Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Modelbaan De Dijk, Scenery, Defectie LaisDCC decoders, toch maar Kuehn N45

Gestart door De Dijk donderdag 20 oktober 2011, 01:05:41

Re:Modelbaan De Dijk
De Dijk
gast

Hoi Sander,

Zijn jullie donderdagavond bij Hans?
Laat het ff weten via PB, ik zit in de buurt.

Wat betreft de KATO onderdelen ben ik op de hoogte van de prijzen. Service is bij mij ook een belangrijk punt.
Betreffende artikelen heb ik ff nodig voor de juiste maatvoering van de perrons, deze pik ik ff op in Houten.
Zo kan ik ook mijn nieuwe ontwerp komende weekend checken.

De loopbrug is geen must, maar een aangename bijkomstigheid als hij op voorraad was.

Ik spreek je.

Wim
Seinwezen
gast

Citaat van: De Dijk op woensdag 02 mei 2012, 20:19:58
Hoi Sander,

Zijn jullie donderdagavond bij Hans?
Laat het ff weten via PB, ik zit in de buurt.

Wat betreft de KATO onderdelen ben ik op de hoogte van de prijzen. Service is bij mij ook een belangrijk punt.
Betreffende artikelen heb ik ff nodig voor de juiste maatvoering van de perrons, deze pik ik ff op in Houten.
Zo kan ik ook mijn nieuwe ontwerp komende weekend checken.

De loopbrug is geen must, maar een aangename bijkomstigheid als hij op voorraad was.

Ik spreek je.

Wim

Hoi Wim,

waarschijnlijk zijn we morgen bij Hans.
Maar dit is nog niet zeker :?.

Groeten Sander
Re:Modelbaan De Dijk \ Aanpassen stations ontwerp
Beste spoorders,

Zoals geschreven ben ik bezig om mijn modelspoorbaan, te optimaliseren.
Hiervoor heb ik mijn bestaande baan (in proefstadium) moeten her-ontwerpen.

Dit ontwerp heb ik op mijn draadje getoond, en een klein tal reactie hierop gekregen. Gelukkig waren dit reacties waar ik iets mee kon en mij aan het denken heeft gezet.

Aller eerst heb een probleem verholpen op mijn baan m.b.t. tot de verlichting.
Bij het kruidvat was de LED verlichting in de aanbieding. Hiervan heb ik 2x2m en 1x 1 m in lengte aangeschaft en op mijn baan aangebracht. Nu noodzakelijk om te kunnen werken en te testen. Na deze fase een deel van de dag en nacht voorziening welke wordt aangestuurd via de OC.
Zie de onderstaande foto's (wel een beetje overbelicht).

Na het toonbaar maken van mijn ontwerp in mijn draadje, kreeg ik de opmerking over de ruimte tussen de sporen voor mijn perrons. Deze opmerking heb ik ter harte genomen. Aangezien ik veel met KATO materiaal werk heb ik mijn oog laten vallen op de perron delen van KATO i.c.m. de loopbrug van KATO.

Na het verkrijgen van documentatie en tips van KATO.NL heb ik de sporen configuratie van mijn station kunnen vaststellen en kunnen meenemen ik mijn ontwerp voor het station gedeelte.

Zie onderstaande foto's:

Oude situatie met diode type 1N4007 DC en BY 251 A&:

Nieuwe situatie met diode type 1N5401 3A 100v:

Aangezien ik ook nog steeds problemen heb met het aansturen van de dubbele kruiswissels van KATO met de Lenz LS150 decoder hoop ik dit probleem te kunnen tackelen door het aanbrengen van een andere type diode. Inmiddels ben ik bij type 3 van de diodes aangekomen.

Zie onderstaande foto's van de diverse diodes die ik inmiddels heb geprobeert.:

Huidige situatie:

Na wat test rijden bleek er toch nog een wissel te weigeren, dit blijkt te gebeuren als koploper 2 dubbele kruiswissels achter een volgend moet schakelen. Dit betekend 2x 1,7A schakelen. Waarschijnlijk is dit het probleem waarbij de LENZ wisseldecoders op zijn kont gaat.

Het aansturen van de schakel opdrachten in koploper aangepast van 50ms naar 100ms, en tevens allen uitgangen van de lenz wisseldecoder voorzien van 3A diodes. Ik hoop nu eindelijk van dit probleem te zijn verlost (op voorhand bij KATO.NL 2 wisseldecoders aangeschaft voor het schakelen van de KATO dubbele kruiswissels). 

