

Tot zaterdag op de gastendag.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.

Het is zeker ff puzzelen geweest om de decoder in de VT75 te krijgen.
Gelukkig hebben ze een vergrootglas uitgevonden.
Een goede soldeerbout met een juiste punt is een must.

Een filmpje wil nog niet lukken want ik moet de HD versie omzetten naar een mov bestand.
Hier moet ik eerst een programmaatje voor zien te vinden.

Eerlijk gezegd ontbreek mij de tijd hiervoor ook een beetje.

Ik ben erg blij met de VT75, een mooie loc van 1985, die nog rijdt als een zonnetje.

Nu ben ik ook bezig met een andere VT62 motorwagen, deze is ook uit de productie jaren 1985-1986.
In de volgende update zal ik hem laten zien.

Tot zaterdag op de gastendag, ik ben waarschijnlijk wat later omdat ik vrijdag op zaterdag nacht moet werken.

Gr.

Wim
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

Je kan gewoon HD uploaden naar YouTube hoor.
Of effe een filmpje met je iPad maken.

Groeten Sander.
De Dijk
gast

Hoi Sander,

Ik wil eerst de filmpjes bewerken voordat ik ze op youTube zet.
Aangezien Movie maker niet werkt op mijn xp pc. Gaat bewerken niet.
Op mijn iPad heb ik wel een werkende programma voor films, maar accepteert het bestand van mijn foto/film camera niet.

Dus ik zit wat dat betreft een beetje vast.
De tijd ontbreekt om hier verder in te duiken.

Tips zijn welkom.

Wim
De Dijk
gast

Hallo spoorders,

Deze week aan het digitaliseren geslagen.
Het werk aan de baan ligt even stil i.v.m. het proefrijden met het kopstation. Tevens is de baan erg vervuild omdat ik te weinig heb gereden. Dit komt door de bouw van het loc depot, industriegebied en kopstation.
Last van stil staande treinen, door vuil en stof op de n baan.

In ieder geval toch onderstaande loc nog tussendoor kunnen digitaliseren.

Toto de volgende update.

Wim
De Dijk
gast

Hallo allemaal,

Afgelopen week een Duitse intercity gedigitaliseerd met een ESU lokpilot V4 decoder.
Deze digitalisatie had nogal wat voeten in de aarde. De printplaat bleek kapot te zijn. Er zat een onderbreking in de printsporen. Nu rijdt hij zijn eerste rondjes op de baan om te leren remmen.

Gisteren laat nog een wadloper kunnen scoren via marktplaats. Heb hier al een tijdje naar lopen zoeken, of de prijs stond mij niet aan of ze liepen niet lekker. Het langzaam rijden in analoge status is een must om digitaal goed te kunnen functioneren. Hard rijden kan elke loc.
Hierbij een foto van mijn nieuwe aanwinst.

Tot de volgende update.

Wim
br_86_132
gast

Hoi Wim,

De wadloper is een mooi treinstel. Veel plezier ermee.

Met vriendelijke groet,

Leon

Hoi Wim leeuk treinstel die wadloper.
Trouwens al je materiaal wat je hebt is geweldig.

Tony

Tony
Forum Moderator

Hoi Wim,

Veel plezier met deze super aanwinst.

Nu wordt het echt toch eens tijd voor wat filmpjes  >:-D >:-D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

Zodra ik wat meer tijd heb zal ik zeker een filmpje gaan schieten.

Ik heb nu ff andere prio's die voor gaan.

14 dagen achter elkaar gewerkt en vele uren gemaakt.

Nu eerst ff tijd voor mijn gezin, en en belofte aan mijn zoon nakomen. Een avondje samen naar de film en afsluiten met een boordje shoarma .

Gr.

Wim
Speciale Gast

Hoi Wim.
Gelukkig heb je toch weer wat tijd gevonden om wat aan je treinbaan te doen, deze prachtige treinstellen moeten natuurlijk wel hun "diensten" rijden.
Gezin en werk is belangrijk maar ontspanning hoort er ook bij, bioscoopje met zoon en bordje Shoarma is natuurlijk altijd gezellig. (en lekker! :P)

Hopelijk is de stof op je baan weer snel verdwenen en kunnen de locs weer probleemloos hun rondjes rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.