Beste spoorders,
Zoals geschreven ben ik bezig om mijn modelspoorbaan, te optimaliseren.
Hiervoor heb ik mijn bestaande baan (in proefstadium) moeten her-ontwerpen.
Dit ontwerp heb ik op mijn draadje getoond, en een klein tal reactie hierop gekregen. Gelukkig waren dit reacties waar ik iets mee kon en mij aan het denken heeft gezet.
Aller eerst heb een probleem verholpen op mijn baan m.b.t. tot de verlichting.
Bij het kruidvat was de LED verlichting in de aanbieding. Hiervan heb ik 2x2m en 1x 1 m in lengte aangeschaft en op mijn baan aangebracht. Nu noodzakelijk om te kunnen werken en te testen. Na deze fase een deel van de dag en nacht voorziening welke wordt aangestuurd via de OC.
Zie de onderstaande foto's (wel een beetje overbelicht).
Na het toonbaar maken van mijn ontwerp in mijn draadje, kreeg ik de opmerking over de ruimte tussen de sporen voor mijn perrons. Deze opmerking heb ik ter harte genomen. Aangezien ik veel met KATO materiaal werk heb ik mijn oog laten vallen op de perron delen van KATO i.c.m. de loopbrug van KATO.
Na het verkrijgen van documentatie en tips van
KATO.NL heb ik de sporen configuratie van mijn station kunnen vaststellen en kunnen meenemen ik mijn ontwerp voor het station gedeelte.
Zie onderstaande foto's:
Oude situatie met diode type 1N4007 DC en BY 251 A&:

Nieuwe situatie met diode type 1N5401 3A 100v:

Aangezien ik ook nog steeds problemen heb met het aansturen van de dubbele kruiswissels van KATO met de Lenz LS150 decoder hoop ik dit probleem te kunnen tackelen door het aanbrengen van een andere type diode. Inmiddels ben ik bij type 3 van de diodes aangekomen.
Zie onderstaande foto's van de diverse diodes die ik inmiddels heb geprobeert.:

Huidige situatie:

Na wat test rijden bleek er toch nog een wissel te weigeren, dit blijkt te gebeuren als koploper 2 dubbele kruiswissels achter een volgend moet schakelen. Dit betekend 2x 1,7A schakelen. Waarschijnlijk is dit het probleem waarbij de LENZ wisseldecoders op zijn kont gaat.
Het aansturen van de schakel opdrachten in koploper aangepast van 50ms naar 100ms, en tevens allen uitgangen van de lenz wisseldecoder voorzien van 3A diodes. Ik hoop nu eindelijk van dit probleem te zijn verlost (op voorhand bij
KATO.NL 2 wisseldecoders aangeschaft voor het schakelen van de KATO dubbele kruiswissels).
Afgelopen zaterdag in Houten een setje perron delen van KATO aangeschaft.
Afgelopen maandag het bovengedeelte (spoor 39 en 40) van het station omgebouwd naar het nieuwe ontwerp.
Morgen hoop ik de loopbrug met de wisseldecoders binnen te krijgen, zodat ik voor de sloop eerst kan passen en meten of mijn ontwerp overeenkomt met de daadwerkelijke maatvoering van de loopbrug.
Nu naar de foto's van de perron delen tussen spoor 40 en 41, dubbel perron deel tussen de ICE / IC spoor 41 en het lokale spoor 40.

Veel leesplezier en tot de volgende update.
Wim