Afgelopen zaterdag in Houten een setje perron delen van KATO aangeschaft.

Afgelopen maandag het bovengedeelte (spoor 39 en 40) van het station omgebouwd naar het nieuwe ontwerp.

Morgen hoop ik de loopbrug met de wisseldecoders binnen te krijgen, zodat ik voor de sloop eerst kan passen en meten of mijn ontwerp overeenkomt met de daadwerkelijke maatvoering van de loopbrug.

Nu naar de foto's van de perron delen tussen spoor 40 en 41, dubbel perron deel tussen de ICE / IC spoor 41 en het lokale spoor 40.

Veel leesplezier en tot de volgende update.

Wim

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Hoi Wim,
Ziet er goed uit, wat een hoop sporen!
Strakke indeling zo met bekabeling & bedrading, dit is voor veel banen een ramp.

Groetjes,
Leo
Re: Modelbaan De Dijk
Pjedro
gast

Hoi Wim,

Het enige is dat je nog steeds door die rare slingers moet rijden om op spoor een (spoor 39 geloof ik) uit te komen.

Groetjes Peter
De Dijk
gast

Hoi Leo,

Bedankt voor je reactie, het aanleggen voor de bedrading / bekabeling heeft voor mij de eerste prioriteit gehad. Uit ervaring weet ik dat het hier als eerste mis gaat.

Hoi Peter,

Het is normaal dat je in een station een wisselcomplex aantreft om te zorgen dat je treinen bij verschillende stations kan komen. Dit is in het groot bedrijf ook een normale gang van zaken. Alleen ben ik hier wat beperkter in de aanvoerlijn van de treinen. Hier heb ik inmiddels bij mijn nieuwe ontwerp een uitbreiding op gemaakt.

Update van de stand van zaken van vandaag:

De onderste sporen van het station gesloopt en tevens alle sporen aan de zijde van het industriegebied ook weggehaald.
Bij de Praxis een nieuwe basis plaat hout aangeschaft om het nieuwe ontwerp op aan te brengen.

Groetjes,

Wim
Speciale Gast

Hoi Wim.
Hopelijk zijn de schakel problemen met je kruiswissels hiermee opgelost want voor het wisselen van baan zijn deze in het station wel van cruciaal belang.
En nu al een flinke verandering in je spiksplinternieuwe baanplan?
Ben benieuwd wat je precies gaat veranderen maar de volgende update laat dit vast wel zien!

Veel plezier en succes met bouw en plannen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Modelbaan De Dijk \ Aanpassen stations ontwerp
Citaat van: De Dijk op woensdag 16 mei 2012, 00:03:25

Het aansturen van de schakel opdrachten in koploper aangepast van 50ms naar 100ms, en tevens allen uitgangen van de lenz wisseldecoder voorzien van 3A diodes. Ik hoop nu eindelijk van dit probleem te zijn verlost (op voorhand bij KATO.NL 2 wisseldecoders aangeschaft voor het schakelen van de KATO dubbele kruiswissels). 

Hoi Wim,

wat ook goed werkt is om een langere tijd te zetten tussen de diverse schakelopdrachten. Dit kun je vinden onder "instellingen per database" tabblad "seinen/wissels" en vervolgens onder de kop "algemeen". Ik heb bij mij deze tijd gezet op 500ms.

Groetjes, John

PS: een goede voeding voor de wissels in onontbeerlijk.
De Dijk
gast

Hoi AlbertJan,

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad een flinke verandering in mijn N-Baan.

Zo zie je maar, wat je theoretisch bedenkt, kan in de praktijk toch anders uitvallen.
In mijn nieuwe ontwerp komen meer bruggen te zitten, waardoor ik mijn paradebaan langer wordt. Hierdoor wordt het station ontlast en krijg ik een betere doorstroming van mijn trein verkeer.

Tevens zal door het inbrengen van een dubbele kruiswissel de doorloop van mijn schaduwstation verbeteren.

Het loc depot blijft gehandhaafd.

Het grote station is aangepast voor het inzetten van dubbele perrons en een stukje uitgebreid i.v.m. het uitbreiden van de paradebaan. Tevens voorbereid op de aanleg van een trambaantje (het grote station krijg hierbij een dubbel functie).

Uit het industrie gebied ben ik nog niet helemaal uit.

Mijn bestaande baan lag pas vast met 4 schroefjes, juist omdat ik was voorbereid op bovenstaand, en misschien het gemis van kennis en ervaring m.b.t. het ontwerpen van modelbanen.

Ook de nieuwe baan zal ik tijdelijk "los" laten liggen totdat ik tevreden ben over het resultaat.

Hoi Tilly,

Bedankt voor je tip.
Ik had inmiddels de tijd tussen de schakelopdrachten verhoogd. Helaas nog niet het resultaat kunnen zien omdat ik mijn bestaande baan voor de helft heb afgebroken.
Ik neem de tip in ieder geval mee naar mijn nieuwe baan. Inmiddels heb ik ook 2 originele wisseldecoders voor de dubbele kruiswissels gekregen. Ze hebben alleen 1 nadeel, de voeding wordt onttrokken uit de baan. Ze kunnen dus niet apart worden gevoed met een trafo.
Wat betreft de huidige lenz ls150 decoder, deze wordt geheel apart gevoed vanuit 1 trafo, met ruim voldoende vermogen.
Ik heb in ieder geval weer genoeg voer om dit probleem op te kunnen lossen.
Anders leg ik het wel weer voor in mijn draadje.

Groetjes,

Wim

Re: Modelbaan De Dijk / ontwerp station en demonteren oude baan
Beste spoor vrienden,

De afgelopen weken niet stil gezeten m.b.t. het aanpassen van de bestaande baan de Dijk.

Allereerst zoals omschreven de perron's aangepast van enkele naar dubbele uitvoering.

Om de passagiers van perron 1 naar 2 en 3 te kunnen laten lopen heb ik besloten om dit te gaan uitvoeren met 2 overdekte loopbruggen van KATO. Inmiddels is de eerste binnen en hierbij de foto's. Ook kun je zo goed zien dan deze precies in het midden van de perron's uitkomen.

Op onderstaande foto's kun je goed zien hoe de loopbruggen op de perron's komt te staan.
De aankleding komt in een latere fase.

Zoals ik al eerder heb aangegeven was ik nog niet helemaal tevreden over het ontwerp m.b.t het industrie gebied.
Inmiddels is hier de laatste hand aangelegd. Dit wordt 1 dubbel spoor met een omloop constructie, een kopie van de omloop op het loc depot.
Ook is hier een kopstation gekomen om de passagiers te kunnen vervoeren tussen het loc depot en het station de Dijk.

In middels ook gestart met de demontage van de linker zijde van van mijn oude baan, hier komen ook de meeste wijzigingen.
Het havenspoorlijntje blijft behouden. In het nieuwe ontwerp wordt de paradebaan uitgebreid met bruggen en viaducten, dit om het station de Dijk te ontlasten van de treinen die uit de helixen naar boven komen. De naar boven komende treinen kunnen nu vanuit elke helix kiezen uit 2 rijwegen, namelijk het station de Dijk of de paradebaan. Het ontwerpen van de bruggen en viaducten hebben nogal wat kopzorgen opgeleverd omdat ik te maken heb met de 3% regeling op een lengte van rond de 3 meter. tevens moet het treinverkeer wel onder de bruggen en viaducten door kunnen. Dit is gelukt maar dan wel met de pantografen naar beneden.

In ieder geval de start van de demontage van de bestaande baan de Dijk is begonnen.

Mijn doelstelling is om uiterlijk half juli weer te kunnen rijden, we zullen zien of we dit gaan halen.

Ik hou jullie de komende weken op de hoogte van de voortgang.

Groetjes Wim
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Wim,

Dat wordt af kicken als je zo lang niet kunt rijden, gelukkig kan je bij de club wel de treinen zien en horen rijden  >:-D >:-D

Succes met je verbouwing, als het weer zo blijft zal je wel iets eerder klaar zijn.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Modelbaan De Dijk /Ruwbouw 2012
Beste spoor vrienden,

Deze week bezig geweest met de ruwbouw van mijn aangepaste spoorbaan.
Zie het verslag per foto

Volgende week gaan we de geluidsisolatie aan brengen op de houten platen.

Tot volgende week,

Wim
Forum Moderator

Waar haal jij al die tijd vandaan Wim  :) :)

Je maakt grote sprongen het is bijna niet bij te houden zo hard gaat het allemaal, ik snap het wel jij wilt weer rijden want stilstaande treinen is niet aan jou besteed.

Succes met de verdere bouw.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

Gelukkig heb ik nog een weekje vrij gehad terwijl anderen werkten.

Ondanks het verblijf op de camoing toch nog ff een dagje naar huis geweest voor de hobby.

Inderdaad het rijden kriebelt.

Gisteren en vanmorgen heel vroeg koploper ff beet gepakt, ook die is al voor 80% voorbereid op de aangepaste baan.

Nu op naar ons clubhuis HIP in Werkendam.

Prettige Zondag.

Wim
Forum Moderator

Hip >:-D >:-D

Veel plezier daar en doe ze de groeten.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Modelbaan De Dijk / aanbrengen geluidsisolatie
Hoi spoor lief hebbers,

Na het aanbrengen van de ruwbouw tijd om de geluidsisolatie aan te brengen op het hout werk.

Ik weet niet of het veel effect heeft, maar ik heb de indruk dat het goed helpt.

De platen worden vastgelijmd met boekbinders lijm van pipoos.

Deze lijm is flexibel en is oplosbaar door middel van het toevoegen van water.

Al met al een lijm soort die ik veel gebruik.

Zie onderstaande foto's:

Zo dat was het weer van de week.

Volgende week alles netjes in de grijze grondverf zetten.

Veel leesplezier,

Wim van Dijk
oetbeem
gast

keurig gemaakt  :thumbup:

mvg danny
Forum Moderator

Hoi Wim,

Je gaat toch niet de isolatie platen in de grondverf zetten ???

Als je dat doet dn worden deze platen star en zal de isolatie waarde erg naar beneden gaan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter,

De isolatie platen gaan inderdaad in de grondverf.
Deze grondverf heeft de kleur v/d bedding.
Mis je dan stukjes bij het ballasten valt dit niet op.

Wat de toename van starheid betreft, dit zal wel meevallen omdat de verf laag maar heel erg dun is.
Ook zitten de platen nog eens vast met flexibele lijm.

Gr.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk / aanbrengen grondverf
Hoi Spoor vrienden,

Afgelopen dagen de nieuwe baan in de grondverf gezet.

De grondverf heeft de kleur van de bedding van de KATO Rail.
Dit heeft als voordeel dat je tijdens het ballasten niet zo nauwkeurig hoeft te werken. Stel dat je tijdens het ballasten per ongeluk een stukje vergeet valt dit weg door de kleur van de grondverf (met dank aan de vrouw, ik ben n.l. kleuren "doof").

Verder geeft het natuurlijk een strakke uitstraling.

Hierbij de foto's van het resultaat

Zoals je op de foto's kunt zien heb ik ook al de aansluiting voor het industriegebied voorbereid. De houten platen worden gekoppeld middels lamellen (met dank aan de Krokodil). Op dit industrie gebied komen 2 industrie sporen, een aanvoer route met ontkoppelaar voor de wagons en een omloop voor de loc. Op deze wijze kan ik de wagons met loc A aanvoeren en met loc B afvoeren. Tevens is op de baan een koppeling gemaakt tussen het industriegebied en het loc depot. Hier is een kopie van bovenstaand gemaakt en kan er tussen het industriegebied en het loc depot goederen worden getransporteerd (bijv. kolen, zand en brandstof).

Tevens is er een kopstation met 2 sporen op het industriegebied gevestigd voor het vervoeren van personeel tussen station de dijk en het loc depot (hier is ook een kopstation met 2 sporen gesitueerd).

Over het industriegebied lopen ook nog 2 doorgaande sporen voor het doorgaande treinverkeer (koppeling tussen het station de Dijk, loc depot, industriegebied en de paradebaan.

Met het bouwen van het loc depot wordt nog ff gewacht, omdat eerst de overige sporen naar mijn zin moeten rijden.

Inmiddels ben ik al gestart met het aanbrengen van rails, wissels, elektronica en bedrading.

Hiervan volgende week het resultaat.

Groetjes,

Wim
Re: Modelbaan De Dijk / aanbrengen sporen
Hallo allemaal,

De grondverf is inmiddels opgedroogd, dus tijd om de sporen aan te brengen.

Zoals eerder vermeld is het station uitgebreid met 2 sporen (7 naar 9 sporen).
In het station is rekening gehouden met de wens van een klein tram baantje te laten rijden door het dorp, welek ook gebruik maakt van 1 spoor langs het station.
De paradebaan is ovaal vormige baan geworden met bruggen en viaducten. De sporen lopen nu over de bestaande sporen van de oude baan heen.
Ook heb ik rekening gehouden met de aansluiting van het industrie gebiedje. Het industriegebied bestaat 2 industrie sporen, 2 doorgaande sporen en een kopstation met 2 sporen.
Tijdens het leggen van de sporen heb ik nog wel hier en daar ff moeten knutselen om de hoogtes van de bruggen en viaducten in order te krijgen. Gelukkig is dit zonder al te veel problemen gelukt.
Op de foto's staan hier en daar de pilaren een beetje scheef ook dat ik goed gekomen.

Nu op naar de foto's.

Volgende week gaan we de boel aansluiten en de start maken voor de bouw van het industriegebied.

Tot volgende week.

Wim

Forum Moderator

Hallo Wim,

Dat is gelijk een heel ander gezicht met die bruggen zo  :D

Leuk man een tram, dat door je dorpje gaat rijden, je bent bijna klaar met de baan dus wordt het hoog tijd voor de scenery.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Nou Peter, je bent erg voorbarig.

Het loc depot moet nog worden gebouwd en eerst moet natuurlijk de baan zonder problemen rijden.
Ontsporingen onder een tunnel of berg is niet wenselijk.

Ik reken op eind v/h jaar voor de start met de scenery.

Eerst de draadjes maar eens aansluiten en kijken wat er gebeurt.

Wim

Re: Modelbaan De Dijk / Aanbrengen bekabeling
Beste spoorvrienden,

Afgelopen week druk bezig geweest om de bekabeling van de aangebrachte sporen aan te sluiten op de verdelers.

Gelukkig wel wat hulp gekregen van de kids, om de draadjes netjes weg te werken in de kabelgootjes.

Nu op naar de foto's.

Helaas deze week niet kunnen starten met het industriegebied omdat wij afscheid hebben moeten nemen van onze 15 jarige trouwe viervoeter.........

Volgende week dus de start met de aanleg van het industriegebied.

Groetjes,

Wim
Hallo Wim,

Dat is wel handig een paar van die kleine helpers,
zij kunnen op plekken komen waar jij niet bij kan  >:-D

Gr Einte
Forum Moderator

Dat is gewoon kinderen arbeid Wim, maar fijn dat ze willen / moeten helpen want zo te zien kom jij wat lastiger in deze ruimte,s.

Wat een draden hebben we toch nodig om een paar treinen te leten rijden.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter en Einte,

Gelukkig zijn de kids nog klein en helpen graag (anders krijgen ze geen eten meer).

Er zijn inderdaad veel draadjes nodig om de baan aan het rijden te krijgen.
Vanavond ff bezig geweest om te kijken of ik het industriegebied kan leggen.

Kom net een setje bochten van KATO 20-110 te kort (bestellen via internet heeft geen zin kost meer aan verzendkosten dan een setje bochten).
Balen want ik moet zaterdag werken en kan dus niet naar de beurs.

Zal ook wel weer goed komen.

Groetjes,

Wim
Re: Modelbaan De Dijk / bouw industriegebied
Hallo spoorders,

Afgelopen week gestart met de bouw van het industriegebied.

Het industriegebied is gevestigd boven de linker helix.
Het industriegebied is gekoppeld met de paradebaan, station de Dijk en het loc depot.

Op het industriegebied komt een kolen en brandstof opslag voor de diesels en stoomloc's. Als het lukt komt er ook nog een hout opslag bij.

Bij het industriegebied is er nog een 2 sporig stationnetje voor de werkenden binnen het industriegebied. De loc's komen te pendelen tussen station de Dijk en het 2 sporig kop stationnetje bij het loc depot.

2 doorgaande sporen vanuit de paradebaan. 1 spoor richting station de Dijk en 1 spoor richting het loc depot.

Er komen 2 industrie sporen: 1 aanvoerroute met ontkoppel inrichting voor de loc. Deze loc kan dan omlopen en eventueel de volle wagons weer meenemen richting het loc depot. Ook kan een willekeurige andere loc de volle wagons meenemen naar het loc depot.

Op naar de foto's van de ruwbouw.

Het leggen van de sporen op het houtwerk.

Koppeling met station de Dijk en de industriesporen.

Het uitleggen van de sporen (2 doorgaande: spoor naar het station de Dijk en een spoor richting het loc depot).

De koppeling van de paradebaan met het industriegebied.

Even de juiste maatvoering vaststellen.

De onderdoorgang van de havenspoorlijn onder het industriegebied.
Dit wordt een tunnel doorgang met een stenen wal.

Veel leesplezier en tot volgende week dan gaan we de geluidsisolatie aanbrengen en als het lukt ook voorzien van een laagje grondverf.

Groetjes,

Wim
br_86_132
gast

Hoi Wim,

Ziet er weer goed uit :thumbup: Lekker door gaan zo. Zie ook dat je de vitrine hebt opgehangen en gevult. :thumbup:

Met vriendelijke groet,

Leon
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

Je bent weer lekker bezig geweest.
Ziet er top uit.

Leuk dat kato allemaal speciale rails en stukjes heeft.
Scheeld een boel knutsel werk.

Fijne zondag nog,

Groeten Sander.
Forum Moderator

Hallo Wim,

Dit ziet er weer goed uit zoals we van jou gewend zijn  :thumbup: :thumbup:

Nog even en je kunt weer volledig rijden, hoeveel meter rails ligt er ondertussen al ?

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Speciale Gast

Hoi Wim.
Net het volgen van jouw draadje "geupdate"! :P
Man, man wat een prachtige hoeveelheid werk heb alweer verzet, ook het demonteren en het opnieuw opbouwen van de rails is altijd een hele beste klus maar ook het aansluiten is altijd veel werk.
Gelukkig had je mooi een aantal extra handen ter beschikking en hoefde je het lastige kruip- en lage werk niet alleen te doen.

Altijd erg spijtig om een geliefd huisdier te moeten missen maar jullie hond heeft ongetwijfeld 15 fijne jaren gehad. (en jullie dus ook!)

Veel succes en plezier met de verdere bouw en op naar de volgende update.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
De Dijk
gast

Hoi Sander, leon, Peter en Albert-Jan,

Leon, ik heb inderdaad de vitrine al aardig gevuld met de spullen die in de weg lagen op de baan.
Ik moet hem nog een keer ordenen.

Sander: Ik ben in mijn sas met het KATO rails systeem. Het ontwerpen in Wintrack gaat prima en past precies (dit in tegenstelling tot de c-rails). Elk stuk kan je weer ombouwen met andere stukjes. Het klikt aan elkaar en je kan proef rijden zonder het spoor los te hoeven halen. Ook het maken van blokken en sectie gaat heel makkelijk. Mijn nieuwe baan vorder al aardig. Ik had tijdelijk ff gebrek aan stukjes rails. Gelukkig heeft Hans mij kunnen helpen omdat ik moest werken. Dus maandag weer aan de slag.

Peter,
Inmiddels ligt er aan N-spoor ongeveer 78 meter (in H0 is dat dus 156 meter). Er liggen nu ongeveer 64 wissels in de baan (met 6 kruiswissels). Totaal ongeveer 11 bezetmelder vol met secties. Dus al aardig wat op zo'n kleine oppervlakte.

Albert-Jan,
Het is altijd moeilijk om je bestaande baan "te slopen". Helaas had ik geen andere keus omdat ik speciaal de perrons van KATO wilde gebruiken op mijn station. Ook had ik stagnatie in mijn baan vanuit mijn helix richting het station. Dit is opgelost door een kruiswissel met een overloop. Ik vind het altijd belangrijk om een baan een tijdje te laten rijden om zo de "problemen"te kunnen analyseren voordat ik ga starten met de scenery. De praktijk pakt vaak anders uit dan in de boeken staat.

Ik heb nu de spullen om het industriegebied af te maken en ook een start te maken met het loc depot.
Nog wat elektronica aan schaffen en dan kan alles worden aangesloten en kunnen we starten met de grote test.

Ik hoop voor de vakantie de baan gereed te hebben, maar dat is nog een aardige uitdaging, zeker omdat er nog een probleem zit bij de rechter helix.

We hebben nog ff.

Wat betreft onze 15 jarige hond, die heeft een prima leven gehad. We hebben erg van haar genoten. Gelukkig hebben we haar dochter hier nog lopen.

Bedankt voor jullie reacties.

gr.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk / Afwerken industriegebied en aanpassen helling
Goedemiddag allemaal,

Een beetje een late update maar dat heeft te maken met het aanpassen van een helling die ik graag nog wilde meenemen in deze update.

Als eerste heb ik de afgelopen week het industriegebied zover klaar gemaakt op de 2 industrie sporen na. Deze liggen er wel maar moeten nog worden aangesloten.

De geluidsisolatie aangebracht op het industriegebied en in de basis grondverf gezet. Hierna de sporen teruggelegd en aangesloten.
Zie de fotoreportage:

Afgelopen weekend druk geweest om een probleem op te lossen bij de helling van het rechter spiraal naar het station de dijk en de paradebaan. Deze had een stijgingspercentage van 6% en dat vonden sommige loc's toch te veel van het goede zeker wanneer zij een sleep van 6 ICE rijtuigen naar boven moesten trekken.

Om te starten met het loc depot moest eerst dit probleem worden verholpen, dit i.v.m. de bereikbaarheid van de achterliggende sporen.

Zie onderstaande fotoreportage:

Voor alle duidelijkheid alle sporen op mijn baan liggen nog los. Dit omdat ik wil dat eerst alles naar wens rijd, zodat ik nog de mogelijkheid heb om de sporen makkelijk te kunnen verwijderen.

Als de test de komende weken goed verloopt ga ik de start maken met het loc depot.
Dus voor de volgende update moeten jullie ff geduld hebben.

Veel leesplezier.

Wim

Railbusfan

Hoi Wim,
Heb je hele lijntje doorgelezen en bekeken, dat is een best baantje wat daar komt te liggen.
Succes met je Loc depot.
Na de zomer neem ik contact met je op voor een bezoekje.
MvG Cees
De Dijk
gast

Hoi Cees,

Bedankt voor je reactie.
Je bent natuurlijk van harte welkom voor een bezoekje, ik hoor je t.z.t. wel.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk / testrijden
Hoi Spoorvrienden,

Afgelopen week test gereden over mijn nieiwe baan.

Voordat alle loc's alle bezetmelders en sporen hebben bereden ben ik wel ff bezig.

De eerste problemen zijn al opgedkoen met het rijden met stoomloc's.
Bij verschillende wissels ontsporen de stoomvrienden, dit komt meerendeel door de voorste wielstel van de stoomloc's.

Omdat bij de enkelvoudige KATO wissels met de kleinste radius de veerspanning niet altijd optimaal is komen worden de tongen van de wissel bij rechtstand niet met voldoende druk tegen de spoorstaven gedrukt. Door nu de veerspanning in het wissel iets op te schroeven kan ik voorkomen dat het voorste wielstel tussen de tongen en de spoorstaven komt en kortsluiting veroorzaakt.
Nu is het alleen de kunst om de juiste veerspanning te vinden.
Uiteindelijk wel gelukt maar kost toch een paar avondjes (af en toe ben je in staat om het wissel in de container te gooien, maar helaas geen reserve op voorraad).
Ook is een wissel in het schaduwstation verlopen, gevoelige treinen ontsporen hier ook.

Dus nog ff wat werk aan de winkel.

Gelukkig zijn de problemen aan de rechterzijde van de helix opgelost door de constructie die ik heb aangebracht (zie vorige update). Dus over een paar weekjes kan ik starten met de het loc depot.
Komende week ga ik starten met het maken van de elktronica voor de draaischijf.

Helaas deze week geen foto's, maar toch ff een update van de stand van zaken.

Gr.

Wim
Re: Modelbaan De Dijk / bouw print draaischijf
Beste spoorders,

De afgelopen weken tijdens mijn vakantie bezig geweest met de bouw van de printplaat voor het digitaal aansturen van mijn arnold draaischijf.

De print is nog niet helemaal klaar (componenten ontbreken) maar hierbij alvast de eerste foto's.

Dit was het dan weer voor deze week.

Volgende week de start van de aanbouw van het loc depot en hopelijk kan ik de print voor de draaischijf af maken.

Veel leesplezier.

gr.

Wim
Krokodil
gast

Hallo Wim,

Vraagje, doet de Weller het goed?

Ga maar rustig door met je baan, jou kennende komt het allemaal in orde.

Groeten,

Hans
Forum Moderator

Hallo Wim,

Dat is een behoorlijke print, is deze alleen maar voor de draaischijf ?
Zou wel mooi zijn als koploper deze aanstuurd, maar dat gaat jou wel lukken.

@ Hans, een Weller soldeerd altijd goed  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Hans,

De weller nog niet gebruikt.
Vandaag vieren wij de verjaardagen van mij (7 augustus), mijn zoontje Sander (11 augustus) en mijn vrouw Esther (16 augustus).
Dus aan solderen nog niet toe gekomen.

De laatste visite is net de deur uit.

Weer een basis opgebouwd om aankopen te doen voor de bouw van mijn baan, een nieuwe soldeer station is een vereiste omdat de mijne in de vakantie de geest heeft gegeven.

Hoi Peter,

Deze print is speciaal door Kees Moerman ontworpen om de arnold draaischijf aan te sturen m.b.v. koploper.
De laatste componenten zijn binnen van Conrad, dus ik kan de print afmaken met de Weller van Hans.
E.e.a. heeft nog wat voeten in de aarde omdat ik een overloop moet maken van KATO naar Arnold spoor.
Het loc depot moet nog worden gebouwd, gelukkig zijn de KATO sporen en wissels al op voorraad.
Komende weken dus aan de gang met het loc depot, en de laatste handelingen nog verrichten in het industriegebied.

Zie hier de voorbereidingen van het loc depot:

Overloop in het loc depot voor het aan en afvoeren van loc's die de kolen /zand en brandstoffen aanleveren vanuit het industriegebied. Via dit overloop kan de aan voerende loc, na het ontkoppelen van de wagons worden omgereden om de lege wagons weer te transporteren naar het industriegebied.

Heeft iemand nog een goede tip voor de aankopen van een nieuwe soldeerstation???? (solderen van printen en de bedrading voor aan het spoor). Budget tot ?100,--

Ik hoor het wel.

groet,

Wim
br_86_132
gast

Hoi wim

Alvast/nog gefeliciteerd met jouw en alle andere verjaardagen. Zo te zien is het gelukt met het boren van de gaatjes.

Zelf heb ik een soldeerstation van Conrad. Ik ben er zeer tevreden mee. Het gaat om de: toolcraft St. 50 À esd safe. Het is de analoge. Mijn neef heeft het zwaardere digitale broertje en die werkt ook fijn. De prijs was 60 euro dacht ik. Als je wil mag je hem een keer proberen.

Succes met de bouw

Mvg

Leon
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

Dat is een flinke print voor zo kleine draaischijf :D.

Als ik jouw was zo ik toch voor een Weller gaan.
Maar je zou op marktplaats kunnen kijken voor een tweedehands.
Dit heb ik ook gedaan en totaal geen spijt van.

Voor jouw budget is er vast wel wat te vinden op marktplaats.
Voordeel van Weller is ook dat alle onderdelen los te koop en dus te vervangen zijn.

Groeten Sander.
De Dijk
gast

Hoi Sander,
De Weller aangekocht via marktplaats.
Als het goed gaat komt hij deze week binnen.
Bedankt voor de tip.
Ps waar kan ik nieuwe soldeerpunten aanschaffen?
Weet jij ook toevallig welke type soldeerpunten in de Weller gaan (dezelfde als de jouwe) ?

Gr.

Wim
Seinwezen
gast

Hoi Wim,

Gefeliciteerd met je soldeerstation. Krijg je heel veel plezier van.

Hier kan je van alles bestellen voor je Weller.
http://www.romex.nl/navigatie.aspx?path=Nav-HWELLER

Als het goed is staat er vermeld voor welke bout wat geschikt is.

Groeten Sander.
Forum Moderator

Hoi Wim,

Mooie aankoop zo,n Weller bout, ik soldeer hier al meer dan 30 jaar mee en wil nooit iets anders.

De leveransier van de bouten en onderdelen zit bij jou om de hoek, misschien kun je daar langs gaan om de juiste spullen te kopen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Dijk
gast

Hoi Peter en sander,

Weten jullie met welke temperatuur jullie solderen.

De tip van de weller soldeerbout schijn de temperatuur te bepalen.

Bijvoorbeeld
PT-K7 370 graden
PT-K6 310 graden

De info staat op de tip van de soldeerbout.

Ik hoor van jullie.

PS bedankt voor de tip m.b.t. de leverancier.

Wim
Forum Moderator

Meestal zet ik de bout op 350 gr. maar anders koop je toch beiden stiften, die dingen kosten bijna niets.

Koop er ook een met een spitse punt, makelijk voor smd.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Die temperatuur is de maximale temperatuur waarmee je ze mag gebruiken.
Dus minder warm mag ook van Weller. ;)

Robin
Seinwezen
gast

Citaat van: De Dijk op zondag 19 augustus 2012, 10:54:51
Hoi Peter en sander,

Weten jullie met welke temperatuur jullie solderen.

De tip van de weller soldeerbout schijn de temperatuur te bepalen.

Bijvoorbeeld
PT-K7 370 graden
PT-K6 310 graden

De info staat op de tip van de soldeerbout.

Ik hoor van jullie.

PS bedankt voor de tip m.b.t. de leverancier.

Wim

Hoi Wim,

ik heb geen idee :D.
Zal vanavond eens proberen te kijken op de soldeerpunt.
Update: ik heb er een pt-b 7 punt inzitten.

Als je punten gaat bestellen, zou je dan voor mij ook een paar mee kunnen bestellen.
Dan kunnen we de verzendkosten delen.

Ik zoek namelijk ook nog wat punten met een zeer fijn puntje voor SMD leds enzo.

Groeten Sander